Ještě tady pořád není Zen 4, který by mělo AMD vydat v druhé polovině roku (možná v září), ale už se objevují zvěsti k následující nové architektuře procesorů, kterou AMD chystá – Zenu 5. Ta by měla být větší změnou. Zatímco Zen 4 bude evoluční vylepšení Zenu 3, Zen 5 bude zase velký skok. Youtuber Red Gaming Tech teď tvrdí, že má k Zenu 5 první architektonické detaily, podle kterých vypadá na hodně revoluční přelom.
Zen 5 má podle jeho údajných zdrojů údajně přinést od základu změněný systém cache. AMD údajně zvětší L1 cache, i když ještě není řečeno o kolik a zda to bude provedeno zvýšením asociativity nebo nějakou jinou cestou. Větší (datová) L1 cache by mohla zlepšovat IPC, jelikož by se do ní vešlo více pracovních dat.
Sdílená L2 cache místo vyhrazené?
Druhá změna je ještě větší – AMD údajně opustí dedikované L2 cache vyhrazené pro jednotlivá jádra a použije velkou unifikovanou L2 cache, která by byla společná/sdílená pro celý CCX, který nyní u architektury Zen 3 má osm jader. Ta by pak musela zvládat provoz ze všech těchto jader co do propustnosti, podobně jako nyní L3 cache. Toto může být hodně náročný úkol pro inženýry.
Toto v kombinaci se zvětšenou L1 cache velmi připomíná recept, který používá ve svých procesorech Apple, zatímco předchozí Zeny s 32KB L1, privátní 512KB L2 a až L3 cache sdílenou více jádry byly koncepcí paměťového/cache subsystému spíš podobné Intelu. Může to samozřejmě být inspirace (nebo konvergentní design), ale neznáme ještě všechny detaily, takže těžko říct, zda to opravdu bude fungovat podobně jako v procesorech Apple. Bude zajímavé například sledovat, zda se nezhorší dosahované frekvence, které u jader Apple jsou o dost nižší než u x86 architektur Intelu a AMD.
Red Gaming Tech také uvádí, že po této změně už bude L3 cache sdílená ne jen v rámci CCX (což je nyní a tuto roli převezme údajně L2). Místo toho už bude sdílená údajně pro všechna jádra v procesoru, tedy i všechna CCX v procesorech, které budou bloků CCX mít více. Současně je prý tato L3 cache čipletová, tedy snad posazená nad procesor jako dnes 3D V-Cache. Je to docela divoká představa, zvlášť pokud to má znamenat, že by tato L3 cache byla sdílená i mezi CCX, nacházejícími se na samostatných CPU čipletech. To by už znamenalo dost pokročilou integracci čipletů, ale také se vkrádá otázka, zda kvůli tomu budou muset všechny procesory používat nákladný 3D Stacking (nebo být bez L3 cache).
Zatím bychom tuto zprávu asi měli brát s velkou rezervou, vzhledem k diametrálním změnám v procesorech Zen 5, které předpovídá. Zen 5 je nová od začátku budovaná architektura, takže hlubší obměny dávají smysl. Ovšem tyto konkrétní informace snadno mohou být omyly nebo dezinformace.
Konečně 32 jader?
Podle Red Gaming Tech by Zen 5 údajně měl zdvojnásobit počet jader, desktopové výkonné verze (kódové jméno Granite Ridge) pro socket AM5 by tedy mohly mít až 32 jader u modelů Ryzen 9. Tyto by měly stále být monolitické, tedy stále používat jen samá jádra Zen 5. Ovšem u APU (kódové jméno „Strix Point“), tedy procesorů (SoC koncipovaných primárně pro notebooky, by mělo v souladu s předchozími úniky být použito big.LITTLE, kdy část jader bude Zen 5 a část Zen 4D, což bude zhuštěná architektura snad vycházející ze serverové Zen 4C.
Zrovna tohle dost budí otazníky, jak by měla L3 cache být sdílena všemi jádry, když budou v procesoru dva druhy jader/bloků CCX (možná dva druhy čipletů), a na oboje by se měla osazovat nějaká čipletová L3 cache, která je má propojovat. Leda, že by big.LITTLE procesory tuto nadřazenou L3 cache neměly a spoléhaly se jen na onu L2. Nebo by měly L3 cache zase trošku jinou, zaměřenou spíš na zrychlení integrované grafiky a sdílení dat GPU a CPU, tedy něco jako je System-Level Cache v mobilních ARMech.
Velký skok pro IPC
Red Gaming Tech také tvrdí, že se objevují informace o tom, že mezi Zenem 4 a 5 by výkon na jeden 1 MHz měl stoupnout víc, než co teď nastane mezi Zenem 3 a 4. Možná prý až o 30 % (zhruba).
Údaje o IPC je ale třeba brát s velkou rezervou. V dřívějšku se objevovaly spíš hodně pozdě a ne takto brzo, mělo by jít o silně střežené tajemství. Je velmi pravděpodobné, že může jít jen o spekulace nebo dokonce jen o rekapitulaci předchozích spekulací, které nakonec vůbec nemusí být ničím reálným podložené. Formát youtuberských videí bohužel často vede k opakování předchozích drbů, aniž by bylo jasné, co je nová informace a co už jen znovu recyklovaná stará z nějakého zase jiného videa.
Zdroj: Red Gaming Tech