Uživatelé Windows Vista si asi brzy sami všimnou, že tento OS má tendenci používat pevný disk častěji, nežli by mělo být zdrávo – dokonce i v situacích, kdy podle názoru majitele PC není k vysoké aktivitě HDD žádný důvod. Tato vlastnost/nedostatek je univerzální a objevuje se jak po startu systému, tak i při běžné práci. Důvodů, proč se tak děje, je hned několik:
- SuperFetch – je funkce, která se snaží, aby vaše operační paměť nikdy neležela ladem. Pokud si o ni zažádá nějaký další program (a ne ten, co má v RAM již nějaký obsah), SuperFetch okamžitě RAM uvolní. SuperFetch o sobě dá vědět hned po bootu a kdykoliv zjistí nevyužitou RAM.
- Search Indexer – funkce Instant Search není v první řadě o hledání ztracených souborů, ale spíše o rychlém přístupu k souborům, které nejčastěji používáte. A aby Search Indexer mohl kvalitně fungovat, neustále aktualizuje svoje data (svůj index), což se projeví zvýšenou diskovou aktivitou v každém případě. Ať je již soubor nebo položka stejná či nikoliv.
- Defragmentace disku – pokud je nastaven na pravidelnou defragmentaci (jakože ve výchozím nastavení je), spustí vždy v jistý čas úklid na disku. Již to je sám o sobě poměrně zdlouhavý proces, nemluvě o situacích, kdy děláte s diskem ještě něco dalšího na pozadí.
- Malware skenery – fungují podobně jako právě zmíněný defragmentátor - v určitý čas se spustí jeden (či více) proces a proskenují disky na přítomnost malware. Pokud máte podobný skener aktivní nastálo, pak samozřejmě kontroluje všechny čtecí a zápisové operace, což na rychlosti také nepřidá.
Ačkoliv to suma sumárum vypadá s Vistami velmi negativně, je potřeba si uvědomit, že I/O systém je zde oproti XP značně přepracován, takže odbavuje konkurující si požadavky na diskový provoz velice slušně – při defragmentaci se můžete klidně dívat na film apod. Jelikož ale jakákoliv disková aktivita může velmi nepříjemně ovlivnit výkon v náročných aplikacích typu například her, jakmile Vista zjistí, že hrajete, pozastaví veškeré diskové služby běžící na pozadí.
Řešení:
Pokud si i přesto myslíte, že vaší instalaci OS Vista prospěje menší zrychlení disků, můžete postupovat následovně:
ad 1. SuperFetch – vypnutí funkce SuperFetch se nedoporučuje z toho prostého důvodu, jelikož měřitelně zrychluje starty aplikací a PC díky němu lépe využije dostupnou RAM. Tak či onak, pokud máte velmi pomalý disk či operační paměť pod 2 GB, můžete SuperFetch kompletně vypnout takto:
Spusťte utilitu Služby (v nabídce Start do vyhledávání zadejte Služby a pak klepněte na stejnojmennou položku) a nastavte zde klepnutím pravým tlačítkem a odpovídající položkou SuperFetch na Zastavit. Poté ještě smažte obsah adresáře \Windows\Prefetch a restartuje OS.
ad 2. Search Indexer – jelikož zrychluje přístup k souborům tak spíše nežli úplné vypnutí doporučujeme jeho optimalizaci. Pro začátek si nainstalujte Windows Search 4.0, tento nástroj totiž zlepšuje výkon Windows Search. A nyní si trochu pohrajeme s nastavením Search Indexeru:
Přejděte do Ovládacích panelů | Možnosti indexování a stiskněte tlačítko Změnit. Poté zvolte Zobrazit všechna umístění. Standardně Vista indexuje vše, co je v nabídce Start + vše ostatní nalézající se pod vaší složkou \Users. Problém zde je ten, že do toho spadá i adresář \AppData se svými podadresáři, které nezřídka zahrnují tisíce většinou naprosto neužitečných souborů – jsou tu konfigurační soubory, cache soubory, logy atd. V tomto případě přitom ani tak nejde o jejich indexaci, ale spíše o ten fakt, že se neustále mění, takže chudák disk aby si potom sedřel hlavičky až na kov. Jestliže máte v plánu výrazně disk utišit a přitom stále zachovat rychlý přístup k souborům díky Instant Search, zrušte zatrhnutí adresáře Users a ručně přidejte pouze ty z adresářů, u nichž na 100 % víte, že vás bude zajímat jejich obsah (například \Venca\Dokumenty).
Celá akce má celkem dva hlavní benefity: předně, Instant Search znatelně zrychlí. A za druhé, zredukuje diskovou aktivitu na pozadí opravdu měrou nemalou. Příkladem budiž přiložené screenshoty – tímto postupem jsme zredukovali počet souborů z cca 8 800 kousků na asi 1 000.
