Radeon RX Vega 64 je v obchodech, s výkonem okolo GTX 1080. Recenze chválí spíš Vegu 56

15. 8. 2017

Sdílet

Grafiky Radeon RX Vega 64 Autor: AMD
Grafiky Radeon RX Vega 64

Včera se do prodeje po výjimečně dlouhé době čekání (neboť první veřejné prezentace se odehrály už na přelomu roku) konečně dostaly grafiky s čipy Vega 10 od AMD, čímž se Radeony vrací do highendu. Současně vyšly i recenze a zbytek informací, které se nedostaly ven předtím – což bude téma tohoto článku.

AMD parametry, ceny a další podrobnosti obou karet odhalilo před dvěma týdny a poté jsme se ještě zde věnovali ještě architektuře a výbavě čipu – pokud vám tyto články unikly, doporučujeme se k nim vrátit. Od včerejška je v prodeji první z karet, Radeon RX Vega 64. Radeon RX Vega 56 byl vydán současně, ale jen papírově – můžete si přečíst recenze referenční karty, ale koupit se bude dát až od 28. srpna, tedy o dva týdny později.

Oficiální parametry Radeonů RX Vega 64 a RX Vega 56 Oficiální parametry Radeonů RX Vega 64 a RX Vega 56

Šest profilů spotřeby a výkonu

Jednu novinku máme ohledně nastavení spotřeby. U karet RX Vega 64 i 56 lze nastavit nezvykle mnoho režimů výkonu. Místo již dříve používaných dvou rovnou šest. Referenční karta má dva přepínatelné BIOSy, ale oba mají navíc ještě tři různé volitelné profily spotřeby, které by se měly dát zvolit v aplikaci Radeon Settings (sekce Global Wattman): Power Saver, Balanced a Turbo. Tyto režimy určují limit spotřeby samotného GPU (nikoliv celé karty) a například pro primární BIOS vzduchem chlazené RX Vegy 64 volí hodnoty 165 W (Power Saver), 220 W (Balanced) a 253 W (Turbo). Sekundární BIOS má limity o něco nižší.

Profily spotřeby pro Radeony RX Vega 64 a 56 (čísla zahrnují jen TDP GPU) Profily spotřeby pro Radeony RX Vega 64 a 56 (čísla zahrnují jen TDP GPU)

Také vodní RX Vega 64 má těchto šest profilů, ale všechny jsou nasazené o něco výš. Kompletní přehled můžete vidět v tabulce. Změna těchto profilů bude posouvat takty GPU výš nebo níž a tím přímo ovlivňovat výkon. Výchozí nastavení by mělo být Balanced (a primární BIOS), přičemž výkon má být ještě dost blízko režimu Turbo. Režim Power Saver má naopak za cenu snížení výkonu výrazně zvedat efektivitu (poměr výkonu a spotřeby) – až o čtvrtinu i víc, tedy alespoň podle AMD.

Rozdíly ve výkonu podle měření The Tech Reportu Rozdíly ve výkonu a zátěžové spotřebě (celá sestava) podle měření The Tech Reportu

Jak zapnout High Bandwidth Cache Controller

Minule jsem psali i o odlišném způsobu práce s pamětí, kdy Vega 10 v podstatě používá stránkování, kdy ne všechny části určitého bloku dat musí být v lokální paměti GPU. AMD tuto funkci označuje termínem High Bandwidth Cache Controller, ale zdá se ještě není používána ve výchozím nastavení, alespoň nyní. Můžete ji však i se současnými ovladači vyzkoušet. V globálních nastaveních Radeon Settings k tomu slouží volba HBCC Memory Segment, jež řídí objem paměti, kterou může Vega připojit ke svému lokálnímu paměťovému prostoru (tento objem jde samozřejmě z operační paměti počítače) – kapacity by se měly sčítat. Nastavení segmentu na nenulovou hodnotu by mělo HBCC zapnout.

Volba zapínající High Bandwidth Cache Controller v Radeon Settings Volba zapínající High Bandwidth Cache Controller v Radeon Settings

AMD doporučuje tuto funkci vyzkoušet, pokud se potýkáte s hrou nebo aplikací, která naráží na omezení kapacity fyzické paměti na grafice, která má u RX Vega 8 GB. Fungovat by to mělo i tehdy, pokud nějaká hra přímo vypovídá službu kvůli nedostatku paměti, HBCC vlastně zvedá efektivní kapacitu dostupnou pro GPU. Teoreticky by tedy měla zabránit tomu, že vám v budoucnu neújde spustit nějaká hra nebo modifikace bez snížení kvality textur.

