Radeony HD 7950 asi není třeba představovat, podrobně jste se s ním mohli seznámit už začátkem roku v článku Radeon HD 7950: výkon GTX 580, vynikající spotřeba.
Zato se na chvíli zastavíme u samotné značky VTX3D. Je poměrně mladá a u nás zatím ještě nepříliš známá. Výrobce, který za touto značkou stojí, ale žádným nováčkem v oboru není. Když reknu TUL Corporation, možná některým začne svítat, a když dodám ještě PowerColor, bude mít asi většina z vás jasno. Za oběma značkami stojí stejný výrobce.
Když se podíváte do obchodů, které karty VTX3D nabízejí, zjistíte, že jde o jednu z mála značek, u níž jsou početně zastoupené karty v referenčním provedení (včetně chladičů), které se řadí mezi ty nejlevnější. Karty VTX3D patřily mimo jiné také k těm, které na nedávné slevy Radeonů HD 7000 reagovaly nejrychleji.
Výrobce ale nenabízí jen levné referenční karty, v nabídce má i přetaktované modely v nereferenčním provedení. Jedním z nich je i dnes testovaný Radeon HD 7950 X-Edition. Nereferenční je ale tato karta jen napůl. Využívá totiž stejný plošný spoj jako HD 7950 v referenčním designu a odlišné je jen chlazení.
Takt jádra je oproti původní 800MHz referenční verzi karty navýšený o 80 MHz nahoru. Frekvence pamětí zůstala na původních 5000 MHz efektivně.
Balení karty je jednoduché, potisk decentní. Krabice je docela velká, ale to je dáno spíš rozměry samotné karty. S ohledem na běžný plošný spoj nečekejte ani chvástání výrobce tím, co všechno na kartě vylepšil oproti referenčnímu návrhu, které je jinak pro OC modely typické.
I uvnitř je jednoduchá, karta je uložená ve skládačce z vlnité lepenky v přírodní barvě.
V příslušenství najdete vše obvyklé a potřebné snad jen s výjimkou aktivního adaptéru z DVTXvtxisplayPortu na DVI, ale ta se stejně běžně dodává jen k výrazně dražším modelům karet.
Karta má nereferenční design. Je osazená velkým dvouslotovým chladičem s klasickou a u výkonných karet nejčastější koncepcí chladiče s dvojicí velkých nízkoprofilových axiálních ventilátorů.
Chladič na první pohled upoutá provedením krytu. Předně je to už jeho samotná barva – v současnosti je v módě spíš kombinace šedé, černé a modré s lesklým či polomatným povrchem.
Kryt karty VTX3D je v jásavé červené barvě s černými prvky. Ale to není všechno, i povrchová úprava je atypická. I když se to dá kvůli jemné struktuře povrchu jen špatně nafotit, ze scházejících odlesků se možná dovtípíte, že je v provedení „soft touch“, tedy jde o matný povrch, který působí na omak měkce jako guma a používá se třeba u myší.
Detaily karty, chladiče, osazené součástky
Karta je osazená rozměrným chladičem, který na vnější straně karty přesahuje plošný spoj asi o dva centimetry, na délku má 26,8 cm.
Plošný spoj odpovídá referenčnímu provedení HD 7950. Nečekejte tedy nějaké úpravy pro extrémní overclocking nebo nadstandardní součástky.
Pod rozměrným krytem je pasiv s podélným žebrováním.
Skrz pasiv prochází trojice 8mm heatpipe. Dvě jsou ohnuté do tvaru S a vedou na obě strany od jádra, třetí, která je nejvíc vzadu má tvar C a vede teplo do zadní části žebrování.
Trojice heatpipe je téměř v přímém kontaktu s grafickým čipem, od křemíku jej dělí jen tenká, asi milimetrová měděná destička.
Ventilátory jsou od sebe oddělené pouze žebrováním, při vyšších rychlostech ventilátoru tak může docházet k jejich vzájemné interakci, kterou bývá kolísající hlučnost ventilátorů. Za běžných okolností jsou ale otáčky ventilátorů u této karty tak nízké, že po sluchu není znát, že by k něčemu takovému docházelo.
