A protože tak nějak tuším, že kdybych chtěl řešit aktuální poměry cena/výkon a Radeony HD 7950 v grafech reprezentoval stále jen nízko taktovaný referenční model z první vlny, nebyla by diskuze pod článkem o ničem jiném, vzal jsem aspoň referenční kartu a přetaktoval ji na frekvence (snad) nejvýše taktované HD 7950 z těch, které se u nás v cenících běžně vyskytují – HD7950 s PowerTune Boost a chladičem Windforce3X od Gigabyte.
Pochopitelně to (podobně jako u přetaktované HD 7970) není ideální řešení a má to hodně úskalí. Těmi negativními jsou pravděpodobně horší provozní vlastnosti (hlučnost a teploty), než by měla karta s chladičem Windforce 3X.
Přetaktovaná referenční HD 7950 na tom naopak může být lépe s výkonem, protože jsem kvůli přetaktování odstavil PowerTune (nastaveno +20 %), takže GPU běželo permanentně na maximálních 1000 MHz, zatímco u prodávaných karet se standardním nastavením může při hraní docházet k automatickému snižování taktů.
Majitele Radeonů HD 7000 s PowerTune Boost žijící s pocitem, že se jejich karty „určitě nepodtaktovávají“, musím upozornit na to, že to v diagnostických utilitách nemusí být vidět. GPU-Z stále reálné takty stále zobrazit neumí a MSI Afterburner to umí (nebo minimálně ještě před pár měsíci uměl) jen u Radeonů bez PowerTune Boost. U karet s boost zobrazí pouze přepínání mezi režimem bez boost a s boost (hlásí buď základní takt nebo maximání takt boost, i když je reálná hodnota mezi nebo pod těmito takty). Pokud máte jiné zkušenosti, zmiňte se prosím v diskuzi.
A konečně, netroufám si odhadnout, jak tomu bude se spotřebou – při přetaktování GPU na 1000 MHz jsem musel mírně zvednout napětí GPU na 1,113 V. To je hodnota, ušitá na míru konkrétnímu čipu na kartě a stačila k tomu, aby prošel všemi testy (což pořád neznamená 100% stabilitu), karty v obchodech ale musí mít rezervu i pro horší čipy a napájecí napětí –GPU bude zřejmě vyšší. Co našemu Radeonu na spotřebě naopak přidalo, jsou poměrně vysoké teploty jádra (během zahřívání ze ~60 na 82 °C se spotřeba zvedla asi o 20 W).
Zkrátka zdůrazňuji – všechny údaje naměřené na přetaktované HD 7950 a HD 7970 jsou hrubě orientační, neodpovídají reálným produktům, které lze koupit. A veškerá případná podobnost s reálnými produkty je čistě náhodná.
Testovací sestava, metodika
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Testy hlučnosti
Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.
Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.
Ovladače a karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.
V porovnání najdete Radeon HD 7970 s taktem 1100/6000 MHz. Jde o referenční kartu z první várky, která je na dané frekvence přetaktovaná (limit PowerTune byl nastavený na +20 %, a kvůli stabilitě bylo napětí GPU zvýšené na 1,2 V). Karta se při tomto nastavení vůbec nepodtaktovávala, může být tedy i výkonnější než reálný Radeon s obdobnými takty, u kterého do výkonu bude zasahovat řízení spotřeby PowerTune a automatické přetaktování PowerTune Boost.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karet je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá velkému srovnání 16 grafických karet. Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon)
Spotřeba
Bez zátěže je spotřeba karet celkem vyrovnaná, rozdíly se pohybují pod 3 W (při uspaném monitoru), v desktopu dokonce jen pod 2 W.
V následujícím grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu. Nižší hodnoty jsou lepší. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty grafického čipu, otáčky ventilátoru, hlučnosti
Otáčky ventilátoru
Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání otáček ventilátorů valný význam. Údaje v tomto grafu slouží pouze jako doplnění pro měření hlučnosti.
Radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se nejčastěji používají u výkonnějších referenčních karet, bývají na stejných otáčkách hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Dále platí, že karty s jedním ventilátorem bývají i při podobné hlučnosti na poslech snesitelnější než karty se dvěma či třemi ventilátory. Důvodem není jen větší průtok vzduchu a vyšší aerodynamický hluk. Pokud jsou na chladiči vedle sebe dva ventilátory, v místě, kde sousedí, ženou jejich lopatky vzduch proti sobě a vzájemně se přibržďují. Kvůli tomu může hluk vydávaný kartou kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Hlučnost grafické karty
Co se hlučnosti týká, pamatujte, že se nedá ohlížet jen na údaj naměřený hlukoměrem, ale liší se i charakter zvuku, který chladič vydává. Hlučnější chladič s vyrovnaným hlubším tónem může být snesitelnější než tišší chladič, u kterého kolísají otáčky nebo který vydává vyšší tón.
U velmi nízkých hodnot (zhruba pod 33 dBA) už nejsou rozdíly mezi jednotlivými kartami příliš podstatné, znát jsou snad jen během nočního klidu a na krátkou vzdálenost. Kartu navíc s velkou pravděpodobností je přehluší některý ze systémových ventilátorů, ventilátor ve zdroji počítače, ventilátor na chladiči procesoru nebo otáčení ploten u klasického pevného disku.
