Proč je zakladatel VoodooPC zoufalý, aneb jak HP pošlapalo luxusní značku Envy

1. 12. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Na začátku byla společnost VoodooPC, která vyráběla luxusní herní počítače a notebooky s označením Voodoo Envy. Firmu v roce 2006 odkoupil Hewlett-Packard. Po několik let si Voodoo víceméně nerušeně žilo vlastním životem, v roce 2009 se HP rozhodlo začlenit její počítače do vlastní produktové řady pod značkou HP Envy s dovětkem „with VoodooDNA“. Dovětek z názvů časem vymizel, pojem Envy byl ale nadále garancí vysokého standardu výkonu a designu (a pochopitelně i ceny). Teprve letos se přístup HP změnil: na trh přišla nejdříve tiskárna HP Envy 100, před několika týdny pak řada desktopových počítačů Envy h8.

To už Rahul Sood, který v roce 1991 založil VoodooPC a patnáct let budoval Envy v renomovanou značku (v současné době pracuje u Microsoftu), nevydržel a své znepokojení vyventiloval na Twitteru:

„Myslel jsem, že jsem viděl všechno, pak jsem viděl desktop HP ENVY H8. Co to sakra má znamenat, hoši? Šifra pro 'vzdáváme se'?“

 


 

A co že je vlastně s Envy h8 za problém? Za prvé vzhled – podle skříně s čelem z lesklého plastu byste tipovali, že se jedná o lacinou kancelářskou plečku, kterou jen někdo vyzdobil červeným proužkem. Za druhé – nebyli byste zas tak daleko od pravdy. Nejlevnější variantu Envy h8-1400z pořídíte za baťovských $599.99 (necelých 12 000 Kč) a i když si můžete připlatit za SSD a v nabídce grafických karet je i GeForce GTX 680, základní konfigurace čítá obyčejný pevný disk a Radeon HD 7450. Za třetí – když název přečtete, jako by byl psán v leetspeaku, vyjde vám „Envy hate“.

Redakce Tom's Hardware Sooda požádala o delší vyjádření. Zakladatel VoodooPC své myšlenky rozvinul následovně:

ICTS24

„Vždycky jsem říkal, že značka zdaleka není jen logo na krabici. Začíná to nějakou kulturou, od které se odvíjí produkt, od něj se odvíjí nadšenci a komunita – a tohle všechno se stává duší vaší značky. The HP Way je pořád jedna z mých nejoblíbenějších knížek o podnikání, HP je průkopníkem v téhle oblasti a ikonou Silicon Valley. Doufejme, že znovu najdou svou „HP Way“.

Bohužel, HP se v případě Envy rozhodlo pro „ničitelskou“ strategii, kterou jsme v posledních letech viděli v několika podáních. Postup je jednoduchý: vybudujete (nebo koupíte) uznávanou značku a následně ji začnete lepit na levnější a méně kvalitní produkty a než zákazníci přijdou na to, že punc výjimečnosti je zcela falešný, něco málo na tom vyděláte. Zářným příkladem z poslední doby je AMD FX, ze svého původního standardu kvality slevily laptopy ThinkPad, do low-endu byla odklizena značka Intel Pentium. Vy si jistě vzpomenete na řadu dalších.

Zdroj: Engadget, Tom's Hardware