Hlavní navigace

Proč se nVidii nedaří?

16. 2. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

Server Fudzilla informuje, že minulý týden se vrcholný management Nvidie sešel s akcionáři společnosti. Hovořilo se o tom, proč se nepodařilo splnit plány prodejů na čtvrtý kvartál fiskálního roku 2009 (to je pro Nvidii období od listopadu/novembra 2008 do ledna/januára 2009), přestože prodeje ještě v říjnu/októbri vypadaly slibně.

Marvin Burkett, který má pod palcem účetnictví Nvidie, vysvětluje, že výrobci karet jsou v čase hospodářské krize obezřetnější a zatímco dříve nakupovali čipy do zásoby na dva až tři měsíce dopředu, nyní si nechávají skladový polštář na jeden měsíc, maximálně měsíc a půl. Snad právě proto několik výrobců zrušilo zakázky na celkem jeden a půl milionu grafických jader.

Co se s těmito jádry stalo? Zůstaly Nvidii ležet hotové na skladech, nebo se jednoduše nevyrobily? První možnost je správně. Výrobní kapacity u TSMC je totiž nutno objednat několik měsíců dopředu, takže Nvidia má nyní větší skladové zásoby, než by si přála. Většinu tvoří 55nm čipy, část jsou o něco starší kousky vyrobené 65nm postupem, a tak přestože i Kaliforňané již plně přešli na 55nm výrobu, na grafické karty s 65nm čipy budeme v obchodech nadále narážet.

No a protože se výrobní kapacity objednávají s předstihem a Nvidia neočekává, že by v dohledné době přišla nákupní horečka, která by sklady vyprázdnila, na druhou čtvrtinu roku 2009 si u TSMC objednala „o hodně méně“ waferů. Lze očekávat, že se v tomto období rozjede výroba čipů novým 40nm postupem; pokud ale Nvidii zbyde příliš mnoho jader G96 a G94, bude se je snažit udat jako první. Soudě podle nového jména pro G92, nejpopulárnější GPU v současné nabídce Nvidie ještě nahrazeno nebude.

MMF24

Jak zmínil Jen-Hsun Huang, Nvidia má tři trumfy, kterými se konkurence pochlubit nemůže: GPGPU technologii CUDA, akceleraci herní fyziky napsané pro rozhraní PhysX, a technologii trojrozměrného zobrazení 3D Stereo. S nástupem OpenCL a DirectX 11, které mají šanci stát se jednotnými GPGPU standardy, bude zřejmě první výhoda smazána. 3D zobrazení lze zprovoznit i s grafickou kartou ATI a jedná se o poměrně drahé řešení, tedy nic pro širokou veřejnost. PhysX ovšem nadále zůstane exkluzivní výhodou grafických karet Nvidie.

Zdroj: Fud zil la

Autor článku