Hlavní navigace

Přechod na Outlook.com pohledem uživatele, který vyrostl na Gmailu

22. 1. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Pro někoho, kdo s Gmailem prožíval první chvíle, je skoro nepředstavitelné, že by si měl najít jinou poštovní službu. Ačkoli budu vždycky vzpomínat na den, kdy jsem obdržel vysněnou pozvánku do tehdy ještě uzavřené komunity, člověk nesmí být příliš sentimentální. Současnost může mluvit v neprospěch kdysi dobrého produktu. Domnívám se, že Gmail pořád platí – a zřejmě vždycky bude – za špičkový e‑mail, jenž má tolik funkcí, že mu Seznam.cz raději už ani nezkouší konkurovat.

Největší konkurent se zrodil teprve nedávno. V létě 2012 Microsoft spustil Outlook.com, který časem úplně nahradil dosavadní Hotmail. Od předchůdce převzal dobré funkce, např. plánování úklidu složky s doručenou poštou, zato fasádu si designéři vysnili vlastní. Vzniklo prostředí, které se nepopiratelně inspirovalo Metrem. Je krásné, přehledné a výborně funkční, ať hi ovládáte klávesnicí s myší, nebo pomocí dotykové obrazovky. Microsoft stvořil své mistrovské dílo.

Na pěknou tvář lákal Outlook.com od začátku, náročný člověk ovšem potřebuje víc. Zvlášť když používáte špičkově vybavený Gmail. Vztahy Microsoftu a Googlu se zhoršily a firmy se pustily do přímé konfrontace. Ještě v tuto chvíli probíhá nukleární válka, pardon, reklamní kampaň Scroogled, kde Redmondští upozorňují na praktiky svého konkurenta. Jakožto starý uživatel, obeznámený se situací, nemám nic proti tomu, že mi robot čte poštu v Gmailu. Personalizované reklamy mi stejně připadají příjemnější než náhodné.

E‑mail přizpůsobený uživatelům Gmailu

Nebylo to poukazování na pravdu, které mne od Googlu odehnalo. (A které reálně nemálo nic netušících lidí od Gmailu odradilo.) Stalo se něco zajímavého. Nejen že se Microsoft snažil přilákat uživatele konkurenčních poštovních služeb. On se specificky zaměřil na rozsáhlou základnu kolem Gmailu. Přidal proto pár funkcí, které uživatelé e‑mailu od Googlu používají dnes a denně. Archivace byla dokonce typická pro Gmail.

 

Průzkum mezi uživateli udělal svoje. 80 % dotázaných uživatelů Gmailu řeklo, že by přešlo na Outlook.com. Po dalších pár aktualizacích, a zvláště pak té poslední, které konečně pozvedla hledání na lepší úroveň, už službě Outlook.com na svého letitého konkurenta moc neschází. V něčem ho pravděpodobně nedožene nikdy.

Např. s pravidly je sice náročnější pracovat v Gmailu, zato vám dává prakticky neomezené možnosti automatizace zpracování zpráv. Microsoft vám poskytne skromnější možnosti. Jenže dostačují. A přestože je na tom z hlediska funkcí stále lépe Gmail, opustil jsem ho. Microsoft nám migraci nanejvýš usnadnil, když import zabetonoval k základním funkcím schránky.

Rukojmím Googlu je uživatel

Jednoduchému prostředí ve stylu Metra podlehnete až příliš snadno. Další důvody k přechodu přibývaly také. Microsoft integroval SkyDrive do Windows, takže se mi vyplatí posílat e‑maily z Outlook.com. Tam mohu pohodlně vkládat odkazy na data uložená v redmondském cloudu. Z úložišť preferuji SkyDrive, protože je mi sympatičtější než Google Drive. Proč tam neukládat data, když na vás smutně kouká v Průzkumníku ve Windows 8.1.

Právě sympatie Google obecně ztrácí už delší dobu. Možná to cítíte stejně, možná tyhle věci prostě neřešíte, ale mně osobně se vůbec nezamlouvá nový přístup společnosti, který se neřídí bývalým heslem Don't be evil. Naschvály, které Google dělá Microsoftu, mají přímý dopad na uživatele Windows Phone. Mám pocit, že si Larry Page neváží všech těch let, co jsem byl jeho podniku loajální. Nemálo lidí jsem přesvědčil, aby zkusili Gmail.

Byla to služba na úrovni a její provozovatel se choval velice sympaticky. Přestřelka o poštovních protokolech skončila dočasným příměřím. Až do konce loňského roku Google ponechal aktivní synchronizační protokol Exchange ActiveSync. Microsoft měl tím pádem dost času na to, aby Windows Phone naučil pracovat s otevřenými protokoly *DAV. Všechno zlé je k něčemu dobré. Jenže kdybych teď chtěl ke svému smartphonu s mobilními dlaždicemi znovu připojit služby od Googlu, nemohl bych využít především jedné věci.

