S-PLS poprvé, návod na použití grafů v recenzi
SyncMaster S27A850D je monitorem, u něhož nelze popsat vnější provedení, provést pár základních testů a říci, že zbytek už jste viděli u některého z dříve testovaných monitorů. Sám jsem si při recenzování připadal trochu jako objevitel a to nejen z důvodu osazení panelu s novou matricí S-PLS. Samsung mi dal možnost otestovat rovnou dva prodejní kusy po dobu, jakou budu jen potřebovat a navíc tragicky pomalá kombinace česká celnice + pošta konečně uvolnila v USA zakoupenou zbrusu novou kolorimetrickou sondu i1 Display III Pro.
Od ní lze čekat daleko spolehlivější a přesnější měření než u stávající i1 Display 2. I nezávislé zdroje se shodují na tom, že jde o zařízení kvalitativně rovnající se sondám dosud dostupných za mnoho desítek tisíc Kč.
V případě Samsung série SA850 se poprvé můžete seznámit s technologií PLS na běžném počítačovém monitoru. Samsung dosud vyráběl buď TN pro méně náročné účely, nebo PVA pro lepší monitory. I S-PVA však trpěla dvěma těžko řešitelnými neduhy: pozorovací úhly nebyly tak dobré jako u dosud konkurenční IPS (většina IPS je vyráběna u korejského archrivala LG Display), grafikům vadil jev off-centre contrast shift, hráčům pak obyčejně (i s OverDrive) pomalejší odezva.
Samsung tedy vyvinul matrici novou, již podle rozpisu zkratky S-PLS (Super Plane to Line Switching) evidentně velmi podobnou IPS (In Plane Switching). Základní rozdíly mezi matricemi (TN, VA, IPS) si můžete přečíst v testu 17 monitorů, Samsung při představení S-PLS tvrdil, že jeho nová matrice má ještě lepší pozorovací úhly než IPS, dokáže být jasnější a k tomu všemu je výroba asi o 15 % levnější. Řezat se mají velikosti pokrývající mobilní zařízení i právě velké stolní monitory.
Pokud si dohledáte informace o panelu S-PLS na TFTcentral, dozvíte se, že se v případě 27" varianty jedná o nativně 8bitový displej, 16,7 milionů barevných kombinací je tedy dosaženo bez FRC. Datasheet panelu LTM270DL02 pak zase prozradí, že bez použití OverDrive bylo dosaženo odezvy 12 ms. Podsvícení je rozptylováno z nízkoprofilového modulu obsahujícího 80 bílých LED.
Domácí uživatele, webové grafiky či hráče her potěší takřka přesné pokrytí gamutu sRGB (99,5 %, z AdobeRGB je pokryto 78,1 %). Minimální kontrast 600:1 a typický 1000:1 odpovídá tomu, co vídáme u konkurenčních H-IPS, pozorovací úhly 178/178 nejsou už také vypovídající o rozdílech mezi VA, IPS či PLS. Pokusil jsem se o neumělo makrofotografii matrice S-PLS právě na testovaném Samsungu:
Matrice S-PLS v Samsung S27A850D
Vedle mi běžel Dell U2412, který zastupuje H-IPS (resp. podmnožinu nazývanou e-IPS), tudíž si můžete samo udělat srovnání se zástupcem matrice, která byla zřejmě tak trochu vzorem pro PLS. Ostřejší makrofotografie se povedla v recenzi Xbit-labs, ale i tam uvidíte, že subpixely jsou uspořádány velmi podobně.
Matrice H-IPS (e-IPS) v Dell U2412
Přejdeme-li od matrice k samotnému S27A850D, potom bude určitě jedním z hlavních lákadel rozlišení 2560 × 1440 px. Pro někoho příliš jemné, pro jiného parádní šance pracovat se dvěma okny 1280 × 1440 px. Zvláště když Samsung monitor věnoval i funkci PBP (Picture-by-Picture, obraz vedle obrazu), kdy takové dvě části obrazu poskládáte ze dvou různých vstupů.
27" model řady SA850 má podobně jako IPS 27" konkurence vysoké rozlišení 2560 × 1440 px.
I 24" SA850 je svým rozlišením 1920 × 1200 px (16:10) sympatičtější než nejrozšířenější monitory s 1920 × 1080 px
Další specialitkou SA850 je externí adaptér, pro který je ale udělána přihrádka nad stojanem
monitoru. Tam buď zapadne, nebo jej naopak odděláte, pokud chcete
monitor umisťovat na zeď. Díky adaptéru mimo tělo je možné dělat celý
monitor dost tenký. Také největší centrum zahřívání je přesunuto v případě potřeby mimo monitor.
Co určitě oceníte, je USB 3.0 hub. Celkem tři výstupní porty nejsou bohužel úplně na boku monitoru (po ruce), ale musíte k němu mít přístup buď shora nebo zezadu. Všimněte si, že z výkonu adaptéru (63 W) je pro hub vyhrazeno až 10 W.
Další detaily vnějšku S27A850D jsem si nechal do další kapitoly s fotografiemi.
Parametry S27A850D a dalších monitorů ve srovnání
Co se specifikace týče, tak mě Samsung potěšil i nepotěšil zároveň. Mrzí mě, že na webu je třeba parametry S27A850D hledat na stránkách pro Hongkong či Singapur (existují naštěstí v anglické verzi), majitelé je pak najdou v češtině jako PDF (7,63 MB) na instalačním CD. Sympatické je, že si Samsung u této třídy monitorů nehraje na nesmysl zvaný dynamický kontrast a neuvádí hrozně atraktivní číslo v milionech nebo MEGA.