Testy ohněm

Včera vyšly, jak už bylo řečeno, pro obě karty recenze. Přečíst si můžete například tu od PC Perspective, The Tech Reportu, Tom's Hardware, AnandTechu, techPowerUpu (RX Vega 64, RX Vega 56), HardwareCanucks či na Hardware.fr pro francouzštináře a ComputerBase pro němčináře. Z netradičnějších pojednání by vás mohlo zajímat například podvoltování Radeonu RX Vega 56, které zkoušel GamersNexus, a to také ve spojení se zvýšením limitu spotřeby pro zvýšení výkonu tohoto modelu. Pro uživatele Linuxu má pak test Phoronix, jenž zkoušel i otevřený ovladač.

Radeon RX Vega 64 podle recenzí podává výkon zhruba ekvivalentní GeForce GTX 1080, s níž sdílí oficiální doporučenou cenu. Platí to ale v průměru, v individuálních hrách se výsledky i značně liší, někdy ve prospěch GeForce, někdy Radeonu. Určité plus pro Vegu asi je, že jde o novou architekturu s ovladači podle všeho tak trochu na počátku cesty. To spolu s výpočty FP16 slibuje výraznější zvýšení výkonu do budoucna, které u rok starého Pascalu už určitě tak vysoké nebude.

Na druhou stranu je tu hlavní slabina, kterou je podstatně horší energetická efektivita Vegy proti Pascalu. Spotřeba je vyšší o víc jak 100 W proti konkurenci. To u referenční karty také znamená značnou hlučnost, profukovací chladič není rozhodně ideální a dosahuje hlučnost okolo 45 dB, byť mu AMD nastavuje ještě relativně nižší otáčky, než by mohlo. Tyto bolesti snad odstraní nereferenční modely, na které se asi vyplatí počkat. Momentálně je alternativou jen vodní verze karty, která má vyšší výkon a nízkou hlučnost, avšak je výrazně dražší, pokud nevytěžíte extrémně efektivně slevu na Ryzen 7 1800X, AM4 desku a hry zdarma z bundlu Radeon Packs (ten vodní oficiálně stojí 18 699 Kč).

Nahoře Radeon RX Vega 56 s referenčním chladičem, pod ním limitovaná RX Vega 64 (Foto: HardwareCanucks) Nahoře Radeon RX Vega 56 s referenčním chladičem, pod ním limitovaná RX Vega 64 (Foto: HardwareCanucks)

Ořezaný model lepší

Z obou karet je podle recenzí podstatně atraktivnější Radeon RX Vega 56. Ořezání mu podobně jako u R9 Fury vůči R9 Fury X neubližuje příliš – výkon by měl klesnout jen o 10 % při o 20 % lepší ceně. Spotřeba je přitom také nižší (a referenční chladič je tím pádem snesitelnější), což by i mělo dávat lepší prostor pro přetaktování. Důležité ale je, že Radeon RX Vega 56 vychází výkonnější (o zhruba 8 %) – ač opět žravější – proti GeForce GTX 1070, vůči níž je postaven. To z ořezané Vegy dělá celkem atraktivní grafiku. Na PC Perspective nebo techPowerUpu třeba dostala cenu za poměr/cena výkon, ačkoliv její plnotučný model zdaleka tolik ovací nesklízí. Je to hlavně výsledek toho, že AMD svým ořezaným verzím ubírá procentuálně méně fyzických zdrojů než Nvidia.

ICTS24

Kromě toho také Radeonu prospívá nepřímo podpora FreeSync – tento model by měl být vhodný k 144Hz monitorům s rozlišením 2560 × 1440 bodů, které s adaptivním obnovováním pro AMD pořídíte podstatně levněji než k Nvidii, což lze snad brát jako kompenzaci za onu horší spotřebu. Některé recenze mimochodem také zmiňují, že i bez FreeSync plynulost her docela dobře zvyšuje režim Enhanced Sync uvedený v červencových ovladačích. Ten by ale měl fungovat i na ostatních Radeonech, nejen na Vegách.

Zda verdikty z recenzí budou platit, nicméně bude záležet na cenách, za které karty naleznete v obchodech. Oficiální ceny 399 a 499 dolarů za referenční vzduchové verze (u nás byla zdá se v obchodech nasazena částka 15 999 za RX Vegu 64, model 56 zatím v cenících není) se mohou nafouknout kvůli spekulacím s těžením kryptoměn. Současné ovladače v něm sice nemají nijak pozoruhodný výkon, ale podle zatím nepotvrzených drbů by se prý v budoucnu mohla po aktualizacích zvednout hashrate Etherea na dvojnásobek a možná i výš. Zda je to pravda, těžko říct, ale pokud by se toto potvrdilo, asi by zase mohlo dojít k výraznému zdražení u bezskrupolóznějších prodejců a vyprodání karet u těch, kteří budou méně hamižní a nezdraží.