Riziko tavících se 16pinových konektorů: Nvidia dodává dva druhy adaptérů, jeden je náchylnější

16. 11. 2022

Sdílet

 Autor: Cultists Network
Posun v kauze tavících se grafik GeForce RTX 4000? Jeden ze dvou typů používaných konektorů se pokazí snáz, bohužel ten častější. Konec problémů toto zjištění ale ještě nemusí přinést.

Nová generace grafik Nvidia přinesla i díky skoku na moderní 4nm proces (o 1,5 až 1,75 generace lepší než 8nm proces používaný generací Ampere) velké pokroky ve výkonu. Ale bohužel také vysoké spotřeby a nový 16pinový napájecí konektor 12VHPWR, který je patrně v některých situacích nezvládá a přehřeje se tak, že je poškozen kabel i samotná grafika. Máme k tomu teď nové poznatky – zdá se, že k problému jsou některé kabely náchylnější než jiné.

Většina uživatelů zřejmě nebude s GPU zároveň kupovat nový zdroj, takže je pravděpodobné, že převážně budou s GeForce RTX 4000 používat adaptéry z tradičních osmpinových konektorů. Tyto adaptéry podle neoficiálních zdrojů exkluzivně dodává Nvidia i ke kartám partnerských výrobců (je to zřejmě její požadavek). Takže lze říci, že za ně má i odpovědnost, ale podle aktuálního poznání není problém přehřívání a tavení jen věcí adaptérů, ale i přímých kabelů ze zdroje to GPU, takže to nemyslíme v nějakém obviňujícím smyslu – problém je asi s 16pinem obecně.

Proč je důležité, že jsou adaptéry údajně přímo od Nvidie? Firma by díky tomu měla mít kontrolu a přehled o tom, jaké adaptéry jsou používané, a může se k nim tedy paušálně vyjádřit. Což se teď stalo a firma potvrdila webu igor'sLAB, že adaptéry dodávané ke grafikám nejsou všechny stejné, ale jedná se o dva typy. Jeden je od firmy Astron a druhý od firmy NTK (obě z Tchaj-wanu) a liší se v provedení konektoru.

Konektory Astron a NTK mají trošku jiné plasty (NTK prý má trošku horší tolerance a víc otřepků/přetoků z lisování, i když je otázka, zda to platí paušálně a nešlo třeba o věc zkoumaných vzorků). Zásadní rozdíl je ale v dutince, tedy samotném plechovém kontaktu. U napájecích konektorů ATX 3.0 / PCI Express 5.0 „12VHPWR“ je na GPU či obecně kartě port s piny s plným průřezem, zatímco adaptér či kabel ze zdroje má zasouvaný konektor a v něm jsou duté „objímky“ z plechu, které se nasouvají na pin v kartě – tedy dutinky.

Konektor Astron

Tyto dva druhy konektoru se dají rozeznat pohledem. Konektor Astron má dutinky, ve kterých zepředu můžete vidět dvě přerušení. Konec plechové objímky tak vypadá jako dvě hranaté závorky []. Toto dvojí přerušení nepokračuje po celé délce, protože díl je tvořen jedním kusem plechu a pak je sbalený, takže jedno proříznutí po pár milimetrech končí. Nicméně dvojí rozříznutí na konci by mělo umožňovat snazší zasunutí.

Pohled na adaptér typu Astron charakteristické jsou dvě spáry viditelné v plechu Pohled na adaptér typu Astron, charakteristické jsou dvě spáry viditelné v plechu (zdroj: igor'sLAB)

Zásadnější detail ale je, jak dutinka tvoří kontakt s pinem. Není to přímo celou plochou plechu, ale zřejmě prolisovanými výstupky, které se při zasunutí natlačí na pin. Důležité je zřejmě, že jsou jen ze dvou ze čtyř stran – můžete to vidět na schématu průřezu. Účinný kontakt pro vedení proudu je tedy omezený. Zdá se, že toto může zhoršovat elektrický odpor konektoru proti druhému designu.

Konektor NTK

Konektor NTK je podle igor'sLAB a také podle kolegy Ľuba Samáka zřejmě „lepší“, pokud jde o (přechodový) elektrický odpor a potenciál k přehřívání. Tento konektor poznáte tak, že má při čelním pohledu přerušení jen jedno, jinak plech obaluje celý pin dokola (jako takové téměř zavřené U). Toto způsobuje, že se konektor NTK hůře zasouvá, potřebuje více síly.

Pohled na adaptér typu NTK charakteristický je jediná spára viditelná v plechu Pohled na adaptér typu NTK, charakteristická je jediná spára viditelná v plechu (zdroj: igor'sLAB)

Nicméně toto není hlavní rozdíl. Jak můžete vidět na schématu, kontakt této dutinky je tvořen jinak, místo prolisů má po všech čtyřech stranách dovnitř prohnutý pruh plechu, kterými se při zasunutí natiskne na konektor ze všech čtyř stran – ne asi po celé délce, ale snad z významné části. Tento design by měl mít proto nižší elektrický odpor. Snad by také mohl být méně náchylný k „vyžvýkání“ či roztažení tím, že se piny dostanou mimo osu kvůli bočním silám tlačícím na konektor (to je ten důvod, proč se nesmí kabel vedoucí z karty moc ohýbat a je třeba dbát na kompletní zasunutí a zacvaknutí konektoru).

