„Rozhodli jsme se vyjít vstříc žádostem některých operátorů, pro které je zavedení nového technického řešení komplexní s ohledem na jejich platformy pro různá zařízení. Konečný termín zavedení nových pravidel pro omezení přetáčení obchodních sdělení stanovujeme na 1. června 2022. Věříme, že tímto rozhodnutím získáme navíc dostatek času, aby operátoři mohli připravovaná řešení odladit a otestovat. Zároveň to všem umožní vysvětlit chystané změny divákům a zákazníkům,“ vysvětluje Vladimír Pořízek, komerční ředitel skupiny Prima.
S včera oznámeným krokem Primy O2 TV souhlasí, není z něj však zřejmé, jestli hodlá pokračovat v boji proti zákazu i po červnovém termínu, nebo jestli jen chtějí vyjednají jiné podmínky. Podrobněji jsme o tom psali v samostatném článku.
O2 TV nám zaslalo toto vyjádření: „Dnes oznámený odklad nových požadavků Primy na pravidla pro přetáčení pořadů ve zpětném zhlédnutí považujeme za správnou věc, za kterou jsme bojovali a ze které profituje především divák. Je zřejmé, že nový tržní standard pro podmínky distribuce televizních kanálů v prostředí IPTV je nutné projednat a připravit mnohem důkladněji, což si žádá mnohem více času. Jsme rádi, že jsme pomohli především divákům.“
Prima uvedla: Omezení přetáčení reklam skupina Prima zavádí u všech IPTV operátorů současně. Pro rok 2022 se domluvila s operátory, kteří potřebné technické řešení implementují, na plošném snížení objemu reklamy zobrazované divákům při zpětném zhlédnutí pořadů. Divákům se tak při zpětném zhlédnutí načte vždy přesný začátek pořadu.
FTV Prima měla pro operátory internetové televize připravené čtyři varianty. Většina na některé z nich přistoupila, T-Mobile vyčkával a O2 TV bylo proti.
- Varianta 1: Televizní reklamy budou moci uživatelé přeskočit během zpětného sledování po méně než polovině přehrávání reklamního bloku. Bude-li například osmiminutový, po třech minutách bude divákovi umožněno jej přetočit.
- Varianta 2: Standardní TV reklama během zpětného sledování bude nahrazena aktuální jinou online reklamou, v rozsahu 1,15 minuty ve čtyřech reklamních blocích do hodiny, což je takřka třikrát méně, než je na Primě zvykem.
- Varianta 3: Operátor vykoupil práva na možnost přeskakování reklamy při zpětném sledování, a diváci tak mohou sledovat Primu dál, jak byli dosud zvyklí.
- Varianta 4: Pokud operátor žádnou z těchto variant není schopen zabezpečit (například z technických důvodů), musí přetáčení reklamy během zpětného přehrávání programu zakázat. Diváci uvidí všechny reklamní spoty tak, jak byly přehrány ve standardním vysílacím čase.
Zkrácení reklamy v prvních dvou variantách platí pro letošní rok
Čeká se na krok O2 TV
Jedním z neveřejných argumentů O2 TV byl i jejich chystaný přechod na zcela novou platformu internetové televize a vytvářet nyní technické řešení na staré platformě by bylo komplikované. Nedá se ale zřejmě čekat, že by po tom všem O2 TV otočilo, pravděpodobně bude vyjednávat jiné podmínky i nadále.
Většina ostatních operátorů má své technické řešení nachystané a případně jej může ladit, neboť u některých je postavené polovičatě a znemožňuje přetáčení i u běžného přehrávání (pokud to z nějakého důvodu není záměr). Na konkrétní řešení jednotlivých operátorů se můžete podívat v samostatném článku.