Samsung SyncMaster S27A850D |
Fujitsu P27T-6 |
Dell |
NEC |
Eizo |
|
viditelná úhlopříčka | 27" | 27" | 27" | 27" | 27" |
typ panelu (matrice, podsvícení) |
S-PLS | p-IPS | p-IPS | p-IPS | p-IPS |
poměr stran | 16:9 | 16:9 | 16:9 | 16:9 | 16:9 |
maximální rozlišení |
2560 × 1440 | 2560 × 1440 |
2560 × 1440 |
2560 × 1440 |
2560 × 1440 |
bodová rozteč [mm] |
0,233 | 0,233 | 0,233 | 0,233 | 0,233 |
barevné provedení |
černá | černá | bílá | černá | černá |
úhel pohledu horizontální/vertikální |
178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° |
horizontální frekvence digital/analog [kHz] |
30–90 | 27–100 | výrobce neuvádí |
31,5–93,8 | 26–89 |
vertikální frekvence digital/analog [Hz] |
56–76 | 24, 50–75 |
výrobce neuvádí |
50–85 | 23,75–62 |
barevná hloubka |
8-bit, 16,7 mil. | 8+2 bit, 1,07 mld. |
8+2 bit, 1,07 mld. |
8+2 bit, 1,07 mld. |
8+2 bit, 1,07 mld. |
barevný prostor (gamut) |
sRGB | AdobeRGB | AdobeRGB | AdobeRGB | AdobeRGB |
jas [cd/m²] | 300 | 350 | 350 | 400 | 270 |
kontrast – typický | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 850:1 |
kontrast – dynamický | výrobce neuvádí | 20 000:1 |
80 000:1 |
výrobce neuvádí |
výrobce neuvádí |
odezva [ms] | 5 – GTG | 6 – GTG |
6 – GTG, 12 – WBW |
8 – GTG, 16 – WBW |
6 – GTG, 12 – BWB |
spotřeba běžná/úsporný režim [W] |
69/53 (bez USB)/1 | 110/75 (EPA)/0,0 |
113/2> | 90/0 | 160 (max.)/1,0> (typick |
videovstupy | 2× DualLink DVI-D, 1× DisplayPort, 1× USB |
1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort, 2× HDMI, 1× D-Sub, 1× USB |
2× DVI-D s HDCP, HDMI 1.3 s DeepColor (36-bit), ale jen do 1080p, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× RGB, 1× kompozitní |
1× D-Sub, 2× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort |
1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort, 1× MiniDisplayPort |
kabely | 1× DisplayPort, 1× DVI, 1× USB 3.0, napájecí |
1× DualLink DVI, 1× DisplayPort (oba délky 1,8 m), audio, USB, napájecí |
1× DisplayPort, 1× DVI, USB, napájecí |
1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, USB, napájecí |
1× DisplayPort-miniDP, 1× DualLink DVI, USB, napájecí |
rozbočovač USB/doplňkové porty |
ano, 3× USB 3.0 | ano, 2 + 2 USB 2.0 |
ano, 2 + 2 USB 2.0, čtečka karet |
ano, 3× USB |
ano, 2× USB 2.0 |
reproduktory | ne | ano, 2× 2 W |
ne | ne | ne |
výstup na sluchátka | ano | ne | ne | ne | ne |
kamera | ne | ne | ne | ne | ne |
mikrofon | ne | ne | ne | ne | ne |
příslušenství | instalační CD, manuál |
instalační CD, leták pro rychlý začátek |
instalační CD, manuál, certifikát o kalibraci |
instalační CD, manuál |
instalační CD, manuál |
nastavení | 6 tlačítek, přímé pro OSD, nastavení Eco, jas/hlasitost, přepnutí vstupu, PBP a vypnutí |
6 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, eko režim, předvolené režimy a jas, další pro Auto nastavení (analog) a vstup do OSD |
4 tlačítka, třem z nich možno vybrat funkci (z omezené množiny) |
8 tlačítek, přímé pro volbu vstupu jas, režimy obrazu, PIP, OSD menu |
7 tlačítek, přímé pro jas, volbu vstupu, barevné profily, zapnutí/vypnutí |
ovládání | mírně složitější | mírně složitější |
jednoduché | jednoduché | jednoduché |
barevné profily v OSD |
Custom, Standard, Game, Cinema, Dynamic Contrast |
AdobeRGB, sRGB, Nativní, Vlastní barva, 6500K, 7500K a 9300K |
Multimedia, Game, Cool, Warm, sRGB, AdobeRGB |
AdobeRGB, sRGB, High Bright, Full, DCI |
User (1, 2, 3), sRGB, Paper, Text, Picture, Movie |
pokročilé nastavení barev |
RGB | RGB | RGB | RGBCMY | RGBCMY |
odnímatelný stojan |
ano | ano | ano | ano | ano |
úhel náklonu | -2° až 25° | -5° až 20° |
-3° až 21° |
-5° až 20° |
0° až 25° |
otočení na výšku |
ano | ano | ne | ano | ano |
otočení kolem osy |
270° | 170° | 80° | 170° | 172° |
výšková nastavitelnost [mm] | 150 | 150 | 100 | 150 | 150 |
ovladače | ano, na CD | ano, na CD |
ano, na CD |
ano, na CD |
ano, na CD a na webu |
barevné profily |
ne | ano, na CD |
ano, na CD |
ano, na CD |
ano, na webu |
další software |
– | – | – | MultiProfiler, NaviSet, testovací obrazec, SpectraView II (k dokoupení) |
EasyPIX 2, Screen Manager Pro, EcoView NET, ScreenTuner |
rozměry s podstavcem (v × š × h) [mm] |
443–573 × 643 × 225 |
416–541 × 646 × 252 |
429–529 × 646 × 200 mm |
398–548 × 643 × 250 |
450–600 × 650 × 260 |
hmotnost s podstavcem [kg] |
6,6 | 10,2 | 10,5 | 10,6 | 13,8 |
záruka [roky] | 3 | 3 (ZDP) |
3 (NBD) |
3 | 5 (3 na panel) |
cena [Kč] | 14 920 | 16 850 |
18 100 |
31 100 |
33 700 |
Asus PA246Q |
HP ZR24w
|
BenQ BL2400PT
|
Samsung
|
Samsung
|
|
viditelná úhlopříčka | 24" | 24" | 24" | 23" | 23" |
typ panelu (matrice, podsvícení) |
p-IPS | e-IPS | A-MVA5, LED |
cPVA, CCFL |
TN, LED |
poměr stran | 16:10 | 16:10 | 16:9 | 16:9 | 16:9 |
maximální rozlišení |
1920 × 1200 | 1920 × 1200 |
1920 × 1080 |
1920 × 1080 |
1920 × 1080 |
bodová rozteč [mm] |
0,270 | 0,270 | 0,276 | 0,266 | 0,266 |
barevné provedení |
černá | černá + stříbrná |
černá | černá | černá |
úhel pohledu horizontální/vertikální |
178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 170°/160° |
horizontální frekvence digital/analog [kHz] |
30–83 | 24–80 | 30–83 | výrobce neuvádí |
56–61 |
vertikální frekvence digital/analog [Hz] |
50–76 | 59–61 | 50–76 | výrobce neuvádí |
30–75 |
barevná hloubka |
8+2 bit, 1,07 mld. |
8-bit, 16,7 mil. |
8-bit, 16,7 mil. |
6+2-bit, 16,7 mil. |
6+2-bit, 16,7 mil. |
barevný prostor (gamut) |
AdobeRGB | sRGB | sRGB | sRGB | sRGB |
jas [cd/m²] | 400 | 400 | 250 | 300 | 250 |
kontrast – typický | 1000:1 | 1000:1 | 3000:1 | 3000:1 | výrobce neuvádí |
kontrast – dynamický | 50 000:1 | 3000:1 | 20 000 000:1 |
150 000:1 |
5 000 000:1 |
odezva [ms] | 6 – GTG | 12 – BW, 7 – GTG |
8 – GTG |
8 – GTG |
2 – GTG |
spotřeba běžná/úsporný režim [W] |
75/1 | 100/1 | 42 (max.)/30 (Eco)/– |
45/1 | 25/0 |
videovstupy | 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.3 |
1× DVI, 1× DisplayPort s HDCP, 1× D-Sub |
1× D-Sub, 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort |
1× D-Sub, 1× DVI-D s HDCP, 1× HDMI |
1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort |
kabely | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB, napájecí |
D-Sub, DVI, DisplayPort, USB, napájecí |
1× D-Sub, 1× DVI, napájecí |
1× D-Sub, 1× DVI, audio, napájecí |
1× D-Sub, 1× DVI, napájecí |
rozbočovač USB/doplňkové porty |
ano, 2× USB | ano, 4× USB |
ne | ne | ne |
reproduktory | ne | ne | ano | ano | ne |
výstup na sluchátka | ano | ne | ne | ano | ne |
kamera | ne | ne | ne | ne | ne |
mikrofon | ne | ne | ne | ne | ne |
příslušenství | čtečka karet 7-v-1, instalační CD, manuál |
instalační CD, manuál |
instalační CD, manuál |
instalační CD, manuál |
instalační CD, manuál |
nastavení | 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí |
5 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, OSD menu, automatické nastavení, zapnutí/vypnutí |
5 tlačítek, přímé pro režimy obrazu, OSD menu, přepínání vstupů a automatické nastavení (u analogového signálu) |
6 tlačítek, přímé pro OSD menu, volbu vstupu, uživatelskou nabídku, programovatelné, zapnutí/vypnutí |
6 tlačítek, přímé pro jas, volba vstupu, automatickou kalibraci a jedno programovatelné |
ovládání | mírně složitější | jednoduché | jednoduché | jednoduché | jednoduché |
barevné profily v OSD |
Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User |
5000 K, 6500 K/sRGB, 9300 K, User |
sRGB, Film, Hra, Foto, Eko |
cool, normal, warm, user |
cool, normal, warm, user |
pokročilé nastavení barev |
RGBCMY | RGB | RGB, odstín, sytost |
RGB | RGB |
odnímatelný stojan |
ano | ano | ano | ano | ne |
úhel náklonu | -5° až 20° | -5° až 30° |
-5° až 20° |
0° až 20° |
0° až 25° |
otočení na výšku |
ano, Pivot | ano, Pivot |
ano | ano | ne |
otočení kolem osy |
120° | 90° | 90° | 90° | ne |
výšková nastavitelnost [mm] | 100 | 100 | 130 | 110 | ne |
ovladače | ano, na CD | ano, na CD |
ano, na CD |
ano, na CD |
ano, na CD |
barevné profily |
ne | ano, na CD |
ne | ano, na CD |
ano, na CD |
další software | HP Display Assistant, HP Display LiteSaver, kalibrační obrazec, Pivot Pro |
testovací obrazec, podrobný český návod (PDF) |
NaturalColor Pro, MagicTune, MultiScreen |
– | |
rozměry s podstavcem (v × š × h) [mm] |
381–481 × 558 × 235 |
556 × 425 × 235 |
378–528 × 579 × 228 |
476 × 545 × 216 |
433 × 558 × 233 |
hmotnost s podstavcem [kg] |
10 | 11,5 | 6,2 | 6,3 | 4,1 |
záruka [roky] | 3 (ZDP) | 3 | 3 | 3 | 3 |
cena [Kč] | 11 200 | 8300 | 4920 | 5485 | 5150 |
Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).
