AMD Radeon HD 7950 v parametrech
Radeon HD 7950, slabší ze dvou grafických karet postavených na současném nejvýkonnějším grafickém čipu Tahiti, jsme si představili v testu Radeon HD 7950: výkon GTX 580, vynikající spotřeba.
I u plnohodnotného čipu osazeného v Radeonech HD 7970, který je taktovaný na vysokých 925 MHz se ukázalo, že má velkou rezervu pro další zvyšování taktů. V případě HD 7950 se základní frekvencí 800 MHz to platí dvojnásob a tak se není co divit, že se už s jejím uvedením objevila i řada přetaktovaných modelů.
Dosahované takty nebudou samozřejmě tak dobré, jako v případě výkonnějších HD 7970. Tomu, aby karty dosahovaly stejných výsledků, brání hned několik věcí. Předně by mělo obecně platit, že se do slabších modelů osazují horší čipy. Další omezení přichází ze strany napájení a konstrukčního návrhu karty – zatímco u HD 7970 je udávaná spotřeba 250 W, u HD 7950 je to jen 200 W. Při napájení si musí vystačit se dvěma šestipinovými konektory. A dalším omezením jsou pomalejší paměti taktované na 5000 MHz, což bohužel znamená, že výrobci mohou osazovat i levnější a pomalejší paměťové čipy než u HD 7970.
GeForce GTX 570 | GeForce GTX 580 | GeForce GTX 480 | Radeon HD 6950 | Radeon HD 6970 | Radeon HD 7950 | Radeon HD 7970 | |
Jádro | GF110 | GF110 | GF100 | Cayman | Cayman | Tahiti | Tahiti |
Výrobní proces | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 28 | 28 |
Velikost jádra | ~520 | ~529 | ~529 | 389 | 389 | 365 | 365 |
Tranzistorů | 3,0 mld. | 3,2 mld. | 3,2 mld. | 2,64 mld | 2,64 mld. | 4,31 mld. | 4,31 mld. |
Stream procesorů | 480 | 512 | 480 | 352 (1408) | 384 (1536) | 1792 | 2048 |
Takt jádra | 732 MHz | 772 MHz | 700 MHz | 800 MHz | 880 MHz | 800 MHz | 925 MHz |
Takt SP | 1464 MHz | 1544 MHz | 1401 MHz | 800 MHz | 880 MHz | 800 MHz | 925 MHz |
ROP/RBE | 40 | 48 | 48 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 60 | 64 | 60 | 88 | 96 | 112 | 128 |
Paměť | 1280 MB GDDR5 | 1536 MB GDDR5 | 1536 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 |
Takt pamětí | 3800 MHz | 4008 MHz | 3696 MHz | 5000 MHz | 5500 MHz | 5000 MHz | 5500 MHz |
Šířka sběrnice | 320 b | 384 b | 384 b | 256 b | 256 b | 384 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 152 GB/s | 192,4 GB/s | 177,4 GB/s | 160 GB/s | 176 GB/s | 240 GB/s | 264 GB/s |
Fillrate (pixely) | 35,1 Gpx/s | 37,1 Gpx/s | 33,6 Gpx/s | 25,6 Gpx/s | 28,2 Gpx/s | 25,6 Gpx/s | 29,6 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 43,9 Gtx/s | 49,4 Gtx/s | 42 Gtx/s | 70,4 Gtx/s | 84,5 Gtx/s | 89,6 Gtx/s | 118,4 Gtx/s |
FLOPS | 1406 | 1582 | 1345 | 2,25 TFLOPS | 2,7 TFLOPS | 2,87 TFLOPS | 3,79 TFLOPS |
Max. spotřeba | 225 W | 244 W | 250 W | 200 W | 250 W | 200 W | 250 W |
Délka karty | 27 cm | 27 cm | 27 cm | 28 cm | 28 cm | 28 cm | 28 cm |
Shader model | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Referenční design u HD 7950 AMD ani oficiálně nepředstavilo, ale karty které má nejspíš svědomí AMD, se přece jen objevily hned ve dvou provedeních. První, které jsme testovali a dostalo se nejspíš pouze do recenzí, mělo osazený stejný (výkonnější) chladič jako HD 7970.