Nákres dutinek konektorů 12VHPWR používaných v adaptérech pro grafiky GeForce RTX 4000 Nákres dutinek konektorů 12VHPWR používaných v adaptérech pro grafiky GeForce RTX 4000 (zdroj: igor'sLAB)

Astron může mít problémy častěji?

Podle igor'sLAB by skutečně měl být konektor NTK menším zdrojem problémů a více problematickou z obou variant je adaptér s konektorem Astron. Bohužel se také ale zdá, že adaptéry typu Astron tvoří větší část z těch dodávaných. Pokud budete kupovat GeForce RTX 4090, podívejte se třeba s lupou na konektor (tj. kolik přerušení v plechu dutinky vidíte), a pokud máte adaptér Astron, buďte opatrnější a po sestavení počítače a delším hraní náročné hry (takové, která vytíží GPU skutečně až k 450W TDP) zkontrolujte, ideálně opakovaně čas od času, zda kabely u konektoru nejsou abnormálně horké.

Průřez dutinek konektorů ukazující způsob kontaktu Průřez dutinek konektorů ukazující způsob kontaktu (zdroj: igor'sLAB)

Instinkt by člověku velel občas konektor vytáhnout a podívat se, zda neuvidíte stopy pálení, změny tvaru a tavení. Toto ale bohužel je dvojsečné. Oba typy konektoru mají omezenou životnost. Například 10 zasunutí a vysunutí by snad mělo být bez problému, ale už tímto zřejmě dochází k laboratorně měřitelnému opotřebení a potenciálnímu zhoršování vlastností. Toto je asi negativní důsledek fyzického zmenšení konektoru, které Nvidia asi požadovala kvůli malému PCB používanému ve svých grafikách Founders Edition. Pokud by konektor byl větší, možná by pevnost a houževnatost byla lepší a degradace při opětovném zasouvání a vysouvání by byla pomalejší.

Aby tu nevznikl nějaký dojem, že konektor Astron je sám o sobě nebezpečný – to nejspíš není pravda. Je možné, že má o něco nižší tolerance, ale zřejmě při nominálním fungování zdaleka nemá problém přenést potřebné proudy a udržet nízké teploty. Problém s tavícím se adaptérem a portem na grafice je zřejmě něco, co vzniká až v aspoň trochu abnormálních situacích, a je možné, že se k jeho spuštění musí sejít více faktorů. Tedy například ohnutí kabelu, které deformuje vnitřek celkově příliš subtilního konektoru, a k tomu nějaký další faktor, jako může být nepřesnost nebo defekt z výroby, nedostatečné zasunutí nebo opotřebení dutinky zasouváním a vysouváním. To je nejspíš důvod, proč tento problém nastává ne vždy, ale jen v některých případech a není ho snadné replikovat schválně. (Toto by však zase nemělo vést ke zjednodušujícím soudům typu „vyzkoušel jsem u sebe a neděje se to“. Karet se prodají tisíce, takže je nutné, aby náhodný výskyt problémů byl opravdu nízký).

Igor'sLAB uvádí různé možné faktory, na které je třeba dávat pozor. Jde například o přítomnost výstupků/nepřesností z lisování na plastu, kvůli kterým se nedá konektor zasunout do portu úplně rovně. Dále o problém, kdy se konektor nedá snadno zasunout až nadoraz (po zaklapnutí pojistky). Je možné, že toto někdy ztěžuje i design chladiče, který tak může nepřímo k problému s tavením přispět. Také byste neměli konektorem v portu nějak hýbat a tlačit na něj po zasunutí, protože by mohlo dojít k deformaci a rozvolnění dutinky. Někdy asi také může dojít k defektu pájení vodičů kabelu v konektoru a problém s elektrickým odporem a zahříváním se pak sekundárně přenese na kontakt dutinek a pinu.

bitcoin_skoleni

Nvidia GeForce RTX 4090 Founders Edition 03 Nvidia GeForce RTX 4090 Founders Edition. Napájecí konektor je hodně malý. Možná příliš? (zdroj: Nvidia)

Jednoznačné vysvětlení, která z těchto slabin je hlavní příčinou, kvůli které se zvyšuje elektrický odpor, konektor a port se přehřívají a taví plasty okolo, zatím není. Je možné, že ani nebude a vždy musí jít o nějakou souhru více faktorů. Zatím proto těžko říct, zda by třeba situaci vyřešilo exkluzivní používání konektorů typu NTK. Stejně jako je asi zatím brzo na odpověď na otázku, zda je 16pinový konektor obecně špatně zvolený standard a bylo by lepší se vrátit k robustnějším konektorům, nebo zda je riziko problémů – které teď evidentně je zvýšené – stále akceptovatelné. Nebo se ho případně na akceptovatelnou úroveň ještě podaří nějakými opatřeními snížit.

Zdroje: igor'sLAB, VideoCardz