Před nedávnem se objevila fáma, že se na PlayStation 5 dají těžit kryptoměny s velkou mírou výdělečnosti. Naštěstí se to nepotvrdilo (protože jinak by ti asi vedlo k jejich vykoupení a nedostupnosti pro běžné zákazníky). Ale abyste nebyli smutní, podařilo se těžbu kryptoměn rozběhat na jiné konzoli: Nintendu Game Boy.
Game Boy je už dost stará konzole (z roku 1989), a navíc to byl handheld. Nevím, jak moc se s ní mladší ročníky našich čtenářů ještě setkaly, ale tato mašinka je tak legendární, že snad nejde o neznámé jméno. Kombinace provozu na tužkové baterie a doby vzniku ovšem znamená také hodně jednoduchý hardware, Game Boy je vlastně osmibitový počítač. Přesto na něm někdo zprovoznil těžbu kryptoměn, konkrétně bitcoinu.
Není to ale samozřejmě proto, že by tím chtěl někdo tyto staré konzole pokoutně exploatovat (k internetu samozřejmě připojené nebyly) nebo to mělo nějaký praktický význam. A výkon těžby je samozřejmě extrémně nízký, takže jde o kuriozitu, s kterou si modder s přezdívkou stacksmashing, který experiment předvedl, dal práci asi hlavně z legrace (a aby ukázal, co umí).
Jedna věc byla jasná: musím se se pustit do těžebního byznysu. Ale v obchodech byly všechny výkonné grafiky vyprodané. Pak jsem si však uvědomil, že mám výkonný herní hardware hned po ruce, tak proč ho nepoužít. A tak jsem vzal Game Boy... – stacksmashing
Game Boy neobsahuje přímo některý klasických osmibitových procesorů, které jsou obecně známé (hlavně MOS 6502 nebo Zilog Z80), místo toho má vlastní čip Sharp LR35902, který by měl být hybridem Z80 a jeho předlohy Intelu 8080. Běžel na 4,19 MHz a pro práci měl 8 KB operační paměti a stejně maličkou 8KB grafickou paměť (displej měl 160 × 144 bodů o čtyřech odstínech šedé, takže stačily dva bity na jeden bod).
Adaptace 8bitu pro moderní dobu
Aby Game Boy mohl „těžit“ (hodně v uvozovkách), potřebuje připojení k internetu, takže v tomto případě není ve skutečnosti použitá jen samotná konzole. Ta musí být připojená k PC, které obstarává síťovou část bitcoinového klienta a do handheldu posílá data speciálním adaptérem a kabelem.
Ten si stacksmashing vyrobil pomocí Raspberry Pi Pico (s další elektronikou pro konverzi napětí). Využívá se přitom konektor, který konzole má z výroby a daly se jím propojit dva Game Boye například ve hrách série Pokémon. Pi Pico vlastně slouží jako řadič pro toto primitivní rozhraní, připojený k PC přes USB.
Pokud máte zájem, Stacksmashing zveřejnil i kód k těžení na konzoli Game Boy i firmware pro pomocné Raspberry Pi Pico, které implementuje komunikační protokol podobní SPI s výslednou rychlostí asi 1 KB/s, a také kód, který běží na PC. Odkazy jsou v ">popisu videa na YouTube.
Hashrate: ano
Na videu můžete vidět, že těžba na Game Boyi opravdu funguje, program dokonce na LCD pěkně ukazuje status. Hashrate, jak je na videu řečeno, jen trošku zaostává za dnešními ASIC čipy, a to asi o 14 řádů. Výkon na 4,19MHz procesoru dosahuje asi 0,8 H/s, jeden hash při těžbě tedy trvá něco přes sekundu.
Kryptoměny asi nejsou něco, co by zrovna potřebovalo další propagaci a zájem, ale legrace je to pěkná a hlavní smysl je zde samozřejmě něco jiného: „homebrew“ tvorba pro tyto staré konzole nebo počítače, podobná třeba demům.
Galerie: Těžba kryptoměny Bitcoin na konzoli Nintendo Game Boy
Ovšem když trochu zapátráte, není do zdaleka první případ, kdy fandové do „retro“ počítačů dostali těžbu kryptoměn. Na internetu se dají z dob předchozích kryptobublin najít pokusy s překvapivě cennými historickými exponáty a jsou to někdy hodně zajímavé články:
- Těžba bitcoinu na Nintendo NES
- Těžba Bitcoinu na Xerox Alto (1,5 H/s)
- Těžba na sálovém počítači IBM 1401 z roku 1959 (80 sekund/hash)
Zdroje: ">Stacksmashing, techPowerUp