Hlavní navigace

Ryzeny 9000 používají speciální herní režim parkující jádra. Kvůli vysokým latencím?

18. 8. 2024

Sdílet

Vzorek procesoru AMD Ryzen 9000 pro socket AM5
Zdroj: Jack Huynh, AMD
Při vydání Ryzenů 9 9900X a 9950X s architekturou Zen 5 se překvapivě ukázalo, že používají stejné softwarové řešení priorit jader jako modely Ryzen 9 7900X3D a 7950X3D s V-Cache. Je třeba si na to dát pozor při výměnách CPU.

Když AMD loni začátkem roku vydávalo procesory Ryzen 9 7900X3D a Ryzen 9 7950X3D, vyžádaly si speciální softwarové ošetření, aby operační systém Windows přiřazoval hry nebo aplikace buď na polovinu procesoru s 3D V-Cache, nebo na polovinu procesoru bez ní. Bylo to poměrně komplikované. Teď se ukazuje, že stejný systém je použitý také u nových procesorů Ryzen 9 9900X a 9950X bez V-Cache a je to něco, na co si uživatelé musí dát pozor.

Windows Game Mode Core Parking Optimization u Ryzenů 9000

Že budou 12jádrové a 16jádrové modely (tedy ty, které obsahují dva čiplety s jádry CPU) generace Ryzen 9000 také potřebovat tuto speciální softwarovou podporu (označuje se jako „Windows Game Mode Core Parking Optimization“), nebylo dopředu známo, tento fakt se vynořil prakticky až v době recenzí. A zdá se, že i interně recenzentům byl oznámen poměrně pozdě. Tento systém přiřazování vláken na jeden z čipletů (ten, který je schopen vyšších taktů) se týká operačního systému Windows a do vašeho systému se dostane jako součást ovladačů čipsetu – instaluje ho obvyklý balík ovladačů pro platformu a čipsety AMD.

Stejně jako u Ryzenů 7000X3D (s výjimkou modelu 7800X3D) to funguje jako kombinace několika komponent – podpory v BIOSu desky, operačního systému Windows ze strany Microsoftu, ovladačů od AMD (konkrétně by měl být zodpovědný tzv. AMD PPM File Provisioning Driver) a dále je ještě součástí řešení Xbox Game Bar ve Windows.

Zvláštnosti a technické detaily Ryzenů 7000 s 3D V-Cache: 7nm křemík, ovladače, BIOS… a lišta Xbox? Přečtěte si také:

Zvláštnosti a technické detaily Ryzenů 7000 s 3D V-Cache: 7nm křemík, ovladače, BIOS… a lišta Xbox?

Ovladače od AMD mají seznam aplikací a her, pro které procesor potřebuje „optimalizace pro hry“, čímž se míní uspání poloviny jader (přesněji jader v jednom z obou CPU čipletů). Smysl to má v tom, že se pak všechna vlákna hry nacházejí v rámci jednoho CPU čipletu a jednoho CCX a sdílejí jeden blok L3 cache, což vylepšuje výkon ve hrách skrze lepší lokalitu dat hry a eliminaci komunikace vláken mezi dvěma CCX či čiplety.

Mělo by to většinou fungovat automaticky, ale v případě, že nějaká hra není detekována, můžete ji do tohoto režimu přihlásit manuálně. K tomu právě slouží ona lišta Xbox Game Bar. Ono přepínání je řešeno tak, že pokud má Windows aktivní svůj tzv. Game Mode, aktivuje ovladač AMD onu optimalizaci pro hry uspávající jádra v druhém čipletu. Pokud se to tedy nestane automaticky, stačí pustit lištu Xbox Game Bar a v ní nastavit, že běžící software „je hra“.

Řízení výkonu a schedulingu na Ryzenu 7000X3D. Stejný mechanismus je použitý u Ryzenu 9 9900X a 9950X

Řízení výkonu a schedulingu na Ryzenu 7000X3D. Stejný mechanismus je použitý u Ryzenu 9 9900X a 9950X

Autor: AMD

Toto vše se samozřejmě týká jen modelů 9900X a 9950X, u modelů 9600X a 9700X tvořených jediným čipletem a CCX nic takového není třeba řešit.

