Recenze GeForce GTX 550 Ti: Sniper znova zasahuje

15. 3. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

GeForce GTX 550 Ti: Sniper znova zasahuje

Řadu GeForce GTX 500, která se nese ve znamení přepracovaných grafických čipů s architekturou Fermi, doplnil nejslabší zástupce s jádrem GF116 – model GTX 550 Ti.

GTX 550 Ti nemá být náhradou GTS 450, i když je postavená na stejném modernizovaném základu, ale měla by se prodávat spolu s ní s tím, že je přímo cílená proti Radeonu HD 5770. Pokud si vzpomínáte na recenzi GTS 450, víte, že právě oproti HD 5770 byla o něco pomalejší. S GTX 550 Ti Nvidia srovnává krok, nebo přesněji mírně předbíhá.

V čem všem se GTX 550 Ti liší od starší GTS 450? Obdobně jako u všech čipů z řady GTX 500 i v případě GF116 Nvidia tvrdí, že jádro přepracovala a využila více typů tranzistorů. Výsledkem jsou nižší ztráty a možnost dosáhnout vyšších taktů jádra. Konfigurace samotného jádra je stejná, liší se ale parametry čipu – co bylo v případě GTS 450 v jádře deaktivováno je je u GTX 550 Ti už funkční.

GeForce GTS 450 svými parametry leckoho překvapila. Jádro GF106 v případě desktopových GTS 450 nikdy nefungovalo naplno, ale bylo ořezané. Ale to by u řady 400 to nebylo zase tak tak divné a nezvyklé, nebýt toho, že Nvidia tentokrát neškrtala u aktivních stream procesorů, ale nečekaně sáhla jen na paměťovou sběrnici a rasterizační jednotky.

Ze tří dostupných 64b paměťových řadičů byl jeden deaktivovaný (aktivní byl pouze u čipů používaných v mobilních grafikách). Překvapení to bylo o to větší, že i tištěné spoje karet byly připravené na o polovinu vyšší počet čipů. U všech GTS 450 ale zůstaly tyto pozice neosazené. Teď se to ale náramně hodí – jádro GF116 je totiž pinově kompatibilní s tištěnými spoji pro GTS 450.

Předpoklad, že se později objeví výkonnější grafická karta s jádrem GF106 se tak realizoval vlastně až nyní u nové GeForce GTX 550 Ti.

GeForce GTX 550 Ti má 192 stream procesorů a 32 texturovacích jednotek. Jádro je standardně taktované na 900 MHz, stream procesory běží na dvojnásobné frekvenci 1800 MHz. Standardní takt pamětí je 4101 MHz a sběrnice je široká 192 b.

GTS 450 má rovněž 192 stream procesorů a 32 texturovacích jednotek, počet rasterizačních jednotek je ale snížený na 16. Sběrnice má kvůli jednomu deaktivovanému řadiči šířku jen 128 b. Také takty jádra i pamětí jsou o něco nižší – jádro běží na 783 MHz (stream procesory na 1566 MHz) a paměti na 3600 MHz efektivně.

Teoretická propustnost pamětí narostla o 70 %. Zásluhu na tom má nejen přechod z ořezané 128b sběrnice v GF104 u GTS 450 na plnohodnotnou 192bitovou a navýšení taktů pamětí.

Jak se na navýšení výkonu nového modelu podepsal nárůst taktů jádra a aktivní rasterizační jednotky a jaký vliv na něj má větší propustnost pamětí znázorňuje následující graf. Světle zelené reprezentuje změny u jádra, tmavě zelené u paměťového subsystému.

Giga na 192b sběrnici aneb nepříliš kulaté počty

Pokud máte přehled, jak až dosud u grafických karet souvisela šířka sběrnice s osazenou pamětí, asi vám na tom nebude něco sedět. Šířka sběrnice 192 b nejde moc dohromady s 1 GB pamětí GDDR5.

