Radeon HD 6790 v testu: Kterak AMD sejmulo snajpra

5. 4. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Radeon HD 6790: odpověď na snajpra – GeForce GTX 550 Ti

Teprve před třemi týdny uvedla Nvidia GeForce GTX 550 Ti, kterou v rodině GeForce GTX 500 pasovala do role vylepšeného „snajpra“, a už tu na ni máme odpověď od AMD.

Radeon HD 6790 je hned v několika ohledech zvláštní a atypická grafická karta. První věc, kterou mu budu asi zazlívat nejvíc, je, že rozhodně nepřispívá k přehlednosti v nabídce grafických karet AMD.

Radeon HD 6790 je totiž další karta využívající jádro s kódovým označením Barts, které se poprvé objevilo u Radeonů z vyšší řady – modelů HD 6850 a HD 6870. V modelové řadě HD 6700, která je v současnosti dostupná pouze velkým OEM výrobcům, se naopak až dosud vyskytovaly pouze přeznačené modely postavené na jádru Juniper používaném už u řady HD 5700 z minulé generace Radeonů (více viz AMD tiše vydává Radeony HD 6750/6770).

GeForce GTX 550 Ti17

Logicky a na základě historických zkušeností by mu víc slušelo označení Radeon HD 6830. Otázkou zůstává, jestli AMD nesáhlo k označení HD 6790 kvůli tomu, aby karta nebyla tolik spojována s nepříliš kladně hodnocenými Radeony HD 5830.

Co se popisu vlastností samotné karty týče, stejně jako AMD volně navážeme na Radeony HD 6850 a 6870, či přesněji na recenze, na které jste již mohli na Extrahardware.cz narazit.

Podrobný popis celé architektury, seznam novinek a změn, které oproti řadě HD 5000 přináší, najdete v článku Jirky Součka Radeony HD 6800 (Barts): architektura, technologie.

Parametry karty jsou ve srovnání s nejbližšími modely následující. Všimněte si zejména polovičního počtu rasterizačních jednotek, další změny už nejsou tak dramatické.

  Radeon Radeon Radeon Radeon
  HD 5770 HD 6790 HD 6850 HD 6870
Jádro Juniper Barts Barts Barts
Výrobní proces 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Velikost jádra 181 mm² 255 mm² 255 mm² 255 mm²
Tranzistorů 1,04 mld. 1,7 mld. 1,7 mld. 1,7 mld.
Stream procesorů 160 (800) 160 (800) 192 (960) 224 (1120)
Takt jádra 850 MHz 840 MHz 775 MHz 900 MHz
Takt SP 850 MHz 840 MHz 775 MHz 900 MHz
ROP/RBE 16 16 32 32
Texturovacích jedn. 40 40 48 56
Paměť 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5
Takt pamětí 4800 MHz 4200 MHz 4000 MHz 4200 MHz
Šířka sběrnice 128-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Propustnost pamětí 76,8 GB/s 134,4 GB/s 128 GB/s 134,4 GB/s
Fillrate (pixely) 13,6 Gpx/s 13,4 Gpx/s 24,8 Gpx/s 28,8 Gpx/s
Fillrate (textury) 34,3 Gtx/s 33,6 Gtx/s 37,2 Gtx/s 50,4 Gtx/s
FLOPS 1,36 TFLOPS 1,34 TFLOPS 1,5 TFLOPS 2,0 TFLOPS
Max. spotřeba 108 W 150W 127 W 151 W
Délka karty 22 cm 25 cm 23 cm 25 cm

 

Referenční karta přímo od AMD je k nerozeznání od Radeonu HD 6870. Žádné významné rozdíly jsem neobjevil ani na tištěném spoji.

GeForce GTX 550 Ti14

Nemusíme se tím ale moc zabývat, podobně jako v případě Radeonů HD 5830 či GeForce GTX 560 Ti nebo GTX 550 Ti platí, že karta přichází v době, kdy mají výrobci na trhu Radeony HD 6870 s vlastním nereferenčním designem a dá se předpokládat, že produkční HD 6790 budou vycházet právě z nich a na podobnou HD 6790 snad ani nenarazíte.