U druhého řešení je společný původce karet zřejmý – kartu ve stejném provedení s axiálním ventilátorem uprostřed chladiče nabízí hned několik výrobců (např. Asus, PowerColor, Club3D nebo VTX3D).
Potom existují karty na referenčních taktech, které se na první pohled od základního designu liší, s ohledem na podobnou konfiguraci chladiče je ale pravděpodobné, že změny doznal pouze plastový kryt – platí to třeba pro základní modely od Sapphire či MSI.
A konečně tu máme karty, u kterých je minimálně chladič plně v režii výrobce. Na rozdíl od zatím uvedených HD 7970, které se většinou držely referenčního designu, je nabídka HD 7950 podstatně rozmanitější, nejspíš hned ze dvou důvodů. Na návrh a výrobu HD 7950 měli výrobci více času. A ten podstatnější – nižší spotřeba než u HD 7950 umožňuje osadit méně výkonný a jednodušší chladič.
Sapphire HD 7950 OC
Takty jádra u OC modelů končí většinou na hranici 900 MHz, přičemž paměti zůstávájí na standardních 5000 MHz. A je to i případ testovaného modelu.
Karta od Sapphire dostala konfiguraci oblíbenou pro většinu výkonnějších nereferenčních modelů – rozložitý pasiv s podélným žebrováním protkaným měděnými heatpipe, které shora ofukuje dvojice axiálních ventilátorů.
Jenom telegraficky ke zřejmým výhodám a nevýhodám tohoto řešení: bez zátěže mohou být ventilátory podstatně tišší než radiální (odstředivé). Jsou totiž lehčí, díky tomu i méně náchylné na vibrace způsobené špatným vyvážením, méně náročné na uložení hřídelky a stačí jim i méně výkonné motorky. A také levnější. Podstatně tišší jsou i v zátěži – dosahují nižšího průtoku vzduchu (tím pádem vydávají i nižší aerodynamický hluk) a mají příjemnější (vyrovnanější) zvukový projev.
Nevýhodou této koncepce je, že většina ohřátého vzduchu končí zpátky ve skříni. V případě osazení dvou karet do CrossFire ve slotech těsně u sebe se pak horní karta o poznání hůře chladí (rozdíl mezi kartami může být větší než 10 °C). To je dáno jednak tím, že v místě jádra karta nasává nejteplejší vzduch ohřátý jádrem spodní karty, jednak tím, že axiálním ventilátorům kvůli nižšímu dosahovanému tlaku nevyhovuje, pokud něco brání v přístupu vzduchu k ventilátoru.
Chladič je jako obvykle u této koncepce dvouslotový. Už z pohledu z čela karty je zřejmé, že kryt chladiče přesahuje tištěný spoj do strany asi o 1,5 cm.
A plošný spoj přesahuje i na délku, ale referenční HD 7970 je na tom v tomto ohledu podobné. Délka karty je tedy jen o nějaký ten milimetr větší než 28 cm.
Přídavné napájení se neliší od standardních HD 7950, kartě stačí dva šestipiny.
Širší kryt chladiče kombinovaný s napájením vyvedeným do strany je příčinou jednoho drobného nedostatku – konektory jsou utopené hlouběji pod krytem. Konstruktéři při návrhu krytu bohužel lehce „zazdili“ přístup k západce, takže to komplikuje odpojení konektoru. Na odjištění západky u jednoho z konektorů to chce třeba šroubovák nebo alespoň delší nehty. Ale pokud neměníte karty jako na běžícím pásu, je to celkem prkotina.
originál | originál | originál
Výstupy jsou pro Radeony HD 7900 standardní – jeden dual-link DVI-I, jeden HDMI a dva mini DisplayPorty. Ke kartě je tedy možné připojit buď jeden analogový monitor (přes redukci z DVI), dva monitory přes klasické DVI a HDMI (s jednoduchou redukci lze z HDMI vyrobit druhý single-link DVI-D) a další dva monitory (a s rozbočovači pro DisplayPort až čtyři) lze připojit na DisplayPort.
