Na celém článku je velmi pěkné, že se redaktoři nesoustředili na přetaktování a následně dosažení co nejvyššího skóre v 3DMarku, ale namísto toho odhalili potenciál brutálně přetaktovaného RV670 v širokém spektru her.
Článek na Xbit-labs rozhodně doporučuji k přečtení všem, kdo o voltmodu jakékoli grafiky uvažují. Laskavou a populárně naučnou formou vysvětlí, jaké záludnosti vás u moderních grafik s PWM řadiči a různými napětími pro různé zóny můžou potkat, nabídne vám i modifikovaný BIOS a pomocí obrázku ukáže, které součástky na PCB jsou pro voltmod podstatné.
Redaktoři nejprve pomocí nového BIOSu překonali problém s hranicí 862 MHz a přes napětí 1,44 V, jež stačilo pro 900 MHz na jádře (základ je 777 MHz) se dostali až na 1000 MHz. To už ale potřebovali extrémních 1,7 V, zatímco s lepším kusem by mělo stačit 1,55–1,6 V. Takové přetaktování se zákonitě muselo odrazit i na spotřebě. Všimněte si, že Xbit-labs mají metodiku, jak změřit spotřebu samotných grafik a zatímco netaktovaný HD 3870 bere v idle asi 18 W, HD 4850 pak už přes 40 W, 9800 GTX pak 45 W.
Paměťové moduly už pak byly přetaktovány jen nepatrně, a to na výsledných 1242 (2484 efektivně) MHz při 2,05 V. Jak správně na Xbit-labs poznamenávají, RV670 ale není typicky limitován propustností pamětí. Extrémní přetaktování umožní Radeonu HD 3870 popasovat se s GeForce 8800 GT, ale na vyšší výkon už ve hrách nedosáhnete (výjimkou je Oblivion) a taková modifikace se z roviny praktického užitku posunuje do oblasti hobby.
Pokud se chcete pustit do pořádného přetaktování RV670, může vám hodně pomoci také na ExtraHardware vydaný návod na softwarový voltmod od Michala Ondráčka.
Zdroj: Xbit-labs