Rozborka Nintenda Switch na uniklých fotkách. Uvnitř je stejná Tegra X1 jako v Shieldu

20. 2. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Už nějakou dobu víme, že konzole Nintendo Switch bude prvním přístrojem této značky, do kterého se dostalo GPU od Nvidie. Předchozí tři generace této firmy byly postaveny na technologii ATi a poté AMD, ale tehdy také nešlo o mobilní zařízení, v kterých má Nvidia praxi a AMD ne. Nicméně stále zůstávala otázka: jde o speciální „custom“ SoC, nebo jen o sériový čip Tegra? Marketing Nvidie při uvedení mluvil o „na míru navrženém procesoru“, ovšem zdá se, že to nemusí být úplně pravda.

V Číně se totiž objevily fotografie, které mají vnitřnosti Nintenda Switch zachycovat bez obalu a detailně, včetně procesoru. Nejde pravda o rozborku oficiální a tedy nevíme jistě, zda vidíme totéž, co bude v prodejních kusech konzole. Ovšem zařízení vypadá docela autenticky. Rozhodně by asi nebylo snadné obrázky zfalšovat.

rozborka-nintendo-switch-unik-baidu-05 Procesor Nintenda Switch na uniklé fotografii

Fotografie si můžete prohlédnout v galerii. Povšimněte si například aktivního chlazení notebookové koncepce, které jsme ale již předpokládali na základě otvorů v šasi; nebo vyměnitelné baterie s kapacitou 4310 mAh při napětí 3,7 V. Nejvíc nás ovšem zajímá procesor v klasickém pouzdře BGA. Na čipu není speciální potisk Nintenda či logo, jak to vídáme u větších konzolí, má vyznačené jen běžné identifikační kódy. Povšimněte si však součástek, které jsou osazené kolem čipu na zeleném substrátu.

Uživatelé na Redditu si dali práci a porovnali vyfotografovaný čip s procesorem Tegra X1, který Nvidia montuje do letos uvedené aktualizované verze set top boxu/konzole Shield TV. Celé pouzdro v podstatě sedí, liší se jen popisky (verze pro Switch má v kódu písmena NX, pracovní název konzole). Z toho asi vyplývá, že Switch používá přímo Tegru X1, nikoliv nějaký speciální čip, který by Nvidia vyvinula na míru. Přinejmenším jde o identický křemík. To ještě neznamená, že se výsledné procesory neliší. Takty a konfigurace mohou být jiné a Switch může mít aktivní funkce, které Shield mít nebude (nebo vice versa). Bude to ale jen rozdíl v tovární konfiguraci čipu, fyzický základ je zdá se stejný.

Vlevo Tegra X1 v Shield TV, vpravo SoC z uniklé fotografie Nintenda Switch (Zdroj: Reddit) Vlevo Tegra X1 v Shield TV, vpravo SoC z uniklé fotografie Nintenda Switch (Zdroj: Reddit)

Aktualizovaná verze Tegry X1?

U nové verze Shieldu se uvádělo, že by uvnitř mohla být revidovaná Tegra X1, nebo dokonce její „dieshrink“ na nový FinFETový proces (rozborku konzole má například SlashGear). Není to ale potvrzené a bylo by neobvyklé, že by byly vynaloženy prostředky na portaci, místo aby byl do výroby poslán úplně nový čip. Na druhou stranu, velký očekávaný byznys s Nintendem by tuto alternativu mohl učinit rentabilní. Tegra X1 v původním Shieldu má podle fotografií kovový rozvaděč tepla, takže nedovedu říct, zda se velikost křemíku liší. Pouzdro je ale odlišné. Čip je tedy minimálně novou revizí, Nvidia ji ale v případě Shieldu stále označuje Tegra X1. Parametrově je tím pádem nejspíš stejná (byť třeba výš nataktovaná).

bitcoin_skoleni

V údajných parametrech konzole Switch, které dříve unikly, byla řeč o nižších taktech, než má „desktopová“ Tegra X1 v Shieldu. Zajímavé je, že čip údajně neměl mít čtyři úsporná jádra Cortex-A53 klastru „little“. To by znamenalo, že je Nintendo či Nvidia deaktivovali, ač na křemíku stále jsou. Podobně může srdce Switche asi být ořezáno i v dalších ohledech. Použití Tegry X1, pokud se potvrdí, také definitivně znamená, že grafická část je založená na architektuře Maxwell a nikoliv na novějším Pascalu.

Nefinální hardware?

Na uniklých fotografiích to tedy vypadá na „obyčejnou“ Tegru a nikoliv na zakázku navržený svébytný SoC jako v Xboxu nebo PlayStation. Ovšem pozor, zatím tuto informaci neberte definitivně – je zde ještě jedna možnost. A to že se na fotografiích rozebraného handheldu nachází prototyp či zkušební verze zařízení. Vývojářské „kity“ mohou být poměrně odlišné od sériového hardwaru a není úplně nereálné, aby v nich byla sériová Tegra jen dočasně, coby „simulátor“ finálního čipu. Otázka ale je, zda by vývojářský simulátor byl vyroben ve stejném provedení jako reálná konzole. Spíše bychom u něj čekali více improvizovaný design, větší rozměry a tak podobně.