Pamatujte také na to, že dBA je logaritmická jednotka. Vzájemné poměry pruhů v interaktivních grafech ani údaje v procentech neodpovídají rozdílům hlučnosti v praxi (jednoduše řečeno karta se 60 dBA není jen dvakrát hlučnější než karta se 30 dBA).
Cena a shrnutí výkonu
Ceny
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
U nejvýkonnějších karet musím upozornit na to, že v některých testech už dochází k horšímu škálování – karty už nejspíš brzdí výkon procesoru.
Poměr cena/výkon
Co do poměru cena výkon je na tom karta stejně jako všechny ostatní GTX 760 výborně ve srovnání se staršími produkty, mezi GTX 760 je někde ve středu pole. Přestože má výkon spíše nižšší, kompenzuje to (momentálně) výhodná cena.
Závěrečné shrnutí
Přesnější porovnání cen komplikuje to, že z e-shopech postupně vymizela služba rozesílání aktualizovaných ceníků e-mailem (kdybyste věděli o nějakém větším oblíbeném e-shopu, který ceníky stále pravidelně rozesílá, zmiňte se, prosím, v diskuzi). Takto máme bohužel k dispozici v podstatě jen aktuální ceny a ceny, které jsem sesbíral do nedávno zveřejněných testů. V některých obchodech bývá sice graf s historií cen, z naší používané trojky to ale umí jen CZC a tam všechny zlevněné karty s nálepkou zajímavá cena historii najednou nějak zapomněly (nejspíš automaticky a jen pro jistotu). Mimochodem, cena dolaru po těch deseti dnech klesla o necelé jedno procento, u karty za sedm tisíc to udělá nějakých padesát korun.
Když vynecháme nejlevnější obchody ze srovnávačů cen, které mají hluché telefony a v kontaktech poznámky jako: „Pouze fakturační adresa, pro zboží nechoďte. Budeme Vás předem kontaktovat ohledně dodání a domluvíme se s Vámi na čase doručení“, a soustředíme se na obvyklou trojku (Alfa, Alza, CZC), není ta realita minimálně prozatím tak růžová. Nejvýraznější sleva 6,5 % je u HD 7950 (asi 430 Kč), u ní jde ale o jiný e-shop než předtím (předchozí cena byla z CZC, nová je akční v Alze).
V obchodech najdete i modely HD 7950 a HD 7970, které už někde mají za sebou i tisícikorunový sešup, ale obvykle jde o karty od Sapphire, které byly už několik měsíců povětšinou o několik set korun dražší a méně výhodné než podobně výkonné či dokonce rychlejší karty konkurence. V současnosti jsou i po výrazných slevách jen o nějakou tu stovku levnější (konkurence za těch deset dní zlevňila o 100–300 Kč).
Ceny a skladové zásoby se také pořád hýbou (doslova pod rukama, když jsem u všech 23 karet v grafech dohledal nejvýhodnější dostupné modely ve třech e-shopech, měly některé už jiné ceny). Nechytejte mě proto za slovo kvůli stokoruně.
U karet, které jsou v tomto srovnání i ve shrnutí výsledků GTX 760, došlo k těmto posunům:
Název grafu | Cena v Kč vč. DPH (30. 7. 2013) |
Cena v Kč vč. DPH (8. 7. 2013) |
sleva |
MSI GTX 660 OC, 2 GB, 1033/6008 MHz | 4675 | 4464 | 4,5 % |
GTX 670, 2 GB, 915/6008 MHz | 7011 | 7084 | -1,0 % |
GTX 680, 2 GB, 1006/6008 MHz | 9261 | 8886 | 4,0 % |
nV GTX 760, 2 GB, 980/1008 MHz | 5872 | 5799 | 1,2 % |
GB GTX 760 OC, 2 GB, 1072/6008 MHz | 6162 | 6175 | -0,2 % |
nV GTX 770, 2 GB, 1046/7010 MHz | 9453 | 9283 | 1,8 % |
MSI GTX 770 OC/C3, 2 GB, 1085/7010 MHz | 9453 | 9356 | 1,0 % |
nV GTX 780, 3 GB, 863/6008 MHz | 15092 | 14511 | 3,8 % |
GB GTX 780 OC, 3 GB GB, 954/6008 MHz | 15237 | 15310 | -0,5 % |
Sapph HD 7850, 1 GB, 860/4800 MHz | 3862 | 3741 | 3,1 % |
HD 7850 OC, 2 GB, 975/4800 MHz | 4576 | 4443 | 2,9 % |
Sapph HD 7870 XT, 2 GB, 925/6000 MHz | 5861 | 5836 | 0,4 % |
AMD HD 7950, 3 GB, 800/5000 MHz | 6647 | 6218 | 6,5 % |
AMD HD 7970, 3 GB, 925/5500 MHz | 9020 | 8618 | 4,5 % |
AMD HD 7970 OC, 3 GB, 1100/6000 MHz | 9935 | 9935 | 0,0 % |
Spíše než přicházející vlna velkého zlevňování mi to tedy připadá jako úprava cen Sapphire na či mírně pod úroveň konkurence a menší slevy (o pár stokorun) u ostatních. Jestli začal jako první vyprazdňovat sklady a ostatní výrobci budou s bezmála tisícikorunovými slevami na výkonné Radeony následovat (čemuž se zatím zdráhám uvěřit), nebo jen Sapphire razantně snížil ceny kvůli pozvolně zlevňující konkurenci, se uvidí v dnech příštích.