Jak na interaktivní grafy 2.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně
pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
-
Po najetí myší na některou z
položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 %
(základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní
hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí
oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
-
Budete-li chtít nějakou
položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně
obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat
si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i
pro další grafy v dalších kapitolách.
-
Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v
každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s
hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
-
Zámek základu (monitor, který
se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty)
aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši
nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
-
Před prvním použitím grafů si
pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies. -
Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.
Zasloužená reklama:
Autorem enginu interaktivních grafů na ExtraHardware je Lukáš Prvý, který opravdu umí v makrech pro Office (VBA), JavaScriptu, XHTML a asi i v lecčems dalším neuvěřitelné věci v
krátkém čase. Budete-li na váš web potřebovat nějakou skutečnou vyšší
dívčí, můžete jej už teď kontaktovat na e-mailu LukasPrvy(zavináč)email.cz
Detaily, vstupy/výstupy, polohování, příslušenství, nabídka OSD, ovládání
Provedení monitoru a příslušenství, polohování
Zatímco dle manuálu by mělo být v nějaké verzi možné najít přibalen i kabel DisplayPort, já jsem u S27A850D našel (možná zbloudilý) audio kanel. DualLink DVI-D nechybí, stejně jako CD s ovladači. Návod v češtině najdete právě na tomto CD, tištěné materiály jsou veskrze v jiných jazycích.
Je-li maximální výkon adaptéru 63 W a Samsung uvádí max. možný příkon monitoru (zřejmě včetně adaptéru)
69 W, potom tento zdroj dosahuje účinnosti kolem 91 %. Má vlastní vypínač, takže při jeho umístění není problém sáhnout kousek nahoru za monitor a ten zcela vypnout.
Oba testované kusy S27A850D byly vyrobeny v srpnu 2011 v čínské továrně Samsungu.
Na jedné straně zadní „středové konzole“ najdete vstup USB 3.0 (je třeba použít přiložený speciální kabel, konektor je jiný než u USB 2.0/1.1) a tři výstupy téhož rozhraní. Dvě zdířky pro 3,5mm jacky patří výstupu na sluchátka a nutnému audio vstupu.
Druhá strana patří obrazovým vstupům. Ty jsou čistě digitální. Volit můžete mezi dvěma DuaLink DVI-D a DisplayPortem.
Další fotografie monitoru potvrzují avizované možnosti polohování, z bočního pohledu je také odhalen důvod, proč 27" monitor má hmotnost pouhých 6,6 kg.
OSD a ovládání
Ovládání je umístěno na spodní straně a přestože je pohodlnější než třeba u SyncMasteru F2380M (cPVA), mám k němu také výhrady. V noci budete mít totiž problém – nabídka OSD není kontextová, tlačítka se také nijak nepodsvítí. Ještěže díky dobře fungujícímu senzoru jasu (velký kulatý „knoflík“ pod logem Samsung) nemusíte v noci právě jas nijak upravovat.
Menší senzor pod logem může v případě aktivace sledovat, zda před
monitorem sedíte a pak jej po nastaveném intervalu vypnout či ztlumit
podsvícení. Pochválit musím hlavně práci se senzorem jasu. Tu ovlivníte
navíc ve třech stupních (světlější, střední, tmavší) a především funguje
jak docela svižně, tak bez viditelného skoku. Změna jasu působí jakoby
„analogově“, prostě hladce. Chcete-li šetřit stromy (či hrát hru na obrůstání koruny stromečku v OSD více listy), musíte používat fixní hodnoty nastavující položku Eco Saving (což je prakticky k ničemu).
Nabídka je členěna docela přehledně, zásadně se mi ale nelíbí marketingové Magic … Pod Magic Brightness (magický jas?) najdete profily (režimy) monitoru. Z nich je k něčemu pouze Custom (pamatuje si vaše nastavení jasu, kontrastu, R, G, B) a Standard. Ostatní slouží ke zprznění obrazu buď nastavením plného jasu a absurdní teploty či gamy, nebo plného jasu a pro změnu kontrastu takového, že to způsobí slévání napříč mnoha odstíny. Celkově nedoporučuji měnit kontrast z nativních 75 %. Tato hodnota je nastavena s rozumem, níže kontrast ztrácíte, výše přichází zase zmíněné slévání.
Testovací metodika
Metodika testování
Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň
částečně zahoří a ustálí. Pak následuje měření optickou sondou X-Rite
eye one, kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním
nastavení. To bývá u řady panelů doslova katastrofální. Pak následuje
kalibrace obrazu optickou sondou na co nejlepší hodnoty blížící se
teplotě barev
6500 K, gamma 2,2 a jasu 150 cd/m² a u pozdějších testů 120 cd/m².
Po kalibraci optickou sondou následuje zjišťování pozorovacích úhlů,
barevného podání na testovacím obrazci a podání jasu s kontrastem. K
těmto účelům používám speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou
práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko).
Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných
kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé
platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.
Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve
dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti
krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a
230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou
přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není
schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které
zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování
nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.
To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině
můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak
světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci
se velmi pěkně pozorují např. problémy některých S-IPS panelů s nejtmavšími
odstíny.
Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými
přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém
přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.
První obrazec (se střídavými černými a bílými obdélníky) je věnován
měření stability kontrastu. Měřeny jsou vždy rozdíly na dvou stejných
sousedních bodech (dvě dvojice), jejichž výsledky jsou pak zprůměrovány.
Tím je eliminováno zhoršení výsledků vlivem nerovnoměrnosti podsvícení.
Stabilitu kontrastu měřím celkem v jedenácti krocích - pro nastavení
jasu od 0 % do 100 % po 10% skocích. Výsledkem je pak graf, který
najdete v příslušné kapitole.
Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této
aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž
probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 130 cd/m² pro střed, aby v průměru monitor svítil zhruba 120 cd/m². Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny
do grafického obrazce s příslušnou legendou.
Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je
věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního
průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s
odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255
(šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG –
gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý TN panel nejhorší, protože se
krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není
možné v takové míře použít OverDrive.
Za zapůjčení digitálního osciloskopu M526 děkujeme společnosti ETC.
Za zapůjčení optické sondy X-Rite i1 Display 2 děkujeme společnosti X-Rite.
X-Rite i1 Display III Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure na náklady Extra Publishingu
Rovnoměrnost podsvícení
Rovnoměrnost podsvícení
Rovnoměrnost podsvícení měřená na bílé barvě byla slušná. O chlup lepší než u CCFL Fujitsu P27T-6 nebo Dell U2711 a samozřejmě mnohem horší než u drahých grafických monitorů jako NEC PA271w či Eizo SX2762w.
Monitor je sondou i1 Display 2 přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m²), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.
Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.
Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m²
Fujitsu P27T-6 IPS, 120 cd/m²
Dell UltraSharp U2711, 120 cd/m²
NEC MultiSync PA271W, 120 cd/m²
Eizo FlexScan SX2762W, 120 cd/m²
NEC MultiSync PA301W, 120 cd/m²
Eizo Foris FX2431, 120 cd/m²
Fujitsu P24W-6, 120 cd/m²
HP ZR24w, 120 cd/m²
Asus PA238Q, 120 cd/m²
NEC MultiSync EA232WMi, 120 cd/m²
LG Flatron IPS231P, 120 cd/m²
Dell UltraSharp U2311H, 120 cd/m²
Eizo Foris FS2331, 120 cd/m²
Samsung SyncMaster F2380M, 120 cd/m²
Samsung SyncMaster PX2370, 150 cd/m²
Asus PA246Q, 120 cd/m²
BenQ EW2430, 120 cd/m²
BenQ BL2400PT, 120 cd/m²
BenQ VW2420H, 120 cd/m²
Barevné odchylky, slévání barev, kontrast, úroveň černé
Barevné odchylky
Barevné odchylky od sRGB zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 2, jejíž zřejmě dostačující přesnost jsme se pokusili ověřit srovnáním se spektrofotometrem v článku Měření barev na LCD: i1 Display 2 vs. ColorMunki. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.). Nově budou hodnoty ověřovány novější a kvalitnější sondou i1 Display III Pro. V grafech budou hodnoty z ní až poté, co bude naměřeno více monitorů.
Widegamutové monitory (není případ recenzovaného monitoru) je zajímavější srovnat proti profilu AdobeRGB. To jsem však stihl zatím jen u několika monitorů, takže grafy průměrné a maximální odchylky jsou trochu prázdné. Pokud vás zajímá, jak jsou právě widegamutové monitory schopny emulovat prostor sRGB, musíte zavítat do jednotlivých recenzí monitorů, jež vás zajímají.
Nyní už podrobněji k Samsung SyncMaster S27A850D:
Začal jsem měřit monitor v továrním nastavení:
Nebyl jsem spokojen s gamou 2,4, bohužel další režimy (Mode 2 a Mode 3 nastavují gamu ještě výše). Teplota bílé také nebyla optimálních 6500 K, to se dá trochu upravit ubráním červené (níže je měření z R 43 %, G a B původních 50 %). Samsung se zřejmě chtěl ubránit studeným barvám typickým pro mnoho dnešních LCD, a tak zejména pro bílou trošičku přehnal červenou složku.
Vzhledem k tomu, že nic jako profil sRGB u S27A850D neexistuje, mohl jsem se barevné odchylky a zejména gamu i teplotu pokusit pouze softwareovou kalibrací. Ta proběhla bez problémů a výsledek byl viditelně lepší.
LUT Manager ukazuje, jak musel kolorimetrický sotfware hýbat s křivkami výstupu grafické karty:
Vytvořený ICC profil dávám ke stažení zde. Jelikož jsem měl k dispozici ještě druhý kus, provedl jsem kalibraci i na něm:
Původní barevné odchylky i nutné úpravy křivek jsou velmi podobné, takže oba profily by snad mohly pomoci i vašemu kusu. Alespoň dokud nepřijde třeba nová série.
Druhý vytvořený ICC je ke stažení zde. Aplikujte opět na tovární nastavení, nehýbejte s položkami Magic, ani R, G, B.
White | Red | Green | Blue | Yellow | Cyan | Magenta | |||||||
x | 0,316 | 0,662 | 0,299 | 0,145 | 0,432 | 0,219 | 0,326 | ||||||
y | 0,325 | 0,329 | 0,620 | 0,046 | 0,515 | 0,324 | 0,145 | ||||||
Y | 1,000 | 0,221 | 0,726 | 0,058 | 0,944 | 0,781 | 0,277 | ||||||
cd/m² | 119,2 | 26,3 | 86,5 | 6,9 | 112,5 | 93,1 | 33,0 | ||||||
dE | 3,7 | 4,3 | 1,6 | 4,6 | 2,5 | 1,3 | 1,9 |
10% | 20% | 30% | 40% | 50% | 60% | 70% | 80% | 90% | 100% | ||||
x | 0,308 | 0,315 | 0,313 | 0,317 | 0,316 | 0,315 | 0,315 | 0,315 | 0,316 | 0,315 | |||
y | 0,317 | 0,322 | 0,322 | 0,324 | 0,323 | 0,324 | 0,323 | 0,324 | 0,325 | 0,325 | |||
Y | 0,824 | 3,546 | 8,371 | 15,904 | 25,598 | 38,732 | 53,997 | 72,931 | 94,684 | 119,093 | |||
dE | 6,8 | 5,2 | 4,6 | 4,7 | 5,1 | 4,3 | 4,7 | 4,3 | 3,6 | 3,6 | |||
CCT | 6 876 | 6 410 | 6 543 | 6 306 | 6 350 | 6 402 | 6 402 | 6 405 | 6 374 | 6 385 | |||
Gamma | 2,16 | 2,18 | 2,21 | 2,20 | 2,22 | 2,20 | 2,22 | 2,20 | 2,18 | 0,00 |
To, že automatizovaná SW kalibrace pomocí i1 Display 2 a Blue Eye Pro pomůže, jsem ověřil pomocí i1 Display III Pro v ChromaPure. Naměřené odchylky byly nižší (z průměrné dE cca 4 vzhledem k CIE94 na cca 2, gama na stupnici šedé takřka přesně 2,2).
ChromaPure a i1 Display III Pro jsem použil pro několik měření ještě před pokusy o SW kalibraci a v továrním nastavení monitoru. První obrázek ukazuje barevné odchylky pro R, G, B, C, M, Y a to dokonce po složkách.
Měření gama na úrovních šedé ukazuje, že hlavně u tmavších odstínů je Samsung nastavením hodně nad kýžených 2,2.
Přesnější report gamutu:
Stupnice šedé (potvrzuje nepřesnou červenou složku):
Kontrast
V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m² a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m² jas už nesnížíte, jinde jde až pod 10 cd/m² (LED NEC EA232WMi) a vyšlo by jim v grafu velmi odrazující číslo.
I u kontrastu jsem využil služeb nové přesnější sondy. Výsledkem byly příznivější hodnoty pro Samsung, i když na udávaných 1000:1 se mi v žádné úrovni jasu dosáhnout nepovedlo. Stabilita kontrastu byla však vynikající v celém rozsahu jasu:
Při hledání nejlepší hodnoty jsem dostal na něco přes 940:1. Každopádně je to velké zlepšení oproti předprodukčnímu kusu testovanému už někdy v květnu na Xbit-labs.
Úroveň černé
Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m², tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS.