Jádro má tři 64b řadiče pamětí, což dává dohromady právě 192b sběrnici. Proč vůbec podobné atypické hodnoty Nvidia volí? Sběrnice, která je o něco širší než standardních 128 či 256b umožňuje dosahovat obdobné propustnosti pamětí, jakou má konkurence, při osazení pomalejších a levnějších pamětí.

U GeForce, které měly atypickou šířku sběrnice, bývala neobvyklá i kapacita pamětí – u 192b sběrnice se běžně používalo a používá 384 MB či 768 MB paměti, se 320b sběrnicí  se kombinovalo 320,  640 MB či 1280 MB paměti a konečně se 384b sběrnicí to bývalo 768 MB (např. 8800 GTX) či 1536 MB podobně jako teď u GTX 480 a 580.

Jak se tedy teď Nvidii povedlo se 192b sběrnicí dostat „kulatý“ 1 GB GDDR5? Na jednotlivé kanály nasázela různě velké čipy.

Výhoda? V připadě GTX 550 Ti se stejnými čipy by bylo nutné osadit buď 768 MB nebo 1536 MB paměti. 768 MB paměti už je na současné poměry málo a 1536MB paměť by takovou kartu zase zbytečně prodražovalo.

V současnosti není jasné, jak přesně se zátěž mezi jednotlivé kanály distribuuje a jaký to má vliv na reálnou propustnost pamětí a přenosové rychlosti – při využití celé kapacity paměti je totiž přes jeden paměťový řadič potřebné protlačit dvojnásobné množství dat než přes zbývající dva. Je zřejmé, že řadič jen stěží poběží dvakrát rychleji než ty zbývající, propustnost pamětí teda musí být nutně nižší, než by tomu bylo při použití stejně velkých čipů. K tomu, jak se s tímto problémem Nvidia popasovala, ale podrobnosti neprozradila.

V prezentacích Nvidia na několika místech připomíná, že jde o kartu určenou pro nižší rozlišení 1680 × 1050 bodů. Nenecháme se tím zastrašit, v době, kdy monitory s plným HD rozlišením seženete za 2700 korun, už by bylo celkem nesmyslné se takto žinýrovat.

Z těchto důvodu jsem tedy neměnil testovací metodiku a kartu otestoval na obvyklé sadě testů a rozlišení 1920 × 1200 bodů. Výsledky ukazují, že ani rozlišení 2560 × 1600 už není novince úplně cizí, přesto tyto výsledky berte spíš s nadhledem.

Pokud se smíříte s tím, že hry nepoběží na maximálních 60 fps, které dokáže zobrazit většina LCD a nebudete mít velkou rezervu na náročnější hry do budoucna, není důvod, proč se podobné karty bát i u populárních LCD s plným HD rozlišením 1920 × 1080 bodů, zejména pokud zohledníme to, že jeřada titulů je hratelných dokonce i na rozlišení 2560 × 1600 bodů.

Jen v případě klasických zabijáků grafických karet jako je Crysis, Metro 2033 či S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat je zapotřebí i v rozlišení 1920×1200 bodů sáhnout na nastavení detailů, pořád se dá ale dosáhnout více než slušné kvality zobrazení při hratelných snímkových frekvencích.

Přechod na nové čipy byl pro výrobce poměrně bezbolestný, dokladem je velké množství upravených a přetaktovaných modelů GTX 550 Ti, které jsou k dispozici ihned s vypuštěním karty a leží už dokonce i na skladech obchodů.

My jsme testovali přetaktovaný model od MSI a spolu s ním jsme přidali i výsledky karty na referenčních taktech.

GeForce GTX 550 Ti19

A teď už pojďme k samotné testované kartě.

Podrobný popis MSI GeForce GTX 550 Ti OC a příslušenství

Podrobněji o kartě a příslušenství

Na krabici se výrobce chlubí použitím součástek „Military Class“ – kondenázátorů s pevným dielektrikem a pevných cívek. Samozřejmostí je podpora MSI Afterburner.