V příslušenství najdete jen redukci z DVI-I na analogový D-sub, redukci z HDMI na DVI, z mini DisplayPortu na DisplayPort, dvojici adaptérů pro přídavné napájení (ze 4pinového diskového molexu na napájecí 6pinový PCIe) a obligátní můstek pro CrossFire a instalační CD s manuálem.
Na rozdíl od HD 7970 schází jedna dost podstatná (a relativně drahá) věc – aktivní adaptér, se kterým lze z mini DisplayPortu vyrobit další konektor DVI-D (pouze single link). Budete-li chtít Eyefinity, počítejte tedy s investicí 500 korun do aktivního adaptéru nebo s nutností pořídit alespoň jeden monitor s DisplayPortem.
Komponenty na kartě
Jedním z mála webů, které kartu nejen rozebraly, ale také něco málo napsaly k osazeným komponentám, je VR-Zone. Asi u té nejzajímavější komponenty, která má v případě Radeonů HD 7900 dost podstatný vliv na výkon – použitých pamětí, se bohužel s tvrzením, ža má karta stejné čipy jako HD 7970, sekli. Jejich karta byla osazená čipy H5GQ2K27MFR-T2C, které sice ještě jejich výrobce Hynix v dostupných specifikacích uvedené nemá, ale rozhodně nejde o stejné čipy, jaké se osazují na HD 7970, jak VR-Zone tvrdí.
Podle koncovky T2C by mělo jít o paměti s deklarovanou efektivní pracovní frekvencí 5,0 GHz. Bohužel není zřejmé, při jakém napětí. Pokud by to bylo 1,5 V jako u obdobného čipu z nabídky Hynixu, znamená to, že na 1,6 V by mohly (bez garance) běžet o něco rychleji.
Jako regulátor napětí slouží stejně jako u referenční karty čip CHiL CHL8228G. U karty od Sapphire je osazeno všech šest fází pro GPU a jedna pro paměti. Mimo jiné to znamená, že lze u karty s pomocí Sapphire TriXX taktovat i se změnou napájecího napětí čipu (a s MSI Afterburner lze zvednout i napětí u pamětí)
Každý z ventilátorů na chladiči má odebírat maximálně 0,35A, nejvyšší spotřeba obou by tedy měla být 8,4 W, o dost méně než u referenčního designu HD 7970 s těžším a rychlejším radiálním ventilátorem s maximální spotřebou 20,4 W.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.
Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na posledních oficiálnícho ovladačích (zatím bez certifikace WHQL) s označením RC11.
Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.4, Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na poslední verzi ovladačů AMD Catalyst 12.1a preview.
Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na všech jednotkách
- DirectX redist August 2010
- Intel INF 9.1.1.1
- Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon: Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u Ligny. Fraps nastavuji na 62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím pohled hned na zcela nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty
Spotřeba
Při běžné práci ve Windows je spotřeba u všech karet velmi vyrovnaná. U Radeonu HD 7950 a HD 7970 je ale jedna podstatná novinka – v okamžiku, kdy Windows spustí úsporný režim displeje, se karta může přepnout do hlubšího režimu s vypnutým ventilátorem a spotřeba padá podstatně níž. V případě naší sestavy to bylo jen 112 W!
Neplatí to ale vždy. Za některých okolností se karta do hlubokého spánku s vypnutým ventilátorem nepřepíná. Bylo tomu tak například při spuštěném monitorování z MSI Afterburner.
Zatímco u Radeonu HD 7970 nebyla spotřeba i přes nový výrobní proces zrovna nízká (ze všech jednočipových karet AMD nejvyšší), níže taktovaný Radeon HD 7950 na tom byl podstatně lépe. Zásluhu na tom má nejspíš i nižší napájecí napětí jádra – zatímco u HD 7970 se pohybovalo kolem 1,075 V, v případě HD 7970 to bylo v zátěži jen 1,031 V.
Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje a je více než vyhovující. Je dobře, že regulace zbytečně nevytáčí ventilátor a karta díky tomu není bez zátěže hlučná.
Teplota jádra v zátěži byla jedna z nejnižších. U levnějších modelů počítejte s tím, že budou výrobci s ohledem na výrazně nižší spotřebu HD 7950 využívat méně výkonné chlazení.
