Samsung 860 QVO - opravdu jsou v Samsungu az tak nekreativni zamestnanci, ze nedokazou vymyslet lepsi nazev? To clovek az zasne, jak muze byt nekdo na tupej.
Jinak verim, ze QLC nebude spatna technologie, ono na hry je 1TB dost malo, kdyz vezmeme v uvahu, ze jsou hry, ktere maji pres 100GB instalacku. Pomalu to chce 2TB SSD do herniho PC a teda bude QLC potrebne.
No já ti nevim máňo, 1TB za 4kkč, zní to hezky, ale bojím se počtu přepisů, které budou určitě lahodné. Lidé se strašně strachovali, když zjistili, že SSD mají omezenou životnost danou přepisy (ti co znali flash věděli, zbytek ne - mimochodem, doporučuju najít staré články k diskům jako X-25E/M a podobně, ty diskuze jsou fakt lahodné). To se bavíme se v případě SLC o 1000-10 000 přepisech, lepší modely i více. MLC to srazilo spíš k té tisícovce (opět záleželo na pamětech), některé velmi levné TLC až ke stovce a QLC? No nevim nevim. Představa že 50× přepíšu disk a konec.
Jen pro představu, nedávno jsem nakoupil 480GB microny, které vydrží 2 přepisy denně po dobu 5 let. Mají 22% rezervu, velkou cache, hromadu tantalů jako záložní kapacita a 2,5TB mě tak vyšlo na nějakých 8k2. Ano, není to fyzicky jeden disk, ale 5 kousků, nicméně jsou nové, vydrží tunu přepisů, nevadí jim náhlé típnutí energie a jsou tam logicky rychlejší flashky (u toho QLC šamšuntu nepochybně po zaplnění cache rychlost padne... a to drasticky). Tohle je fakt z mého pohledu nepoužitelné a na zálohy... kdo ví, jakou to bude mít data retention. Už to zašlo podle mě moc daleko :)
Hry mám prevažne v Steam knižnici a tam je jednoduché presúvať inštalované hry medzi SSD a mechanickým diskom, Steam klient umožňuje zmeniť umiestnenie ištalácie hry na pár klikov. Hry ktoré aktuálne hrávam tak mám na 500GB SSD a neskôr po dohratí putujú na 2TB HDD, kde sú len o čosi málo pomalšie načítavané.
Teď jsem kouknul na ty MLC krucinály, cca 8k přepisů, TLC varianta cca 500. Šamšunt 860 EVO 1TB model - 600 přepisů, 860 PRO vydrží dvojnásobek, takže 1200 (což je už taky celkem málo). Ze zvědavosti jsem juknul na i750 a ten má cca 320 přepisů, to mi přijde hrozně málo na 20nm MLC flashky. Ten disk jsem za dva roky přepsal 2× (reinstall OS 3×, instalace programů 2×, zaplněn méně než z poloviny, minimum zápisů, skladiště mám jinde). Takže v případě consumer řešení bych se těch 50-80 přepisy nedivil. Když to někdo zafláká ležáky a bude tam málo místa k hnutí, do toho si nějaká ta gamesa stáhne sem tam update a budou občas přesuny games z tohohle SSD na plotňák, tak to podle mne tu záruku asi dá, nicméně mi to přijde jako fakt málo.
Samozřejmě bude záležet na čistých zápisech, pro občasného hráče asi budiž, pro nerda, co dohraje jednu 60GB gamesu za týden moc ne. Při 52 týdnech a 60GB gamese (nepočítáme updaty, jen instalaci hry) provedeme za ty 3 roky 10 přepisů. Bavíme se o naprosto ideálních podmínkách, nulové chybovosti a tak. Vzhledem k tomu že už jsem viděl slušně vyčerpané "TLC" disky, tak v případě BFU tohle podle mě tu záruku nemusí ani dožít a u QLC technologie zkrátka nastane ten zlom, kdy už jsme na hranici použitelnosti daného řešení. Nejvíc bude záležet na samotném uživateli, jak moc nehezky se k tomu bude chovat (sám jsem překvapen, že jsem to nvme SSD přepsal jen 2×, na druhou stranu, moc zápisů se tam fakt nekoná a dost toho vykreje cache. Tunu zápisů provádím na plotnách "vedle".). Mám tu pak jako protiklad ntb, kde je jedinný disk M550 v 256GB variantě a ten je přepsán již 8×, je to jedinný disk v tom stroji a prakticky ho nepoužívám (najeto 1000 hodin). Opět, zaplněn z poloviny a kromě OS, jedné gamesy a dev nástrojů se na něm nic nenachází a kromě několika patchů téhle gamesy a jednoho reinstallu se nic dalšího nekonalo. Takže podle mě stačí několik updatujících games a ten QLC disk nedožije záruky.
Taky mám 500GB SSD, ale ani to přesouvání na HDD většinou nepožívám, protože tolik her zaráz zas nehraju a stáhnout si hru znova ze Steamu, nebo GOGu je jedno kliknutí a chvíla stahování, takže kvůli tomu si nepotřebuju všechny hry, který "bych si v budoucnu chtěl možná ještě zahrát" uchovávat někde nainstalovaný...
Stejně se to zafláká bordelem. Nějaká ta gamesa, filmeček, (napsal bych hudba, ale většina stejně pojede na spotify a podobné havěti), takže ten 1TB bude málo, pro BFU to bude málo za hodně peněz (viz. cena magnetických disků, včetně neustálého pindání proč to nekoupit) a ta druhá polovina to koupí a nevěřím v to, že se k tomu budou chovat ohleduplně vůči těm zápisům, neb to nebudou vědět.
Nejlevnější magnetický za 1300, lepší za 2k3, to je pořád 2× víc, to podle mě nebude ještě tak žhavé. Až to bude cca 1,3×, tak teprve potom to podle mě pojede jak rohliky v kauflandu. Moc se na tu dobu těším, až bude v krámech jen TLC a QLC smetí :)
Dnes k tomu na Cnews vyjde návod, dejte tomu pár minut. :)
EDIT: Tady to je https://www.cnews.cz/navod-steam-presunuti-hry-jiny-disk
Spíše jsem to myslel tak, že QLC to prostě umlátí kapacitou, takže např. 200 přepisů 1 TB disku je stále pohodlně dostačujících 200TB zapsaných dat. A jak správně píšeš, mnoho dat se na ten disk jednou zapíší, a pak s nimi bude pracovat už jen wearleveling, co se týká zápisů, jinak se budou už jen číst.