Radeony znovu bojují o trůn: test R9 Fury X a dvou R9 Fury (Asus, Sapphire)

10. 8. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD

AMD se v letních měsících (po delší odmlce) činila. Předložila „novou“ řadu Radeonů 300 a přidala vlajkové lodě označené slovem Fury. Všechny třístovkové Radeony jsou ale v podstatě jen přeznačené Radeon série 200 a kořeny některých najdete i v generaci HD 7000 (tedy GCN 1.0). To Fury je i díky novému konceptu s pamětmi HBM výrazně zajímavějším počinem a výkonnostně dostává AMD zpět na špičku vedle Nvidie. 

Radeon R9 Fury X se stal první kartou s novým highendovým GPU od AMD, interně označeným Fiji. Toto GPU je obrovské, mnohem větší, než se čekalo. S plochou 596 mm² a 8,9 miliardami tranzistorů je suverénně největším čipem, jaký kdy AMD nebo předtím ATi vyprodukovalo. Je to proto, že jde o poslední generaci vyrobenou na 28 nm, než se přejde na modernější procesy s FinFETy, a je možné, že se původně mělo dokonce vyrábět na 20 nm. Mimochodem, na pouzdru si můžete všimnout nápisu „Made in Korea“, což vyvolalo dohady o výrobě u Samsungu, čipy by ale měly stále pocházet z TSMC. Pouzdření a osazování pamětí ale provádí firma AMKOR, které AMD vyrobená GPU posílá, proto je na pouzdře její „adresa“.

GPU nese 4096 stream procesorů (což se začátkem roku zdálo jako přemrštěné až fyzicky nemožné číslo). Má tedy kulatých 64 bloků CU, zatímco předchozí GPU Hawaii jich neslo jen 44. Referenční takt je stanoven na 1050 MHz, tedy opět opět vyšší hodnotu než u Hawaii v době své premiéry. Při tomto taktu Fiji podává teoretický výkon 8,6 TFLOPS (Hawaii mělo při uvedení 5,6 TFLOPS). Na čipu je 256 texturovacích a 64 rasterizačních jednotek; v tomto ohledu se poněkud pletly neoficiální úniky, které hovořily o 128 ROP.

Schéma GPU Fiji

Zvýšení hrubého výkonu jádra je částečně umožněno hlavním evolučním přínosem Radeonu R9 Fury X: Fiji je první GPU používající novou grafickou paměť HBM, která se osazuje místo na PCB přímo na pouzdro samotného GPU (o jejích vlastnostech jste si ale mohli přečíst už před časem zde). HBM používá místo vysokých taktů pamětí GDDR5 (7–8 GHz efektivně) takt jen 500 MHz (efektivně 1 GHz), což ale dohání velmi širokou sběrnicí – jeden 1GB čip má šířku 1024 bitů. Podstatné je že HBM potřebuje méně tranzistorů v GPU a spotřebovává méně energie, díky čemuž lze zvětšit plochu pro výpočetní jednotky a jejich takt.

Vnitřnosti a chlazení Radeonu R9 Fury X (Zdroj: Legit Reviews)Fiji s pamětí HBM na křemíkovém interposeru (Zdroj: Legit Reviews)

Fiji má v pouzdře celkem 4 GB paměti HBM, takže sběrnice je 4096bitová a dodává propustnost až 512 GB/s. Proti Hawaii by měla být efektivní přenosová kapacita ještě o něco vyšší než číslo ukazuje, jelikož Fiji podporuje delta kompresi barev. Technologicky by GPU mělo odpovídat čipu Tonga a mít tak například větší výkon v teselaci, než Hawaii.

Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD

 Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD
Radeon R9 Fury X na oficiálních obrázcích AMD

Zatímco u GPU Hawaii byla kritizována spotřeba a spíše hlučný referenční chladič, u Fiji se AMD zřejmě rozhodlo podobným problémům zamezit radikálně – referenční provedení je osazeno sofistikovaným vodním chladičem, vyráběným podle všeho firmou Cooler Master. Typická spotřeba karty je 275 W (k napájení potřebujete dva osmipinové konektory), tedy přes značně vyšší výkon na stejném 28nm procesu jen mírně vyšší než hodnota udávaná pro Hawaii.

Díky vodnímu chlazení má mít karta excelentní teploty v zátěži i nízkou hlučnost

Vodní chlazení u Fury X není nějakou improvizací na bázi běžných uzavřených vodníků, což se dalo vytknout Radeonu R9 295X2, ale i nedávno se objevivším hybridním GeForce. Uvnitř je de facto „full cover“ blok, navržený na míru. Jeho hlavní část s pumpou má měděnou základnu a dosedá na GPU, má ale zároveň i kontakt s paměťovými čipy. Zbytek PCB je překryt kovovým plátem sloužícím trochu jako rozvaděč tepla. V místě regulátorů napětí je ochlazován kapalinou odcházející z hlavního bloku, měděná trubice je totiž zploštělá a sedí zde na plátu. Chladící kapacita vodního bloku je údajně až 500 W, tedy bezmála dvojnásobek typické spotřeby. Samotná napájecí kaskáda s šesti fázemi je podle AMD dimenzována na produkci 400 A proudu.