Z tohoto důvodu je u testované karty nutné brát s rezervou i testy provozních vlastností – platí to zejména pro teploty a hlučnost. Na dosahovaných teplotách pak trochu závisí i spotřeba karty především při zátěži.

Radeon HD 6790 v detailech

O kartě podrobněji

Testovali jsme referenční kartu přímo od AMD. Z pohledu na provedení se dá vytušit, že tentokrát AMD s uvedením dost spěchalo, takže se to obešlo i bez nějakých nálepek či popisků. I u referenčních karet se to stává jen málokdy.

AMD ATI Radeon HD 6790 0 AMD ATI Radeon HD 6790 1 AMD ATI Radeon HD 6790 2 AMD ATI Radeon HD 6790 3

 

Štítek prozradí, že tahle karta vznikala ještě před uvedením GTX 550 Ti. Konečné specifikace mohla ale dostat i později.

GeForce GTX 550 Ti16

Chladič je referenční klasika – dvouslotové
chlazení s radiálním ventilátorem, který tlačí vzduch přes žebrování chladiče skrz záslepku ven ze skříně.

AMD ATI Radeon HD 6790 4 AMD ATI Radeon HD 6790 5 AMD ATI Radeon HD 6790 6 AMD ATI Radeon HD 6790 7

GeForce GTX 550 Ti8

GeForce GTX 550 Ti10

 

Délka testované karty je identická s Radeonem HD 6870, ostatně s ohledem na stejný tištěný spoj je to logické. Při necelých 25 cm je asi o dva centimetry delší, než je u vyšší střední třídy obvyklých 23 cm. V tomhle případě to ale nevadí tolik jako u dlouhých highendových karet, kde s každým centimetrem navíc roste riziko, že bude nutná výměna skříně.

GeForce GTX 550 Ti13 GeForce GTX 550 Ti13

Jen pro srovnání, výkonnější Radeony HD 6850 mají obvykle délku 23 cm, musíte u nich ale zase přidat ještě kousek místa kvůli přídavnému napájení, které je na rozdíl od HD 6870 a 6790 vyvedené dozadu. Model HD 6850 od Sapphire na fotce je dokonce o centimetr kratší.

 

AMD ATI Radeon HD 6790 9

Možnosti připojení výstupů se v ničem neliší od ostatních prodávaných Radeonů řady HD 6000. S kombinací výstupů a rozbočovačů pro DisplayPort lze zapojit až šest výstupů. Zároveň to ale s sebou přináší omezení u konektorů DVI – plnohodnotný dual-link DVI-I je pouze jeden, druhý je jen single link DVI-D, na který nelze připojit monitor přes analog a z běžně používaných rozlišení při 60 Hz zvládá maximálně 1920×1200 bodů.

GeForce GTX 550 Ti11

Jako přídavné napájení slouží dva šestipinové napájecí konektory, u referenčního plošného spoje jsou vyvedené do strany.

GeForce GTX 550 Ti15

Příslušenství k referenční kartě je nulové, v tomhle případě vás tedy odkážu na recenze produkčních modelů.

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Většina karet AMD je testovaná na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst 11.1a. Ve verzi 11.2 podle release notes nedošlo k žádným změnám, které by byly v případě naší konfigurace a testovaných titulů podstatné.

Nový Radeon HD 6790 je testovaný na betaverzi připravovaných ovladačů 11.4, které dalo recenzentům k dispozici právě pro testování HD 6790.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL :

DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • ATI Catalyst 11.1a pro Radeon HD6970
  • ATI Catalyst 11.2 pro Radeon HD 6850
  • ATI Catalyst 11.4 preview pro Radeon HD 6990
  • Nvidia GeForce 266.58 pro GeForce GTX 580, GTX 570, GTX 460
  • Nvidia GeForce 266.71 pro GTX 590

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

 

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

 

 

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.













Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

 

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Medal of Honor (2010), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Medal of Honor (2010)

Poslední díl série Medal of Honor je unikátní v tom, že pro single player využívá jiný engine než pro multiplayer. Testujeme ve verzi pro jednoho hráče, která běží na silně modifikovaném UT3 Engine. Podrobnější popis samotné hry, možností nastavení a další srovnání výkonu najdete v článku Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu.

Detaily jsou nastavené na maximální úroveň, vyhlazování využívám vestavěné.

