Do kapitoly s fotografiemi, polohováním a detaily monitorů jsem doplnil už fotky a postřehy z krátkého preview vytvořeného záhy po obdržení obou modelů od BenQ. Přidané fotky sice nejsou pěkně z fotostolu, ale dobře ilustrují podle mě největší slabinu těchto nových monitorů, tedy nezvolení matné, ale polomatné (lepší by bylo možná psát pololesklé) povrchové úpravy displeje.
Další částí, která byla pořádně doplněna (i o ilustrace a fotky) je ta s ovládáním a OSD. Aby vás hned nezahltila, přikládám je do spodní části této aktuality. To samé platí o kapitole s pozorovacími úhly. Zde navíc můžete sami jeden z testovacích obrázků vyzkoušet. Nejvíce diskuze a žádostí však bylo kolem odezvy. Tuto kapitolu jsem doplnil tedy nejvíce. Čtenář froxic mě pak inspiroval k dopsání jednoho plusu souvisejícího s použitou matricí, podsvícením a asi nejvíce povrchovou úpravou panelu: nejen černá je velmi dobrá, ale opravu i bílá je čistější než čerstvě padlý sníh a slabý anti-reflex na ní netvoří žádný viditelný „špinavý vzorek“. Obohatil jsem také seznam těch, pro který panel vhodný není o explicitní zmínku hráčů rychlejších her (i kdy to bylo předtím patrno z výčtu záporů).
Odezva
Ačkoli AUO udává pro obsažený panel 25 ms, BenQ u GTG 8 ms. Funkce
OverDrive je tak implementována (viz náběhy signálu níže) a jmenuje se v
OSD zřejmě AMA. Na BL byla vypnuta a u VW naopak ve výchozím stavu
zapnuta. Doporučujeme ji zapnout, protože bez ní jsou LCD BenQ VA LED
opravdu hlemýždí a cokoli pohyblivého má žluté okraje a bílé plochy jsou
pak šedé apod. Ani s AMA to ale není žádný zázrak a o 8 ms se snad nedá
mluvit. Ilustrační obrázek k odezvě přímo od BenQ vám pak nutně musím
připadat přinejmenším dost odvážný.
Moje
subjektivní hodnocení odezvy po testování především v akční hře Unreal
Tournament 3: Zapnutí AMA (OverDrive) je naprostou nutností, ale musím
říct, že po
jeho zapnutí je pro mě odezva panelu dostatečná. Byl jsem schopen
počítačové boty bez větších potíže trefovat ostřelovačkou do hlav rychle
za sebou, spíše rychlé otočení znamená mazání obrazu (což mi zase tolik
nevadí). Kdo tedy hraje různé hry jako RPG, strategie apod. a spíše
svátečně nějaké akční hry (a ne proti velmi dovedným lidským
protivníkům), bude pro něj BenQ BL2400PT s odezvou kolem 25 ms na rozdíl
od Samsungu F2380 (zde to už je kolem 35 ms a za hranicí toho, co je
velký problém pro mě v testovacím Unreal Tournamentu 3) i pro hry bez
problémů použitelný.
Názory se ale liší a podrobné dojmy různě náročných hráčů najdete v tomto vláknu diskuze k monitoru.
Čtenáři spanker a redix 123 považují monitor kvůli pomalé odezvě a
následnému ghostingu za velmi špatný, alwin a froxic pro změnu podporují
můj subjektivní dojem a krom takových her jako Quake III berou BenQ VA
LED za použitelné pro většinu her (se zapnutou funkcí AMA).