Rotor ventilátoru má v průměru 85 mm, což by s rámečkem odpovídalo 9cm větráku.
Karta má oproti běžné HD 7950 posílené napájení, je vybavená kombinací šestipinového a osmipinového přídavného napájecího konektoru. Bohužel to alespoň v případě testovaného kusu neznamenalo nějaké výrazně lepší možnosti přetaktování.
Výstupy odpovídají standardu pro Radeony řady HD 7000 – na záslepce je jeden dual-link DVI-I, jeden konektor HDMI a dva DisplayPorty. Ke kartě lze najednou připojit nanejvýš dva monitory s klasickými vstupy DVI, D-Sub či HDMI, pro připojení dalších monitorů už musíte využít mini DisplayPorty nebo pořídit dražší aktivní redukci z DisplayPortu na DVI, která se ke kartě nedodává.
O řízení napájecího napětí se podobně jakou u řady jiných Radeonů s jádrem Tahiti stará čip CHiL CHL8228G.
Karta je osazená paměťovými čipy Elpida W2032BBBG-50-F, což jsou čipy, které zvládají 5,0 Gb/s. A bohužel nezvládnou o moc víc než 5 GHz efektivně i přesto, že do nich (alespoň podle diagnostiky) pouští karta 1,6 V a na deklarovaných 5 GHz by měly běžet i s napětím 1,5 V.
Testovací sestava, metodika
Nová metodika
Karta je testovaná na nové testovací sestavě, kterou jsme dali nedávno dohromady a na řadě nových her. V metodice ještě nemáme všechny hry, které bychom tam měli mít a počítáme s tím, že z podzimní záplavy novinek ještě něco přidáme. Proto je testovaný na menším množství titulů, i tak je jich ale dost a více, než kolikrát najdete v řadě normálních recenzí.
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích.
GeForce GTX 660 Ti a GTX 680 SOC od Gigabyte jsou testované na betaverzi ovladačů 305.37.
U Radeonů 7970 pro CrossFire jsem měl k dispozici „pouze“ referenční HD 7970, přetaktovanou HD 7970 OC od Sapphire a GHz edition, zvolil jsem zlatou střední cestu – referenční HD 7970 jsem přetaktoval na takty karty od Sapphire a nasimuloval tak CrossFire dvou přetaktovaných Radeonů.
Všechny karty jsou testované jen na ještě zánovních ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7 beta přímo od AMD a u HD 7970 OC v CrossFire už o veřejnou betu. GeForce GTX 690 je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.79, starší modely jsou testované na betaverzi 304.48. Verze ovladačů je uvedena i v grafech.
Ve srovnání najdete GeForce GTX 680 a GeForce GTX 670 v referenčním provedení. Dále je v něm původní novinářský sample Radeonu HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.
Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz profilu, a čtvrtým Radeonem nedávno testovaná HD 7970 GHz edition.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
DiRT Showdown
DiRT Showdown
Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL
Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.
U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.
Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.
Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.
Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.
Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Spotřeba sestavy s grafickou kartou
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
VTX3D Radeon HD 7950 X-Edition
Spotřebou karty od VTX3D není z nejnižších. V režimu ZeroCore bylo vše v pořádku, karta se nijak významně nelišila od ostatních Radeonů.
Při běžné práci v desktopu ale byla spotřeba z novějších karet, které jsme měřili, téměř nejvyšší. Rozdíl se oproti výkonnějším kartám pohybuje ale v řádech jednotek wattů.
Při intenzivní zátěži to už bylo o poznání horší. Otázka je, do jaké míry je to vlivem konstrukce karty a nakolik je na vině jen samotný grafický čip.
I při normálním hraní je oproti referenční HD 7950, kterou jsme měli přímo od AMD, průměrná spotřeba asi o 30 W vyšší.
V prvním grafu je spotřeba karty s monitorem v úsporném režimu.
Následuje spotřeba počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.
V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.
Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší. Obzvlášť to platí, když grafickou kartu brzdí procesor.
Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.
Některé karty už jsou bohužel rozebírané, takže už nemají původní pastu. Konkrétně jde o GeForce GTX 690, i v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.
V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty
Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách a situacích. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.
Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není uvedeno, nakolik údaj z čidla odpovídá realitě. U komponent se běžně stává, že jádro hlásí nižší teplotu, než má vzduch, který jej chladí.
Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným grafickým čipem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.
Teploty VTX3D Radeon HD 7950 X-Edition
Teplotám není co vytýkat, jak bez zátěže, tak v zátěži byly hluboko pod normou. Alespoň co se jádra týká, je ještě dostatek prostoru pro případné další snižování otáček ventilátoru. Ale s ohledem na to, že jádro není jediná součástka na kartě, která vyžaduje chlazení, a ventilátory už na nízkých 1500 otáčkách zase tolik nefoukají (a ani nehlučí) by to bylo zbytečné a ani bych to nedoporučoval.
V zátěži patří karta mezi ty chladnější, a to i přesto, že jde o přetaktovaný model s vyšší spotřebou, otáčky ventilátorů jsou nízké a chladič je velmi tichý.
Otáčky ventilátoru
Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání daných hodnot valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.
Ještě dodám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Ventilátory u VTX3D Radeon HD 7950 X-Edition
Ventilátory v režimu bez zátěže běží na nízkých 1050 otáčkách. U daných ventilátorů to znamená, že jsou velmi tiché.
A i v zátěži se sotva roztočí, necelých 1500 ot./min je pro dané ventilátory pořád spíš volnoběh, své maximum mají totiž podstatně výše na 3500 otáčkách.
Hlučnost VTX3D Radeon HD 7950 X-Edition
Že je karta bez zátěže tichá tak, že byste v drtivé většině počítačových sestav po sluchu nepoznali, jestli u ní běží ventilátory, asi nepřekvapí. Karta se drží při zemi, ze vzdálenosti 20–30 cm v pasivně chlazené sestavě snad poznáte slabé vrnění motorků.
Co mě opravdu dostalo byla ale hlučnost karty v zátěži. I přesto, že je spotřeba přetaktované karty poměrně vysoká, v poměrně tiché testovací sestavě nebyl hluk vydávaný chladičem rozlišitelný od ostatních ventilátorů.
Svou hlučností se tak vyrovnala kartám o poznání úspornějším a jde o dosud nejtišší kartu z výkonnějších Radeonů, která mi prošla pod rukama. Hlučností se může měřit a v řadě případů dokonce i předčí karty o desítky wattů úspornější.
Přetaktování, cena a shrnutí výkonu
Přetaktování
S ohledem na to, že je karta už na jádře už v základu slušně přetaktovaná, se dá předpokládat, že to s přetaktováním bude horší.
I u přetaktovaného grafického čipu se dal takt jádra ještě i bez zvedání napětí zvýšit o dalších 90 MHz, celkové navýšení taktu jádra na 970 MHz oproti původním 800 MHz u referenční karty už je znát.
Horší je to u pamětí. Ty běží na referenčních 5000 MHz a k tomu, aby běžely na vyšších taktech, se příliš neměly. Zpočátku jsem nasadil na nějakých 1366 MHz, protože jsem zvyklý na to, že jdou GDDR5 ochotně nahoru, ale tentokrát následoval rychlý sešup dolů.
Nakonec jsem skončil na (alespoň v Crysis) stabilních 1278 MHz (asi 5112 MHz efektivně), což je oproti referenčním 1250 MHz jen minimální pokrok.
Co mě lehce vykolejilo, bylo přetaktování jádra s navýšením napětí. Už když jsem nastavil napájecí napětí GPU na 1,2 V, ventilátory se prakticky okamžitě rozhučely na 2500 ot./min a karta se po pěti sekundách podtaktovávala. Pohled na wattmetr mě v tu chvíli lehce vykolejil, spotřeba sestavy se dostala přes 500 W. Dobře, tak vysoko to asi nepůjde.
Napětí jsem tedy snížil na 1,1 V, kde už se karta chovala rozumněji (cca 400 W). S tímto napětím jsem se dostal na 1 GHz a šlo by to nejspíš i výše, jenže při zvednutí taktu (na 1050–1070 MHz) už jsem nepozoroval nárůst výkonu ani spotřeby – nejspíš už se do procesu zapojil i PowerTune a kartu kvůli vyšší spotřebě nepustil výš a reálná frekvence byla nižší. Na 1080 MHz už karta sestřelila ovladače.