Blok je s radiátorem spojen 40cm opletenými hadicemi a má 120mm rozměr pro osazení do pozice na ventilátor. Výhodou je, že odpadní teplo je vyfukováno ven ze skříně a nezamořuje vnitřní prostor. Ventilátor na radiátoru má svůj vlastní opletený kabel a standardní osazení, takže je vyměnitelný. Na referenčních kartách je osazen 120mm Scythe Gentle Typhoon od firmy Nidec, jehož výkon má být maximálně až 3000 ot./min a kvůli vyššímu odporu kladenému radiátorem má na rotoru stabilizační prstenec. Zajímavá drobnost je rozšíření po straně radiátoru a ventilátoru, fungující jako rezervoár kapaliny – té je tak v okruhu větší objem, což prý vylepšuje účinek.

AMD uvádí Radeon R9 Fury X

Díky vodnímu chlazení a umístění pamětí na čip může být karta mnohem menší než je obvyklé, na délku měří jen 19,4 cm (ovšem nějaké místo navíc je třeba pro z konce vycházející hadice). Kryt chladiče je v kontrastu se staršími referenčními návrhy plně kovový, a to z poniklovaného hliníku. Spodní plocha ukrývající vlastní chlazení je demontovatelná (mělo by stačit uvolnit šroubky), což je proto, abyste měli možnost si případně vyrobit vlastní alternativu podle libosti. Otevírá se tím také možnost mít kartu nekrytou, aby dovnitř mohl vzduch, zda to ale bude mít praktické přínosy pro její provoz, těžko říct. AMD také zpřístupnilo plány pro kryt, s nimiž si můžete navrhnout nějaký vlastní a vytisknout ho na 3D tiskárně nebo vyrobit na CN fréze. Stahovat můžete zde.


Nad dvěma osmipiny sloužícími k napájení karty je na PCB ještě jedna zvláštnost – řada devíti LED, indikujících zatížení GPU. AMD jim říká tachometr GPU a rozsvicují se podle aktuální zátěže. Přepínači lze nastavit modrou nebo červenou barvu, případně obojí, nebo funkci vypnout. Kromě červenomodré škály má karta ještě zelenou diodu, která indikuje, že karta vstoupila do úsporného stavu ZeroCore. Tato blbůstka tak bude dávat sice ne úplně potřebnou, ale zajímavou zpětnou vazbu při práci s PC. Kromě tachometru je iluminován také červený nápis Radeon na boku.

Tachometr: řada LED rozsvícením signalizuje okamžitou zátěž GPU

Pro připojení monitorů má Radeon R9 Fury X čtveřici výstupů. DVI a analog AMD již kompletně odbouralo a osazeny jsou tři DisplayPorty 1.2 a jedno HDMI, které ale bohužel není verze 2.0 jako u GPU GM200 a GM204 Nvidie. Kartá má podporovat až šest nezávislých monitorů naráz, pro takovou konfiguraci ale budete potřebovat multistream huby pro rozhraní DisplayPort.

Po straně krytu karty je již obvyklý přepínač BIOSu a kartu samozřejmě bude možné taktovat. Pro přetaktování lze použít PowerTune přímo v Catalystech, kde lze nastavit frekvenci GPU, limit spotřeby, cílovou teplotu a maximální otáčky ventilátoru. AMD uvádí, že karta byla navržena i s ohledem na možnosti přetaktování (vodní chlazení a napájení má podle údajů firmy slušnou rezervu, jak už bylo řečeno), nicméně proti předchozím generacím grafik je zde jedno omezení. U Fiji totiž nebude zpřístupněna možnost přetočit frekvenci pamětí.

To je údajně proto, že sběrnice je poměrně citlivá a jelikož jde o první GPU s HBM, není zřejmě ještě chování tak vyladěné, aby bylo s takty možné po libosti hýbat. V budoucnosti se možná i u HBM možnosti přetaktování vrátí, u Radeonu R9 Fury X ale budeme mít smůlu. Nejspíš to nebude příliš vážné omezení, už teď má totiž karta mnohem vyšší propustnost RAM než jakákoliv konkurence (nejblíž jejímu číslu 512 GB/s je Radeon R9 390/390X s 384 GB/s), a tak se nejspíš na limity narážet nebude.

   

AMD R9 Fury Strix ref. karta

R9 Fury „bez X“: Asus Strix Gaming a Sapphire Tri-X OC

 

R9 Fury – „bez X“

Jak už tomu ale bývá, za špičkovým modelem obvykle následuje sekundant, který je často výhodnější a atraktivnější. V případě čipu Fiji je tato naděje vkládána do modelu Radeon R9 Fury, který nese ořezané GPU za nižší cenu, ale také je na rozdíl od modelu X vyráběn s konvenčními vzduchovými chladiči. R9 Fury bez písmenka X bylo firmou AMD vydáno dnes, tedy s menším předstihem oproti původně plánovanému 14. červenci.

