Hlavní navigace

Proti Fermi s novými ovladači: ATI Catalyst 10.2 a 10.3

18. 2. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Catalyst 10.2

Vzpomínáte ještě na Nvidia „Big Bang II“ ovladače? Podobně významnými verzemi by pro ATI měly být Catalysty 10.2 a 10.3, které přinesou spoustu vylepšení a změn. Verze 10.2 by měla být vydána co nevidět, verze 10.3 pochopitelně v průběhu března/marce. Nebudeme se zdržovat a rovnou se podíváme, co nás čeká.

CrossFire profily

Ať už je to pravda či jen ohraná fáma, říká se, že na Nvidii můžete nové hry hrát hned při vydání, zatímco u ATI musíte čekat na nové ovladače. Na jednočipových kartách dnes narazíte na problémy výjimečně, s multi-GPU režimy se ale do výše popsané situace můžete dostat poměrně snadno.

A proto ATI oddělilo profily pro CrossFire z ovladačů do samostatného XML souboru, který může být updatován kdykoliv, kdy to bude třeba, aniž by uživatel musel čekat na další verzi Catalystů či stahovat hotfix verzi. Podobný způsob distribuce už nějaký čas používá Nvidia se SLI profily.

CrossFire podporuje Eyefinity

Eyefinity je jednou z nových features Radeonů HD 5000. Ačkoliv od uvedení karet s jádrem Cypress uplynulo už několik měsíců, Eyefinity je stále poněkud polofunkční: například jej není možné využít současně s CrossFire.

S Catalysty 10.2 se toto mění a druhé GPU se může vrhnout do práce v momentě, kdy je nejvíce potřeba – ve 3D hrách na třech monitorech. Zdali je nebo není možné ke dvěma Radeonům HD 5800 v CrossFire připojit dohromady šest displejů, o tom bohužel AMD mlčí.

Vylepšení PowerPlay pro CrossFire

Třetí novinka se opět týká multi-GPU režimu CrossFire, tentokrát jde o snížení spotřeby v nečinnosti.

Spotřeba je oblast, ve které Radeony HD 5000 excelují už od svého vydání, přesto však ATI našla další rezervy, konkrétně v CrossFire. Pokud zrovna nehrajete žádnou náročnou hru, karty se přepínají do „low power“ módu, kdy zvládají základní zobrazování Windows. Není ale potřeba mít takové karty dvě, proto s Catalysty 10.2 druhá karta v CF přechází do „very low power state“, jakéhosi režimu spánku.

To má za následek úsporu až dvanácti wattů energie.

DisplayPort i se zvukem

Rozhraní DisplayPort mělo původně za úkol nahradit HDMI a přitom nebýt svázáno s licenčními poplatky. Proto DP umožňuje přenášet současně obraz i zvuk, Radeony to ale doposud neuměly. I to je jedna z novinek v Catalystech 10.2.

V další kapitole si povíme o vylepšeních v Catalystech 10.3.

Catalyst 10.3

 

Podpora stereoskopického 3D zobrazení

V ATI si jsou zřejmě vědomi vzrůstající obliby 3D zobrazení
v jakékoliv formě, a tak zaúkolovali vývojový tým Terryho Makedona, aby tuto
funkcionalitu do nových ovladačů zakomponoval. Jedná se o podporu naprosto
stejné technologie jakou je Nvidia 3D Vision, pouze s několika rozdíly.
ATI nebude nabízet 3D brýle pod vlastní značkou, spoléhá se výhradně na produkty třetích
stran: stereovize tedy bude využívat DLP televizorů firmy iZ3D nebo zatmívacích
(shutter) brýlí společnosti Bit Cauldron. Dalším rozdílem je, díky tzv. "quad-bufferingu",
možná podpora budoucích technologií a standardů.

Rozšíření možností Eyefinity a konfigurací s více monitory

Když spatřila světlo světa technologie ATI Eyefinity, byly
jí právem vyčítány některé porodní problémy. Mezi ně patří např. chybějící
možnost nastavit korekci obrazu přes rám monitoru tak, jak je to možné u
vícemonitorových řešení společnosti Matrox. To se má s verzí ovladačů Catalyst
10.3 změnit. Catalyst Control Center, v součinnosti s grafickým ovladačem, nabídne
možnost nastavit obraz přes rámy monitorů.