Hlučnost
Hlučnost
Bez zátěže je karta prakticky neslyšná, přehluší ji i 7200otáčkový disk nebo běžné „tiché“ systémové ventilátory ve skříni.
Manuálně lze otáčky regulovat v rozsahu 25–100 % výkonu, smysl to má ale od 30 do 82 %. Pod tímto rozsahem už si karta drží minimální rychlost ventilátorů na přibližně 1100 ot./min, nad 82 % už nastavuje maximálních 3420 ot./min.
A i v zátěži patří k nejtišším, i když ji s ohledem na nějakých 2100 otáček za minutu nelze označit za neslyšnou. Hlučnost je ale nižší než u referenční GeForce GTX 560 Ti či dokonce GeForce GTX 460 (v grafu není, ale její hlučnost se pohybovala na 40,4 dBA).
Zajímavé je to ale zejména s ohledem na její výkon. Nejspíš hlavně díky relativně nízké spotřebě v zátěži může být tišší než převážná většina karet z vyšší střední třídy. A s odstupem předčí všechny karty z highendu, které jsme zatím měřili. S velkým odstupem předčí i karty s mohutnějšími pasivy jako byl Radeon R6970 Lightning (49 dBA) či tříslotový Asus EAH6970 DirectCU II, o různých kartách v referenčním provedení obvykle osazených chladičem s radiálním ventilátorem nemluvě.
Přetaktování
V recenzi Radeonu HD 7950 jsem se přetaktování karty věnoval dost obšírně, vysloužilo si samostatnou kapitolu. Z několika tabulek můžete vyčíst, jaký vliv na spotřebu má navyšování taktu jádra, pamětí i napájecího napětí. Pokud vám tato kapitolka utekla, určitě si ji ještě proběhněte.
HD 7950 OC od Sapphire je už v základu přetaktovaný na jádře z 800 na 900 MHz. Napájecí napětí je stejné jako u HD 7950, tedy 1,031 V.
S pamětmi přetaktovanými na 1580 MHz (6320 MHz efektivně) se mi u testované karty se mi bez zvyšování napětí podařilo dostat na 1 GHz.
Se zvýšeným napětím na 1,1 V se jádro v Crysis dostalo až na 1075 MHz, při 1,15 V na 1126MHz a při 1,2 V na 1151 MHz. Při této frekvenci už se jádro rozehřálo na 80 °C, při kterých už se ale ventilátory roztáčí na plných 3420 ot./min a neuměrně roste hlučnost karty.
Při zvednutí taktů pamětí na 1625 MHz bylo už se s jádrem na 1150 MHz objevovaly artefakty, trochu jsem tedy ještě snížil takt jádra a skončil na 1140 MHz při 1,2 V u jádra a 1625 MHz (6500 MHz efektivně) u pamětí, ale pouze v zátěžové scéně v Crysis.
Při tomto nastavení karta ještě nebyla stoprocentně stabilní, v jiných hrách ještě občas (cca jednou za půl hodiny) zazlobila i po snížení taktů na 1120 MHz u jádra a 1590 MHz u pamětí. Stabilní takty by se tedy měly pohybovat o malinko níž.
Ale platí to co obvykle – při přetaktování záleží především na konkrétním kusu karty.
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Pamatujte na to, že se poměřuje na větším množství her a s nastavením vhodným pro většinu karet, jsou průměrné výsledky především kompromisem.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.
S ohledem na to, že jde o porovnání highendových karet, vypustil jsem z průměrných výsledků u her, kde se testuje více nastavení ta méně náročná, která máme v metodice především kvůli slabším grafickým kartám a u kterých už je výkon highendových karet do jisté míry limitovaný procesorem.