Specifikace karty přímo z oficiálních materiálů potvrzují to, co jsme již měli z různých zdrojů nepřímo. AMD u Fiji deaktivovalo osm CU (základních bloků architektury GCN), tedy 512 stream procesorů, a kartě tak zbývá aktivních 3584 shaderů a 224 texturovacích jednotek. GPU běží v referenční podobě na 1000 MHz, při čemž má vyvíjet teoretický výpočetní výkon 7,2 TFLOPS (Fury X slibuje 8,6 TFLOPS). Zatímco výpočetní část je oříznutá, po stránce IO je Fury stoprocentní – karta má podle oficiálních specifikací 64 rasterizačních jednotek a také plnou kapacitu a propustnost paměti, stejně jako vyšší Fury X. Na interposeru má také 4 GB paměti HBM s efektivním taktem 1 GHz a celkovou propustností 512 GB/s.

Oficiální specifikace Radeonu R9 Fury

Kromě těchto čísel má ovšem Fury bez přívlastku ještě jednu odlišnost proti plnému Fury X. GPU má mít tepelný limit, který má omezit výkon karty, pokud by teplota stoupla příliš vysoko. Tento limit by u vodou chlazeného Fury X neměl být aktivní a tato odlišnost by zřejmě mohla mít dopady při přetaktování karet. Karta má ale jinak typickou spotřebu stanovenou na stejných 275 W a také napájení je stejné – dvěma osmipiny. Stejné zřejmě u řady karet bude i PCB, což znamená, že také u těchto „ne-X“ Fury dostanete svítící tachometr zátěže GPU.

Nakonec se také potvrzuje to, že Fury nebude mít žádný referenční chladič. Na trhu budou jen a čistě nereferenční karty (i když některé mohou mít referenční takty) s vlastními chladiči toho kterého výrobce. Vzhledem k tomu, jak „populární“ byly referenční chladiče u řady R9 290/290X, asi tento krok každého jen potěší.

Sapphire R9 Fury Tri-X OC

Sapphire nabízí dvě verze Radeonu v provedení Tri-X, jednu zřejmě s referenčními takty (11247-00-40G), druhou z továrny přetaktovanou na 1040 MHz (11247-01-40G). PCB je na první pohled stejné jako u modelu Fury X, má ale jiný backplate, perforovanou záslepku a opatřeno je otevřeným vzduchovým chladičem. Ten používá trojici axiálních ventilátorů a délkou značně přesahuje PCB. Dokonce přesahuje i délku 30 cm a bez demontáže koše s disky jej například do skříně Fractal Design Define R4 nedostanete (konkurenční Asus R9 Fury Strix tam natěsno nacpete).

Karta od Sapphire má stejné vstupy a výstupy jako model Fury X (3× DP 1.2, 1× HDMI 1.4a) a taktéž používá napájení dvěma osmipiny (regulace napětí je šestifázová). Ačkoliv je karta levnější, zůstal také LED tachometr, indikující zatížení GPU a také aktivaci úsporného režimu ZeroCore.


                    


Asus R9 Fury Strix Gaming

Kromě provedení Tri-X od Sapphire už AMD přímo při představení Fury (bez X) ukázala model Strix od Asusu, rovněž chlazený dlouhým tříventilátorovým pasivem. Ten je zajímavý mimo jiné tím, že má na záslepce výstup DVI (karta Asusu má nereferenční PCB), zatímco například karta Sapphire se drží jen portů HDMI a DisplayPort jako Fury X.

Provedení Strix je v podstatě identické jako u modelu s konkurenčním GPU GeForce 980 Ti. Počítat můžete s továrním přetaktováním, hybridním chlazením a především obrovitým chladičem DirectCu III. Asus byl tentokrát s nastavením taktů opatrnější a oproti R9 Fury od Sapphire drží GPU zhruba o 50 MHz níže. To samozřejmě můžete „napravit“ třeba pomocí přiložené utility GPU Tweak II.

Větráky DirectCu III se začínají točit až teplota GPU dosáhne 65 stupňů Celsia. Chladič je efektivní zdaleka nejen díky třem větrákům o velkém průměru. Už tím, že heatpipe mají přímý (direct) styk s pouzdrem GPU, dochází ke snížení nežádoucího tepelného odporu. Heatpipe DCu III mají různou velikost, přičemž nejtlustší trubice má v průměru celý jeden centimetr. Další jsou osmimilimetrové, na okraji najdete heatpipe o průměru 6 mm. Asus nám na prezentaci v Londýně prozradil, že zatímco 8 a 10mm heatpipe jsou dimenzovány na odvod 70–100 W tepla každá, užší 6mm si poradí se 40–50 W.

