Proč jsou ikony v iOS 7 tak nejednotné? Navrhovali je markeťáci

20. 6. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Už víc než týden první uživatelé především z řad vývojářů využívají nový iOS 7. Ten byl představen minulé pondělí a navzdory vysněnému kompletnímu redesignu se setkává spíše s kritikou. Na účet vrchního designéra Applu Jonyho Iva se snáší vtípky a vznikají stránky, jež parodují právě vzhled nového jablečného systému. Kromě průhledností v Control Center a dalších nesrovnalostí je největší vlna kritiky mířena na nové ikony. Ty dostaly nové přechody, barvy a do jisté míry byly zjednodušeny. Jako celek však působí matice ikon na domovské obrazovce velmi nekompaktním dojmem. Nemají jednotný styl a některé jakoby do nového konceptu vůbec nezapadají.

Základní mřížka, kterou navrhl Ive
Základní mřížka, kterou navrhl Ive

Ikony v iOS 7 Ikony v iOS 7 Ikony v iOS 7 Ikony v iOS 7 Ikony v iOS 7  

Stačí srovnat ikonu Game Center s aplikací Mailu, které jsou naprosto rozdílné. iTunes Store a App store se pak liší převráceným přechodem, kde je jednou tmavá barva použitá ve spod ikony a ve druhém případě u horního okraje. Jako pěst na oko potom působí ikony Galerie a Poznámek. I když se mnohým původní ikony v iOS 6 nelíbily, alespoň měly nějaký jednotící prvek – Gloss Effect v horní části.

Mnozí se tedy ptají, jak mohl Ive navrhnout ikony, které jsou naprosto rozdílné a mnohdy nezapadají do konceptu jednoduchého systému – ikona Nastavení budiž nejlepším příkladem toho, jak jednoduchou vektorovou ikonu udělat složitější.

Jony Ive však do finálního vzhledu ikon mnoho nemluvil. A jejich návrh nemají na svědomí ani designérské týmy, které jednotlivé aplikace kreslily. Podle všeho vymyslely finální vzhled v marketingových a komunikačních týmech Applu. Jak již bylo představeno na keynote minulé pondělí, ikony se drží jakési základní mřížky, ve které jsou jednotlivé prvky rozmístěny. Tu navrhoval právě Ive společně s paletou použitelných barev. S těmito základy si pak každý marketingový tým vytvořil svou ikonku. Komunikace mezi jednotlivými skupinami očividně nebyla na vysoké úrovni. Podle některých zdrojů o jednotlivých rozpracovaných dílech neměly navzájem potuchy. V každém týmu navíc bylo několik podskupin, které mezi sebou „soupeřily“ o nejlíbivější návrh, jenž se do finálního systému dostal.

iOS 7
iOS 7 

Po úvodní vlně kritiky Apple zdůraznil, že se stále jedná o první beta verzi (která má být dostupná pouze vývojářům) a že se vlastnosti ve finální verzi mohou změnit. S největší pravděpodobností tak mnohé ikony budou v září vypadat jinak než v současné době. Stejně tak se budou přepracovávat průhlednosti u jednotlivých prvků a zmizí (či bude změněna) šipka na lock screen. Ta ukazuje směrem nahoru a vyvolává dojem, že se telefon odemyká právě posunutí od spodního okraje. Tím se však pouze vysunuje Control Center.

iOS 7
Mnohým ikonám by prospělo pouhé ztmavení odstínu

Jakkoliv se může zdát iOS 7 odporný, je třeba si uvědomit, že se jedná o první beta verzi. Apple tak paradoxně naráží i na to, že se mu podařilo vydat funkční verzi, která jde reálně používat ihned po keynote. V minulosti (ještě při prvních betách iOS 6) si instalovali rané verze opravdu jen vývojáři a v spousta věcí nebyla funkční. Stejně tak minimálně polovina aplikací padala a nebylo reálné je používat.

I když mám osobně pocit, že se Jony unavil při navrhování skvostného Macu Pro a iOS 7 vznikalo s použitím omamných látek, zatím není důvod k panice. Tu bychom si měli schovat až na září, kdy se na iOS zařízení dostane finální verze.

ICTS24

Zdroj: The Next Web