Firma Razer, specializující se na příslušenství pro „hráčskou subkulturu“, od loňska prodává klávesnici s opticko-mechanickými spínači Huntsman Elite. Ty používají pro zaznamenání stisku infračervený paprsek místo mechanického (elektrického) kontaktu, od čehož se snad dá očekávat například lepší životnost. Mechanické spínače jsou docela často zdrojem problémů v myších a tak je docela zajímavé, že Razer teď tuto technologii přenáší i do nich – uvádí první optickou (kde se toto týká už ne jen senzoru, ale i tlačítek) myš pod označením Razer Viper.
Optické spínače pod tlačítky myši
Razer Viper používá pro tlačítka zřejmě podobný princip jako ona klávesnice, ovšem konstrukce tlačítka bude asi jiná – 3D vizualizaci můžete vidět na obrázku níž. Ve spínači je klasicky pružinka zajišťující návrat „mačkátka“ po stisku. Avšak její spodní část neslouží k spojení elektrického kontaktu. Samotné sepnutí by mělo být dosaženo tím, že se přeruší infračervený paprsek uvnitř spínače, což dělá umělohmotný jezdec, kterým pružinka hýbá.
Tento optický spínač podle Razeru snižuje čas sepnutí na 0,2 milisekundy, což je prý 3× lepší proti tradičním mechanickým spínačům (které by tedy zřejmě měly dosahovat okolo 0,6 ms?). Kromě toho je výhoda v tom, že onen jezdec blokující infračervené světlo se pohybuje volně, kdežto u elektrického spínače na sebe části zodpovědné za kontakt naráží. To může vést k tomu, že spínač se chvíli odráží a zase dopadá. Elektrický signál je pak ze začátku přerušovaný a musí se aplikovat „debouncing“. To by infračervený optický spínač v této nové myši neměl potřebovat, protože blokátor světla by měr fungovat zcela hladce.
[video width="500" height="500" mp4="https://www.cnews.cz/wp-content/uploads/2019/08/switch-loop-web-v2.mp4" loop="true" autoplay="true"][/video]
Životnost je údajně zvýšená o 40 %
Co si ovšem uživatel, který není úplný blázen do her, asi bude od této novinky slibovat, bude větší životnost, protože odcházení spínačů je u myší hodně častá porucha. Stížnosti je na ně často slyšet i u drahých výrobků. Zde Razer skutečně slibuje zlepšení, ale kupodivu ne o moc. Zatímco tradiční spínač má vydržet 50 milionů kliknutí (samozřejmě asi přibližně), optický spínač Razeru údajně 70 milionů. Asi bychom od tak radikální změny technologie rádi viděli víc.
Ale centrálním prvkem spínače je stále pružinka podobná té, která je v eletricko-mechanických spínačích. A u ní asi může docházet k podobné únavě jako u běžného myšového spínače. Na druhou stranu je toto zřejmě první generace technologie, takže je možné, že s použitím nějaké nové konstrukce optimalizované přímo na optické spínání se životnost zlepší dál.
Parametry
Samotná myš Razer Viper používá kromě těchto spínačů pro funkci tlačítek optický senzor pohybu Razer „5G“ s citlivostí až 16 000 DPI, polling je s frekvencí 1000 Hz. Citlivost se dá nastavit v presetech, které se dají také přepínat tlačítkem na spodku myši (aby ho hráč nemáčkl omylem). Myšák nabízí osm programovatelných tlačítek pro různé další funkce ve hře nebo makra. Ty už ale asi nemají optické spínače.
Viper váží bez kabelu zhruba 69 gramů. Kabel má délku 2,1 metru a používá šňůru „Speedflex“, která má podle Razeru klást menší odpor pohybům. Je ještě třeba zmínit, že tvar není asymetrický, takže se dá používat jak pravou, tak levou rukou. Podporuje také Razer Chroma pro nastavení barvy osvětlení.
Razer Viper stojí 80 $, nebo pro Evropu 90 eur (přímo oficiální cena, snad včetně s DPH?). České eshopy ji zatím zdá se nemají, takže byste museli počkat, nebo objednávat přímo z webu firmy, ovšem asi s komplikovanějším placením a poštovným.