                        

  

Parametry ref. řešení (tabulka), další karty ve srovnání

 

Parametry referenčních řešení

  Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
  R9 380 R9 280X R9 390 R9 390X R9 Fury R9 Fury X R9 295X2
Jádro Antigua Tahiti Grenada Grenada Fiji Fiji Vesuvius
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 366 mm² 352 mm² 438 mm² 438 mm² 596 mm² 596 mm² 438 mm²
Tranzistorů 5 mld. 4,31 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 8,9 mld. 8,9 mld. 6,2 mld.
Stream procesorů 1 792 2 048 2 560 2 816 3 584 4 096 2× 2 816
Takt jádra 970 MHz 1 000 MHz 1 000 MHz 1 050 MHz 1 000 MHz 1 050 MHz 1 018 MHz
Takt Boost
ROP/RBE 32 32 64 64 64 64 2× 64
Texturovacích jedn. 112 128 160 176 224 256 2× 176
Paměť 2/4 GB GDDR5 3 GB GDDR5 8 GB GDDR5 8 GB GDDR5 4 GB HBM 4 GB HBM 4 GB (2×) GDDR5
Takt pamětí 5,5 GHz 6 GHz 6 GHz 6 GHz 1 GHz 1 GHz 5 GHz
Šířka sběrnice 256 b 384 b 512 b 512 b 4096 b 4096 b 512 b
Propustnost pamětí 176 GB/s 288 GB/s 384 GB/s 384 GB/s 512 GB/s 512 GB/s 320 GB/s
Fillrate (pixely) 31 Gpx/s 32 Gpx/s 64 Gpx/s 67,2 Gpx/s 64 Gpx/s 67,2 Gpx/s 2× 65,2 Gpx/s
Fillrate (textury) 109 Gtx/s 109 Gtx/s 160 Gtx/s 185 Gtx/s 224 Gtx/s 269 Gtx/s 2× 179,2 Gtx/s
FLOPS 3,476 TFLOPS 4,1 TFLOPS 5,12 TFLOPS 5,914 TFLOPS 7,168 TFLOPS 8,602 TFLOPS 11,4 TFLOPS
TDP >190 W >250 W >275 W >275 W >275 W >275 W >500 W
Délka karty 22 cm 27,5 cm 27,5 cm 27,5 cm 30 cm 19 cm 31 cm
DirectX 12 11.2 12 12 12 12 11.2
  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 960 GTX 770 GTX 780 Ti GTX 970 GTX 980 GTX 980 Ti GTX Titan X
Jádro GM206 GK104 GK110 GM204 GM204 GM200 GM200
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 228 mm² 294 mm² 561 mm² 398 mm² 398 mm² 601 mm² 601 mm²
Tranzistorů 2,94 mld. 3,54 mld. 7,1 mld. 5,2 mld. 5,2 mld. 8 mld. 8 mld.
Stream procesorů 1 024 1 536 2 880 1 664 2 048 2 816 3 072
Takt jádra 1 126 MHz 1 046 MHz 875 MHz 1 050 MHz 1 126 MHz 1 000 MHz 1 000 MHz
Takt Boost 1 178 MHz 1 085 MHz 928 MHz 1 178 MHz 1 216 MHz 1 075 MHz 1 089 MHz
ROP/RBE 32 32 48 64 64 96 96
Texturovacích jedn. 64 128 240 104 128 176 192
Paměť 2 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5 3 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 6 GB GDDR5 6 GB GDDR5
Takt pamětí 7 010 MHz 7 010 MHz 7 000 MHz 7 000 MHz 7 000 MHz 7 000 MHz 7 000 MHz
Šířka sběrnice 128 b 256 b 384 b 256 b 256 b 384 b 384 b
Propustnost pamětí 112,16 GB/s 224,3 GB/s 336 GB/s 224 GB/s 224 GB/s 336,5 GB/s 336,5 GB/s
Fillrate (pixely) 36,05 Gpx/s 33,4 Gpx/s 42 Gpx/s 67,2 Gpx/s 72,1 Gpx/s 96 Gpx/s 96 Gpx/s
Fillrate (textury) 72,1 Gtx/s 133,9 Gtx/s 210 Gtx/s 109,2 Gtx/s 144,1 Gtx/s 176 Gtx/s 192 Gtx/s
FLOPS 2,3 TFLOPS 3,21 TFLOPS 5,04 TFLOPS 3,63 TFLOPS 4,61 TFLOPS 5,63 TFLOPS 6,144 TFLOPS
TDP 120 W 230 W 250 W 145 W 165 W 250 W 250 W
Délka karty 24,5 cm 26,5 cm 26,5 cm 25,5 cm 25,5 cm 26,5 cm 26,5 cm
DirectX 12 11.0 11.0 12 12 12 12

 