Slévání barev
Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).
Slévání především tmavších odstínů je možná největší slabinou S27A850D. Pokud vám toto třeba při úpravě fotografií vadí, nebo na to jednoduše nechcete myslet, není tento monitor pro vás.
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 |
Samsung SyncMaster F2380M |
Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi |
|
slévání barev – K | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 |
slévání barev – K |
255 | 253 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – R |
1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
slévání barev – R |
254 | 255 | 253 | 255 | 254 | 253 |
slévání barev – Y |
1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – Y |
255 | 255 | 255 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – G |
0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – G |
255 | 255 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – C |
0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – C |
255 | 255 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – B |
3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 |
slévání barev – B |
253 | 255 | 254 | 255 | 253 | 253 |
slévání barev – M |
1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – M |
254 | 255 | 254 | 254 | 254 | 254 |
Eizo Foris FS2331 | BenQ BL2400PT |
Dell UltraSharp U2311H |
HP ZR24w |
Asus PA246Q |
Dell UltraSharp U2410 |
|
slévání barev – K | 0 | 2 | 5 | 1 | 3 | 5 |
slévání barev – K |
255 | 251 | 255 | 255 | 253 | 255 |
slévání barev – R |
1 | 2 | 5 | 3 | 2 | 5 |
slévání barev – R |
255 | 253 | 254 | 254 | 254 | 254 |
slévání barev – Y |
1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – Y |
255 | 254 | 255 | 255 | 255 | 255 |
slévání barev – G |
0 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – G |
255 | 253 | 255 | 255 | 255 | 255 |
slévání barev – C |
0 | 2 | 0 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – C |
255 | 253 | 255 | 255 | 255 | 254 |
slévání barev – B |
0 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 |
slévání barev – B |
254 | 250 | 255 | 255 | 255 | 254 |
slévání barev – M |
0 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 |
slévání barev – M |
255 | 249 | 255 | 254 | 255 | 253 |
Eizo Foris FX2431 | Samsung SyncMaster S27A850D |
Fujitsu P27T-6 |
Dell UltraSharp U2711 |
NEC MultiSync PA271w |
Eizo FlexScan SX2762W |
|
slévání barev – K | 1 | 5 | 3 | 2 | 6 | 1 |
slévání barev – K |
254 | 253 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – R |
1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
slévání barev – R |
253 | 253 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – Y |
2 | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
slévání barev – Y |
254 | 253 | 255 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – G |
2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
slévání barev – G |
254 | 253 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – C |
2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
slévání barev – C |
255 | 253 | 253 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – B |
2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 |
slévání barev – B |
254 | 252 | 254 | 254 | 252 | 254 |
slévání barev – M |
2 | 2 | 2 | 2 | 6 | 1 |
slévání barev – M |
254 | 253 | 255 | 254 | 253 | 255 |
Odezva a input lag
Input lag
Když už jsem měl příležitost na tak exkluzivní recenzi, vybičoval jsem se k zapojení CRT monitoru (čemuž předcházelo vyhrabání kdesi hluboko v testlabu) a pokusil jsem se srovnat input lag S27A850D s tímto monitorem. K tomu jsem použil počítadlo od FlatPanelsHD a klonování obrazu na GeForce GTX 280. Input lag se pohyboval v rozmezí 20–80 ms, většinou kolem 30 ms.
Odezva
Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo
naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je
třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu
bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).
Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 |
Samsung SyncMaster F2380M |
Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi |
|
odezva 0–255 (rise) [ms] | 7 | 21 | 12 | 20 | 11 | 20 |
odezva 0–255 (fall) [ms] |
7 | 13 | 2 | 8 | 10 | 10 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] |
14 | 34 | 14 | 28 | 21 | 30 |
odezva 0–150 (rise) [ms] |
7 | 25 | 10 | 25 | 8 | 16 |
odezva 0–150 (fall) [ms] |
3 | 10 | 1 | 5 | 7 | 6 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] |
10 | 35 | 10 | 30 | 15 | 22 |
odezva 0–50 (rise) [ms] |
6 | 24 | 8 | 25 | neměřitelné | 14 |
odezva 0–50 (fall) [ms] |
3 | 6 | 1 | 4 | neměřitelné | 4 |
odezva 0–50 (rise + fall) [ms] |
9 | 30 | 8 | 29 | neměřitelné | 19 |
odezva 127–255 (rise) [ms] |
6 | 21 | 9 | 4 | 7 | 12 |
odezva 127–255 (fall) [ms] |
8 | 27 | 23 | 23 | 10 | 15 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] |
14 | 48 | 33 | 27 | 17 | 27 |
odezva 75–180 (rise) [ms] |
9 | 26 | 24 | 20 | 8 | 17 |
odezva 75–180 (fall) [ms] |
5 | 19 | 6 | 16 | 6 | 9 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] |
14 | 45 | 30 | 36 | 14 | 26 |
Eizo Foris FS2331 | Dell UltraSharp U2311H |
iiyama ProLite X2472HD |
BenQ BL2400PT | HP ZR24w | Asus PA246Q | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 27 | 8 | 31 | 18 | 4 | 12 |
odezva 0–255 (fall) [ms] |
8 | 9 | 18 | 12 | 6 | 15 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] |
35 | 17 | 49 | 30 | 11 | 27 |
odezva 0–150 (rise) [ms] |
8 | 6 | 31 | 25 | 6 | 19 |
odezva 0–150 (fall) [ms] |
6 | 5 | 11 | 7 | 5 | 11 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] |
14 | 11 | 42 | 32 | 11 | 30 |
odezva 0–50 (rise) [ms] |
5 | 5 | 35 | 25 | 5 | 11 |
odezva 0–50 (fall) [ms] |
3 | 4 | 12 | 5 | 4 | 7 |
odezva 0–50 (rise + fall) [ms] |
8 | 9 | 47 | 30 | 9 | 18 |
odezva 127–255 (rise) [ms] |
5 | 6 | neměřitelné | 14 | 6 | 8 |
odezva 127–255 (fall) [ms] |
11 | 9 | neměřitelné | 25 | 6 | 19 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] |
16 | 15 | neměřitelné | 39 | 11 | 27 |
odezva 75–180 (rise) [ms] |
9 | 7 | 15 | 18 | 6 | 19 |
odezva 75–180 (fall) [ms] |
8 | 9 | 33 | 24 | 5 | 18 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] |
17 | 16 | 48 | 42 | 11 | 37 |
NEC MultiSync PA241w | Eizo Foris FX2431 | Samsung SyncMaster S27A850D |
Fujitsu P27T-6 | Dell UltraSharp U2711 |
Eizo FlexScan SX2762W |
|
odezva 0–255 (rise) [ms] | 7 | 14 | 14 | 25 | 7 | 4 |
odezva 0–255 (fall) [ms] |
8 | 10 | 14 | 13 | 9 | 2 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] |
15 | 24 | 28 | 38 | 16 | 6 |
odezva 0–150 (rise) [ms] |
9 | 16 | 10 | 24 | 20 | 4 |
odezva 0–150 (fall) [ms] |
5 | 8 | 9 | 8 | 5 | 2 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] |
14 | 24 | 19 | 32 | 25 | 6 |
odezva 0–50 (rise) [ms] |
6 | 10 | neměřitelné | 23 | 15 | 5 |
odezva 0–50 (fall) [ms] |
3 | 4 | neměřitelné | 7 | 2 | 3 |
odezva 0–50 (rise + fall) [ms] |
9 | 14 | neměřitelné | 30 | 17 | 8 |
odezva 127–255 (rise) [ms] |
6 | 6 | 10 | 11 | 6 | 4 |
odezva 127–255 (fall) [ms] |
9 | 10 | 10 | 25 | 17 | 2 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] |
15 | 16 | 20 | 36 | 23 | 6 |
odezva 75–180 (rise) [ms] |
9 | 10 | 10 | 24 | 18 | 4 |
odezva 75–180 (fall) [ms] |
7 | 13 | 11 | 25 | 18 | 2 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] |
16 | 23 | 21 | 49 | 36 | 6 |
Praktické ověření dostatečně rychlé odezvy probíhalo jako obvykle na Unreal Tournament 3. Ten splňuje předpoklady dynamické hry, rychlých přechodů na tmavých odstínech a především toho, že jako jednu z mála FPS jej jakžtakž zvládám a především znám (na různých monitorech). S odezvou nastavenou na Fastest (nejrychlejší) jsem nezaznamenal sebemenší potíže se šmouhováním či naopak artefakty způsobené OverDrive.