Za předpokladu, že chcete Windows Search vypnout úplně, opět aktivujte nástroj Služby a nastavte službu Windows Search na Zastavit + poté zrestartujte PC.
ad 3. Defragmentace disku – mít svoje soubory seřazené optimálním způsobem určitě není nikdy na škodu. Zejména hráči hned rozeznají, zda je nějaký gigantický soubor na milion částí nebo pěkně v jednom kuse. Každopádně souhlasíme, že je jen málo logických důvodů defragmentovat pravidelně dle rozvrhu. Otevřete proto nástroj Defragmentace disku, klepněte na Konfigurovat plán a zrušte zatržení Spouštět podle plánu. Poté si už jen zkrátka pamatujte, že je nutno jednou za čas spustit buď samotnou defragmentaci disku nebo nějaký jiný podobný nástroj. Defragmentace má přirozeně smysl pouze tehdy, když proběhly velké přesuny dat na disku - mazali jste v archivu, instalovali nové hry apod.
ad 4. Malware skenery – možná to bude znít trochu překvapivě, ale to nejlepší, co vám mohu v této souvislosti poradit, je nespouštět Malware skenery na pozadí. Není to jen otázka toho, kolik spotřebují RAM a CPU, ale moje předsudky vůči nim pramení z toho faktu, že malware detekují neustálým sledováním všech čtecích/zápisovacích operací a hlídáním určitých podezřelých vzorů v chování. Ve finále to samozřejmě znamená zpomalení operací s diskem, což je leckdy neúnosné např. u cukajících se her). Malware skenery jsou rovněž častým zdrojem konfliktů s jinými programy. Takže shrnuto a podtrženo, spoléhejte raději na rozumnou prevenci, UAC a (tu a tam) manuální prohledávání.
6. Špatná podpora driverů?
Jednou z dalších komplikací, kterou řada lidí v souvislosti s Windows Vista zmiňuje, je podpora ovladačů - a to navzdory tomu, že je OS na trhu již pěkných pár let. Pro leckteré je to dokonce natolik obtěžující záležitost, že se kvůli tomu rozhodnou Visty zcela přeskočit či je přestat používat. Pravda je samozřejmě taková, že cesta za stabilními, rozumně výkonnými drivery byla u Visty dlouhá více, nežli by si jeden často přál.
Proto vznikl Windows Vista Driver Foundation. Jeho účelem je zvýšení stability i bezpečnosti systému tak, že zajistí, aby se drivery zařízení zbytečně nezapletly do cesty systémovému kernelu (jádro OS). Zatímco u XP končívaly problémy s drivery tradičně známou modrou obrazovkou smrti (BSOD) či zničením dat, ve Windows Vista k těmto situacím dochází méně a v případě problému s drivery je rovněž větší šance na korektní obnovu dat.
Nový driverový model Vist ovšem příliš nepotěšil mnohé z výrobců hardware, kteří byli po řadu let zvyklí na podporu jediné Windows architektury (jde o NT držící pohromadě i Windows 2000 a XP). Tu se náhle objevila Vista, která chtěla od výrobců hardware více úsilí i času kvůli novým driverům a přitom se ještě měli starat o ovladače pro starší OS.
Ze strany tvůrců driverů je naštvání pochopitelnou reakcí – řada driverů se musela přepsat doslova od nuly. Mnoho výrobců audio a grafických karet (ATI, Nvidia, Creative, ...) mělo navíc problémy s novým Vista Display Driver Modelem, což učinilo tvorbu kvalitních driverů ještě náročnější. (Pozn. Display Driver Model vznikl proto, aby zlepšoval stabilitu a bezpečnost, ale také umožňoval větší funkcionalitu a efektivnější využití potenciálu grafické karty.).
Dále - Vista také uvedla DirectX 10, nové grafické API vyžadující podporu, stejně jako to staré. A jelikož Vista změnila i systém operace s audiem, jistě není překvapením, že problémy měly hlavně audio/video firmy. Určitě se také shodneme, že je rozdíl napsat rozumný driver pro myš a grafickou kartu.
Pokud jde o konkrétní data ve stylu „Kdo má nejvíce másla na hlavě“, po internetu koluje tento zajímavý graf napovídající, že z celkem 1 663 748 všech zalogovaných případů pádů OS Vista připadalo nejvíce na následující subjekty:
Jinými slovy, nejméně 65 % pádů má na svědomí hardware třetích stran a nikoliv Microsoft.
Řešení
Zde vás zřejmě příliš nepotěším. Cest, jak se s mizernými drivery vyrovnat, není naneštěstí mnoho. Drobné úpravy oficiálních driverů povalující se na internetu obvykle věc neřeší, jelikož často mění jen nějakou drobnost typu parametry jisté funkce nebo úpravu konkrétního nastavení ovlivňující kvalitu obrazu apod. Zkrátka, nestabilitu to na 90 % nevyřeší.
Dobrou zprávou každopádně je, že k dnešnímu datu již prakticky všechny problémové společnosti měly čas vydat solidní drivery pro drtivou většinu svých produktů. Takže pokud dnes od někoho uslyšíte „Drivery pro Visty jsou mizerné“, bude zkušenost podobného člověka s největší pravděpodobností pocházet z nahoře zmíněného "testovacího období".
Dokázat, že za nestabilitu může určitý ovladač také nemusí být jen tak. Velmi často sice Vista spadne s hláškou o chybě obdržené skrze driverový interface, přitom ale klidně může jít o problém týkající se něčeho naprosto jiného: Namátkou přetaktování, přehřátí, selhání hardwaru, nekorektního či agresivního nastavení v BIOSu, postačí klidně i jen konflikty mezi spuštěnými programy, kolidující codec-packy třetích stran atd. Jak sami vidíte, je tu z tohoto důvodu solidní prostor pro přehánění.