Hlavní navigace

Samsung pokračuje ve vývoji vlastního GPU. Míří s ním i na AI a samořiditelná auta

20. 6. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

Už je to hodně dlouho, co jsme tu měli zprávy o tom, že Samsung připravuje vlastní GPU, které by mohlo běhat v jeho čipech SoC pro mobilní telefony. Mezitím se potvrdily podobné drby o tom, že firma chystá i vlastní jádra CPU, nedávno přišel na trh poslední výhonek těchto snah, ARM jádro Exynos M3 se vysokým IPC. A nyní máme také černé na bílém potvrzení toho, že uvnitř korejského koncernu pokračuje rovněž vývoj vlastních domácích grafických jader.

Tyto aktivity už zřejmě nejsou nijak tajné, potvrzují je totiž inzeráty na pracovní pozice, v nichž Samsung nepokrytě shání inženýry pro vývoj GPU. Nabízených pozice je docela dost, na LinkedIn je jich momentálně otevřených přes 70, přičemž s největší pravděpodobností nejde o tvorbu nového týmu na začátku programu, ale o posilování už dlouho běžících aktivit. Samsung tedy má o vlastní grafická jádra evidentně zájem a zdá se, že bude následovat strategii Applu (a ještě dříve také Qualcommu) a vyvine vlastní jádra GPU.

Toto firmě přinese určité snížení licenčních poplatků firmám jako ARM a Imagination Technologies, které Samsungu licencují GPU Mali a PowerVR, ale pochopitelně také přinese finanční zátěž spojenou s vývojem. Kromě hardwaru bude Samsung muset také pracovat na vlastních ovladačích, což není nijak snadná věc a do značné míry možná větší překážka ve vstupu na trh, než samotný hardware (nicméně tento faktor je asi v mobilní oblasti menším zabijákem, než na platformě PC). Samotné licenční poplatky tudíž asi nejsou hlavní motivací a Samsung chce vlastní GPU kvůli větší flexibilitě, možnosti přizpůsobit si ho vlastním potřebám (a vlastnímu výrobnímu procesu) a potenciálně i coby prostředek k získání konkurenčních výhod, pokud by se podařilo výkonem nebo funkcemi předběhnout licencovatelná GPU.

Hlavním cílem je možná umělá inteligence

Inzeráty ale naznačují ještě jednu možnost, proč by firma mohla mít zájem o vlastní linii technologie GPU. Grafická jádra si v posledních letech urvala lukrativní nový trh umělé inteligence (respektive je asi lépe tomuto typu AI říkat strojové učení, jde stále o algoritmy neuronových sítí, nic esoteričtějšího). A Samsung v některých nabídkách pracovních pozic přímo mluví o tom, že by jím vyvinutá GPU kromě mobilních SoC mohla sloužit i v samořídících vozech. Samsung tak možná s čipy GPU nemíří ani tak přímo na mobilní trh a případně na herní využití, ale na přípravu čipů pro autonomní vozidla (také přímo zmíněná v inzerátech) a podobná využití, které se pro GPU a AI akcelerátory v budoucnu naskytnou. Protože by mohlo jít o silně růstovou oblast, je logicky atraktivnější pro velké a dlouhodobé investice tohoto typu.

ICTS24

Our flagship GPUs will populate lower tier mobile devices while nextgen GPUs embrace evolving markets like autonomous driving and the power of machine/deep learning computations. This is Samsung’s proprietary IP. We will define the ISA, the architecture, the SW, the entire solution.

Naopak možnost, že by Samsung zkusil nabídnout samostatné GPU pro hráčská PC a konkurovat Nvidii, AMD a eventuálně Intelu, asi můžeme s klidem vyloučit. V této oblasti je totiž ona obrovská bariéra ovladačů a optimalizací pro hry a zároveň nejde o trh, kde lze čekat nějaké závratně velké příležitosti jako ve strojovém učení a autech. V nabídkách pracovních pozic se píše o vývoji ovladačů a kompilátorů pro OpenGL, OpenCL a Vulkan, takže je jasné, že platforma Windows a PC hry nejsou cílem.

Nicméně pokud by se Samsungu povedlo vytvořit úspěšné mobilní GPU, možná by eventuálně mohl zkoušet získat zakázky v herních konzolích, ať už mobilních jako Switch, nebo těch obývákových, jako je Xbox a PlayStation. Nicméně pro jejich výrobce by sázka na neozkoušeného nového dodavatele asi byla velkým rizikem. Toto by asi proto byla spíš hodně teoretická možnost pro vzdálenou budoucnost, a ještě jen tehdy, pokud se Samsungu mezitím povede hodně dobře zapracovat na herních schopnostech na mobilních platformách. Zatím ale od své grafické technologie ani nepředstavil první generaci, takže je hodně předčasné o tomto přemítat.