BenQ VW2420H (A-MVA, AMA) |
Dell UltraSharp U2311H (e-IPS) |
NEC MultiSync EA231WMi (e-IPS) |
Samsung SyncMaster F2380 (cPVA) | EIZO Foris FX2431 (S-PVA) |
LG Flatron W2220P (e-IPS) |
HP ZR24w (H2-IPS, Overdrive) |
|
odezva 0-255 (rise) [ms] |
18,0 | 7,5 | 19,5 | 19,6 | 14,0 | 7,2 | 4,3 |
odezva 0-255 (fall) [ms] |
12,0 | 9,1 | 10,0 | 8,4 | 10,0 | 7,0 | 6,3 |
odezva 0-225 (rise) [ms] |
18,0 | 7,9 | 19,6 | 18,1 | 15,5 | 7,1 | 5,4 |
odezva 0-225 (fall) [ms] |
12,0 | 8,3 | 8,3 | 7,1 | 10,0 | 6,0 | 5,9 |
odezva 0-200 (rise) [ms] |
20,0 | 7,4 | 18,5 | 18,3 | 14,0 | 9,1 | 5,7 |
odezva 0-200 (fall) [ms] |
11,0 | 7,0 | 6,6 | 7,8 | 10,0 | 5,1 | 5,3 |
odezva 0-175 (rise) [ms] |
20,0 | 7,1 | 15,3 | 21,7 | 15,0 | 7,8 | 5,8 |
odezva 0-175 (fall) [ms] |
9,0 | 5,7 | 6,1 | 5,8 | 10,0 | 4,1 | 4,9 |
odezva 0-150 (rise) [ms] |
25,0 | 6,1 | 16,1 | 25,3 | 16,0 | 7,0 | 5,7 |
odezva 0-150 (fall) [ms] |
7,0 | 4,6 | 5,5 | 4,8 | 8,0 | 3,3 | 4,8 |
odezva 0-125 (rise) [ms] |
26,0 | 6,4 | 15,9 | 23,5 | 12,0 | 6,5 | 5,5 |
odezva 0-125 (fall) [ms] |
6,0 | 4,7 | 5,3 | 4,0 | 7,0 | 3,2 | 4,7 |
odezva 0-100 (rise) [ms] |
26,0 | 6,2 | 15,0 | 24,7 | 10,0 | 6,3 | 5,2 |
odezva 0-100 (fall) [ms] |
6,0 | 4,5 | 5,1 | 4,2 | 5,0 | 3,4 | 4,2 |
odezva 0-75 (rise) [ms] |
25,0 | 5,9 | 15,4 | 24,1 | 10,0 | 5,8 | 5,4 |
odezva 0-75 (fall) [ms] |
5,0 | 4,2 | 4,8 | 3,9 | 5,0 | 3,1 | 4,4 |
odezva 0-50 (rise) [ms] |
25,0 | 5,2 | 14,2 | 24,9 | 10,0 | 6,2 | 4,9 |
odezva 0-50 (fall) [ms] |
5,0 | 3,9 | 4,4 | 3,8 | 4,0 | 3,2 | 4,1 |
odezva 127-255 (rise) [ms] |
14,0 | 6,1 | 12,0 | 4,1 | 6,0 | 6,3 | 5,6 |
odezva 127-255 (fall) [ms] |
25,0 | 9,1 | 14,6 | 22,9 | 10,0 | 7,7 | 5,6 |
odezva 75-180 (rise) [ms] |
18,0 | 7,0 | 16,7 | 19,6 | 10,0 | 8,9 | 6,0 |
odezva 75-180 (fall) [ms] |
24,0 | 8,8 | 9,2 | 16,4 | 13,0 | 5,3 | 5,3 |
čitelnost pohyblivého textu |
6,0 | 7,0 | 6,5 | 6,0 | 6,5 | 6,7 | |
BenQ BL2400PT (A-MVA, AMA) |
BenQ G2411HD (TN) |
BenQ V2420H (TN) |
NEC MultiSync 2690WUXi² (H-IPS) |
NEC MultiSync 2690WUXi2 (H-IPS, Overdrive) |
Samsung SyncMaster PX2370 (TN) |
HP ZR24w (H2-IPS) |
|
odezva 0-255 (rise) [ms] |
18,0 | 3,2 | 16,1 | 25,1 | 10,2 | 12,2 | 17,6 |
odezva 0-255 (fall) [ms] |
12,0 | 1,2 | 1,6 | 14,2 | 15,3 | 2,0 | 6,9 |
odezva 0-225 (rise) [ms] |
18,0 | 3,5 | 20,3 | 29,7 | 15,4 | 14,0 | 16,9 |
odezva 0-225 (fall) [ms] |
12,0 | 1,1 | 0,8 | 12,7 | 15,2 | 2,0 | 6,3 |
odezva 0-200 (rise) [ms] |
20,0 | 4,6 | 19,3 | 31,2 | 15,7 | 13,2 | 16,6 |
odezva 0-200 (fall) [ms] |
11,0 | 0,7 | 0,6 | 13,4 | 15,1 | 1,6 | 5,5 |
odezva 0-175 (rise) [ms] |
20,0 | 4,4 | 19,4 | 31,1 | 14,4 | 13,3 | |
odezva 0-175 (fall) [ms] |
