Už nějakou dobu víme, že konzole Nintendo Switch bude prvním přístrojem této značky, do kterého se dostalo GPU od Nvidie. Předchozí tři generace této firmy byly postaveny na technologii ATi a poté AMD, ale tehdy také nešlo o mobilní zařízení, v kterých má Nvidia praxi a AMD ne. Nicméně stále zůstávala otázka: jde o speciální „custom“ SoC, nebo jen o sériový čip Tegra? Marketing Nvidie při uvedení mluvil o „na míru navrženém procesoru“, ovšem zdá se, že to nemusí být úplně pravda.
V Číně se totiž objevily fotografie, které mají vnitřnosti Nintenda Switch zachycovat bez obalu a detailně, včetně procesoru. Nejde pravda o rozborku oficiální a tedy nevíme jistě, zda vidíme totéž, co bude v prodejních kusech konzole. Ovšem zařízení vypadá docela autenticky. Rozhodně by asi nebylo snadné obrázky zfalšovat.
Fotografie si můžete prohlédnout v galerii. Povšimněte si například aktivního chlazení notebookové koncepce, které jsme ale již předpokládali na základě otvorů v šasi; nebo vyměnitelné baterie s kapacitou 4310 mAh při napětí 3,7 V. Nejvíc nás ovšem zajímá procesor v klasickém pouzdře BGA. Na čipu není speciální potisk Nintenda či logo, jak to vídáme u větších konzolí, má vyznačené jen běžné identifikační kódy. Povšimněte si však součástek, které jsou osazené kolem čipu na zeleném substrátu.
Uživatelé na Redditu si dali práci a porovnali vyfotografovaný čip s procesorem Tegra X1, který Nvidia montuje do letos uvedené aktualizované verze set top boxu/konzole Shield TV. Celé pouzdro v podstatě sedí, liší se jen popisky (verze pro Switch má v kódu písmena NX, pracovní název konzole). Z toho asi vyplývá, že Switch používá přímo Tegru X1, nikoliv nějaký speciální čip, který by Nvidia vyvinula na míru. Přinejmenším jde o identický křemík. To ještě neznamená, že se výsledné procesory neliší. Takty a konfigurace mohou být jiné a Switch může mít aktivní funkce, které Shield mít nebude (nebo vice versa). Bude to ale jen rozdíl v tovární konfiguraci čipu, fyzický základ je zdá se stejný.
Aktualizovaná verze Tegry X1?
U nové verze Shieldu se uvádělo, že by uvnitř mohla být revidovaná Tegra X1, nebo dokonce její „dieshrink“ na nový FinFETový proces (rozborku konzole má například SlashGear). Není to ale potvrzené a bylo by neobvyklé, že by byly vynaloženy prostředky na portaci, místo aby byl do výroby poslán úplně nový čip. Na druhou stranu, velký očekávaný byznys s Nintendem by tuto alternativu mohl učinit rentabilní. Tegra X1 v původním Shieldu má podle fotografií kovový rozvaděč tepla, takže nedovedu říct, zda se velikost křemíku liší. Pouzdro je ale odlišné. Čip je tedy minimálně novou revizí, Nvidia ji ale v případě Shieldu stále označuje Tegra X1. Parametrově je tím pádem nejspíš stejná (byť třeba výš nataktovaná).
V údajných parametrech konzole Switch, které dříve unikly, byla řeč o nižších taktech, než má „desktopová“ Tegra X1 v Shieldu. Zajímavé je, že čip údajně neměl mít čtyři úsporná jádra Cortex-A53 klastru „little“. To by znamenalo, že je Nintendo či Nvidia deaktivovali, ač na křemíku stále jsou. Podobně může srdce Switche asi být ořezáno i v dalších ohledech. Použití Tegry X1, pokud se potvrdí, také definitivně znamená, že grafická část je založená na architektuře Maxwell a nikoliv na novějším Pascalu.
Nefinální hardware?
Na uniklých fotografiích to tedy vypadá na „obyčejnou“ Tegru a nikoliv na zakázku navržený svébytný SoC jako v Xboxu nebo PlayStation. Ovšem pozor, zatím tuto informaci neberte definitivně – je zde ještě jedna možnost. A to že se na fotografiích rozebraného handheldu nachází prototyp či zkušební verze zařízení. Vývojářské „kity“ mohou být poměrně odlišné od sériového hardwaru a není úplně nereálné, aby v nich byla sériová Tegra jen dočasně, coby „simulátor“ finálního čipu. Otázka ale je, zda by vývojářský simulátor byl vyroben ve stejném provedení jako reálná konzole. Spíše bychom u něj čekali více improvizovaný design, větší rozměry a tak podobně.