Radeon HD 7750 je nejslabším modelem z řady HD 7000. Využívá 28nm jádro Cape Verde, o kterém už snad po velké vlně slev Radeonů můžeme pomalu mluvit jako o lowendovém.
S tím, co umí nejmenší grafický čip, který se do nových Radeonů osazuje, jste se už mohli seznámit v recenzi HD 7770 od Sapphire.
Samotný Radeon HD 7750 v referenčním i nereferenčním provedení jsem vám představil v recenzi další speciální karty – pasivně chlazené Sapphire HD 7750 Ultimate.
V referenčním provedení má jádro HD 7750 počet aktivních stream procesorů snížený z 640 na 512 a místo 40 textrovacích funguje jen 32. Takt jádra je snížený z 1000 na 800 MHz a 1 GB paměti GDDR5 na 4500 MHz efektivně. A testovaná karta má shodné parametry.
Výkon HD 7750 je kvůli absenci přídavného napájení oproti HD 7770 výrazně přiškrcený nejen samotnými parametry, ale i automatickým podtaktováváním, které obstarává řízení spotřeby PowerTune. Nenechte se zmást spotřebou 55 W, kterou uvádí drtivá většina tabulek jako maximální (či jako TDP). AMD totiž u nových Radeonů nahradilo údaj, který bylo až dosud zvykem uvádět, lépe vypadající „typickou herní spotřebou“. Protože jde o jediný údaj, kterým se AMD chlubí, většina lidí (bohužel včetně většiny recenzentů a wikipedie) jej bez přemýšlení staví na úroveň spotřeby maximální.
Dnes se podíváme na další speciální HD 7750, nejvýkonnější grafiku, která se dnes do malých (nízkých) skříní a HTPC vejde bez riseru – nízkoprofilový Radeon HD 7750.
Krabice je docela velká na to, jaký se uvnitř ukrývá mrňous.
Standardně je na kartě namontovaná nižší záslepka; člověk, který si na nízkoprofilovou kartu oproti běžnému formátu nemálo připlácí, k tomu nejspíš má důvod. V krabici je pochopitelně i standardní.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Na fotce se karta nezdá tak malá, protože je kromě šířky menší i na délku a výšku, ale když ji dáme do správné perspektivy...
Jednoslotový chladič má nízkoprofilový axiální ventilátor. To je asi největší slabina, jenže o moc líp už by se to stejně v tomto formátu udělat nedalo. Výrazněji by pomohlo až zvýšení chladiče na dvouslotový podobně, jako tomu bylo u referenčního Radeonu HD 6670.
Součástky jsou na plošném spoji nasázené hustě z obou stran.
Pokud si potrpíte na práci s více monitory, potěší vás konektorová výbava. Jde totiž o jednu z mála levnějších karet, se kterou lze současně provozovat tři monitory. V segmentu nízkoprofilových karet je to věc nevídaná, běžně bývá třetím konektorem analogový D-sub, který společně společně s DVI a HDMI najednou nefunguje.
Aby se na zkrácenou záslepku všechny tři konektory vešly, osadil výrobce vedle dual-link DVI-I zmenšený mini DisplayPort a u HDMI jde dokonce o micro HDMI (type D), která je ještě menší než miniHDMI běžně používaný u konkurenční GeForce.
V příslušenství jsou naštěstí i redukce na velké konektory. Dále v něm najdete ještě redukci z DVI na analogový D-sub, delší záslepku pro montáž do běžných sestav a samozřejmé instalační CD a stručné uživatelské příručky.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Karta má délku 17 cm a protože nepotřebuje přídavné napájení, dá se osadit i do skříní, ve kterých je kolem ní těsno.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Detaily karty, chladiče, osazené součástky
Výměnu záslepky zvládne každý, kdo už někdy držel v ruce šroubovák. Komplikuje ji jen nutnost povolit dvojici šroubů u konektoru DVI. Bohužel jsou tak malé, že jen v málokterém krámku seženete vhodný klíč, ale tipuju, že se většina lidí spokojí i s kombinačkama za cenu toho, že nezůstanou bez poskvrny.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Ventilátor je připojený pomocí dvoupinového konektoru. Znamená to absenci monitoringu otáček, nikoliv však absenci jejich regulace. Ta získává zpětnou vazbu od teploty grafického čipu a funguje na výbornou.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Pod ventilátorem jsou skrz otvory v pasivu vidět paměťové čipy. Jde o H5GQ2H24MFR T2C, což jsou podle materiálů Hynixu, který je vyrábí, paměti typu GDDR5 schopné běžet na 5,0 GHz efektivně při napětí 1,5 V.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Napájecí fáze jsou jen dvě.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Pod pasiv můžete nakouknout třeba v recenzi na OverclockersClub.
Testovací sestava, Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích. Vyjmenovávat všechny verze ovladačů, na kterých se testovalo, by bylo komplikované, proto najdete vždy verzi ovladačů v infoboxu, který se objeví, když v interaktivním grafu najedete myší na příslušnou grafickou kartu.
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
DiRT Showdown
DiRT Showdown
Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL
Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.
