Licenci České poště, která bude po následující dva roky muset provozovat celkem 3200 poboček, včera přidělil ČTÚ. Podle ČTK měly mít dříve zájem i Zásilkovna či První novinová služba (PNS). Česká pošta na svém webu uvedla, že předložila nejlepší nabídku, nakonec ale byla jediná.
Že se přihlásila jen Česká pošta, bylo jasné již v květnu, kdy došlo k otevírání podaných obálek (obálky). V červnu dodala Česká pošta doplnění, neboť původní žádost obsahovala nesrovnalosti (podle vyjádření: „opomenutí, respektive písařské chyby“).
Na českém trhu existuje asi 30 firem poskytující poštovní služby (všechny musí mít osvědčení), přičemž všechny požadované služby by několik z nich zvládlo splnit. Držitel státní licence musí poskytovat univerzální službu, za což pak získá peníze z veřejných prostředků. V minulých letech to bylo asi 1,5 miliardy ročně. Česká pošta byla v minulých letech ve ztrátě a plánuje rozdělení na dva podniky.
Předmětem udělené poštovní licence je povinnost zajistit na celém území Česka dostupnost těchto základních služeb:
služba dodání poštovních zásilek do 2 kg do zahraničí a dále vnitrostátně pro poštovní zásilky, jejichž rozměry nepřesahují 35,3 × 25 × 2 cm a hmotnost 1 kg, služba dodání poštovních balíků do 10 kg do zahraničí, služba dodání peněžní částky poštovním poukazem, služba dodání doporučených zásilek, služba dodání cenných zásilek, služba bezúplatného dodání poštovních zásilek do 7 kg pro nevidomé osoby, služby, které musí být zajištěny na základě závazků vyplývajících z členství České republiky ve Světové poštovní unii.
Základní služby musí umožnit každý pracovní den nejméně jedno poštovní podání a dále alespoň jedno dodání na adresu každé fyzické nebo právnické osoby. Podrobnou technickou specifikaci jednotlivých základních služeb stanoví vyhláška č. 464/2012 Sb., o stanovení specifikace jednotlivých základních služeb a základních kvalitativních požadavků na jejich poskytování, ve znění vyhlášky č. 203/2016 Sb. Tato vyhláška dále stanoví způsob zajištění poskytování základních služeb, minimální požadavky na dostupnost pošt a poštovních schránek, výjimky z povinnosti zajistit dodání na adresu každé fyzické nebo právnické osoby a informace, které mají být uživatelům základních služeb dostupné, a to ať již na vyžádání, nebo formou vyvěšení u pošty nebo na webu provozovatele. Smyslem vyhlášky není jakkoliv omezovat provozovatele v poskytování služeb nad rámec povinností daných vyhláškou.