Nejen auta a procesory mají turbo
Ve světě monitorů se toho zase tolik neděje, tím spíš je Eizo Foris FG2421 přelomový kousek. Odstraňuje totiž zásadní problém technologie LCD – rozmazaný obraz v pohybu. Na svědomí to má technologie, kterou Eizo označuje jako „Turbo 240 Hz“. Princip jejího fungování bude vysvětlen v zítřejším článku, ti nedočkaví si mohou přečíst whitepaper přímo od Eiza. Sluší se dodat, že Foris FG2421 není prvním displejem s touto technologií – prvenství zřejmě bude patřit již před několika měsíci představenému panelu z řady DuraVision pro náročné profesionály. Přelomovost ale spočívá v ceně, díky níž je novinka dostupná i lehce nadprůměrně majetným hráčům.
Aby přítomní zástupci tisku a progamingové komunity viděli rozdíl na vlastní oči, prezentovalo Eizo hned dva kusy vedle sebe. Jeden z nich běžel ve standardním režimu s obnovovací frekvencí 120 Hz, na druhém bylo aktivováno „Turbo 240 Hz“. Na oba monitory byly promítány rychle se posouvající fotografie a rozdíl nás popravdě překvapil – i při 120 snímcích za sekundu a deklarované odezvě 1 ms byl pohybující se obraz rozmazaný, zatímco v režimu turbo (který používá stejný 120Hz vstup) byly detaily viditelně o stupeň ostřejší.
Nač G-sync, když máme Turbo 240 Hz?
Eizo nás na konferenci nalákalo mimo jiné tím, že slíbilo vysvětlit, proč jejich monitory s turbem nepotřebují nedávno představenou technologii G-sync od Nvidie. Toho jsme se ale nakonec během prezentace vlastně nedočkali. Každá technologie totiž řeší jiný problém (což i Eizo jasně říká): turbo zabraňuje rozmazání pohybujícího se obrazu, zatímco G-sync odstraňuje zlomy v obraze (vertical tearing). Podle výrobce monitorů ale G-sync jednoduše není potřeba, pokud máte 120Hz displej a dostatečně výkonnou grafickou kartu.
To samozřejmě není tak úplně pravda. Jak jsme se sami přesvědčili u předváděcí sestavy, kde byly vedle sebe nový Foris FG2421 a starší model série FS (s obnovovací frekvencí 60 Hz), vertical tearing je v menší míře pozorovatelný i na monitoru s refresh rate 120 Hz a turbem.
Zeptal jsem se tedy několika přítomných hráčů, do jaké míry vnímají vertical tearing jako problém. Všichni se shodli na tom, že rozdíl mezi 60Hz a 120Hz displejem je při hraní stříleček poznat, ale že podélné zlomy v obraze v zápalu hry vlastně ani nevnímají. Vymyslela tedy Nvidia (drahé) řešení problému, který vlastně nikoho netrápí? To je těžké soudit – G-sync totiž zatím nikdo neviděl v akci a tudíž nikdo nedokáže posoudit jeho přínos. V současné době tak profesionální hráči rychlých stříleček mají jednoduchý výběr…