Normal | Faster | Fastest | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 15 | 14 | 13 |
odezva 0–255 (fall) [ms] |
11 | 14 | 12 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] |
26 | 28 | 25 |
odezva 75–180 (rise) [ms] |
17 | 10 | 8 |
odezva 75–180 (fall) [ms] |
17 | 11 | 11 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] |
34 | 21 | 19 |
čitelnost pohyblivého textu |
6,5 | 6,5 | 7 |
0-255-0, Normal:
0-255-0, Faster:
0-255-0, Faster:
0-150-0, Fastest:
127-255-127, Fastest:
75-180-75, Normal:
75-180-75, Faster:
75-180-75, Fastest:
Monitory v recenzích testujeme i pomocí PixPerAn, v testu čitelnosti pohyblivého textu se často ukáží případné artefakty způsobené ne úplně zdravou implementací OverDrive.
Zatímco Normal a Faster umožní přečíst ještě rychlost 6,5, Fastest pomůže k čitelnosti rychlosti 7,0. Problémů kolem hran jsem si nevšiml, OverDrive je tedy implementován solidně.
Pozorovací úhly a monitor v noci
Pozorovací úhly
Samsung s pozorovacími úhly nepřeháněl. Jsou opravdu lepší než u současných IPS a to především z pohledu zkreslení (světlání, zabarvení) černé barvy. Minitest se želvou ukazuje, jak si Samsung pomohl oproti VA.
Klepněte na některý náhled pro otevření galerie, kde je více fotek z úhlu
Další srovnání pochází z testu 17 monitorů a slouží jako reference: Začněme srovnáním, které zájemce o sledování monitoru například z
postele zcela jistě odradí od technologie TN. Pamatujte ale, že
pozorovací úhly jsou při velikosti dnešních úhlopříček (a faktu, že
typicky nesedíte pět metrů od něj, abyste skoro kolmo sledovali i
okraje) hrají roli i při běžném sezení u monitoru za stolem.
TN (Samsung SyncMaster PX2370):
Jelikož PX2370 patří mezi TN s nejlepšími pozorovacími úhly mezi
monitory s touto matricí vůbec, ukážeme vám ještě jednoho typičtějšího
zástupce.
TN (LG Flatron M2380D):
Na druhou stranu jsem měl na stole už TN, u kterého spodní úhel nebyl
vůbec problém. To proto, že panel byl osazen „vzhůru nohama“ a schytal
do pohled seshora. To je ale podle mě lepší možnost.
S-PVA (Eizo Foris FX2431):
H2-IPS (HP ZR30w):
Srovnání obrazcem s barvami by mohlo vyznít tak, že VA i IPS jsou si v
pozorovacích úhlech rovny. Není tomu tak, ale na jejich rozlišení je
třeba použít jiný příklad.
IPS
Začneme s Dellem U2711, který v tomto případě zastupuje IPS. A to
docela obecně, jen u některých levnějších (jako třeba u Dell U2311H)
počítejte na černé s výraznějším modráním rohů.
VA
Zástupcem matrice VA bude A-MVA od AU Optronics v monitoru BenQ BL2400PT. Vlastnosti
VA bohužel obejít nejdou, a tak musíte myslet na jev zvaný off-centre
contrast (či color) shift anebo někdy také jen black crush (týká se však
všech tmavších tónů). K demonstraci jsem si tentokrát přizval notoricky
známý obrázek želvy (zkuste na svém LCD sami).
Na PVA a MVA lze pozorovat, že z čelního pohledu jsou některé tmavé
tóny slity do černé a zase už z poměrně malého ze středu detaily vidíte,
ale barvy se rychle stávají vyprané a kontrast se snižuje.
Další demonstrace off-centre contrast shift u VA
Majitelé monitorů s matricí VA, kterým se třeba příklad s želvou nezdá, si mohou zkusit následující :
- Z rozhovoru s NECem si stáhněte tu větší fotografii pana Hrušky z NEC Displays, zde je přímý odkaz
na zmíněnou fotku (panu Hruškovi se za využití k příkladu omlouvám, ale
zrovna jsem na to sám na BenQ A-MVA LED narazil). - Nyní si fotografii na svém monitoru otevřete třikrát vedle sebe.
- Nesedíte-li deset metrů od monitoru, musíte jasně vidět, jak je
fotka uprostřed jiná než na krajích – jak se na krajích ztrácí opálení.
Plaťovky jdou do šeda a ale nyní jsou naopak vidět detaily v tmavých
částech (s tím
nic neudělá ani kalibrace, ani to není o kusu, dokonce je to stejné na
VA od AUO, Samsungu i jiných).
Panel v noci
Při nočním provozu S27A850D budete mít smíšené pocity. Minimální jas 70–75 cd/m² (dle kusu) lze považovat za už docela ergonomickou hodnotu, zvláště když při něm budete mít takřka max. možný kontrast. Horší je to už s „homogenitou černé“, jinými slovy s kvalitou rozptylování podsvícení. Zatímco u jednoho kusu jsem narazil na velmi ošklivé prosvítání podsvícení v levé spodní části, u druhého už byl problém jen velmi malý (v pravé horní části).
Nejdříve druhý, lepší kus (zpříma, poté trochu zespoda):
První (horší) kus s viditelným problémem vlevo dole:
Prosvítání vám bude vadit i u širokoúhlého filmu (nejen na černé obrazovce, na niž asi nekoukáte) – opět první (horší) kus:
Týž film na druhém (lepším) kusu, prosvítání vpravo nahoře patrné je, ale jen velice mírně:
Nemáte-li ještě dost, snadno vám odkazem nabídnu více: 29 fotografií monitoru v noci a pohledů z úhlů od uživatele fóra HardOCP
a majitele monitoru Niklase Widmarka (nerovnoměrnost podsvícení na
černé ploše je zvýrazněna vysokým nastaveným jasem (v přítmí)).
Další zprávy o provozu v noci jsou už takřka jen dobré. Zdroj nevydává žádné pazvuky při jakékoli hladině jasu, modrá LED indikující zapnutí nejde sice vypnout, ale je velmi málo svítivá a opravdu nerušící. Jedinou hloupost Samsung udělal v tom, že po přechodu do stand-by (vypnete počítač a monitor necháte na automatické vypnutí) tato dioda bliká. Máte-li monitor někde u postele třeba, pak vás to donutí použít tlačítko vypnutí pro úplné zhasnutí.
Regulace jasu, spotřeba (příkon)
U měření průběhu jasu a s ním spjatém měření průběhu spotřeby (příkonu)
jsem konečně dokončil dvě důležité přeměny oproti starším recenzím.