Přehledová tabulka testovaných modelů

  Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Cena vč. DPH [Kč]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 28 500
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 28 720
GeForce GTX Titan X Nvidia ref. karta 1002 1089 7012 12288 384 29 000
GeForce GTX 980 Ti Nvidia ref. karta 1000 1076 7012 6144 384 19 000
Radeon R9 Fury X AMD ref. karta 1050 1000 4096 4096 21 000
Radeon R9 Fury Asus Strix-R9Fury-DC3-4G-Gaming 1000 1000 4096 4096 17 900
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 14 360
GeForce GTX 970 OC MSI 970 Gaming 1178 1329 7012 4096 256 10 400
Radeon R9 390X OC Asus Strix-R9390X-DC3OC-8GD5-Gaming 1070 1070 6000 8192 512 14 200
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 10 500
Radeon R9 390 OC Sapphire Nitro R9 390 8G Tri-X OC 1010 1010 6000 8192 512 9 700
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 8 300
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 17 300
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 11 400
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 7012 2048 256 7 800
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 6000 3072 384 7 000
Radeon R9 380 OC Sapphire Nitro R9 380 4G Dual-X OC 985 985 5800 4096 256 6 400
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 5500 2048 256 6 100
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 5000 3072 384 6 000
GeForce GTX 960 OC Gigabyte GV-N960IXOC-2GD 1165 1228 7012 2048 128 5 500
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 6008 2048 256 5 500
Radeon R7 370 OC Asus Strix-R7370-DC2OC-4GD5-Gaming 1050 5600 4096 256 5 450
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 5600 2048 256 4 700
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 6008 2048 192 4 900
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1228 5400 2048 128 3 900
Radeon R7 265 Asus R7265-DC2-2GD5 925 5600 2048 256 4 150
Radeon R7 260X OC Asus R7260X-OC-2GD5 1075 5000 2048 128 3 550

 

Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy

Testovací sestava

Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Ovladače

Použitou verzi ovladačů najdete jako plovoucí nápovědu k jednotlivým pruhům (grafikám) v interaktivních grafech. U většiny Radeonů to byly Catalyst 14.12 Omega, v Catalyst 15.7 jsme přeměřili namátkou několik her a doměřili karty ve hrách nově přidaných. Radeony 300 Series a Fury jsou potom kompletně změřeny v Catalyst 15.7. Karty GeForce jsou naměřeny povětšinou s ovladačem 347.52, GTX 980 Ti pak s 352.90 a Titan X s 353.30. Ve hrách Metro Last Light a stejně jako u Radeonů ve War Thunder, Witcher III, GTA V a Project Cars došlo k naměření všech karet s 353.30.

 

Jak na interaktivní grafy 3.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1

Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Assassin's Creed Unity

V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.

Batman: Arkham Origins, Battlefield 4

Batman: Arkham Origins


Nový Batman (Arkham Knight) asi zatím není použitelným benchmarkem grafických karet a od použití už osvědčeného Arkham Origins ustoupíme z důvodu, který vidíte níže v tabulce – s nějakou verzí hry došlo v výrazně vyšším nárokům na CPU, což se podepsalo hlavně na výkonu v rozlišení 1080p. Přeměřovat všechny karty ve hře, která už má nástupce, postrádá smysl.

 

  Radeon R9
290X OC
starší verze hry
Radeon R9
290X OC
novější verze hry
Radeon R9
390X OC
novější verze hry
Radeon R7
370 OC
novější verze hry
Radeon R9
270 OC
starší verze hry
1920 × 1080 px [avg. fps] 130,0 79,0 89,0 42,0 70,0
2560 × 1440 px [avg. fps] 81,0 61,0 69,0 31 43
3840 × 2160 px [avg. fps] 40,0 39,0 44,0    
1920 × 1080 px [min. fps] 83,0 56,0 62,0 28,0 45,0
2560 × 1440 px [min. fps] 53,0 43,0 48,0 20,0 28,0
3840 × 2160 px [min. fps] 27,0 27,0 29,0    

 

Battlefield 4

V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Bioshock Infinite, Company of Heroes 2

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

    

Company of Heroes 2 

V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Crysis 3, Dragon Age: Inquisition

Crysis 3

V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu (very high) a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.

Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dragon Age: Inquisition 

 V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Evolve, Far Cry 4

Evolve

Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Far Cry 4

 Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Banapur (oblast Kyrat), dobu nastavujeme na poledne.

   

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

 

GTA V, Metro: Last Light

GTA V

V GTA V používáme integrovaný benchmark – konkrétně jeho čtvrtou (nejdelší) část (pass 4). Detaily jsou nastaveny takřka na maximu, s výjimkou rozlišení 3840 × 2160 px je testováno s MSAA 4×. Použité nastavení by se mělo vejí do 4 GB grafické paměti.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

Testujeme s tímto nastavením:

Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Project Cars, Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat

Project Cars

V Project Cars používáme vlastní 75sekundový záznam na trati s lesnatým okolím a především za bouřky. Používáme maximální detaily, z nabízených druhů vyhlazování pak MSAA 4×.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Thief, Tomb Raider

Thief

 Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.

 


Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Tomb Raider (2013)

S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) III

Total War: Shogun 2

Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.

Witcher III: Wild Hunt (Zaklínač 3)

Testovaná lokace patří mezi nejnáročnější scenérie ve hře – hustý les dává většině grafických karet opravdu zabrat. Po nahrání uložené pozice jen spustíme logování FRAPSem na 35 sekund a pomocí W běžíme dopředu až zhruba dva metry před vodu. Používáme maximální v menu hry dostupné detaily včetně Hairworks.

War Thunder, World of Tanks

 

War Thunder 1.51


 

Ve War Thunder 1.45 jsme začali používat místo replaye integrovaný benchmark (režim Tank Battle). Ten je neměnný napříč microaktualizacemi, bohužel byly výsledky zcela změněny v 1.47 (nejspíše dané změnami na mapě Polsko, možná i dalšími nepopsanými optimalizacemi vykreslování enginu). Všechny výsledky níže ale pochází z jediné verze (1.51) a jsou tedy zcela porovnatelné.

