Hlavní navigace

První 10nm procesory Intelu prý mají takt jen 2,2 GHz. Problém je možná i s grafikou

1. 1. 2018

Sdílet

Procesor Intel Autor: Intel
Procesor Intel

Rok 2017 je za námi. Pokud pozorněji sledujete svět procesorů, možná si vzpomenete, že Intel měl původně v plánu do jeho konce dostat na trh nebo do výroby první 10nm CPU, čipy Cannon Lake. Napnutí jsme v tomto ohledu byli až do poslední chvíle a oficiálně už asi nic oznámeno nebude, nicméně podle neoficiálních zdrojů se zdá, že to Intel přece jen stihl. Ovšem jen tak nějak napůl.

První Cannon Lake kvalifikováno

Bloger-analytik Ashraf Eassa z webu The Motley Fool totiž před koncem roku vypustil na Twitteru informaci o tom, že Intel už dokončil kvalifikaci procesoru Cannon Lake, respektive jeho konkrétních modelů. Minimálně jedna verze vstoupila do fáze, kdy je kvalifikována pro komerční výrobu („QPR“).

To neznamená, že by toto Cannon Lake již bylo dostupné zákazníkům a teoreticky by ještě nemusela být skutečná masová výroba spuštěna. Ale lze říci, že práce na procesoru je tím hotová, následuje už jenom běžná rutina na výrobních linkách a poté s distribucí krabiček (či v tomto případě spíše plat s procesory, protože jde o OEM produkt) po světě.

Háčky tohoto úspěchu

Intelu se tedy podařilo do určité míry naplnit prohlášení, dle kterých měla být 10nm CPU ve výrobě do konce roku. Ovšem trošku rozpačité je, jaký první procesor touto kvalifikací prošel. Podle tvrzení Eassy jde o zvláštní variantu se dvěma jádry s maximálním taktem 2,2 GHz (údajně má skutečně jít o frekvenci turba, ne základní) a pozor, s neaktivním grafickým jádrem.

Jde tedy o čisté CPU, ačkoliv čip Cannon Lake-Y/U, o který by se tu mělo jednat, obsahuje GPU třídy GT2. Přitom toto CPU také má mít TDP 15 W, což úplně nesedí k nízké frekvenci. K čemu je takový model Cannon Lake zamýšlen, není úplně jasné, protože pro mobilní zařízení, notebooky nebo minipočítače je integrovaná grafika nutností. V PC by sice mohla být zastoupena samostatným GPU, ovšem bez technologie přepínání by to zhoršovalo výdrž na baterii.

Model bez grafiky by možná mohl být určen pro segmenty embedded nebo internetu věcí. Tedy alespoň oficiálně. Podivná konfigurace totiž budí podezření, zda tento model nebyl vytvořen víceméně jen proto, aby Intel mohl říct, že nějaký 10nm procesor do konce roku 2017 stihl vyprodukovat a s použitelnějšími parametry to nešlo.

Problémy s procesem nebo architekturou GPU?

Jako vysvětlení nezvyklé konfigurace se totiž nejvíc nabízí hypotéza, že Intel má stále velké problémy s výrobou, jinak by dokázal vyprodukovat něco zajímavějšího. Nízká frekvence vzdor údajně 15W TDP (s nímž 14nm čipy Kaby Lake Refresh mohou mít čtyři jádra a turbo okolo 4 GHz) by mohla znamenat problém s výtěžností a dosahováním vyšších taktů. Ještě závažnější by asi mohla být ona absence grafiky.

Kdyby byl problém jen v defektech na waferu, patrně by mohlo stačit v ní vypínat část jednotek, což je běžný postup pro záchranu částečně vadných čipů. Stojíme tak před otázkou, zda Intel nemá problémy přímo s logickým návrhem architektury GPU, která měla u Cannon Lake být nová. Je možné, že jsou v ní snad chyby, kvůli kterým nefunguje?

Wafer s čipy Cannon Lake, který Intel tento týden ukazoval v Pekingu. Jde pravděpodobně o nejmenší konfiguraci s dvěma jádry a grafikou GT2 Wafer s čipy Cannon Lake, který Intel v září ukazoval v Pekingu. Jde pravděpodobně o nejmenší konfiguraci s dvěma jádry a grafikou GT2

Pokud je toto pravda, mohlo by nakonec možná právě GPU být hlavním problémem, kvůli kterému se Intelu stále nedaří Cannon Lake vydat. Zvěst, že má Intel potíže právě s bloky grafického jádra, se již dříve objevila, byť nebyla nijak ověřená nebo podepřená. Mimochodem, nyní je asi dobré připomenout také zprávu webu DigiTimes ze září, kdy tento tchajwanský web psal o zpoždění Cannon Lake.

WT100

Tehdy uvedl, že „Cannon Lake s integrovanou grafikou“ vyjde až se zpožděním, možná až v druhé polovině roku. Tehdy toto nedávalo moc smysl, jelikož všechna mobilní CPU grafiku potřebují. Ovšem jestli má nyní Eassa pravdu (opak samozřejmě nelze vyloučit, jako obvykle berte tuto zprávu s rezervou) a GPU v Cannon Lake musí být vypnuto, pak tento zdánlivý nesmysl najednou do všeho zapadá.

Otázka samozřejmě je, v čem by mohl být tak závažný problém s výtěžností nebo logickým návrhem, že jej Intel několik měsíců nedokáže opravit, ale odpověď se asi jen tak ven nedostane. Bude každopádně zajímavé sledovat, kdy se nakonec běžné modely Cannon Lake ukáží na trhu a jak vysoké budou jejich takty.