Jednak už jsou všechny monitory měřeny při nativním (továrním) kontrastu
a ten není uměle snižován na 50 % (což u monitorů s kontrastem
nastaveným z výroby třeba na 80 % ústilo v poněkud zajímavý průběh a
trochu nerealisticky nízkou spotřebu i min. jas) a také v grafech už
srovnávám konečně i přímo příkon při absolutních hodnotách jasu.
Jak uvidíte, Samsung S27A850D opravdu vyniká ve spotřebě (LED oproti CCFL udělají svoje, ale část leží zřejmě i na matrici PLS) – je někde na polovině 27" konkurence. Také u max. jasu byl Samsung možná až zbytečně skromný, maximum u obou kusů překračovalo 350 cd/m².
Regulace jasu
Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.
Ještě kompletní průběhy pro každý monitor tabulkou:
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 |
Samsung SyncMaster F2380M |
Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi |
|
průběh jasu – 0 % | 86 | 93 | 64 | 21 | 76 | 6 |
průběh jasu – 10 % |
101 | 108 | 89 | 40 | 94 | 36 |
průběh jasu – 20 % |
114 | 121 | 107 | 66 | 112 | 65 |
průběh jasu – 30 % |
127 | 135 | 125 | 83 | 128 | 93 |
průběh jasu – 40 % |
140 | 150 | 142 | 101 | 146 | 122 |
průběh jasu – 50 % |
153 | 164 | 159 | 120 | 162 | 149 |
průběh jasu – 60 % |
164 | 177 | 176 | 140 | 179 | 177 |
průběh jasu – 70 % |
176 | 192 | 193 | 160 | 196 | 204 |
průběh jasu – 80 % |
187 | 205 | 210 | 178 | 212 | 231 |
průběh jasu – 90 % |
198 | 218 | 227 | 197 | 228 | 258 |
průběh jasu – 100 % |
217 | 232 | 245 | 225 | 247 | 285 |
průběh jasu – 100 %, kontrast 100 % |
288 | 272 | 302 | 307 | 282 | 298 |
Eizo Foris FS2331 | BenQ BL2400PT |
Dell UltraSharp U2311H |
HP ZR24w |
Asus PA246Q |
Eizo Foris FX2431 |
|
průběh jasu – 0 % | 58 | 74 | 80 | 126 | 130 | 66 |
průběh jasu – 10 % |
77 | 92 | 96 | 145 | 156 | 97 |
průběh jasu – 20 % |
96 | 111 | 111 | 168 | 187 | 134 |
průběh jasu – 30 % |
120 | 131 | 126 | 192 | 218 | 164 |
průběh jasu – 40 % |
140 | 149 | 139 | 217 | 250 | 198 |
průběh jasu – 50 % |
164 | 166 | 153 | 241 | 284 | 232 |
průběh jasu – 60 % |
194 | 187 | 166 | 267 | 297 | 268 |
průběh jasu – 70 % |
217 | 204 | 177 | 290 | 312 | 303 |
průběh jasu – 80 % |
242 | 221 | 192 | 312 | 330 | 339 |
průběh jasu – 90 % |
268 | 241 | 210 | 339 | 346 | 375 |
průběh jasu – 100 % |
302 | 289 | 241 | 357 | 366 | 412 |
průběh jasu – 100 %, kontrast 100 % |
303 | 303 | 331 | 417 | 449 | 413 |
NEC MultiSync PA241w |
Samsung SyncMaster S27A850D |
Fujitsu P27T-6 |
Dell UltraSharp U2711 |
NEC MultiSync PA271w |
Eizo FlexScan SX2762W |
|
průběh jasu – 0 % | 44 | 71 | 87 | 59 | 40 | 71 |
průběh jasu – 10 % |
87 | 100 | 111 | 97 | 76 | 92 |
průběh jasu – 20 % |
130 | 132 | 137 | 137 | 112 | 113 |
průběh jasu – 30 % |
172 | 161 | 165 | 178 | 148 | 136 |
průběh jasu – 40 % |
215 | 189 | 192 | 228 | 184 | 159 |
průběh jasu – 50 % |
253 | 217 | 221 | 270 | 220 | 183 |
průběh jasu – 60 % |
290 | 242 | 248 | 285 | 256 | 206 |
průběh jasu – 70 % |
328 | 268 | 278 | 306 | 292 | 228 |
průběh jasu – 80 % |
364 | 296 | 315 | 335 | 328 | 249 |
průběh jasu – 90 % |
396 | 324 | 364 | 348 | 364 | 274 |
průběh jasu – 100 % |
396 | 351 | 379 | 345 | 400 | 297 |
průběh jasu – 100 %, kontrast 100 % |
396 | 352 | 393 | 342 | 400 | 297 |
Spotřeba (příkon)
Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.
Opět máme i kompletní výsledky pro každý monitor, tedy až na měření s tapetou, které děláme až od podzimu 2010. Rozdíl se u IPS a VA ale vejde do tří wattů i při vyšším jasu.
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 |
Samsung SyncMaster F2380M |
Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi |
|
příkon [W] – jas 0 % | 32 | 18 | 12 | 16 | 21 | 10 |
příkon [W] – jas 10 % |
35 | 20 | 13 | 17 | 22 | 12 |
příkon [W] – jas 20 % |
38 | 22 | 14 | 18 | 23 | 14 |
příkon [W] – jas 30 % |
42 | 23 | 15 | 20 | 25 | 17 |
příkon [W] – jas 40 % |
45 | 25 | 16 | 23 | 26 | 20 |
příkon [W] – jas 50 % |
47 | 26 | 17 | 25 | 28 | 22 |
příkon [W] – jas 60 % |
50 | 28 | 18 | 27 | 30 | 25 |
příkon [W] – jas 70 % |
53 | 30 | 19 | 29 | 31 | 27 |
příkon [W] – jas 80 % |
55 | 31 | 20 | 31 | 33 | 30 |
příkon [W] – jas 90 % |
58 | 32 | 21 | 33 | 35 | 32 |
příkon [W] – jas 100 % |
62 | 33 | 22 | 36 | 36 | 34 |
příkon [W] – jas 100 %, kontrast 100 % |
63 | 33 | 22 | 36 | 37 | 34 |
příkon [W] – jas 120 cd/m², bílá |
38 | 22 | 15 | 25 | 24 | 20 |
příkon [W] – jas 120 cd/m², tapeta |
20 | 21 | 22 | 18 | ||
příkon [W] – jas 240 cd/m², bílá |
62 | 33 | 22 | 36 | 38 | 31 |
příkon [W] – jas 240 cd/m², tapeta |
32 | |||||
Eizo Foris FS2331 | BenQ BL2400PT |
Dell UltraSharp U2311H |
HP ZR24w |
Asus PA246Q |
Eizo Foris FX2431 |
|
příkon [W] – jas 0 % | 17 | 15 | 20 | 40 | 45 | 37 |
příkon [W] – jas 10 % |
19 | 16 | 22 | 46 | 50 | 43 |
příkon [W] – jas 20 % |
21 | 18 | 24 | 49 | 56 | 48 |
příkon [W] – jas 30 % |
23 | 20 | 26 | 55 | 62 | 51 |
příkon [W] – jas 40 % |
25 | 21 | 28 | 59 | 67 | 57 |
příkon [W] – jas 50 % |
27 | 23 | 30 | 62 | 73 | 62 |
příkon [W] – jas 60 % |
29 | 25 | 32 | 68 | 76 | 66 |
příkon [W] – jas 70 % |
31 | 27 | 33 | 72 | 78 | 71 |
příkon [W] – jas 80 % |
33 | 28 | 35 | 76 | 81 | 76 |
příkon [W] – jas 90 % |
35 | 30 | 37 | 81 | 83 | 82 |
příkon [W] – jas 100 % |
37 | 33 | 38 | 85 | 87 | 87 |
příkon [W] – jas 100 %, kontrast 100 % |
37 | 33 | 38 | 86 | 88 | 88 |
příkon [W] – jas 120 cd/m², bílá |
23 | 21 | 24 | 41 | 45 | 42 |
příkon [W] – jas 120 cd/m², tapeta |
19 | 22 | 39 | 43 | ||
příkon [W] – jas 240 cd/m², bílá |
