Prima dnes také novinářům demonstrovala některá technická řešení, která mohou operátoři použít (vyvinout si je musí sami na svých platformách, což někteří již udělali). Prima hledá řešení již roky, byť se o něm začalo mluvit až v posledních měsících v souvislosti s přestřelkou s O2 TV. Prima posunula termín spuštění zákazu přetáčení na 1. červen a s tímto termínem včetně navrhovaných technických řešení již všichni operátoři souhlasí. Prima argumentuje také například tím, že v Německu je zákaz přeskakování reklam platný již několik let.
Odloženou sledovanost využívá 17 % všech, co sledují televizi a toto číslo se stále zvyšuje. Roste totiž podíl IPTV, který dosahuje zhruba 22 %. Na dva diváky terestriky tedy připadá již jeden internetový. V rámci internetové televize využívá zpětné zhlédnutí podle Primy zhruba 60 % všech diváků a nemalá část z nich kromě pořadů přetáčí i reklamy.
Jedním z důvodů přetáčení (spíše menším) je sice i velmi nepřesné EPG, ale zejména u mladších diváků pak přetáčejí reklamy téměř všichni. Tím Prima přichází o příjmy z reklam, podle svách slov až o 300 milionů korun ročně. Ostatní komerční stanice (například Nova) však podobné řešení nechystají.
Nepřetáčej - zaplatíš
Prima spouští kampaň Nepřetáčej. Má jít o edukativní vysvětlovací kampaň, neboť její jarní kroky a spor s O2 TV nebyly veřejností vnímány příliš pozitivně. Prima hodlá na příkladech svých seriálů vysvětlit, proč je reklama potřebná. Autorem je agentura Jinej Gang a spoty s nadsázkou ukazují, jak by pode Primy vypadaly pořady, kdyby je nebylo z čeho financovat.
Přeskakovat reklamy trošku půjde, záleží na operátorech
Internetové televize bez možnosti přetáčet (nejen) reklamy by ztratily své výhody. Jen za desítky stanic navíc a vyšší rozlišení by divaci zřejmě platit tolik nechtěli. Byť Prima zdůrazňuje, že jde jen o přetáčení reklam, zpětné zhlédnutí pořadů jí nijak nevadí. I samotné zpětné zhlédnuté navíc tvoří část poplatku operátora.
Prima nabídla operátorům několik dlouho známých variant, která trochu upřesníme: Operátor televizi zaplatí větší poplatek, tím se vykoupí z reklamních práv a diváci budou moci přeskakovat reklamu i nadále. Navíc by operátor mohl o své vůli reklamu ze stanic Primy úplně vystříhat sám (kromě živého vysílání) a diváků poté předkládat zcela čisté vysílání.
Pokud se operátor z práv nevykoupí a nezaplatí, má dvě další možnosti: Nabídne přeskočení šestiminutové reklamy po třech minutách zhlédnutí, nebo ji nahradí za o něco kratší pětiminutovou online reklamu, která půjde přeskočit také v polovině. První variantu Prima nabízí pro první rok provozu a poté se uvidí. V případě online reklamy nebude Prima požadovat sdílení dat o uživatelích a cílit bude zejména podle typu pořadu. To je velmi důležité, neboť operátor má o televizních návycích konkrétního diváka velmi přesná data. Doufejme, že tento bod všichni zúčastnění dodrží.
Pokud operátor na své platformě neumí nabídnout výše zmíněné technické řešení, tak musí znemožnit přeskakování reklam (případné celý timeshift) úplně. Operátor si také může vybrat i kombinaci a Primu s přeskakováním reklam nabídnout třeba až ve svém vyšším tarifu. Již z dřívějška platí, že Prima musí být přítomná ve všech tarifech operátora (respektive v základním tarifu povinně).
Návod pro operátory od Primy
Zástupci Primy nám ukázali, jak takové přeskakování může podle nich vypadat. Na časové ose divák uvidí přesně pozice reklamy a během prvích šedesáti sekund pořadu může přeskakovat libovolně třeba až na konec. Při dalším přeskočení nebudete muset sledovat všechny reklamní bloky, ale jen ten poslední.
Na snímcích je vidět, jak by to v reálu mohlo vypadat.
Operátor také může nabídnout zakoupení "přeskakovacího" balíčku přímo během sledování reklamy přes QR kód. V případě online reklamy se pak může zobrazit odkaz na stránku inzerenta. Toto jsou pouze doporučení Primy a jak bude vypadat konkrétní technické řešení ale závisí na jednotlivých operátorech. Uvidíme to nejpozději začátkem června.