GeForce GTX 550 Ti21
GeForce GTX 550 Ti21
GeForce GTX 550 Ti21

Karta od MSI má shodnou délku jako referenční model. Tištěný spoj je dost podobný referenčnímu provedení GTS 450, liší se jen přepracováním některých částí a osazením součástek, které u GTS 450 scházely.

GeForce GTX 550 Ti20

GeForce GTX 550 Ti8

GeForce GTX 550 Ti10

Chlazení je stejně jako u referenční karty dvouslotové. Samotný chladič je prakticky stejný jako u referenční GTS 450, jde o masivní hliníkový pasiv bez měděnáho jádra s žebrováním obdobné konstrukce jako mají boxované chladiče od intelu, který shora ofukuje axiální ventilátor. Odlišný je tak především kryt chladiče.

GTX 560 Ti Twin Frozr II 0 GTX 560 Ti Twin Frozr II 1 GTX 560 Ti Twin Frozr II 2 GTX 560 Ti Twin Frozr II 3
GTX 560 Ti Twin Frozr II 4 GTX 560 Ti Twin Frozr II 5 GTX 560 Ti Twin Frozr II 6 GTX 560 Ti Twin Frozr II 7

Karta má na délku téměř přesně 21 cm stejně jako referenční model.

GeForce GTX 550 Ti13GeForce GTX 550 Ti13

Pro napájení stačí jediný přídavný šestipinový napájecí konektor. Je vyvedený směrem dozadu. Výrobce deklaruje spotřebu karty 116 W, což má ke 150 W, které lze získat ze sběrnice PCIe sběrnice a jednoho přídavného napájecího šestipinu.

GeForce GTX 550 Ti17

Videovýstupy jsou uspořádané stejně jako u referenční všech GeForce z poslední doby – vedle dvou plnohodnotných konektorů dual-link DVI-I je k dispozici ještě jeden port mini HDMI. Současně lze ale využívat jen dva ze tří výstupů.

GeForce GTX 550 Ti11 GeForce GTX 550 Ti14

Zboku je karta zpevněná hliníkovým profilem. Ten omezuje prohýbání karty po dotažení chladiče a při osazení karty do slotu.

GeForce GTX 550 Ti16

Ventilátor je připojený na čtyřpin, znamená to monitorování otáček a podporu PWM regulace.

GeForce GTX 550 Ti15GeForce GTX 550 Ti18

V příslušenství ke kartě toho moc není – najdete jen dvě stručné uživatelské příručky, CD s ovladači a utilitou MSI Afterburner ve verzi 2.0, napájecí redukce ze dvou čtyřpinových diskových molexů na přídavný šestipinový napájecí konektor, jeden adaptér z mini-HDMI na klasické HDMI a adaptér z DVI-I na analogový D-sub.

GTX 560 Ti Twin Frozr II 9

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Většina karet AMD je testovaná na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst 11.1a. Radeon HD 5770 je testovaný na verzi 11.2, ve které podle release notes nedošlo k žádným změnám, které by byly v případě naší konfigurace a testovaných titulů podstatné.

Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66 a GTX 550 Ti je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL :

DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11)

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

 

 

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.













Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

 

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Medal of Honor (2010)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Medal of Honor (2010)

Poslední díl série Medal of Honor je unikátní v tom, že pro single player využívá jiný engine než pro multiplayer. Testujeme ve verzi pro jednoho hráče, která běží na silně modifikovaném UT3 Engine. Podrobnější popis samotné hry, možností nastavení a další srovnání výkonu najdete v článku Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu.

Detaily jsou nastavené na maximální úroveň, vyhlazování využívám vestavěné.

Testuji pomocí Frapsu na dvou nejnáročnějších úvodních animacích prvních 64 s z mise Gunfighters, ve kterých pilotujete vrtulník a 111 s z mise Neptune's Net, ve kterých letíte v noci transportním vrtulníkem, který havaruje.

Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10), Unigine Heaven 2.1 (DX11)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

 




World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.1

V Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na 4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off, normal a extreme.

Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost

Spotřeba

Bez zátěže je spotřeba u všech karet velmi vyrovnaná.

 

 

Hlučnost: bez zátěže na výbornou, ale...

Grafy s měřením hlučnosti jsou kvůli nutnosti měřit během noci trochu jako noty na buben, během krátké doby je ale ještě doplním.

V klidu je hlučnost karty příkladná. Ventilátor běží kolem nízkých 1200 ot./min a ani v tiché sestavě nepoznáte, jestli běží nebo nikoliv. Jen na vzdálenost 10-20 cm rozeznáte slabounké vrnění motorku, které v hluku běžných 120mm systémových ventilátorů spolehlivě zanikne.

V zátěži už je to podstatně horší, ventilátor se roztáčí na vysokých 3120 ot./min. Teplota jádra přitom dosahuje 68 °C, otáčky tedy mohly být nižší. Výkonnější pasiv by taky nejspíš nebyl na škodu, karta je podstatně hlučnější než GeForce GTX 560, která je o poznání výkonnější.

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon, závěrečné hodnocení

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.

Na tomto místě opět připomínám, že měření v rozlišení 2560 × 1600 bodů a souhrnný graf s oběma rozlišeními je jen orientační a čistě pro „zpětnou kompatibilitu“ výsledků. Pro hraní v tomto rozlišení není GTX 550 Ti určená. Ale ani tak nějak dramaticky nezaostává.

 

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

graf cena

Z grafů s poměrem cena/výkon je jasné, proč z nové karty můžeme mít stěží radost. Široko daleko je na tom s poměrem cena/výkon nejhůře, dá se říct, že cokoliv levnějšího než Radeon HD 6970 a GeForce GTX 570 je výhodnější než novinka z nabídky Nvidie.

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Jak se vydařil záměr Nvidie sestřelit HD 5770? Kdyby šlo jen o to porazit jej ve výkonnostních testech, dalo by se s klidným svědomím konstatovat, že uspěla.

Pokud ale vezmete v potaz, že o slabých 6 % pomalejší Radeon HD 5770 stojí o sedm stovek, tedy prakticky o čtvrtinu míň, dá se to stěží považovat za terno. Když k tomu ještě přičtete fakt, že Radeon HD 5770 se prodává už rok a půl, není to už vůbec žádná výhra.

Už když se Nvidia rozhodla jádro z nižší střední třídy povýšit do kategorie GTX, začal jsem čichat průšvih. Tento model je jen dalším dokladem trendu zdražování grafických karet a šponování cen, který kdysi díky prakticky neexistující konkurenci nastartovalo AMD s Radeony HD 5850 a 5870.

Problémy bude mít karta ale paradoxně i s produkty z vlastní stáje z předchozí generace. Starší a horší jádro GF104 není co do provozních vlastností zase o tolik horší než vysoko taktovaná GF116. Spotřeba 1GB GTX 460 v zátěži byla vyšší jen o 22 W, což je s ohledem na téměř o třetinu vyšší výkon v podstatě jen kosmetický rozdíl. Také chladič GTX 460 v referenčním provedení je o poznání tišší než u slabší GTX 550 Ti. Pokud zvažujete nákup GeForce v cenové rozmezí 3000–3500 korun a nechcete připlácet na 1GB verzi, pospěšte, dokud jsou k mání 768MB GeForce GTX 460.

A co samotná karta od MSI? Jak je již zmíněno v kapitole o hlučnosti, bez zátěže se chová příkladně. V zátěži už ale za nepříliš výrazné žebrování musí pracovat ventilátor a na hlučnosti je to znát. Příplatek na výkonnější chladič tedy lze doporučit.

bitcoin_skoleni

GeForce GTX 550 Ti19

MSI GeForce GTX 550 Ti

+ nízká spotřeba bez zátěže
+ bez zátěže velmi tichá
+ použitelná i na plné HD rozlišení


- cena

- špatný poměr cena/výkon
- vysoká hlučnost v zátěži
- horší poměr výkon/watt