9,0 | 0,6 | 0,9 | 11,8 | 1,2 | 4,2 | |
odezva 0-150 (rise) [ms] |
25,0 | 3,3 | 19,1 | 30,1 | 9,6 | 10,2 | |
odezva 0-150 (fall) [ms] |
7,0 | 0,5 | 0,8 | 12,4 | 0,8 | 3,6 | |
odezva 0-125 (rise) [ms] |
26,0 | 2,3 | 18,4 | 29,6 | 9,2 | 9,8 | |
odezva 0-125 (fall) [ms] |
6,0 | 0,4 | 0,6 | 12,4 | 0,8 | 3,4 | |
odezva 0-100 (rise) [ms] |
26,0 | 2,4 | 19,2 | 28,7 | 15,4 | 8,8 | 9,2 |
odezva 0-100 (fall) [ms] |
6,0 | 0,4 | 0,7 | 12,6 | 11,7 | 0,8 | 3,1 |
odezva 0-75 (rise) [ms] |
25,0 | 2,1 | 18,9 | 27,8 | 8,4 | 8,8 | |
odezva 0-75 (fall) [ms] |
5,0 | 0,3 | 0,6 | 13,1 | 0,6 | 2,9 | |
odezva 0-50 (rise) [ms] |
25,0 | 2,2 | 18,7 | 26,9 | 7,6 | 8,9 | |
odezva 0-50 (fall) [ms] |
5,0 | 0,3 | 0,6 | 12,7 | 0,5 | 3,1 | |
odezva 127-255 (rise) [ms] |
14,0 | 4,2 | 6,4 | 25,3 | 14,7 | 9,2 | 16,6 |
odezva 127-255 (fall) [ms] |
25,0 | 3,8 | 18,1 | 32,1 | 13,8 | 23,4 | 12,1 |
odezva 75-180 (rise) [ms] |
18,0 | 4,7 | 17,8 | 29,7 | 13,9 | 23,6 | 15,4 |
odezva 75-180 (fall) [ms] |
24,0 | 1,9 | 2,4 | 18,4 | 13,8 | 6,2 | 7,1 |
čitelnost pohyblivého textu |
6,0 | 6,0 | 6,5 | 2,0 | 3,0 | 6,5 | 6,5 |
Další měření a grafy kolem odezvy pak už najdete přímo v článku. Nezměnily se, proto jsem je do této aktuality nepřidával. To samé platí o srovnání input lagu proti CRT.
Interpolace a analogové zobrazení
U interpolace se nejprve znovu zopakuji: U moderního panelu je to v roce 2010 skoro zbytečná část testu LCD, ale dejme tomu,
že si z nějakého důvodu třeba nechcete zapnout zobrazení 1:1 v
ovladačích grafické karty (u digitálního výstupu by to mělo snadno jít
jak u Radeonů, tak u GeForce).
BenQ na uživatele nenativních
rozlišení myslí a i když u těchto monitorů už v OSD není 1:1 jako u
mnohých předešlých, stejně jsou funkce (popisy převzaté z návodu)
potěšující:
Funkce Režim zobrazení je k dispozici dle slov manuálu
proto, aby umožnila zobrazení jiného poměru stran než 16:9 bez
geometrického deformování.
- Overscan – Mírně zvětšuje vstupní obraz. Tuto funkci použijte k ukrytí okrajového šumu, který se může zobrazovat okolo obrazu.
- Celá – Plný - Změní měřítko vstupního obrazu tak, aby vyplnil obrazovku. Ideální pro obrazy s poměrem stran 16:9
- Poměr stran – Vstupní obraz je zobrazen bez geometrického
deformování s vyplněním co největší plochy displeje. Obrazy s poměrem
16:9 vyplní obrazovku vodorovně, zatímco obrazy 4:3 nebo 5:4 vyplní
obrazovku svisle.
Kdybych měl ohodnotit obraz při použití analogového vstupu, což jsem
zkusil s notebookem Lenovo Thinkpad T61 (Quadro NVS140M), mohu
jednoznačně říci, že jsou na tom oba BenQ s ostrostí i barvami velmi
dobře. Vlastně stěží rozeznáte rozdíl, snad trochu v té ostrosti.