V celkovém hodnocení jsou tedy započtena obě nastavení z Aliens vs. Predators, Anno 1404, Battlefield: Bad Company 2 v režimu DX11, všechny testy z Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: World at War, u DiRT 2 pouze maximální detaily (režim DX11), v Crysis: Warhead pouze nastavení Enthusiast, Far Cry a Just Cause 2 je v nezměněné podobě, u Mafia II je započítán režim s vyhlazováním SSAA, Metro 2033 a Napoleon je oproti standardu v nezměněné podobě, u S.T.A.L.K.E.R.: Call of Prypiat je pouze režim s vysokými detaily a DX11 a konečně u World in Conflict nebylo co vynechávat (i když u něj už zřejmě k omezení ze strany procesoru také dochází).
V plném HD rozlišení a rozlišení 1920 × 1200 bodů má v testovaných hrách ještě trošku navrch GTX 580.
HD 7950 OC – něco jako Radeon HD 7960
Jak vidíte, politika přetaktovaných modelů Radeonu HD 7950 s nejčastější kombinací 900 MHz u jádra a 5000 MHz efektivně u pamětí dala vzniknout čemusi jako Radeon HD 7960. Výkon je totiž v půli cesty mezi HD 7950 a 7970.
A podstatné bude i rozlišení 2560 × 1600 bodů a vyšší, kde karty méně brzdí procesor.
A stejné grafy přepočtené tak, aby testovaná karta odpovídala 100 %:
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání. Z grafu výrazně vyčnívá Radeon HD 5870, u kterého cena zůstala zamrzlá podle posledních kusů s velmi vysokou cenou. Paseku to dělá i v grafech s poměrem cena/výkon.
Oficiální cena, na které Radeony začínají, je 449 dolarů, poměr cena/výkon je při ceně 10 500 Kč o fousek lepší než u HD 7970 a starší GTX 580. Přetaktovaná karta od Sapphire je asi o šest set korun dražší než modely na referenčních taktech. Relativní nárůst výkonu je přitom vyšší než nárůst ceny, nabízí tedy logicky ještě lepší poměr cena/výkon. Ve srovnání s kartami jako GTX 570 nebo HD 6970 je ale stále o poznání horší.
Závěrečné hodnocení
Závěrečné hodnocení
Jestliže se u HD 7950 na referenčních taktech dalo říci, že (v průměru) překonává GTX 580 jen o fousek, u přetaktovaných modelu už je celková výkonnostní převaha zřejmá. Jako obvykle ale platí, že se zlepší komfort při hraní, ale rozdíl není tak dramatický, aby ze zcela nehratelných her udělal hratelné.
Už HD 7950 na referenčních taktech nás potěšila výkonem a provozními vlastnostmi, pro které si odnesla i ocenění We Want It!. Model HD 7950 OC od Sapphire je na tom ještě lépe. Je jen o pár stovek dražší, přičemž nabízí vyšší výkon a díky tomu i o něco lepší (i když stále nevalný) poměr cena/výkon. Spotřeba přitom zřejmě díky výkonnějšímu chlazení a méně žravým ventilátorům narostla jen minimálně.
I po stránce hlučnosti je na špičkové úrovni. Přestože jsou takty jádra oproti referenční kartě o 100 MHz vyšší, řadí se v zátěži k nejtišším kartám, které jsme testovali, což si zejména s ohledem na její výkon zaslouží pochvalu.
S přetaktováním na tom byl také o něco lépe než karta s referenčním chladičem. Zkrátka a dobře, jde o kartu s vysokým výkonem, která až na cenu netrpí snad žádným z nešvarů highendových karet – provozní vlastnosti jako spotřeba či hlučnost odpovídají kartám v současnosti minimálně o třídu nižším.
A z tohoto důvodu dostává stejné ocenění jako její příbuzný v nepřetaktované podobě.
Sapphire Radeon HD 7950 OC (11196-02-40G)
+ spotřeba bez zátěže
+ spotřeba v zátěži
+ poměr výkon/watt
+ úsporný režim se spotřebou pod 3 W
+ bez zátěže prakticky neslyšná
+ v zátěži patří k nejtišším herním kartám
+ dva biosy
+ velká rezerva pro přetaktování (s navýšením napětí)
+ podpora DX11.1
+ poměr cena/výkon lepší než u GTX 580
− podstatně horší poměr cena/výkon než GTX 570 a HD 6970
− nedodává se s aktivním adaptérem z miniDP na DVI