Testuji pomocí Frapsu na dvou nejnáročnějších úvodních animacích prvních 64 s z mise Gunfighters, ve kterých pilotujete vrtulník a 111 s z mise Neptune's Net, ve kterých letíte v noci transportním vrtulníkem, který havaruje.

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10), Unigine Heaven 2.1 (DX11)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).



















World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.1

V Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na 4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off, normal a extreme.

 

Spotřeba, teploty

Spotřeba bez zátěže je podobně dobrá, jako u ostatních karet v tomto segmentu. Z nich jen bez zjevného důvodu trochu vybočuje Radeon HD 6850, jehož spotřeba byla v našem případě o něco vyšší (i přesto, že se karta podtaktovávala jak měla). Těžko říct, kde je chyba, možná je to jen horší kus.

Maximální spotřeba sestavy v zátěži byla o ždibíček vyšší, než u výkonnější HD 6850. Rozdíl oproti GTX 550 Ti nebyl tak výrazný, jak by se mohlo s ohledem na horší poměr výkon/watt u vysoce taktovaných GTX 550 Ti zdát – 13 W na nepřetaktovanou a 18 W na přetaktovanou verzi GTX 550 Ti není něco, co by mělo rozhodovat o tom, zda je lepší pořídít Radeon nebo GeForce.

Až přehnaně opatrná

Bez zátěže není k teplotám jádra velice co dodat – 42 °C je ideální stav, pokud to není vykoupeno zbytečnou hlučností.

Naopak v zátěži patřily teploty jádra na referenční kartu AMD k těm nejnižším. Nesvědčí to o tom, že by chlazení bylo nastaveno správně, spíš naopak. Karta je při zátěži zbytečně hlučná. Otázka je, jestli to není kvůli rezervě pro hůře vydařené čipy (spotřeba by měla být v extrémním případě podobná jako u HD 6870), nemění to ale nic na tom, že u obou karet rostou otáčky zbytečně agresivně.

V případě dvouprocesorových karet je v grafu vždy teplota žhavějšího z obou jáder.

Podrobně o hlučnosti

 

S naší speciální testovací sestavou a koutkem pro měření hlučnosti jste se už možná důvěrně seznámili v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.

Využíváme ji k tomu, abychom změřili hlučnost chladiče grafické karty s minimálním vlivem okolí. V sestavě samotné jsou jen dva ventilátory – 120mm ventilátor ve zdroji Enermax Modu 87+ (při měření běží na cca 350 ot./min) a velmi tichá NF-S12-800 z první generace tichých 120mm ventilátorů Noctua. Na chladiči je spíše pro případ potřeby, pasiv z NH-C14 stačí na to, aby při měření hlučnosti uchladil osazený Athlon II X2 250 i pasivně.

 

Radeon HD 6790, 1024 MB, referenční provedení

S referenčním chladičem u HD 6790 se nejspíš jen tak nesetkáte. Je nachlup stejný s chladičem HD 6870. Velmi podobné, ne-li stejné, je i nastavení regulace otáček.

Při automatické regulaci běží karta na nějakých 1060 ot./min. a 22 % výkonu. Při nich je z půlmetrové vzdálenosti slyšet jen slabé vrčení motorku, které běžné „tiché“ 120mm ventilátory na 1200 ot./min přehluší. Manuální regulace začíná až na vyšších 25 % (cca 1300 ot./min), na kterých už je slyšet slabší aerodynamický hluk vzduchu tlačeného přes ventilátor a žebrování chladiče.

S každým procentem nahoru strmě rostou otáčky i hlučnost karty. Otáčky se naštěstí nedostanou moc vysoko, i při intenzivní zátěži v Crysis se ventilátor zarazil na 33 % a 2050 ot./min. Při nich už je karta slyšet víc a je hlučnější, než většina karet s axiálním ventilátorem (např. GTX 460 a GTX 560) a některé s radiálním (například výkonnější HD 6850). Ve srovnání s referenční HD 6870 je ale pořád o poznání tišší.

To, že se karta za běžných podmínek při automatické regulaci otáček pohybuje jen na 11 % z celého rozsahu, napovídá, že se AMD tentokrát s chlazením moc nemazalo, doufejme, že samotní výrobci se budou regulaci věnovat více.

 


GeForce GTX 460, 1 GB, referenční provedení

Referenční model GeForce GTX 460 je osazený jednoduchým chladičem s axiálním ventilátorem. Překvapivý je malý rozsah, který regulace dovoluje nastavit. Potěší naopak nízké maximum, přes které už karta nejde – 3000 ot./min není na axiální ventilátor žádný extrémní hluk.
Recenze karty: Nvidia chce hráče zpět: recenze GeForce GTX 460



GeForce GTX 560, 1 GB, referenční provedení

Referenční model GeForce GTX 560 má podobné chlazení jako GTX 460. Mírně odlíšné jsou lopatky ventilátoru – jsou o něco větší – a přibylo i pár plechových žeber a jedna heatpipe. Ventilátor může běžet až o 1000 ot./min rychleji, také minimum je o něco výš (1800 ot./min proti 1600 ot./min u GTX 460).
Recenze karty: GeForce GTX 560 Ti: v plné síle proti HD 6870 a 6950


 



GeForce GTX 580, referenční provedení

GeForce GTX 580 má stejně jako prakticky všechny karty z highendu radiální ventilátor. Znamená to mírně odlišný zvukový projev bez zátěže a především vyšší hlučnost v zátěži.

Zejména bez zátěže jsou na tom poslední highendové GeForce ve srovnání s chladiči Radeonů o poznání líp, netrpí tolik na parazitní zvuky jako je vrčení motorku či pískání ložisek.

Recenze karty: GeForce GTX 580 v testu: Fermi podruhé a mnohem lépe



GeForce GTX 590, 2× 1,5 GB, referenční provedení

Překvapením je zejména nízká úroveň maximálních otáček, s manuální regulací se nedostanete přes 2850 ot./min. Díky nim není karta ani při maximální zátěži tak hlučná, jak je to u highendu běžné.

Naopak bez zátěže mohly být otáčky o něco nižší – se 45 °C na jádru není důvod, proč se držet na relativně hlučných 1500 ot./min. Relativně hlučných proto, že i když karta patří v tomto režimu z těch měřených k nejhlučnějším, pořád je tišší a její zvukový projev je příjemnější než u řady modelů s radiálním ventilátorem.

 



Radeon HD 5970, referenční provedení

Dvouprocesorový Radeon HD 5970 v referenčním provedení je jednou z nejhlučnějších karet vůbec. I když bez zátěže není hlučnost zase tak tragická (ve velmi tichých sestavách možná uslyšíte jen slabé vrčení motorku), s mírným zatížením jdou otáčky ventilátoru a spolu i s tím hlučnost strmě nahoru.

Recenze karty: Radeon HD 5970 v recenzi: dva Cypressy v CrossFire



Radeon HD 6850, referenční provedení

Tato karta mě pořádně potrápila, přiznám se, že nevím, jestli jde o standardní chování, nebo je to záležitost konkrétního kusu. V rukou jsem měl několik Radeonů HD 6850 a 6870, ale jen jeden s referenčním chladičem.

U karty bylo při některém nastavení znát zřetelné vrčení regulace motorku ventilátoru, které přehlušilo i aerodynamický hluk. Kvůli němu se v některých místech grafu vyskytovaly špičky, po jejichž překročení šla hlučnost zase dolů a právě kvůli nim jsem někde musel měřit po 1% krocích.

Jakoby to nebylo všechno, kousek pod čtyřtisícovou hranicí se projevilo i špatné vyvážení ventilátoru, který dokázal rozvibrovat celou sestavu i stůl pod ní i přes to, že sedí na velkých měkkých gumových nožkách, které jsou navíc vypodložené centimetrovými silikonovými podložkami.

Recenze karty: Kompletní test Radeonu HD 6850 a 6870: hry a provoz



Sapphire Radeon HD 6970, referenční provedení

Už startovací hlučnost a rychlost je u HD 6970 poměrně vysoká. Nepomůžete si ani s manuální regulací, spíše naopak – nastavení vás nepustí pod hodnotu, kterou umí nastavit automatická regulace.

