Nejspíš nepřekvapí, že si za to může Apple sám. Arogantní manažeři ve vedení ignorovali konkurenci. Streamovací služby jako Spotify mezitím ukázaly, že za slušný paušál, nebo dokonce i zadarmo, mohou nabídnout k přehrávání celou knihovnu. O iTunes a kupování jednotlivých alb v důsledku toho přestává být zájem.
Jak nejmenovaný zdroj pro BuzzFeed podotkl, Spotify rovněž slaví úspěch, protože se jedná o solidní platformu se sociálními funkcemi. Ping od Applu, který se narodil v roce 2010 a zemřel o dva roky později, sice měl sociální nádech a doporučoval písně, ale jak zdroje se shodly, měl za úkol především nalákat uživatele k zakoupení skladby.
V kontrastu s tím si na Spotify písničky přidáte do vlastnoručně vytvořených seznamů stop, které sdílíte klidně s celým světem. Podobně jako Ping, také vývoj iTunes Radio doplatil na krátkozraké uvažování managementu. Jeden z bývalých zaměstnanců pro BuzzFeed řekl:
„Pandora je skvělé rádio, které naprosto zadupává do země iTunes Radio. Vážně, iTunes Radio stojí za starou belu, a to kvůli aroganci Applu. Schopnosti managementu rozhodovat mne uzemňovaly zas a znovu.“
Ignorování konkurence ze strany vedení bylo tak špatné, že podle jednoho ze zaměstnanců někteří lidé z vedení před rokem vůbec netušili, že Spotify je služba zprostředkovávající streamování hudby. Dokonce odmítali jej aspoň vyzkoušet. Apple usnul na vavřínech a v nevědomosti si myslel, že iTunes Radio sejme Spotify. A doplatil na to.
Nevěnoval se příliš tomu, jak volit písně pro rádia. Vzal tedy seznam nákupů a podle toho mu přihrával písně, a to i do seznamů stop, kam se tyto kousky nehodily.