Pozor po výměně procesoru

Tento systém ovladačů by se měl instalovat automaticky, když nainstalujete windowsové ovladače čipsetu AMD na počítač s jedním z relevantních procesorů (modely 7900X3D, 7950X3D, 9900X, 9950X). Přináší ovšem možné komplikace při výměně procesoru.

AMD varuje před tím, že v některých případech se po výměně procesoru tyto ovladače správně neodinstalují. Nemělo by se to stát vždy, zřejmě není pravda, že by se tato podpora pro dvojčipové procesory vůbec nedala odinstalovat. V některých případech (zřejmě v tom hrají roli i nějaká technická omezení Windows) se to ale prý může stát a vznikne stav, kdy se systém dál snaží při hraní uspávat některá jádra procesoru, přestože třeba nyní máte osmijádro, která má jenom jeden čiplet, a toto se u něj proto dít nemá.

Z tohoto důvodu AMD doporučuje, abyste v případě, že v počítači s Windows nahradíte jeden z výše uvedených procesorů za jiný model s 6 nebo 8 jádry, raději udělali novou čistou instalaci operačního systému, což zaručí, že zapomenutý „herní režim“ určený pro dvoučipové procesory nebude dělat neplechu. V případě, že to dělat nechcete, je asi dobrý nápad minimálně odinstalovat kompletně ovladač čipsetu a nainstalovat ho znovu po výměně CPU.

Toto bude asi obvykle problém hlavně pro recenzenty, kterým se v systému procesory střídají, zatímco běžný uživatel obvykle asi na problém nenarazí, protože se do této situace nedostane.

Proč to všechno? Vysoké latence mezi CCX?

V předchozí generaci procesorů toto ještě dvoučipletové procesory bez 3D V-Cache, tedy modely 7900X a 7950X, nepoužívaly. I když je také třeba pamatovat na to, že v době, kdy vyšly, ještě ani tato technologie nebyla součástí ovladačů. Spekuluje se ale o tom, že se AMD rozhodlo tento herní režim aplikovat i pro „ne-X3D“ modely 9900X a 9950X z toho důvodu, že architektura Zen 5 vykazuje horší latence při komunikaci (přesněji jde o přístup k datům v cache) mezi jádry procesoru, které jsou v různých čipletech nebo i odlišných CCX (což se týká mobilních procesorů Ryzen AI 300 „Strix Point“).

Latence při komunikaci se sousedními jádry v jednom bloku CCX (u Ryzenů 9000 současně i v jednom CPU čipletu, protože v každém čipletu je jeden CCX) je asi 20 ns. Komunikace s jádry v druhém čipletu má ale podle měření (pokud nejde o artefakt způsobený použitým softwarem) latenci až 180 ns. Přitom u Ryzenů 7000 je hodnota jen asi 80 ns. Tato zhoršená latence je pozorovaná také u Ryzenů 300 AI při komunikaci jader Zen 5 s jádry Zen 5c (která jsou v odděleném CCX s vlastní L3 cache).

Není zatím jasné, zda je za tímto velkým zvýšením latence nějaký architektonický detail (kompromis udělaný z nějakého důvodu), nebo jde o „erratum“, kdy zpomalení je důsledkem nějaké chyby odhalené při testování (pro analogii si vzpomeňte na generaci Ryzen 1000, která měla kvůli chybě zpomalenou latenci L2 cache z 12 na 17 cyklů, což bylo opraveno až v Threadripperech a Ryzenech 2000).

MMF24

Toto zhoršení latence asi mohlo zhoršit výkon u her, pokud by měly svá vlákna rozložená na jádrech ze dvou CCX, je tak možné, že Game Mode Core Parking Optimization se snaží předejít právě takovým problémům.

Zdroje: AMD, AnandTech, Tom’s Hardware