Profesionální Titán: nVidia uvede Quadro s plně aktivním čipem GK110

24. 7. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Minulý rok možná Nvidia v oblasti profesionální grafiky leckoho zklamala, když se vytasila jen s relativně pomalejším (ale také méně žravým) Quadrem K5000 založeným na mainstreamovém jádru GK104. Tento tzv. malý Kepler má ovšem jen mrzký výkon ve výpočtech s dvojitou přesností, což Nvidia doháněla poněkud těžkopádným párováním s výpočetní Teslou K20 (což je takzvaná technologie Maximus). Letos však Nvidia tento dluh smázne – chystá totiž profesionální grafiku Quadro s momentálně nejrychlejším GPU, čipem GK110. A navíc zřejmě půjde o vůbec nejvýkonnější model na něm založený.

Karta s názvem Quadro K6000 totiž bude mít toto GPU jako vůbec první grafika Nvidie plně aktivované – tedy bude používat všech patnáct bloků SMX, které v úhrnu dávají 2880 stream procesorů. Karty Tesla K20 a K20X se přes vysoké prodejní ceny musely spokojit s třinácti či čtrnácti bloky, a plný počet Nvidia nedopřála ani highendovému hernímu modelu GeForce GTX Titan. Tentokrát lze tedy říci, že profesionální trh dostane skutečně to nejlepší (pokud vyloučíme možnost, že by Nvidia mohla vydat Quadro s dvěma GK110).

Svými parametry je Quadro K6000 skutečně úctyhodné. 2880 stream procesorů má běžet na taktu okolo 900 Mhz. Zde vycházíme z údajů webu AnandTech, Nvidia si takty bohužel nechala pro sebe; pokud by se číslo potvrdilo, klobouk dolů. Frekvence je to totiž bez ohledu na 192 stream procesorů navíc stále vyšší než u Titanu. Celá karta má přitom stále TDP jen 225 W Napájí se dvěma šestipiny. Chlazení je dvouslotové a jak můžete vidět na obrázcích, asi bude vycházet z referenčního chladiče Titanu.

Paměťová sběrnice bude přirozeně 384-bitová, takt paměti typu GDDR5 činí zřejmě rovných 6 Ghz (Nvidia opět mlčí, propustnost má ale čítat 288 GB/s, což by odpovídalo). Hlavním tahákem je nicméně její velikost: nabídne 12 GB pracovního prostoru. Jak paměť, tak cache v GPU podporují technologii ECC (na rozdíl od modelu K5000, jenž neměl chráněnou cache).

 

Quadro K6000 pomocí DisplayPortu 1.2 zvládne rozlišení třídy 4K (což bych ale bral za spíš za samozřejmost, zvládne to i integrovaná grafika Haswellu či levného SoC AMD Kabini). Vedle dvou těchto portů se na záslepce nacházejí i dvě DVI, což je spíš škoda – u karty této úrovně by bylo nejlepší, kdyby 4K monitor mohl fungovat na všech výstupech a cena případné redukce z DisplayPortu na DVI nikoho nezabije (na rozdíl od ceny grafiky Quadro).

Včera bylo Quadro K6000 toliko oznámeno. Fyzická dostupnost na trhu nastane až později, dle tiskové zprávy někdy začátkem podzimu (tedy ve čtvrtém kvartále roku). Nvidia také zůstala věrna svému nepříjemnému zvyku, a nechala si pro sebe ceny, za něž tyto grafiky hodlá prodávat. Dle webu AnandTech by však klidně mohlo jít i o 5000 až 7000 USD, neboť podobné sumy chtěla firma i za highendové Quadro 6000 generace Fermi. Jedná se jednoduše o kartu pro nejmovitější klienty – Nvidia se coby zákazníky chlubí například automobilkou Nissan nebo studiem Pixar.

Mimochodem, Quadro K6000 bude podporovat i technologii Maximus zmíněnou v úvodu. Není ještě úplně jasné, zda šlo jen o jednorázovou znouzectnost motivovanou malým výkonem jádra GK104 v dvojité přesnosti (jádro v tomto režimu podává jen 1/24 výkonu, oproti 1/3 u GK110), či zda to s ní Nvidia myslí vážně i do budoucna. Minimálně prozatím ji však firma nechává ve hře.

ICTS24

 

Zdroj: AnandTech, Nvidia (1, 2)