U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.
Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.
Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.
Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.
Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Spotřeba sestavy s grafickou kartou
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Sapphire Radeon HD 7750
Spotřeba je s ohledem na parametry i výkon karty dle očekávání nízká bez zážeže i v zátěži.
Následuje spotřeba počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.
V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.
Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší. Obzvlášť to platí, když grafickou kartu brzdí procesor.
Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.
Některé karty už jsou bohužel rozebírané, takže už nemají původní pastu. Konkrétně jde o GeForce GTX 690, i v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.
V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty
Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách a situacích. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.
Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není uvedeno, nakolik údaj z čidla odpovídá realitě. U komponent se běžně stává, že jádro hlásí nižší teplotu, než má vzduch, který jej chladí.
Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným grafickým čipem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.
Teploty Sapphire Radeon HD 7750
Teplotám bez zátěže není co vytýkat. A dobrých výsledků dosahuje i v zátěži, tam je to ale vykoupeno vyšší hlučností chladiče.
V zátěži patří karta mezi ty chladnější, a to i přesto, že jde o přetaktovaný model s vyšší spotřebou, otáčky ventilátorů jsou nízké a chladič je velmi tichý.
Ventilátor u Sapphire HD 7750 LP
Ventilátor je připojený pouze pomocí dvojlinky, takže diagnostické programy nemohou zobrazovat aktuální otáčky, ale pouze aktuální výkon, na který je ventilátor nastavený.
Hlučnost Sapphire HD 7750
Bez zátěže je karta velmi tichá, s velkou pravděpodobností ji přehluší nějaký jiný ventilátor v počítači nebo klasický pevný disk.
V zátěži už je to kvůli malému a rychle běžícímu ventilátorku horší, navíc vydává méně příjemný vyšší tón. Naměřená hodnota se ale týká jen samotné karty, zvuk s podobným charakterem aniká v okolním hluku lépe než u karet s většími ventilátory a vyšší tóny také skříň lépe utlumí, takže to ve výsledku není zase tak zlé.
Cena a shrnutí výkonu
Cena
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Cena Sapphire HD 7750 Low Profile
Cena je i přes menší rozměry karty a jednodušší chladič, který je levnější, o pár stovek vyšší než u nejlevnějších modelů s GDDR5. Rozdíl ale není nějak dramatický. Přesto za podobné peníze seženete už i HD 7770.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
Poměr cena/výkon
V rozlišení 1920 × 1080 bodů, které se stává nejpoužívanějším hlavně u nových řešení, se karta sice řadí na spodní příčky žebříčku, nezmanemá to ale, že by na tom byla špatně – prostě to odpovídá segmentu, ceně i provedení karty.
A opět ještě výsledky při započtení Dirt Showdown prostřednictvím odkazu pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
Sapphire Radeon HD 7750 Low Profile
I když je karta na spodní příčce výkonnostního žebříčku, nedá se říct, že by se na hraní nehodila. Méně náročné tituly zvládá na maximální detaily, u řady náročnějších her pak stačí vypnout nebo snížit detaily u jednoho nebo dvou efektů a případně oželet kvalitnější anti-aliasing a vynutit místo něj v ovladačích MLAA a zahrajete si i v plném HD rozlišení.
Chladič sice vydává méně příjemný vyšší tón, přesto to s jeho hlučností po osazení do počítače není zase tak zlé. Pokud kartu dáte do průměrné nebo i trochu tišší sestavy, hluk vydávaný chladičem není tak pronikavý jako u větších ventilátorů. Z větší části zaniká v hluku ostatních ventilátorů a skříň jej také dokáže dobře tlumit tak, že vysloveně neobtěžuje. Nemůžete ale čekat, že bude karta tichá, to je daň za výkon vtěsnaný do malého balení.
Sapphire Radeon HD 7750 1GB Low Profile
Absence přídavného napájení není automaticky výhodou (viz Nefunguje vám PC s HD 7750? Zkuste jiný zdroj (blog)). Z tohoto důvodu jsem ani nepokoušel přetaktování a ani bych jej nedoporučoval. Jednak tím s ohledem na segment tím moc nezískáte, jednak by to s navýšením limitu pro PowerTune kvůli nepřítomnosti přídavného napájení znamenalo větší týrání základní desky.
Zamrzí možná jen o malinko vyšší cena karty, která (s ohledem na segment) o výrazné tři stovky převyšuje nejlevnější HD 7750 s GDD5 osazené dražšími a výkonnějšími chladiči.
Proto má význam o HD 7750 Low Profile uvažovat, až když nemůžete použít kartu standardních rozměrů. Za podobnou cenu už se totiž dá pořídít i podstatně výkonnější HD 7770.
Sapphire HD 7750
+ rozměry
+ tichá bez zátěže
+ na low-profile vysoký výkon
+ lze zapojit i tři monitory
+ nízká spotřeba bez zátěže i v zátěži
± nemá přídavné napájení
− v zátěži hlučnější
− nadprůměrná cena (daň za exkluzivitu)
− napájení škrtí výkon, nemá rezervu (obecný problém HD 7750)