Hlavní navigace

Radeony RX 7000 už podporují DisplayPort 2.0. U nových GeForce chybí, podle Nvidie není třeba

13. 10. 2022

Sdílet

Zdroj: Amazon
Nové grafiky AMD budou mít proti GeForce RTX 4000 minimálně jednu výhodu. Prý už jsou připravené na novou generaci monitorů s rozhraním DisplayPort 2.0, což u nových GeForce generace Ada chybí.

Jedna z věcí, která překvapila u nové generace grafik Nvidia (GeForce RTX 4000), byla nečekaná absence podpory DisplayPortu 2.0 – tedy nové generace obrazového výstupu připraveného na vysoká rozlišení, který přitom byl standardizován už v roce 2019. Zdá se však, že by jím už mohly být vybavené grafiky od konkurence – Radeony RX 7000 s novou architekturou RDNA 3, které zřejmě přijdou na trh příští měsíc.

Nyní po vydání recenzí GeForce RTX 4090 (ve kterých se tato výhrada místy objevila v hodnocení) na Twitteru napsal Kyle Bennett z někdejšího webu HardOCP, že nové grafiky AMD už na rozdíl od Nvidie specifikaci DisplayPortu 2.0 podporují. Mluvil přitom o GPU Navi 31, které bude nejvýkonnějším čipem této generace s architekturou RDNA 3. Je však pravděpodobné, že pokud podporuje DP 2.0 jedno GPU, mohou ho podporovat i další levnější verze s architekturou RDNA 3, které nejspíše budou sdílet stejné IP.

Kyle Bennett přesněji ve tweetu píše dokonce o DisplayPortu 2.1. Ten zatím ale ještě není hotový, toto je zřejmě jen překlep. Možná se zkřížily dráty s myšlenkou na HDMI 2.1 a míněn byl DisplayPort 2.0. Pokud tedy už AMD nemá připravenou podporu aktualizovaného standardu, který teprv VESA oznámí. V takovém případě by ale asi byl DisplayPort 2.1 nějaký menší update DP 2.0, bez změn v signalizaci a propustnosti.

https://twitter.com/KyleBennett/status/1580247905956376576

DisplayPort 2.0 přináší podporu vyšších rozlišení i bez komprese díky tomu, že výrazně zvyšuje datovou propustnost rozhraní. Má ovšem několik úrovní, takže zatím není jasné, jak pokročilá podpora v Radeonech RX 7000 bude. Maximální datová propustnost je až 77,37 Gb/s proti 25,92 Gb/s rozhraní DisplayPort 1.3 a 1.4(a), což platí tehdy, pokud je podporována rychlost linek UHBR20. Některé implementace ale mohou umět jen režim UHBR10, která dává poloviční propustnost (38,69 Gb/s).

Možné konfigurace DisplayPortu 2.0
Monitorů Rozlišení Frekvence Hloubka HDR Vzorkování Komprese
1 16K (15360 × 8460 px) 60 Hz 10b ano 4:4:4 DSC
1 10K (10240 × 4320 px) 60 Hz 8b ne 4:4:4 ne
2 8K (7680 × 4320 px) 120 Hz 10b ano 4:4:4 DSC
2 4K (3840 × 2160 px) 144 Hz 24b ne 4:4:4 ne
3 10K (10240 × 4320 px) 60 Hz 30b ano 4:4:4 DSC
3 4K (3840 × 2160 px) 90 Hz 30b ano 4:4:4 ne

Zde je možná dobré zmínit, že i pokud se toto potvrdí, nebudou grafiky Radeon první samostatné karty s podporou DP 2.0, protože již dnes je toto rozhraní podporováno na grafikách Intel Arc. Ty umí právě jen režim UHBR10, což jim ale i tak dává výrazně vyšší propustnost (o polovinu vyšší) než grafikám umějícím jen DP 1.4a, což je i nová GeForce RTX 4090. DisplayPort 2.0 by navíc měly umět i integrované grafiky v procesorech Ryzen 7000 a také mobilní Ryzeny 6000, byť u nich možná nebudou podporovaná úplně vysoká rozlišení. I u nich jde o implementaci UHBR10.

Intel Arc A770 Limited Edition Grafika Intel Arc A770 Limited Edition (zdroj: Intel)

To, že implementaci už mají grafiky Intelu, byť jsou prakticky o rok opožděné a původně tu měly být mnohem dřív, naznačuje, že podpora u Radeonů RX 7000 není až tak zvláštní věc (a spíš je opravdu překvapení, že ji nemají i nová GPU Nvidie).

Tip: Intel oficiálně uvádí výkonné desktopové grafiky Arc A770, A750 a A580, láká na software zdarma

Podle Nvidie zatím DP 2.0 není třeba

Objevily se určité dohady, zda třeba nová GPU Nvidia také nezačnou DP 2.0 podporovat dodatečně v budoucnu. Tedy zda třeba zatím není avizován jen DP 1.4a čistě proto, že dosud nebyla dokončená validace, případně že Nvidia čeká, až bude možné podporu testovat na reálných monitorech, po čemž by bylo možné povýšit podporu na DP 2.0 aktualizací ovladačů. Nezdá se však, že to tak bude.

Nvidia v často kladených otázkách absenci DP 2.0 zmiňuje a uvádí, že podle jejího názoru jsou ještě reálné monitory s rozhraním DP 2.0 daleko a DisplayPort 1.4 stačí stačí (ten měla už generace RTX 2000 z roku 2018), protože podporuje rozlišení 8K neboli 7680 × 4320 bodů při 60 Hz. K tomu ale dodáme, že je to jen se ztrátovou kompresí VESA Display Stream Compression neboli DSC nebo podvzorkováním barev 4:2:2 či 4:2:0 (to má však horší dopad než relativně mírná komprese DSC).

Q: Why isn’t DisplayPort 2.0 listed on the spec sheet?

A: The current DisplayPort 1.4 standard already supports 8K at 60Hz. Support for DisplayPort 2.0 in consumer gaming displays are still a ways away in the future.

Přece jen je asi namístě otázka, zda by nebylo lepší, kdyby grafika byla již připravená i na monitory, které vyjdou třeba až za dva roky, zvlášť když přináší velmi vysoký výkon, který však dokáže realizovat zejména v těch nejvyšších rozlišeních. A ještě k tomu prosazuje technologie jako DLSS 2.x, které mají za cíl výstupní rozlišení i FPS ještě zvýšit a tím přímo motivují k hraní ve vyšších rozlišeních. Nemluvě o DLSS 3, které po způsobu televizí interpoluje uměle mezisnímky navíc a ty zdvojnásobují i objem dat, které musí kabel přenést do monitoru.

KL24

Takže ani těch 60 Hz při rozlišení 8K nemusí být moc. Už při hraní v režimu DLSS2.0 Performance totiž reálně grafice stačí produkovat 4K při 60 snímcích, s DLSS 3 navíc byste tedy finální výstupní 8Kp60 saturovali již s reálnou snímkovou frekvencí jen 30 FPS. Lze tak argumentovat, že GeForce RTX 4090 bude svými obrazovými výstupy limitována a DP 2.0 by se jí už docela hodil. Uvidíme, zda se to třeba nezačne řešit použitím dvou kabelů DP 1.4a k připojení 8K a vysokorychlostních 4K monitorů s G-Sync…

Zdroje: VideoCardz, Kyle Bennett, Nvidia

Byl pro vás článek přínosný?