Extrém je to pak při maximálních otáčkách, které končí těsně pod šestitisícovou hranicí. Smutné je, že v Crysis se občas zbytečně roztáčel krátkodobě na 3750 ot./min (spíše než vysoká teplota jádra byla ale na vině nevhodně nastavená regulace otáček).

Recenze karty: Radeon HD 6970: Nejvýkonnější Cayman v testu


 



Asus Radeon HD 6970 DirectCU III

Tuto kartu s monstrózním trojslotovým chladičem jste na Extrahardware zatím mohli potkat jen v recenzi CrossFireX se třemi Radeony HD 6970. Hlučnost mám ale už změřenou, tak proč se s ní také nepodělit.

Jde o jednu z karet, u které se automatická regulace bez zátěže dostává o poznání níž, než lze nastavit manuálně.

Ve srovnání s referenční kartou je podstatně tišší nejen v klidu, v náročné scéně v Crysis (kolem 2370 ot./min a 50,9 dBA), ale i v maximu, kde končí na 61 dBA, zatímco referenční chladič pokračuje až k 75 dBA.

 



MSI GeForce GTX 550 Ti OC

O GeForce GTX 550 Ti v referenčním provedení bude nejspíš podobně jako u GTX 460 Ti nouze. I když chladič od MSi u tohoto modelu vypadá na pohled odlišně, podle všeho se liší spíše krytem a uvnitř je přinejmenším podobný pasiv, jako u karty v referenčním provedení. Snad se dá totéž říci i o ventilátoru.

Hlučnost karty v zátěži zrovna nepotěšila – i když je bez zátěže a při nízké zátěži chladič celkem tichý, i při běžném hraní už se dostává na dost vysoké otáčky. Hlučnost, která se při maximu může dostat až přes 55 dBA mluví za vše.

Recenze karty: Recenze GeForce GTX 550 Ti: Sniper znova zasahuje


 



MSI N560GTX-Ti OC

Další karta od MSI v nereferenčním provedení je pravým opakem předcházejícího modelu. Bez zátěže dosahuje velmi nízkých 33,6 dBA a je jen obtížně rozlišitelná.

V zátěži se karta může dostat až na velmi hlučných 60 dBA, ale při zátěžovém testu v Crysis se hodnota nepřehoupla přes 52 dBA, při běžném provozu je hlučnost ještě nižší. Zbytek do 60 dBA je spíš rezerva pro případné přetaktování se zvýšením napětí.

Recenze karty: MSI N560GTX-Ti OC: s GTX 560 Ti přes 1 GHz jako nic



MSI R6870 Hawk

Nadpis recenze mluvil asi za vše. I když má karta dvojici ventilátorů, bez zátěže jsou extrémně tiché. Běží totiž na prakticky neslyšných 1000 ot./min.

V maximu se sice může dostat až k 60 dBA, ani po týrání v Crysis se mi ale s hlučností nepovedlo dostat přes 42 dBA.

Zvláštností karty jsou dva biosy, u kterých jsou odlišné profily pro nastavení ventilátoru.

Recenze karty: MSI R6870 Hawk: supertichý Barts se dvěma BIOSy




 


Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon


Průměrný výkon

U každé hry počítáme průměrný výsledek ze všech testovaných nastavení. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.

Oproti referenčnímu modelu GTX 550 Ti má HD 6790 slušný náskok.

 

Na tomto místě připomínám, že obdobně jako v případě GTX 550 Ti platí, že klíčové jsou pro nás výsledky v rozlišení 1920 × 1200 bodů a vyšší rozlišení 2560 × 1600 bodů a celkový průměr obou rozlišení je spíše pro orientaci a plnou kompatibilitu výsledků s ostatními kartami testovanými podle stejné metodiky.

Ceny uváděné nemusí přesně odpovídat kartám uvedeným v testu. Platí to zejména pro levnější modely karet, u kterých výrobci používají nereferenční chladiče a občas jde i o přetaktované modely (v případě, že jsou podstatně levnější než karty v referenčním provedení či v případě, že karty s referenčními takty nejsou na skladech).