Ať si o Exchange ActiveSync myslíte cokoli, dovede okamžitě posílat notifikace směrem k uživateli. Je to komerční protokol, který shodou okolností vyvíjí Microsoft, ale to mne v důsledku nezajímá. Jako uživatel vidím výhody inteligentnějšího protokolu. Stahování pošty přes IMAP probíhá jen v určených intervalech. EAS mne na zprávu upozorní okamžitě. S Gmailem bych si připadal, jako bych se vracel do pravěku.

Vidina toho, že mne Outlook.com nikdy nebude činit problémy se synchronizací na jakémkoli zařízení, a navíc k tomu dostanu lepší funkce (především okamžitou synchronizaci), byla rozhodující. Nechci, aby si ze mne Google ještě někdy udělal rukojmí a snažil se mne znechutit od Windows Phone. Ať už byl skutečný důvod k opuštění EAS jakýkoli, Google se dostal do nevýhody. Trh opět rozhodne. Já sáhl pro pro mne osobně přijatelnějším a výhodnějším řešení.

Gmail versus Outlook.com

Migraci e‑mailů jsem provedl s vědomím, že mi u Microsoftu možná budou nějaké funkce chybět. Ale aspoň nebudu omezován absencí EAS. Jaké jsem si z používání služby Outlook.com odnesl první dojmy? Nejsem příznivec složek, mám raději štítky. A pak funkci pro archivaci. Bez ní si život nedokáži představit. S Outlook.com si vyberete, jestli chcete složky, nebo raději štítky. Klidně můžete zprávy označovat štítky a poštu následně archivovat. Nebo ji přetáhnete do požadovaného adresáře.

S tím souvisí fakt, že automatizace zpráv není umístěna na zrovna dostupném místě. Naleznete ji v nastavení. V Gmailu stačí vybrat zprávu a podle ní vytvořit pravidlo. Štěstí, že filtry si člověk jednou nastaví a ty pak, bez nutnosti do nich častěji zasahovat, spolehlivě slouží. Gmail nepochybně vyniká v multitaskingu. Pokud bez něj nemůžete žít, nemá smysl, abyste službu opustili.

Chat mít zobrazený v postranním panelu můžete, ale pokud budete psát novou zprávu, neuvidíte doručenou poštu. Ani nelze zprávu přesunout do nového okna, což se minimálně mně osobně rovněž někdy hodilo. Také jsem nejednou docenil experimentální funkci, která vám nechala pár vteřin na to, abyste vrátili odeslání zprávy.

Tu sice teď nemám, ale na druhou stranu mi připadá, že v Outlook.com nemohu omylem klepnout na Odeslat. Je to jen můj dojem, z něhož budu brzy vyveden? Možná za to mohou větší, dotyku uzpůsobená tlačítka, ale když klepnu na Odeslat, je to skutečně až ve chvíli, kdy jsem s obsahem sdělení plně spokojen. Gmail naproti tomu začal skrývat nástrojovou lištu pro formátování textu. Tu mám teď stále na očích.

Setkáte se s výhodami i nevýhodami

Pak tu máme detaily, kvůli nimž nebudu skákat ze skály, ale na které si budu aspoň chvíli muset zvykat. Nestává se příliš často, že by mi někdo poslal e‑mail bez formátového textu. Jestliže vám ale přijde zpráva, kde obsah bude vložen jako prostý text, počítejte s tím, že se nebudete mít čím kochat. Courier New není vhodné písmo do moderních aplikací. Vypadá nevzhledně a prehistoricky. Bod pro Gmail. Štěstí, že dnes e-maily posíláme ve formátu HTML.

Do schránky v cloudu lze stahovat poštu z jiných účtů, a to přes POP. Z těchto adres lze také zprávy odesílat. Škoda jen, že si nezvolíte zvláštní podpis ke každému účtu. Byl jsem zvyklý nejdůležitější zprávy označovat hvězdou. Ekvivalent vlajky naproti tomu zprávu vždy připíchne na začátku výpisu doručené pošty, i když jste ji archivovali. Jde o drobnost, na kterou si musíte zvyknout. Totéž platí pro kategorizaci dvojího stupně.

CS24

Kategorie jsou vlastně přejmenované štítky. Zprávy třídíte jednak filtrem nad přehledem pošty, jednak filtry přepínáte pomocí postranního panelu, kde si všimněte oddílu Rychlé zobrazení. Za prvé nerozumím tomu, proč kategorie nemohu spravovat v nastavení webové aplikace. Je nekonzistentní, když speciálně kvůli správě štítků musíte otevřít některý e‑mail a klepnout na Kategorie | Spravovat kategorie.

Pak si musíte rozmyslet, které štítky přiřadíte kam – lze je přidávat do obou sekcí s filtry. A rozdíl? Filtr nad výpisem zpráv prohledává aktuální složku. Kdežto když na stejný štítek klepne v Rychlém zobrazení, tak se vypíší všechny uložené zprávy z příslušné kategorie, nehledě na to, v jaké složce je schováváte. Tyto možnosti musím pochválit. Jen se v nich člověk musí zorientovat.