Hlavní navigace

Příští verze Windows může být zdarma. Co vy na to?

8. 4. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Windows, jejichž základem by byla reklama a na ní postavené příjmy. Utopie nebo reálná možnost? Podle průzkumu, který učinil server MSFTKitcken, měl ještě nedávno Microsoft mezi řešenými projekty zařazen i tzv. Projekt Madison, prototyp řízení reklamy ve Windows.


Začalo to před pěti lety

Již v roce 2005 se vývojáři Microsoftu zabývali myšlenkou týkající se zabudování reklamy do některých produktů. Jednalo se o nezávazné úvahy, jakým směrem by se dalo vykročit vstříc např. zákazníkům, kteří nechtějí nebo nemohou za Windows zaplatit. Jak už praxe mnohokrát ukázala, někdy se vyplatí neprodat rovnou koš klasů, ale kukuřici pěkně zasít a počkat si, až vyroste celé pole – operační systém, který by se šířil zdarma (nebo za malý poplatek) a vydělával prostřednictvím reklamy, by samozřejmě dělal reklamu sám sobě a tedy sám sebe i prodával.

Experti Microsoftu na toto téma rovněž uvedli fakt, že prosadit do Windows reklamu tak, aby uživatele příliš neobtěžovala, by bylo značně problematické. Držitel takto reklamou protkaného OS by pak měl nejspíš dvě možnosti: buď snášet blikající bannery nebo si nakonec zaplatit za regulérní verzi (což by podle jednoho z vedoucích analytiků Microsoftu ve výsledku udělala nejspíš podstatná část).

Prosakují novinky

Od roku 2005 bylo až do minulého týdne ticho po pěšině. Server MSFTKitchen však ve středu potvrdil, že idea reklamy ve Windows ještě vývojářské mozky Microsoftu zcela neopustila. Ostatně, ziskový potenciál reklamy, který kolem sebe pozorujeme dnes a denně, je natolik značný, že by bylo s podivem, kdyby před ním softwarový kolos nadobro zabouchnul vrátka.

Zdroj: MSFTKitchen.com

Projekt nese název Madison („Madision“ na obrázku je zcela nepochybně překlep), což koresponduje s názvem Newyorského bulváru Madison Ave, který je synonymem amerického reklamního průmyslu. Odborníci se jím zabývali mezi roky 2005 a 2008. Znamená to, že se od něj upustilo, nebo se můžeme v nejbližších letech (nebo snad dokonce měsících) „těšit“ na vydání Windows prošpikovaných reklamou?

Důvodů pro uvolnění reklamní verze nejpoužívanějšího OS na světě může být hned několik. Jednak je to již výše zmíněná sebepropagace (tedy reklama tím, že se doslova „rozdám“), která je příznačná např. pro open-sourcové projekty, u nichž neplatíte za platformu, ale až za poskytované služby.

Obdobně jako MS Office 2010 Starter by pak mohl vyjít osekaný balíček Windows Starter. Tento tzv. Windows pro nenáročné by jednak podsouval uživateli reklamu, druhak by propagoval funkcionalitu přítomnou až v rozšířených Windows. To, co by vám v balíčku se základními funkcemi chybělo, byste si jednoduše dokoupili. A myšlenka, že za své peníze dostanete jen to, co opravdu potřebujete, zní vskutku lákavě. Šlo by jak o odstupňování celých verzí Windows (tj. málo funkcí a hodně reklamy zdarma až plná funkcionalita bez reklam za plnou cenu), tak o zakoupení licence na určitý nástroj na dobu určitou (je libo kalkulačku za 2 USD měsíčně?).

Když piráti nebudou mít co krást

Jednou z dalších motivací, které by mohly vést ke vzniku volně šiřitelných Windows, představuje možnost nahrazení pirátských kopií. I když boje proti softwarovým bukanýrům řádí na všech frontách, zabránit šíření nelegálních kopií není patrně v silách žádné, byť sebevětší, IT společnosti. Tak proč zdarma nenabídnout kyberpirátům legální alternativu? Lákadlem, kromě toho, že by vás na každém kroku nestrašila výhružná varování o porušování zákona, by mohla být bezplatná aktualizace. Pak už by šlo jen o to, na kolik by zdarma poskytnuté výhody převýšily všudypřítomnou reklamu.

„Pravý pirát“ by možná namítnul, že nelegální Windows jsou spíše otázkou principu a Bill si svoje pozlátko může strčit za klobouk. Existuje však celá řada uživatelů, kteří načerno pořízená "Okna" používají např. z důvodů finančních, a pro ně by toto řešení mohlo být velice vítanou variantou.

A co kdyby Microsoft platil nám

Jistě jste se už na internetu setkali se zaručenými návody na zbohatnutí v podobě odklikávání reklamních bannerů nebo odpovídání na propagační emaily. Co kliknutí do pět centů, co odpověď na e-mail, to kredit na účet.

MMF24

Představme si operační systém, ve kterém se společnosti předhánějí o reklamní plochu. Jsou jasně vymezena místa, kde se reklama může zobrazovat (na ploše, kontextová reklama v textu, ve správci souborů  atd.). Uživatel má před sebou seznam společností, které nabízejí reklamu v jeho konkrétní instalaci Windows. Zvolí si, kolik reklamy chce, od jaké společnosti ji chce, jak moc má být reklama na očích. Pak bude dostávat měsíčně odměnu za to, jak moc s danou reklamou přijde do kontaktu, kolik věnuje pozornosti katalogům a hlavně jak moc firmu propaguje dál (po lokální síti, internetu…). Že vám to zní to absurdně? No, tak abychom se za pět let nedivili.

Značka je prestiž

Ve skutečnosti disponují určitou reklamní silou už i Windows 7, a to ve formě volitelných témat a pozadí pro pracovní plochu. Značka, ať už je součástí reklamy nebo nikoliv, je přece jen stále otázkou prestiže. Vlastní pracovní plochu můžete proměnit na billboard propagující např. automobilové špičky Ferrari nebo Porsche, nebo můžete zasedat za vaše PC s pohledem na spořič, který ve vás vyvolá neodvratitelnou chuť na Pepsi Colu.