První vzorky Steam Boxu už za pár měsíců. Valve vám možná bude měřit tep

10. 3. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

O tom, že by firma Valve, tvůrce úspěšné platformy Steam, mohla tuto iniciativu přetavit rovnou do vlastní herní konzole, se spekulovalo docela dlouho. S přelomem roku se však tyto zvěsti v podstatě přesunuly do oficiální roviny. Že takzvaný Steam Box bude, je již jisté a v uplynulém týdnu se o něm pro BBC rozpovídal přímo „otec“ Gabe Newell.

Steam Box má být konkurencí pro konvenční herní konzole, v podstatě jde o pokus dostat klasické PC do obývacího pokoje. Gabe Newell si uvědomuje, že PS4 a nová generace Xboxu klepou na dveře. Uvedení Steam Boxu se tedy zřejmě snaží co nejvíce uspíšit; kdy by se u smluvních výrobců mohla rozjet produkce, je prý ale zatím ještě otevřenou otázkou. Co se ale prototypů týče, ty by měly být k dispozici již do tří až čtyř měsíců. Vyvolení si tedy konzoli Valvu stihnou ozkoušet ještě v první polovině roku.

Zásadním problémem, na kterém dle něj firma musí zapracovat, je chlazení. Konzole totiž musí mít dostatečně vysoký herní výkon. Problémy s teplem a potažmo hlukem, který chladiče výkonných komponent způsobují, jsou údajně hlavní výzvou, před kterou Valve stojí. Má ostatně před očima odstrašující příklad Xboxu 360, jehož první revize často kvůli přehřívání končily proslulým červeným kruhem smrti.

Steam Big Picture

Co také ještě údajně není finalizováno, je ovladač, který Valve k Steam Boxu přiloží. Stále se na něm pracuje, a jednou z vlastností, které jsou ve hře, je i přítomnost různých senzorů sledujících například tepovou frekvenci osoby držící ovladač (či možná i další údaje). Cílem má být získání zpětné vazby. Newell jako příklad užitečnosti těchto dat uvedl Left 4 Dead. Aby prý podobná hra mohla vytvořit tu pravou hororovou atmosféru, potřebovala by vědět, jak na hráče zrovna působí (jinými slovy, jak vyjukaný z ní je). Pomocí sledování tepové frekvence lze hraní ozvláštnit, a vnášet do něj něco nového.

Jak přesně si Gabe Newell představuje, že by hra měla na puls hráče reagovat, bohužel neprozradil. Možná by mohlo jít o systém, který se snaží odhadnout, kdy například nečekáte útok či nějaké překvapení. Senzor by sledoval vaši nervozitu, a když by po uklidnění tepu seznal, že jste dostatečně uchlácholeni, vypustil by na vás zezadu ryčící monstra.

 

K vznikajícímu Steam Boxu se stihl vyjádřit i zástupce Microsoftu (konkrétně Don Mattrick, který má pod palcem zábavní divizi). Asi nikoho nepřekvapí, že se snažil význam budoucí konkurence příliš nezdůrazňovat. Přes snahu Valve podle něj ekosystém okolo nové konzole nenaroste do rozměrů, kterými se může chlubit Sony a Microsoft, potažmo velké mobilní platformy (například Android). Zejména to má platit pro doplňkové funkce mimo samotné hry, tedy různé služby, nabídku hudby či videa.

Xi3 Piston na fotogrfii z Infinity Ward

Steam Box se objevil ještě jednou, a to na fotografii, zveřejněné firmou Infinity Ward, vyvíjející sérii Call of Duty. V rámci obvyklého napínání publika předvedli snímek chystané konzole, používaný k vývoji. Jde ovšem o Steam Box poloviční – ve vyobrazené kostce jistě mnozí poznají počítač Xi3 X7A, který stihl získat posvěcení Valve a pod jménem Piston byl vystaven na CES 2013. Od té doby byla domněnka, že Piston bude přímo oficiálním Steam Boxem, vyvrácena; jeho přítomnost ve studiu Infinity Ward ale i tak leccos naznačuje. Tato kostka možná prozatím slouží jako jakýsi vývojářský kit. To je poměrně pozoruhodné i proto, že je založená na APU Trinity, zatímco v Steam Boxu vzhledem k očekávanému nasazení Linuxu (byť se s Windows také počítá) leckdo očekával GPU od Nvidie.

ICTS24

Tato hračka ovšem nebude nic levného. Na trh má koncem roku přijít za rovných 1000 USD, ovšem stovku vám z toho Xi3 sleví, pokud si objednáte do 17. března (marca). Což ale dle mého názoru nabídku dvakrát nezatraktivňuje. Osobně doufám, že oficiální Steam Boxy budou výrazně levnější, byť jejich cena asi přesáhne sumu, o kterou si Sony a Microsoft řeknou za nový Xbox a Playstation 4.

Zdroje: BBC, Xi3, GameSpot, X-bit labs