    

    

 

World of Tanks 9.5


Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB)  a nejlépe škálující s GPU.

Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec)
Mapa/replay Avg. fps Min. fps
Windstorm #1 (T-54) 43,7 15
Windstorm #2 (Firefly) 42,0 20
Fjords #1 (Chaffee) 39,2 23
Fjords #2 (T-54) 38,9 17
Stalingrad (T-54) 51,1 26
Winter Ruinberg (Panther) 38,7 27
Windstorm Arty (Grille) 54,3 40
Kharkiv (T-54) 43,9 19
Windstorm #3 (Hellcat) 45,3 30

Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Příkon (spotřeba), příkon/výkon

wattmetr

Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. 

Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC ve Witcher III: Po načtení začátku testovací sekvence uprostřed hustého lesa čekáme chvíli na „klid na wattmetru“ a v zobrazených fps, následně hodnoty odečítáme.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

 

V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.

Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:

Chování  PowerTune a Boost

V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény.

AMD R9 Fury X v Crysis:

 
 

Sapphire R9 Fury Tri-X OC v Crysis a Crysis 3:

   

Asus R9 Strix Gaming v Crysis:

 
 

Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:

  Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 1018
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 1126
GeForce GTX Titan X Nvidia ref. karta 1002 1089 7012 12288 384 1164, pak 1139, pak 1001
GeForce GTX 980 Ti Nvidia ref. karta 1000 1076 7012 6144 384 1190 (po chvíli 1088)
Radeon R9 Fury X AMD ref. karta 1050 1000 4096 4096 1050
Radeon R9 Fury Asus Strix-R9Fury-DC3-4G-Gaming 1000 1000 4096 4096 993
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 1151
GeForce GTX 970 OC MSI 970 Gaming 1178 1329 7012 4096 256 1354
Radeon R9 390X OC Asus Strix-R9390X-DC3OC-8GD5-Gaming 1070 1070 6000 8192 512 1006
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 995
Radeon R9 390 OC Sapphire Nitro R9 390 8G Tri-X OC 1010 1010 6000 8192 512 1010
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 928
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 1137 (po chvíli 1124)
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 993 (po chvíli 967, pak až na 928)
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 7012 2048 256 1150 (po chvíli 1071)
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 6000 3072 384 1050
Radeon R9 380 OC Sapphire Nitro R9 380 4G Dual-X OC 985 985 5800 4096 256 956
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 5500 2048 256 973
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 5000 3072 384 925
GeForce GTX 960 OC Gigabyte GV-N960IXOC-2GD 1165 1228 7012 2048 128 1329
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 6008 2048 256 1137
Radeon R7 370 OC Asus Strix-R7370-DC2OC-4GD5-Gaming 1050 5600 4096 256 1050 (propady na 925)
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 5600 2048 256 975
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 6008 2048 192 1124 (občas propad na 1110)
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1228 5400 2048 128 1228 (kolísá na 1202)
Radeon R7 265 Asus R7265-DC2-2GD5 925 5600 2048 256 925 (po chvíli spadne na 900)
Radeon R7 260X OC Asus R7260X-OC-2GD5 1075 5000 2048 128 1075

 

Hlučnost

Hlukoměr

Pro měření hlučnosti používám jinou sestavu a především noční klid. V době testu byl v PC v provozu jediný ventilátor a to ten velmi tichý v 500wattového Platimaxu od Enermaxu. Podařilo se mi tak dosáhnout na hranici ambientního hluku pouhých 30,1 dBA. To je na spodní hranici schopností hlukoměru VoltCraft SL-200, takže se nemělo smysl snažit umlčovat i zdroj.

Sestava pro měření hlučnosti:

  • skříň: Fractal Design Define 4
  • zdroj: Enermax Platimax, 500 W
  • základní deska: Gigabyte Z87X-UD3H
  • procesor: Intel Core i5-4670K
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P (při měření hluku v pasivním režimu)
  • systémový disk: Kingston HyperX 3K, 240 GB

Měřil jsem s hlukoměrem položeným zhruba 20 cm od otevřené bočnice skříně Fractal Design Define 4. 

Asus R9 Fury Strix                    
otáčky relativně [%] 0 25 30 35 40 43 50 60 75 100
otáčky absolutně [rpm] 0 380 790 1150 1530 1730 2180 2680 3300 3730
hlučnost [dBA] 30,6 35,1 35,6 39,2 43,9 47,2 53,1 58,2 64,2 67,7
bez zátěže [dBA]   31,3 32,1              

 

Parazitní zvuky z cívek při zátěži se bohužel týkaly takřka všech nově přidaných Radeonů, ať už se jednalo o verze s chladiči Sapphire Tri-X, nebo Asus DirectCu III (Strix). Kdyby například nebyl u karty R9 Fury Strix přítomen cvrkot cívek, tak při hladině otáček 800 za minutu vykauje hlučnost jen 32,1 dBA a nikoli 35,6 dBA. U Sapphire R9 390 Nitro je tento rozdíl ještě významnější – na 1450 ot./min bez zátěže GPU naměříte 32,1 dBA, ale s 3D zátěží je to už 38,6 dBA.