Kompenzace okrajů je řešena velice prostým způsobem: obraz se vyrenderuje ve vyšším rozlišení, ale některé pixely jakoby zůstanou skryty za okraji (nevykreslí se). Šířku okrajů bohužel nelze manuálně nastavit, ovladač nabízí pouze jedno „bezel compensation“ rozlišení pro každou sestavu více displejů. V případě tří LCD s rozlišením 1920 × 1200 px jsou uživateli nabídnuta rozlišení 5760 × 1200 px (bez korekce) a 6048 × 1200 (s korekcí).

Přibude také možnost nastavení barev, jasu, kontrastu atd.
pro každý monitor zvlášť. To se bude obzvlášť hodit pokud vlastníte a máte
připojeno více různých monitorů.

Další novinkou je schopnost vytvořit více než jednu skupinu
monitorů pro Eyefinity konfigurace. Tím pádem budete moci nastavit klonování
plochy pro jednu skupinu monitorů a rozšíření plochy pro druhou a také by se mělo
dát mezi nimy a jejich módy jednoduše přepínat.

Přímá podpora pro Mobility Radeon

Další „feature“ jistě potěší majitele notebooků
s kartami Mobility Radeon. Až doposud byly aktualizace ovladačů pro
notebookové adaptéry závislé na ochotě výrobců notebooků vydávat nové
verze. Ti totiž v minulosti oslovili ATI s prosbou, aby mobility
karty v jejich noteboocích nebyly podporované a ATI jim, počínaje březnem
2007, skutečně vyhověla a posílala ovladače jim k vlastním úpravám.

Přesně po třech letech se ale podpora pro notebookové karty
do ovladačů Catalyst vrací. Pod Windows Vista a Windows 7 budou podporovány
Mobility Radeony série HD 2000, HD 3000, HD 4000 a budoucí produkty
s přízviskem Mobility. Spolupráci přislíbila většina významných výrobců
notebooků.

 

Budoucnost

CrossFire jde vlastní cestou 

 

V prezentaci se ATI zmiňuje také o nedaleké budoucnosti
ovladačů Catalyst. Podle slidu a vyjádření Terryho Makedona se po oddělení
CrossFire profilů chystá i vyjmutí CrossFireX kódu ze stávajícího Direct3D a
OpenGL ovladače a vytvoření samostatného driveru čistě pro Multi-GPU
konfigurace.

Dále by měla být oživena technologie Hybrid Graphics,
kombinace integrovaného grafického jádra (IGP) s dedikovanou grafickou
kartou. Terry Makedon v doprovodném dokumentu dodal, že se jedná o
přípravu ovladačů pro procesory AMD
Llano
(projekt Fusion), o kterých jsme psali nedávno.

Nevím jak vám, ale zdá se mi, že v ATI kutí něco
podobného jako Nvidia Optimus, ale pro platformu AMD (a kdoví, možná i pro
platformu Intelu). V Catalystech verze 10.2 už ATI přineslo režim spánku („very
low power state“) pro druhou kartu, přibude oddělený ovladač pro multi-GPU
konfigurace a reinkarnace technologie Hybrid Graphics. To je celkem dost
indicií vedoucí k této domněnce.

První zprávy ale naznačují, že přepracované CrossFire bude více, než jen exhumace Hybrid Graphics. Zatímco původní „Hybrid CrossFire“ umělo do multi-GPU režimu zapřáhnout pouze stejná nebo velmi podobná GPU, v budoucnu by mělo jít o skutečně hybridní řešení. Připomeňme, že IGP procesoru Llano má mít 480 stream procesorů a že tedy nepůjde o upravené jádro Cedar (Radeon HD 5600, 400 SP). Údajně by nové CrossFire mělo opustit koncept AFR (alternate frame rendering) a rozdělovat práci sofistikovanějším způsobem – slabší GPU by mělo počítat geometrické a vertex shader operace, silnější pak (četnější a náročnější) pixel shading. A nebo způsobem, jaký používá LucidLogix Hydra.

MMF24

ATI si připravovala půdu pro lepší multi-GPU systém už s jádrem RV770, které obsahovalo sideport. Vývojáři ovladačů ale nepřišli na způsob, jak tento dáreček od návrhářů čipu využít, a tak se toto speciální komunikační rozhraní na Radeonech HD 4870 X2 nikdy nevyužívalo a v novějších čipech už nebylo implementováno.

Při psaní článku byly použity následující zdroje: