Shrnutí recenze a vliv taktu core/mem
V prvé řadě bych rád připomenul, že tento článek pouze rozšiřuje původní recenzi Radeonu HD 5870, ve které jste mimo jiné mohli najít:
- dosud známé detaily o architektuře a srovnání papírových parametrů Radeonů HD 5800 s konkurencí
- ilustrované možné přínosy DirectX 11 a teselace
- zapojení tří (až šesti) monitorů na jediný Radeon – Eyefinity
- fotografie karty i detailní fotky PCB pod chladičem, ilustrace rozměrů karty
- zlepšené anizotropní filtrování a vliv "super-samplingu" na výkon
- herní výkon ve 13 hrách (vždy také s grafy průběhu fps ilustrujícími plynulost)
- vliv anti-aliasingu na výkon podle AMD (slajdy) a EHW (všechny režimy vyzkoušené ve spolehlivé ET:QW)
- podrobný výsledek z 3DMarku Vantage pro všechny testované karty (tedy nejen GPU score)
- subjektivní i objektivní (měřené) posouzení hlučnosti
- měření spotřeby karet
- teplotní měření v idle, FurMarku a Bioshocku
- detekci karty, možnosti regulace větráku a přetaktování
- shrnující grafy, pro ty, kteří spěchají
Pro oba články je stejná testovací sestava. Pusťme se tedy do samotného doplnění.
Vliv taktu jádra a pamětí na výkon
Po vydání recenze se na Guru3D objevila nová verze AMD GPU Clock Tool podporující i Radeony HD 5800. Díky ní se mj. můžete dozvědět, jaká napětí používá RV870 v této kartě (0,95 V v idle, 1,063 V pravděpodobně v režimu video (aktivní UVD) a 1,15 V v zátěži).
Všechny pokusy o přetaktování GDDR5 touto utilitou (i oněch
1300 MHz, které přes CCC šly) končí okamžitě po stisku Set Clocks
černou obrazovkou (anebo černou obrazovkou s modrými pruhy). Minimálně pod 64bitovými Windows Vista. Pro taktování GDDR5 jsem musel tedy použít zřejmě lehce omezující Catalyst Control Center a v AMD GPU Clock Tool jsem taktoval opravdu jen jádro.
950 MHz znamená nestabilitu po pár sekundách 3D zátěže, 925 MHz bylo stabilních jen ve středně náročných 3D, Crysis Warhead s MSAA
skončí po chvíli pádem (VPU Recover to ale chytí, bez MSAA pak proběhne
zhruba jeden cyklus, druhý už ne). Zcela stabilních bylo 915 MHz. Vliv taktování samotného jádra na výkon jsem testoval v graficky náročné hře Crysis Warhead (DirectX 10 režim, detaily na úrovni Gamer – odpovídá High v původním Crysis) a nadprůměrně náročné mapě Ambush. Aby vznikla určitá křivka vlivu taktu jádra, krom základních 850 MHz a přetaktovaných 915 MHz (+ 65 MHz) jsem také o 65 MHz jádro zkusil podtaktovat (tedy na 785 MHz).
785/4800 MHz | 850/4800 MHz | 915/4800 MHz | ||
Crysis Warhead | 1680 × 1050, 4× AA | 40,4 | 42,4 | 43,5 |
1920 × 1200 | 47,5 | 50,3 | 51,5 | |
1920 × 1200, 4× AA | 40,1 | 42,0 | 43,2 |
Paměti jsem musel taktovat tedy jen v Catalyst Control Center, "bracketing" byl tentokrát tedy +/- 100 MHz (400 MHz efektivně).
850/4400 MHz | 850/4800 MHz | 850/5200 MHz | ||
Crysis Warhead | 1680 × 1050, 4× AA | 40,6 | 42,4 | 43,5 |
1920 × 1200 | 48,9 | 50,3 | 51,2 | |
1920 × 1200, 4× AA | 40,9 | 42,0 | 43,1 |
Abych vás neochudil o celkové výsledky přetaktování (a podtaktování), zkusil jsem samozřejmě hýbat i s oběma hodnotami naráz. Při přetaktování pamětí na 1300 MHz pak ale přestal být stabilní takt jádra 915 MHz (ne, že by nebylo možné v CCC nejdřív nastavit takt pamětí a v GPU Clock Tool takt jádra, ale polovina průběhů Crysis končila VPU Recover). Rozložení v grafu je tedy trochu nestejnoměrné a přetaktování je vyšší než podtaktování.
785/4400 MHz | 850/4800 MHz | 900/5200 MHz | ||
Crysis Warhead | 1680 × 1050, 4× AA | 39,3 | 42,4 | 44,9 |
1920 × 1200 | 46,6 | 50,3 | 52,6 | |
1920 × 1200, 4× AA | 39,3 | 42,0 | 44,7 |
Vliv anti-aliasingu na výkon, DXVA a sim. výkon Radeonu HD 5850
Vliv režimu anti-aliasingu na výkon
Než se pustíme do analýzy ztráty výkonu při zapínání různých režimu anti-aliasingu, ještě jednou připomenu části původní recenze, které byste si měli pročíst nejdříve:
- zlepšené anizotropní filtrování a vliv "super-samplingu" na výkon
- vliv anti-aliasingu na výkon podle AMD (slajdy) a EHW (všechny režimy vyzkoušené ve spolehlivé ET:QW)
V tomto doplnění také pochopíte, proč jsem si jako modelovou hru na zkoušení vlivu anti-aliasingu pro pravidelné testy vybral Enemy Territory: Quake Wars. Nejen, že dnešní karty v takové hře svým výkonem dávají prostor pro zapínání anti-aliasingu, ale hlavně lze vyzkoušet i režimy jako CFAA nebo TrAA/Adaptive AA. Ty totiž v DirectX 10 (10.1 a 11) hrách příliš nefungují. To samé platí pro novinku v podobě super-samplingu. To by ale příliš nevadilo, jelikož velké ztráty výkonu při SSAA jej předurčují právě pro starší hry (DX9/DX8).
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 50,3 | 82,5 | 128,6 |
1920 × 1200, 2× AA | 44,2 | 72,9 | 109,1 |
1920 × 1200, 4× AA | 42,0 | 64,1 | 107,2 |
1920 × 1200, 8× AA | 33,8 | 48,6 | 84,4 |
1920 × 1200, 4× SSAA | N/A | N/A | 55,2 |
Určitě jste si všimli, že zatímco v Crysis Warhead a ET:QW platí, že výkonnostní schody jsou u 2× a 8× MSAA, kdežto je výkonnostně skoro jedno, zda už zapnete 4× nebo jen 2× MSAA, u Far Cry 2 je tvar křivky jiný. To zřejmě proto, že pro MSAA jsou využity rychlejší rutiny dostupné skrze DirectX 10.1 (a v tomto případě i pro DX10 GeForce skrze NVAPI).
Následující graf průběhu fps zobrazuje, jak se mění plynulost hry Far Cry 2 (ranch small, Ultra High) při různých nastaveních anti-aliasingu v rozlišení 1920 × 1200 px. I s 8× MSAA jsou minima nad 30 fps.
- červená ... bez MSAA
- zelená ... 2× MSAA
- modrá ... 4× MSAA
- žlutooranžová ... 8× MSAA
Akcelerace HD videa
O změnách týkajících se videa, tentokrát AMD ve svých prezentacích vůbec nehovoří. Krom toho, že karta má přímo HDMI výstup a zachovala si zvukový kodek (nebo možná nese ještě lepší – víte-li více, využijte prosím diskuzi) měla by mít integrován nadále videoprocesor UVD2. Ten umí akcelerovat až 1080p videa (VC-1, H.264 a MPEG-2) se specifikací max. L4.1 a 4 ref. frames. Občas se podařila DXVA akcelerace rozjet i s více než 4 ref. frames, nestandardně udělané HD ripy byly však povětšinou na rozdíl od novějších GeForce s ovladači od 185 (L5.1 a až 16 ref. snímků) problém. Vyzkoušel jsem tedy demo Samsung Oceanic Life (1080p, x264, L5.1 a 16 ref. frames) a DXVA akcelerace opravdu nefungovala:
Na druhou stranu, většina majitelů takto výkonné hráčské bude mít i dostatečně silný procesor (viz ukázka zatížení přetaktovaného Core i7 tímto demo HD videem). Podstatnější by to ale bylo u slabších derivátů této karty párovaných v HTPC s úspornými (a nedostatečně výkonnými) procesory. Nikde ale není psáno, že u lowendových Radeonů HD 5xxx nemůže dojít ke změně.
Výkon Radeonu HD 5850 (a CrossFire)
TechPowerUp! ignoroval oznámení AMD o tom, že CrossFire ovladač čeká ještě velký výkonnostní skok (v průměru údajně 35 %) a otestoval dva Radeony HD 5870 (a 5850) v tomto režimu. Před kroucením hlavou nad shrnujícími grafy nezapomeňte, že autor má špatně spočteno procentuální škálování CrossFire dvou HD 4890 (za základ vzal HD 4870).
Ano, četli jste dobře, i Radeony HD 5850. W1zzard je šikovný programátor a má dobré vztahy s AMD, nebylo proto pro něj problém vypnout část jednotek v RV870 tak, aby po podtaktování získal Radeon HD 5850.
Zdrojem grafu je tedy TechPowerUp, celou recenzi a výsledky v dalších rozlišeních najdete v plné verzi tam. Na tomž webu stojí za upozornění škálování výkonu Radeonu HD 5870 na PCI Express ×16/×8/×4 a ×1. Výsledek alespoň mě docela překvapil.
Jakékoli další zajímavosti kolem Radeonu HD 5870, 5850 či Juniperu jsou ideálním tématem diskuze.