Poměrně důležitá je hladina otáček, na kterou se karta dostane při běžné herní zátěži s automatickou regulací. U Sapphire R9 380 Nitro je to 53 % (1380 ot./min), u R9 390 Nitro 44 % (2060 ot./min) a větráky R9 Fury Strix se ve hrách drží kolem 43 % (1730 ot./min). Při snaze o manuální regulaci a současně udržení teploty GPU pod 80 stupňů Celsia jsem u R9 Fury Strix nalezl hodnotu 35 % otáček (zhruba 39,2 dBA) a u R9 390 Nitro pak  1690 ot./min při hlučnosti 42,3 dBA.

 

Sapphire 390 Nitro (Tri-X)
                   
otáčky relativně [%] 0 25 30 35 40 44 50 60 75 100
otáčky absolutně [rpm] 0 1160 1450 1690 1930 2060 2380 2740 3220 4080
hlučnost [dBA] 30,1 35,2 38,6 42,3 45,5 47,3 50,9 54,5 58,9 65,5

 

Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (speciálně vybraná scéna v Crysis v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) ve skříni Gelid DarkForce (ze skříně Fractal Design Define R4 se mi opravdu nechtělo vyjímat kvůli jediné kartě koš disky) takto:

Sapphire R9 Fury Tri-X                      
procenta 0 10 20 30 35 40 45 50 60 75 100
rpm       1040 1270 1520 1750 2000 2350 2870 3600
dBA         45,4 45,6 46,9 48,6 51,9 57,3 64,3

Ventilátor R9 Fury Tri-X se roztočí zhruba od 55 stupňů Celsia. Cvrkot cívek je bohužel přítomen při jakémkoli využití GPU, tedy i při přehrávání videa s využitím GPU akcelerace (DXVA).

Cvrkot cívek má ale trochu jiný charakter než při vysoké 3D zátěži v náročných hrách (charakterizoval bych ho jako pomalý a jemný). Při delší smyčce Unigine Valley se ve skříni Gelid DarkForce držely otáčky na 31 % (1070 rpm, 44,4 dBA).

Teď už jen připomínka dříve naměřených a tentokrát tak v podstatě referenčních výsledků:

Sapphire R9 380 Nitro (Dual-X)                    
otáčky relativně [%] 0 25 30 40 45 50 53 60 75 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0–450 700 1000 1250 1380 1700 2240 3000
hlučnost [dBA] 29,8 29,8 33,8 33,6 37,9 43,4 45,3 52,1 58,6 67,4

R9 380 od Sapphire mě potěšila tím, že cívky nevydávají žádné parazitní zvuky (cvrčení, pískot…). Pravdou je, že motorky ventilátorů nejsou úplně nejtišší a už při 500 ot./min je citlivé uši zaznamenají. Při intenzivní herní zátěži se lze dostat na hodnoty kolem 1400 ot./min a ze 20 cm naměřených 45,3 dBA už je výrazně více než kolik vykazují třeba chladiče MSI Twin Frozr IV na kartách s podobným TDP.

Nejbližší konkurencí je GTX 960, od které jsem v testech hlučnosti již dříve prověřil tři různá provedení od Gigabyte:

960 ITX Hlučnost                
% 0 22 25 33 39 50 66 80 100
rpm 0 700 800 1060 1250 1600 2100 2560 3180
 dBA   31,1 32,8 36,3 38,5 44,1 50,3 54,8 60,1
960 WF2 Hlučnost WF2              
% 0 20 25 31 39 50 66 80 100
rpm 0 0 875 1090 1360 1730 2310 2760 3500
dBA   30 33,1 37,7 41,8 47,1 55 59,7 65,4

Poznámka k 960 WindForce 2X: vrčivý zvuk motorku i na min. otáčkách, hluboký, pomalá perioda.

960 G1 Hlučnost G1              
% 0 22 25 33 39 50 66 80 100
rpm 0 0 800 1060 1250 1600 2070 2550 3200
dBA   30 31,3 32,2 34,6 39,3 46,9 50,3 57,3

Zatímco GeForce GTX 960 WF2OC i G1 Gaming netrpěla cvrkotem cívek při 3D zátěži (ověřeno uchem takřka na kartě při současně zapnutém testu Unigine Valley), u GTX 960 ITX velmi zblízká jemný cvrkot slyšet je. Oproti zvuku ventilátoru však už zhruba ve vzdálenosti 20 cm od karty zanikne. Ventilátor GTX 960 ITX vykazuje stejný vrčivý zvuk jako dvojice (stejně vypadajících) na WF2OC.