V tomto bodě už by to tedy bylo na zdlouhavé hledání optimálního kombinace frekvence GPU a napájecího napětí tak, aby karta byla stabilní a zároveň výkon kontraproduktivně nesnižoval limit PowerTune.
Cena
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Cena VTX3D Radeon HD 7950 X-Edition
Cena je jednou z mála stinných stránek karty, z e-shopů, ve kterých ceny vybíráme, ji má zatím v nabídce jen Czech Computer. Příplatek oproti referenčnímu modelu stejnojmenné značky, který patří k těm nejlevnějším HD 7950, je necelých šest set korun. S přihlédnutím k výraznému zlepšení provozních vlastností karty oproti referenčnímu provedení je adekvátní.
Bohužel pro VTX3D je v nabídce obchodů i několik karet, které mají také výkonnější a nepříliš hlučné nereferenční chlazení, navýšené takty a cenu srovnatelnou s referenční kartou VTX3D, oproti testované kartě jsou tedy o několik stovek levnější.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
Poměr cena/výkon
V rozlišení 1920 × 1080 bodů, které budou majitelé Radeonů a konkurenčních produktů asi používat nejčastěji, má karta se stávající sestavou her průměrný výkon blízký GeForce GTX 660 Ti, ale je o poznání dražší, takže má i horší poměr cena/výkon.
V rozlišení 2560 × 1600 už je na tom podobně, výkonem jen málo zaostává za GTX 670, přičemž je o více než tisícovku levnější.
Znovu ale musím připomenout, že HD 7950 s podobným výkonem se dají pořídit i podstatně levněji.
A opět ještě výsledky při započtení Dirt Showdown prostřednictvím odkazu pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
VTX3D HD 7950 X-Edition: závěrečné shrnutí
Začneme tím, co mě příliš nepotěšilo, tedy spotřebou a přetaktováním, které byly proti dosud testovaným kartám s GPU Tahiti přece jen horší.
Bohužel se nedá říct, do jaké míry je vyšší spotřeba karty záležitostí konkrétního kusu, nebo toho, že jde o kartu zapůjčenou z e-shopu, zatímco většinu karet ve srovnání nám k testům půjčili přímo výrobci a mohlo tak jít o lépe vydařené kousky, které prošly nějakým výběrovým řízením. S ohledem na design plošného spoje prakticky shodný s referenční kartou i na to, že se ani napájecí napětí GPU podle diagnostiky příliš nelišilo od referenční karty, bych sázel spíš na ten horší kus GPU.
O něco vyšší je i cena karty, ale tady je nutné zohlednit i to, že z trojice e-shopů, ve kterých ceny vybíráme, má tuto kartu v zatím v nabídce jen jediný a jinak se dá sehnat i o něco levněji.
S ohledem na to, že nejde o léty prověřenou značku, se kterou by mělo zkušenosti mnoho lidí, je ve srovnání s některými výrobci nevýhodou, že výrobce nabízí jen dvouletou záruku, zatímco u řady produktů obdobného ražení dostanete záruku tři roky.
Protože se výrobce věnoval vždy spíš levnějším kartám, nesliboval jsem si od HD 7950 X-Edition zázraky. O to příjemněji mě ale překvapily výkony chladiče a vynikající hlučnost, které karta dosahovala nejen bez zátěže, ale i při vysoké zátěži,
Ještě lepší je, že to není za cenu vysokých teplot grafického čipu a že chladič, který najdete i u HD 7970 X-Edition využívá jen část svého potenciálu a má velkou rezervu.
VTX3D HD 7950 X-Edition
+ extrémně tichá bez zátěže i v zátěži
+ přetaktování od výrobce
+ přetaktování GPU
+ vysoký výkon
+ dobrá cena
+ přívětivý poměr cena/výkon
+ spotřeba v ZeroCore
+ chladič má velkou rezervu
− vyšší spotřeba
− o něco dražší než nejlevnější OC modely HD 7950
− vyšší spotřeba v zátěži
− horší přetaktování pamětí
Za zapůjčení karty do testu děkujeme společnosti Asbis CZ, spol. s r. o.