Zatím není zcela jasné, v jakém rozsahu se budou ceny všech HD 6790 pohybovat a kolik budou stát nejlevnější modely. Doporučená cena je 150 dolarů, což je přesně mezi Radeonem HD 5770 (120 dolarů, u nás začíná asi na 2500 Kč) a HD 6850 (180 dolarů, u nás od 3700 Kč) a odpovídalo by to 3100 Kč. Znamená to, že by mohl být stejně drahý či dražší než konkurenční GTX 550 Ti, která ale mezi tím možná zlevní.

graf cena

V poměru cena/výkon tedy vyhrává, ale jen za jedné podmínky – totiž že budeme mluvit o kartách na referenčních frekvencích. U GTX 550 Ti je ale podobná situace, jako u GTX 460 či GTX 560 – karty na referenčních taktech jsou v menšině a jsou dražší, než některé přetaktované modely, a začaly se prodávat ihned s uvedením GeForce GTX 550 Ti.

Oproti některým z přetaktovaných modelů (v našem případě je to GTX 550 Ti od MSI) je poměr cena/výkon u nových Radeonů o něco horší. Pokud vám i za těchto podmínek nepřipadá korektní srovnávat kartu na referenčních taktech s přetaktovaným modelem, tak tuhle skutečnost a přetaktovaný Radeon v grafech ignorujte. Otázkou je, co se s cenou výrazně levnější přetaktovaných modely GeForce GTX 550 Ti bude dít dál a zda nejde o krátkodobou záležitost kvůli lepší konkurenceschopnosti při uvedení HD 6790.

I kdyby nebylo přetaktovaných modelů GTX 550 Ti, i ve srovnání s některými modely z nejbližšího okolí a z vlastní stáje je na tom hůř – nejvíce je to znát ve srovnání s Radeonem HD 5770. Lepší poměr cena/výkon ale nabízí i dražší Radeon HD 6870. S ostatními kartami drží krok.

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Závěrečné hodnocení


Závěrečné hodnocení

Radeon HD 6790 bohužel není kartou, která by přinášela nějaký výrazně lepší poměr cena/výkon a kterou lze označit za výhodnější než to, co je v současnosti na trhu. Dá se tedy říct, že v tomhle ohledu AMD příležitost deklasovat GeForce GTX 550 Ti s nadsazenou cenou spíše promarnilo – i když je o něco výkonnější, porazit s nepříliš výrazným rozdílem ve výkonu či spotřebě (o diskutabilním poměru cena/výkon nemluvě) zatím asi nejvlažněji přijatou GeForce z řady 500 není taková výhra.

GeForce GTX 550 Ti17

Co se výkonu a ceny týče, spíše jde o zajímavou výplň do jinak celkem velké díry mezi staršími Radeony HD 5770 za 2500 Kč a Radeony HD 6850 za 3700 Kč a alternativu ke GTX 550 Ti pro zelené. Oproti Radeonům HD 5770 pak nabízí s novým jádrem Barts HD 6800 nějaké další funkce navíc, otázkou zůstává, do jaké míry jsou využitelné.

Karta také do jisté míry naplnila obavy, které se objevily s únikem snímků s parametry – zdědila tištěný spoj z větší HD 6870 a i provozní vlastnosti jsou horší, než u výkonnější HD 6850. I s ohledem na celkově menší rozměry karet řady HD 6850 to ale u HD 6790 není tak dramatické, jako tomu bylo u Radeonů HD 5830. Se spotřebou v zátěži je na tom ale i tak o ždibíček lépe, než konkurenční GTX 550 Ti.

Závěrem můžeme tedy říci, že pokud se budete rozhodovat mezi některým z mnoha nereferenčních modelů GeForce GTX 550 Ti a Radeonem HD 6790, jde o srovnatelné karty a přemýšlet byste měli spíš nad tím, které funkce využijete spíš (více výstupů podporujících novější standardy nebo podporu proprietárních CUDA/PhysX) a který výrobce se vám třeba kvůli softwarové výbavě či podpoře karet zamlouvá víc.

+ lepší poměr cena/výkon než referenční GTX 550 Ti
+ až šest výstupů
+ vyšší výkon než GTX 550 Ti
+ v zátěži není extrémně hlučná
− spotřeba v zátěži vyšší než výkonnější HD 6850
− horší poměr výkon/watt než ostatní karty s jádrem Barts
− nevhodně nastavená regulace otáček

bitcoin školení listopad 24