 

Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (zmíněný test/demo Unigine Valley v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) GTX 960 ITX v Define R4 takto (1250 ot./min):

Ještě připomenu, že v tak trochu umělé zátěži (extrémní scéna) v Crysis se po chvíli větrák karty v Gelid DarkForce dostal na 45 % (kolem 1400 rpm) a v Define R4 s vypnutým systémovým větrákem vypadalo hodinové hraní War Thunderu takto (max. 1700 rpm):


 Srovnání s hlučností chladičů DirectCU II, Twin Frozr V a Accelero Twin Turbo III

Hned na začátku musím připomenout, že obě GeForce GTX 970 (MSI Gaming i Asus Strix) trpěly stejným problémem – cvrkotem cívek při 3D zátěži. Cvrkot cívek u GTX 970 byl na hlukoměru zachytitelný v pasivním režimu a v nízkých hladinách otáček. Měření jsem dělal při stejném nastavení jako u výše zmíněných GTX 960, ale hlukoměr mi tehdy před pár měsíci ukazoval jako minimum 30,1 dBA.

Asus Strix GTX 970 DirectCU II           
otáčky relativně [%] 0 10 20 30 35 40 45 50 60 70 80 90 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0 0 720 990 1250 1460 1832 2140 2340 2610 2880
hlučnost [dBA] 30,1       32,3 35,7 40,4 44,1 48,9 54,6 57,8 59,5 64,1
hlučnost s 3D zátěží [dBA] 32,5       34,2 35,7              
MSI GTX 970 Gaming Twin Frozr V              
otáčky relativně [%] 0 10 20 25 30 35 40 45 48 50 60 70 80 90 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0 563 690 810 920 1040 1070 1160 1380 1620 1850 2090 2260
hlučnost [dBA] 30,1 0 0   31,1 31,4 33,2 35,3 36,8 37,7 41,8 45,8 51,5 52,8 55,7
hlučnost s 3D zátěží [dBA] 32,6         35,2                  

 

Arctic Accelero Twin Turbo III          
procenta 0 10 20 30 35 40 45 50 55 60 70 80
rpm       660 660 690 900 1140 1320 1500 1860 2160
dBA 30,1     31,5 31,5 31,6 32,4 34,8 37,2 40,4 45,9 49,9

Shrnutí a verdikt



Shrnující grafy

Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno ne 20, ale „jen“ 16, neboť v GTA V, Project Cars, Witcher III a War Thunder 1.51 nemáme výsledky pro všechny karty.

 

Výkon v 16 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

Výkon/cena

Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.

Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px

Radeon R9 380 se 4 GB videopaměti jsme tak trochu „znásilnili“ i v rozlišení 3840 × 2160 bodů. To jsme u všech karet vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr z 15 a ne 16 her:

Verdikt

S recenzí Fury X jsme přišli pozdě, a tak nejspíše už máte obrázek udělán. AMD se výkonem této karty pohybuje blízko GeForce GTX 980 Ti a vzhledem k podobné ceně je jasné, že úplnou díru do světa s ní neudělá. Její nabídce se ale dá už říkat konkurenční a to je pro trh určitě dobře. Koneckonců Nvidia by bez Fury X svou GTX 980 Ti na (pořád dost strašných) 19 000 Kč nezlevnila.

Zajímavější je situace s R9 Fury „bez X“. V grafech vidíte výkon v podstatě „referenční“ karty R9 Strix Gaming od Asusu, verze Tri-X OC od Sapphire v zátěži běhá o nějakých 47 MHz výše. V praxi to znamená třeba 39,1 vs. 36,8 fps ve Zaklínačovi 3 nebo 44,3 vs. 42,9 fps v GTA V (vždy v rozlišení 1440p).

Nedá se ale jednoznačně říct, že vyšší takt GPU v případě R9 Fury Tri-X od Sapphire je dobrou volbou. Získáte sice několik procent výkonu navíc, ale za cenu o dost vyššího příkonu. R9 Fury Strix si tak například v Crysis 3 vystačí s o 53 W nižší spotřebou. Edice Tri-X OC je celkově asi dost vyšponována k maximu – při snaze o přetaktování se mi nepodařilo dosáhnout ani stabilních 1100 MHz pro GPU, tedy nárůst o 60 MHz.

Na R9 Fury Strix však také nelze pět jen chválu. Stejně jako u Sapphire R9 Fury je v zátěži slyšet cvrkot cívek a tento cvrkot (byť s menší frekvencí) bude v případě velmi tichých počítačů slyšet i při přehrávání videa s GPU akcelerací (DXVA). Co se výkonu týče, tak R9 Fury na (přece jen dražší) GTX 980 Ti ztrácí a menší rozdíl je až ve 4K. GTX 980 Ti však v herní zátěži potřebuje typicky asi o 20 W méně. R9 Fury se stává zajímavým, jak se jeho cena na českém trhu pomalu blíží úrovni GTX 980. Cenová (ne)výhodnost se ale zatím dost špatně posuzuje kvůli slabé dostupnosti skladem (v době recenze například bylo možné Asus R9 Strix Gaming jen objednat).

ICTS24

Velké poděkování patří společnosti 100MEGA Distribution, díky jejíž sestavě HAL3000 Fury X
jsme vůbec měli možnost grafickou kartu s plnokrevným GPU Fiji otestovat.