Čísla zatím předběžná
Zatímco během Q2 2017 se AMD v reportech Passmarku vypracovalo na 20,6 % podíl (začátkem května to bylo 20,1 % a za Q1 dělal průměr 18,1 %), v první den třetího čtvrtletí ukazovalo razantní nárůst. Ten dokonce 1. července činil 31 % a některé weby o události hned informovaly, to ale bylo hodně předčasné. Šlo totiž údaje jen za jediný den, čili z malého vzorku a tedy s velkou statistickou chybou. To se také hned potvrdilo, když číslo druhý den kleslo na 23,9 %. Třetího dne se údaj korigoval zase o něco výš, po třech dnech ukazuje 26,6 %. (Aktualizace: za 4. červenec je údaj 25,8 %.)
Z toho, jak čísla skáčou, jste si asi sami udělali obrázek, že je třeba počkat pár dní nebo lépe týdnů, až budou pro Q3 2017 data z více dní až týdnů. Až poté se s číslem bude dát nějak bezpečněji operovat. Nicméně už tyto první tři údaje by asi mohly znamenat, že mezi dubnem a červnem AMD posilovalo a tudíž by jeho průměrný podíl za Q3 2017 měl být vyšší než za Q2. Otázka je samozřejmě, o jak mnoho. Intelu by nyní měly pomoci nově vydaná highendová Skylake-X, jejichž efekt zatím zabrzdila dostupnost, kdy třeba na Amazonu jsou vyprodané. jejich cenové rozpětí je však vyšší, což jejich prodeje bude omezovat.
Pro pořádek je třeba ještě připomenout, co vlastně PassMark měří. Nejde o nějaké údaje přímo o prodejích, tento benchmark jednoduše udržuje statistiku o tom, na jakých CPU jej uživatelé používají a zasílají z nich report o výkonu. To je zdrojem nepřesností, jelikož jen část počítačů na světě bude tomuto testu podrobena a také nemusí jít vždy o nově pořízená PC – PassMark tak do značné míry měří nejen tržní podíl, ale také celkovou instalovanou základnu, a to jen na platformě Windows. Více procent pro AMD by ale mělo znamenat, že se prodává více jeho čipů, alespoň na retailovém trhu. OEM sestavy, zejména ty firemní, budou asi Passmarkem testovány méně často než doma skládaná PC nadšenců. A samozřejmě je také možné, že došlo k nějakému „spiknutí“, kdy se fanoušci značky dohodli a v první dny kvartálu zasílali uměle vysoké počty reportů z CPU AMD, aby statistiku ovlivnili.
Ryzen 5 1600 leze na špičku žebříčků prodejnosti
To, že na volném trhu a v sestavách stavěných doma či malými firmami je Ryzen relativně populární, nicméně nedokládá jen značně nejistý PassMark. Zdá se, že také některé údaje z trhu dosvědčují, že se Zen prodává lépe, než procesory pro platformy AM3+ a FM2+. Obchody sice většinou údaje o prodejích nesdílejí, ale najdou se výjimky jako německý eshop MindFactory. Z jeho údajů vyplývá, že se prodává dobře zejména Ryzen 1600. Ten se během třech měsíců od uvedení počtem udaných kusů začíná blížit číslu, které nejprodávanější model platformy FM2+ (APU A8-7600) dosáhl za celou dobu, co je na trhu, tedy něco přes dva roky. Ryzen 5 1600 má úspěch také na Amazonu, který sice nemluví o prodaných kusech, ale v současnosti má toto CPU na druhém místě žebříčku nejprodávanějších CPU (po Intelu i7-7700K). Na britském Amazonu je dokonce R5 1600 první.
Tyto příčky nicméně levné šestijádro nedrží stabilně, minimálně minulý měsíc se pohybovalo i na horších pozicích více vzadu. Po modelu R5 1600 se zdá se nejlépe prodává Ryzen 7 1700, s odstupem se pak pohybují R5 1600X, R7 1700X a v menší míře R7 1800X. Překvapivě málo se prodávají čtyřjádra R5 1500X a obzvlášť R5 1400, které možná AMD schválně nacenilo tak, aby motivovalo spíše k nákupu šestijader (pro které lze asi využít valnou většinu vadných čipů).
Pro jistotu je ale třeba ještě jednou zopakovat, že toto vše jsou prodeje čistě na volném trhu komponent. Celkový procesorový podíl se bude výrazně lišit ve prospěch Intelu, neboť ten má podstatně silnější pozici na OEM trhu a v hotových sestavách velkých firem. Do těch se Ryzen ještě nedostal, i když Ryzen Pro by se podle posledních zpráv mohl údajně už příští měsíc objevit v sestavách HP EliteDesk 705 G3. Podobné je to s notebooky, kam se Ryzen Mobile také dostane až za několik měsíců a do té doby do této obrovské části trhu Zen nepromluví.