30 | 30 | 38 | 62 | 66 | 79 |
příkon [W] – jas 240 cd/m², tapeta |
61 | |||||
NEC MultiSync PA241w |
Samsung SyncMaster S27A850D |
Fujitsu P27T-6 |
Dell UltraSharp U2711 |
NEC MultiSync PA271w |
Eizo FlexScan SX2762W |
|
příkon [W] – jas 0 % | 41 | 24 | 50 | 47 | 55 | 53 |
příkon [W] – jas 10 % |
41 | 26 | 56 | 53 | 55 | 58 |
příkon [W] – jas 20 % |
42 | 30 | 61 | 70 | 61 | 65 |
příkon [W] – jas 30 % |
45 | 32 | 69 | 81 | 70 | 71 |
příkon [W] – jas 40 % |
52 | 34 | 75 | 92 | 79 | 78 |
příkon [W] – jas 50 % |
58 | 36 | 82 | 105 | 88 | 85 |
příkon [W] – jas 60 % |
65 | 38 | 88 | 108 | 97 | 91 |
příkon [W] – jas 70 % |
71 | 42 | 95 | 113 | 107 | 98 |
příkon [W] – jas 80 % |
77 | 44 | 105 | 121 | 118 | 105 |
příkon [W] – jas 90 % |
85 | 47 | 115 | 125 | 128 | 113 |
příkon [W] – jas 100 % |
92 | 49 | 119 | 125 | 130 | 119 |
příkon [W] – jas 100 %, kontrast 100 % |
92 | 49 | 118 | 125 | 130 | 119 |
příkon [W] – jas 120 cd/m², bílá |
42 | 28 | 58 | 70 | 63 | 66 |
příkon [W] – jas 120 cd/m², tapeta |
41 | 28 | 56 | 68 | 62 | 65 |
příkon [W] – jas 240 cd/m², bílá |
61 | 38 | 90 | 87 | 93 | 100 |
příkon [W] – jas 240 cd/m², tapeta |
60 | 37 | 87 | 100 |
Verdikt a doporučení
Verdikt a doporučení
Monitory, jež v rámci svých specifikací vynikají cenou, obvykle nebývají dokonalé. Výjimkou není ani Samsung S27A850D, přestože celkově udělal velice dobrý dojem. Jednu z jeho opravdu velikých předností jsem si totiž nechal až na závěr.
Máte doma monitor s matricí IPS a štve vás jakoby zrnitá bílá a celkově hrubý povrch způsobený antireflexní úpravou povrchu? Zároveň byste ale nechtěli lesklou obrazovku, ve které za denního světla vidíte spíše sebe než cokoli jiného? Samsung vytvořil antireflexní vrstvu, kterou by měl začít asi vyučovat. Jestliže BenQ VA LED jsem nazval spíše pololesklými než uváděnými polomatnými, u Samsungu S27A850D se slovo polomatná nebojím použít. Je to opravdu blíže k matnému provedení a především působí velice jemně, bílá je krásně čistá a žádné zrno vás rušit nebude. Jelikož už chvíli testuji i Dell U2412m, mohu říct jediné, že přechod mezi těmito monitory je právě kvůli obrovskému rozdílu zpracování antireflexu rozdílem doslova drastickým.
Samsung svůj monitor vybavil příkladnými možnosti polohování, zajímavá je možnost odnímatelného adaptéru, chválit musím USB 3.0 (byť bych nějaké porty raději více po ruce) i vstupy čítající jak dva DVI-D, tak DisplayPort. V předchozích kapitolách jsem se ještě nevěnoval interpolaci, pokud je pro vás důležitá, potom je v ní monitor trochu pod průměrem. Umí sice zachovat poměr stran, ale ne už zobrazení 1:1. Některá rozlišení jsou dost rozpitá, avšak zvednout Sharpness z 60 na 72 dost čitelnosti písma hodně pomůže. Výše už však ne, nastupuje ošklivý alias.
Zatímco barevné nastavení monitoru neuráží, průměrná odchylka od dE není taková, aby ji kdokoli z domácích či kancelářských uživatelů musel řešit (jiný pohled mají grafici), trošku mě mrzí gama a teplota barev. Ty navíc bohužel pomocí OSD na standardní hodnoty jen tak nenastavíte.
Pracujete-li s webovou grafikou nebo s fotografiemi jako amatér (či právě pro web) a tím pádem je pro vás S27A850D velice zajímavý (nepotřebujete širší gamut), určitě začínáte počítat. S27A850D je dnes asi o 2000 Kč levnější než třeba Fujitsu P27T-6 a v mnoha ohledech tuto japonskou konkurencí přitom předčí. Korekce barev, gamy či barevné teploty můžete pravděpodobně dosáhnout jak po aplikaci jednoho z námi vytvořených ICC a v případě viditelně nesprávné funkčnosti na vašem kusu bude na pořadu dne nákup sondy se softwarem pro kalibraci.
Pro zmíněné účely zřejmě dostačující Colorvision Spyder 3 Express seženete za 3000 Kč, XRite ColorMunki Display nebo i1 Display LT pak za 4000 Kč. Za cenu Dell U2711 tak máte snad mimo slevání tmavších odstínů a užšího gamutu (nemusí být nevýhodou!) dle mého názoru lepší monitor i s kalibračním nástrojem.
Mluvil jsem a srovnával jsem s Fujitsu P27T-6 a Dell U2711, nejbližší (cenově i typem podsvícení) konkurenci jménem HP ZR2740w z důvodu teprve nedávného uvedení otestovánu samozřejmě nemám. Po srovnání s už otestovanými panely jsem se rozhodl S27A850D ocenit naším Smart Buy. Musíte však sami projít snad přehledný systém plusu a minusů a přidělit jim váhy dle svého. Někdo se přes nedostatky nepřenese, jiný zase už nikdy nebude chtít „hrubý“ antireflex IPS.
Samsung SyncMaster S27A850D
+ v dané kategorii velmi dobrá cena
+ vysoké rozlišení, jemný obraz
+ PLS s pokrytím (převyšujícím) sRGB
+ dostatečně rychlá odezva
+ velmi povedená polomatná povrchová úprava obrazovky – proti typickému IPS AG mnohem lepší
+ propracované a skvěle fungující automatické nastavení jasu
+ nízká spotřeba (příkon)
+ USB 3.0 hub se třemi porty
+ podrobný český návod v PDF
+ vynikající stabilita kontrastu
+ matný rámeček, celkově sympatické decentní provedení
+ žádný brum zdroje, min. jas 70 cd/m², nenápadná modrá LED indikující zapnutí
- barevné odchylky od CIE94 jsou v dané cenové kategorii podprůměrné
- pro výsledky blízké standardu (nízké dE, 6500K a gama 2,2 pro odstíny šedé) je třeba SW kalibrace
- pokrytí gamutu sRGB/Rec. 709/HDTV bohužel dost nepřesné
- slévání tmavších odstínů
- možné výkyvy v provedení podsvícení kus od kusu (prosvítání, rovnoměrnost)
- ovládat tlačítka ve tmě takřka nemožné, některé položky v OSD nelogicky nazvány nebo chybí
- kontrast trochu nižší než u nejlepších IPS, výrazně nižší než u VA