Radeony HD 4600 přichází

9. 9. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Radeony HD 4650 a HD 4670 jsou nové low-endové karty ATI založené na jádře RV730, které budou soupeřit zejména s GeForce 9500 GT, 9550 GT a 9600 GT a postupně nahradí Radeony série HD 3800. Oficiální vydání bylo podle všeho plánováno až na 10. září, tedy na zítra, na veřejnost ale už unikly testy výkonu i fotografie karet v provedení známých výrobců Asusu a MSI.

Asus osadil svůj Radeon HD 4670 nereferenčním chladičem připomínajícím nízkoprofilový chladič pro procesor. Karta sice zabere dva sloty, na low-endové poměry rozměrný pasiv a velký větrák ale slibují tichý chod. Asus nabídne verze s 512 a 1024 megabajty GDDR3 paměti, obě karty budou taktovány na 750/2008 MHz.

 

Server VR-Zone zveřejnil fotografie Radeonů HD 4650 i HD 4670 od MSI. Tento tchajwanský výrobce karty také osadil vlastními chladiči. Radeon HD 4670 běží na již zmíněných referenčních taktech, HD 4650 je taktován na 600/1000 MHz a používá paměti DDR2. Všimněte si, že model HD 4650 nemá konektory pro CrossFire můstky; to není specifikum MSI, nýbrž vlastnost referenčního návrhu PCB. Více fotografií karet ze všech úhlů i po demontáži chladiče najdete na VR-Zone: HD 4650, HD 4670.

VR-Zone změřil i výkon nových Radeonů v testu 3DMark, slabší model také přetaktovali na maximální frekvence, které umožnila záložka Overdrive v Catalyst Control Centeru. Zde jsou výsledky:

  • Radeon HD 4650, Performance: P2173
  • Radeon HD 4650, Entry: E10435
  • Radeon HD 4650 @ 712/1100 MHz, Entry: E11637
     
  • Radeon HD 4670, Performance: P3559
  • Radeon HD 4670, Entry: E13720

Také server GPU Café přidal svou trošku do mlýna a zveřejnil test (bohužel opět pouze z 3DMarků) dvou Radeonů HD 4670 v CrossFire proti jednomu Radeonu HD 4850.

bitcoin školení listopad 24

Jak vidno, dva Radeony HD 4670 jsou v testech, pro které se přednostně optimalizují ovladače pro CrossFire, výkonnější. Ve Vantage jen nepatrně, ve 3DMarku06 výrazněji a to z jednoduchého důvodu. Starším hrám, které 3DMark06 reprezentuje, vyhovuje nižší poměr shaderů ku texturovacím jednotkám (často se označuje zkratkou ALU:TEX). Tento poměr je u RV770 4:1, u RV730 ovšem 2:1. V absolutních číslech, RV770 má 160 5D ALUs a 40 texturovacích jednotek, RV730 pouze 64 5D ALUs, ale 32 TUs.

Zdroj: DonanimHaber, VR-Zone 1 | 2, GPUCafé

Autor článku