Automatické nastavení při použití analogu funguje na výbornou. Je ale
pravdou, že to samé jsem mohl říct u Samsungu F2380M, tento monitor byl
při stejném připojení rovněž velmi dobrý.
Nabídka OSD, ovládání, senzory u BL2400PT
Tlačítka pro
ovládání OSD jsou u obou modelů na spodní hraně u pravého okraje poblíž
vypínače. Jsou jedno jako druhé, takže se na nich po hmatu obtížněji
orientuje. OSD menu je ale přehledné a srozumitelné. Našince potěší, že je také v češtině. Při procházení OSD nabídky mají tlačítka pevně přiřazené funkce.
Pohodlnost
ovládání je velmi vzdálena tomu, co u svých monitorů nabízí Dell, nebo
nedej bože NEC. Žádné kontextové popisy tlačítek podle funkce v dané
oblasti nabídky OSD, žádné rychlé čtyřsměrné ovládání apod. Na druhou
stranu, srovnání se Samsungem F2380M opět vyzní ve prospěch těchto dvou
BenQ. Tlačítka se lépe mačkají, mají zřetelnější popisky a v kombinaci s
logičtěji uspořádaným menu i názvy jednotlivých položek to pak není
zase tak špatné.
Nabídka OSD
Grafický styl i volby nabídky OSD se neliší od toho, co z monitorů
BenQ důvěrně známe. Některé neaktivní (šedé) položky jsou k dispozici v
případě zapojení LCD přes analogový vstup. U multimediálního VW2420H je
nabídka o malinko jednodušší.
VW2420H
BL2400PT
Kancelářský BL2400PT má navíc záložku Ergonomie, ve které lze nastavit funkce pro „zdravější“ práci u počítače.
Funkce Eye Protect využívá senzor pro úpravu intenzity podsvícení v
závislosti na okolních světelných podmínkách. V přítmí intenzitu
podsvícení automaticky sníží a naopak. S aktivovaným Eye Protect Meter
se naměřené výsledky ze senzoru zobrazují i na monitoru.
Smart
Reminder, termín do češtiny přeložený jako „Inteligentní připomínka“,
zapíná pravidelné upozornění, že máte na chvíli odvrátit zrak od
monitoru a pořádně zamrkat, jako prevenci proti vysychání očí.
Pozorovací úhly: A-MVA
BenQ slibuje takřka nulové posuny barev a kontrastu až do úhlu, jaký vidíte vpravo, tak budeme zvědavi.
Skutečnost je bohužel trochu horší,
pochválit však můžeme spodní úhel. A-MVA se v tomto ohledu nijak zvlášť
neliší od cPVA nebo S-PVA. Na srovnání těchto technologií s e-IPS jsem
se zaměřil už zde, takže pro srovnání pozorovacích úhlů VA vs. (levnější varianty) IPS vás jen odkáži.
Vlastnosti VA bohužel obejít nejdou, a tak
musíte myslet na jev zvaný off-centre contrast (či color) shift anebo
někdy také jen black crush (týká se však všech tmavších tónů). K
demonstraci jsem si tentokrát přizval notoricky známý obrázek želvy (zkuste na svém LCD sami).
Na PVA a MVA lze pozorovat, že z čelního pohledu jsou některé tmavé
tóny slity do černé a zase už z poměrně malého ze středu detaily vidíte,
ale barvy se rychle stávají vyprané a kontrast se snižuje. Podobné
chování lze sledovat také na fotce hor od D. Chatrova (také použita v
dřívějších recenzích), nebo do jisté míry i na krajinné tapetě s
lavičkou v posledních dvou případech.
Slibovaná anti-rexflexní vrstva se bohužel
projevila jako velmi neúčinná, nezvolení matného panelu je jednou z
velkých chyb BenQ.
Panel v noci, (ne)prosvítání
VW2420H: je potřeba delší
expozice, aby se panel na fotkách nejevil jako téměř ideálně černý.
Kombinace VA + LED + použitá povrchová úprava je v tomto ohledu velmi
silná.
A takto vypadá BL2400PT, pokud použiji podobné nastavení jako třeba u Dellu U2311, Eiza EV2333W a Samsungu F2380M: