První seznámení, parametry
Nebýt přídavného 7" displeje, dalo by se říct, že SyncMaster 2263dx je další tuctový multimediální 22" panel s TN obrazovkou. Jenomže on u něj přídavný monitor je a tak to říct jen tak nelze. A krom toho, zajímavé jsou i některé další parametry tohoto univerzálního monitoru.
Možností připojení nabízí tento monitor celkem dost – D-Sub, DVI-I a HDMI. Mimo to budete potřebovat i jeden volný USB port. Součástí panelu je i 3MPx kamera, která společně s integrovanými reproduktory může velmi dobře posloužit pro videohovory. V monitoru je osazena i USB zvuková karta. Při instalaci se ale nelekněte, po zavedení ovladačů se tato zvukovka nastaví jako primární a všechny zvuky tedy půjdou přes ní. Změnu zpět budete muset provést v ovládacích panelech. K monitoru je dodávána i kompletní kabeláž.
Postranní 7" displej
Čím se tento monitor odlišuje od všech ostatních, je postranní 7" displej s rozlišením 800 × 480. Displej můžete díky otočnému kloubovému rameni umístit v podstatě libovolně kolem monitoru. Pokud vás omrzí mít displej na monitoru, můžete jej sundat z držáku a postavit na stůl jako běžný fotorámeček.
Displej se k monitoru (nebo pořítači) připojuje pomocí dvou USB portů. Škoda, že Samsung u tohoto monitoru osadil pouze dva USB porty, které obsadí přídavný monitor a nemyslel na další dva porty, které by mohly sloužit pro připojení USB disků, myši, nebo čehokoli jiného. Pro svůj chod používá technologii DisplayLink. Po nainstalování ovladačů se vám objeví ve správci zobrazení jako další monitor, který můžete libovolně umístit vzhledem k ostatním.
Postranní displej obshauje TN panel, který ale neoplývá zrovna širokými pozorovacími úhly. Dokonce sám Samsung u něj uvádí úhly jen 140°/140°. Zejména spodní pozorovací úhel je tragický a proto jej nemohu moc doporučit pro otočení na výšku, tak jak vidíte např. na následujícím snímku. Odezva je také hodně pomalá a i ve specifikacích se setkáte s nebývale vysokou hodnotou 30 ms. Na sledování filmů tak raději zapoměňte. Na fotografie nebo umístění mailu, komunikátorů nebo jiných pomocníků se však hodí velmi dobře. Rozlišení 800 × 480 je vyšší, než nabízejí nejlevnější 7" fotorámečky s cenou kolem 2000 Kč.
Možnosti polohování, ovládací prvky
Možnosti polohování jsou dány ne zrovna flexibilním stojanem, který umožňuje pouze naklápění displeje. Ergonomie zde tak dostala pořídně zabrat, koneckonců jako u většiny podobně orientovaných panelů. Aspoň že nastavená poloha celkem dobře drží a monitor se zbytečně nekýve.
K ovládání slouží šest dotekových tlačítek, jimiž lze přímo vyvolat OSD nabídku, korekci hlasitosti, zvolit vstup, spustit automatickou kalibraci obrazu nebo vyvolat jednu z přednastavených funkcí, kterou si zvolíte v OSD nabídce.Doteková tlačítka jsou sice velmi pěkná, ale občas se přistihnete, jak bezmocně klovete do panelu, aniž by se cokoli dělo.
OSD nabídka, možnosti nastavení
OSD nabídka má všechny typické znaky, které Samsung používá u svých LCD panelů již několik let. V první sekci najdete jas a kontrast doplněné položkou MagicBright. Ten umožňuje zvolit z několika přednastavených režimů a podle toho nastaví (podle Samsungu) optimální jas.
Druhá sekce je věnována úpravám barev. Pod položkou MagicColor narazíte na automatickou korekci barev (Inteligent). Barvy jsou pak trochu živější, než při běžném pohledu. pod položkou ColorEfect můžete dát panelů černobélý režim, odstíny zelené, modré nebo zapnout režim Sepia, známý např. z digitálních fotoaparátů. Na efekt je to pěkné, ale pracovat se v těchto režimech moc dlouho nedá.
Co do teploty barev nabízí Samsung pouze čtyři odstíny – Cool, Normal, Warm a Custom. V posledním případě můžete pohnout se složkami RGB. Kromě toho je možné v této části upravit i gammu ve třech krocích.
Ze zbývajících položek stojí za zmínku jemné ladění vstupu, zvolení nabídky, která se zobrazí po stisku jednoho z tlačítek na monitoru, nebo změna poměru stran obrazu.
Metodika testování
Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm v ideálním případě alespoň den běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Pak následuje měření optickou sondou X-Rite eye one, kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. To bývá u řady panelů doslova katastrofální. Pak následuje kalibrace obrazu optickou sondou na co nejlepší hodnoty blížící se teplotě barev 6500K, gamma 2,2 a jasu 150 cd/m2.
Po kalibraci optickou sondou následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci a podání jasu s kontrastem. K těmto účelům používám speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil můj dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.
Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.
To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy S-IPS panelů s nejtmavšími odstíny.
Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.
První obrazec (se střídavými černými a bílými obdélníky) je věnován měření stability kontrastu. Měřeny jsou vždy rozdíly na dvou stejných sousedních bodech (dvě dvojice), jejichž výsledky jsou pak zprůměrovány. Tím je eliminováno zhoršení výsledků vlivem nerovnoměrnosti podsvícení. Stabilitu kontrastu měrím celkem v jedenácti krocích - pro nastavení jasu od 0 % do 100 % po 10% skocích. Výsledkem je pak graf, který najdete v příslušné kapitole.
Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím libovolně hustou (v mém případě 10 × 6) síť, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na 100%, aby bylo zamezeno kmitání obrazu na osciloskopu vlivem blikání podsvětlovacích trubic. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.
Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG (gray-to-gray)). Tyto hodnoty jsou pro každý TN panel nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.
Za zapůjčení digitálního osciloskopu M526 děkujeme společnosti ETC.
Za zapůjčení optické sondy X-Rite eye-one display 2 děkujeme společnosti X-Rite.
Pozorovací úhly, rovnoměrnost podsvícení
Pozorovací úhly bohužel odpovídají technologii TN. Zejména při spodním pohledu dochází velmi brzy k rychlému tmavnutí. Po překonání kritického úhlu se obraz zase o trochu vylepší, jak můžete vidět na následujícím snímku.
S rovnoměrností podsvícení na tom není Samsung úplně nejhůže (ne že by na tom nemohl být líp). Při maximálním jasu, jehož hodnota 248 cd/m2 při 50% kontrastu byla maximální odchylka 20 %. Po kalibraci se trochu vyrovnala spodní strana displeje, nicméně maximální odchylka 20 % zůstala zachována.
Rovnoměrnost podsvícení při maximálním jasu
Rovnoměrnost podsvícení při jasu 150 cd/m2
Jas, stabilita kontrastu
Průběh jasu není bohužel zcela lineární a po dosažení 80 % se již takžka nezvedá. Maximální jas tohoto panelu při 100% jasu i kontrastu činí 317 cd/m2, což přibližně odpovídá 300 cd/m2 udávaných výrobcem. V grafu uvedených 248 cd/m2 platí pro 50 % kontrast, kdy panel ještě nepůsobí přepáleně.
Jas 85 % (1 dílek = 4 ms)
Se stabilitou kontrastu je na tom panel velmi dobře a již od 20 % jasu si kontrast udržuje stabilitu vyšší než 90 %.
Barevné podání a kalibrace obrazu
Samsung pokrývá svým barevným gamutem přibližně barevný prostor sRGB. V továrním nastavení má poměrně hodně ustřelený modrý kanál, což lze ale i manuálně celkem snadno v OSD doladit. Kalibrace optickou sondou srovnala monitor naprosto do normálu, kde už ani modrý kanál nevykazoval odchylku deltaE vyšší než dva.
Tovární nastavení
Po kalibraci optickou sondou
Při sledování testovacího obrazce se mi nepodařilo pouze šedé a červené stupnice rozeznat nejtmavší dílky. I tak se jedná na TN panel o velmi dobrý výsledek, např v porovnání s panelem Fujitsu-Siemens P22W-5 ECO, který najdete v grafech. podobně dobře na tom byl panel i ve světlých odstínech.
Interpolace obrazu
Po stránce interpolace je na tom Samsung celkem dobře. Ze všech testovaných rozlišení vypadalo nejhůže rozlišení 1280 × 1024 v širokoúhlém zobrazení. To ale stejně nikdo asi moc používat nebude, protože panel umožňuje přepnutí obrazu do zobrazení 5:4, kdy je již obraz relativně ostrý.
1680 × 1050 – širokoúhlé zobrazení
1280 × 1024 – širokoúhlé zobrazení
1024 × 768 – širokoúhlé zobrazení
1280 × 1024 – zachování proporcí
1024 × 768 – zachování proporcí
Rychlost odezvy a spotřeba
V rychlosti odezvy Samsung zejména kvůli značně schodovitému náběhu příliš neexceloval. Při měření osciloskopem se při přechodech černá–šedá pohybovala odezva v průměru nad 20 ms. Díky Overdrive probíhalo ale velmi rychle pohasínání bodů, které celkovou odezvu v daných přechodech v podstatě nijak nepoznamenávalo.
O poznání hůře na tom byl panel v přechodu bílá–šedá (255–127), kde již celková odezva překročila 40 ms. Naopak mezi dvěma stupni šedi byl panel velmi rychlý. Také díky tomu nebylo možné příliš pozorovat v rychlých scénách příliš časté mírné rozmazávání objektů a hran.
Průběh odezvy 0-255-0, 1 dílek = 40 ms
Průběh odezvy 127-255-127, 1 dílek = 40 ms
Průběh odezvy 50-200-50, 1 dílek = 40 ms
Spotřeba panelu věrně kopírovala průběh jasu, přičemž se od 80 % prakticky vůbec nehnula. Výsledných 38 W včetně zapojeného postranního displeje lze považovat za velmi slušný výsledek. na druhou stranu monitor stále něco odebírá ze sítě i ve stand-by režimu, což se u dnešních panelů moc často nevidí.
Závěrečné hodnocení
Dodávat monitor s postranním displejem je jistě zajímavý krok. Otázkou je, kolik lidí si bude ochotno za tuto přidanou výbavu připlatit. Přece jen v podstatě stejný model Samsung SyncMaster 2263UW bez dipleje požídíte o 2000 Kč levněji. Na druhou stranu, pokud prahnete po fotorámečku, tak za podobný 7" rámeček ony dva tisíce minimálně zaplatíte, takže na tom rozhodně neproděláte. Pokud ale nevyužijete ani rámeček, ani HDMI vstup, tak se rozhodně podívejte na model 2253LW, který již nestojí o dva, ale rovnou o čtyři tisíce méně.
Pokud mám hodnotit samotný panel, tak v tomto ohledu se žádné velké překvapení nekonalo. Jedná se o klasického zástupce TN technologie s barevným pokrytím prostoru sRGB a slabšími pozorovacími úhly. Do nadstandardní výbavy je třeba započítat 3MPx webkameru s mikrofonem, integrovanou zvukovou kartu s výstupem na sluchátka nebo všechny hlavní videovstupy.
Zmínit musím také nízkou spotřebu která patří k nejnižším doposud naměřeným. Bohužel panel nezvládá 100 % pohotovostní režim, kdy ze sítě stále odebítrá přibližně 3 W. Mezi negativa pak určitě patří chabé možnosti polohování.
Plusy a mínusy
+ postranní displej
+ D-Sub, DVI i HDMI vstup
+ stabilita kontrastu
+ 3MPx kamera s mikrofonem
+ výstup na sluchátka
+ integrovaná zvuková karta
- možnosti polohování
- přídavný monitor obsadí oba USB konektory
- instalace integrované zvukovky
- pozorovací úhly na monitoru i malém displeji
- spotřeba ve stand-by režimu
Za zapůjčení LCD panelu Samsung SyncMaster 2263dx děkujeme společnosti Samsung.