Hlavní navigace

Sapphire Radeon HD 7850 s 1 GB GDDR5: nejvýhodnější grafika pro hráče

11. 12. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Sapphire Radeon HD 7850 1GB: Představení a parametry karty

S Radeony HD 7850 už se známe celkem důvěrně, takže si jen v krátkosti připomeneme, co jsou zač. AMD je spolu s HD 7870 uvedlo letos začátkem března. Karty využívají grafický čip Pitcairn s architekturou Graphics Core Next. vyráběný 28nm procesem.

Začínaly jako karty vyšší střední třídy (a u HD 7870 se zaváděcí cenou kolem osmi tisíc korun už se pomalu dalo mluvit o highendu), postupně ale jejich cena klesala a dnes už o nich můžeme bez ostychu mluvit jako o kartách střední třídy.

Výkonnější HD 7870 má čip se 1280 stream procesory taktovaný na 1000 MHz, levnější HD 7850 má aktivních 1024 stream procesorů a takt jádra snížený na 860 MHz.

Referenční karty jsou vybavené 2 GB paměti GDDR5 s taktem 4800 MHz efektivně. Protože byla tato kapacita až do uvedení Radeonů HD 7900 běžným maximem v highendu (a u referenčních karet Nvidie tvoří 2GB grafiky stále vrchol nabídky), spoustě lidí se jeví tak velká paměť u karet střední třídy (a zejména u levnějšího modelu HD 7850) už od uvedení spíše jako zbytečnost, která Radeony HD 7850 spíše prodražuje.

Po delší době nakonec výrobci zákazníky vyslyšeli a uvedli na trh několik „ořezaných“ modelů HD 7850, které jsou osazené jen polovičním množstvím paměti a ve srovnání s 2GB modely jsou o poznání levnější.

 

Protože se výrobci raději vytahují s dražšími „našlapanými“ modely karet, měl jsem trochu problémy gigabajtový Radeon HD 7850 sehnat. Nakonec nám vyhověl Sapphire.

Kromě několika „běžných“ 2GB modelů má v nabídce hned dvě 1GB verze HD 7850 – kartu na referenčních taktech a přetaktovaný model. Obě karty mají (alepsoň dle fotografií) shodný návrh a liší se pouze ve specifikacích – přetaktovaný model má takt jádra navýšený o 40 MHz na 900 MHz, paměti jsou u obou modelů taktované na referenčních 4800 MHz efektivně.

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

Do testu jsem domluvil levnější model, který má referenční takty. Přidávat necelé dvě stovky navíc za navýšení taktu jádra o 40 MHz se příliš nevyplatí (hlavně s ohledem na to, že se zvednout takt jádra jen o 40 MHz svépomocí není u HD 7850 nic nemožného ani těžkého).

Karta má v současnosti nejpoužívannější koncepci – dvouslotový chladič s dvojicí axiálních ventilátorů.

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB

Na kartě jsou osazené 1Gb paměťové čipy Elpida EDW1032BBBG-50-F, což jsou 5,0Gb/s čipy s napájecím napětím 1,5 V. O řízení napájení (4+1 fáze) se stará čtyřfázový NCP5395T od ON Semiconductor, což je čip obvyklý u HD 7850. Plošný spoj je celkem krátký, na délku má jen 21 cm. A nepřesahuje jej ani kryt, jak se u řady karet stává. Přesto počítejte s tím, že za kartou musí zůstat trochu místa (asi 2 cm), konektor přídavného napájení je totiž orientovaný dozadu.

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB

Teplo od grafického čipu odvádí dvojice širokých heaptipe. Ty sice nejsou v přímém kontaktu s jádrem, od jádra je ale dělí jen tenká měděná destička. Pasiv s podélným hliníkovým žebrováním shora ofukuje dvojice axiálních ventilátorů.

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

Plošný spoj je připravený na dva přídavné šestipinové napájecí konektory, osazený je ale jen jeden.

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

Na kartě je jeden konektor pro CrossFire, což je s ohledem na segment i nevýhody multi-GPU i tak více než dost.

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

Uspořádání výstupních konektorů se liší od nového standardu, kterého se drží většina karet řady Radeon HD 7000 (2× mini DP + 1× DVI-I + 1× HDMI) a odpovídá Radeonům předchozí generace. Většina lidí ale stále ještě asi spíše ocení dva konektory DVI (single-link DVI-D + dual-link DVI-I) než dvojici mini display-portů. Zároveň to ale znamená, že lze na kartě najednou provozovat o monitor méně (dva na kombinaci DVI + HDMI spolu s jedním na DisplayPortu).

Sapphire Radeon Hd 7850 1 GB
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

 

Příslušenství

V příslušenství ke kartě, kterou nejspíš v obchodech pořídíte (balení lite s produktovým číslem končícím na „–20G“) je jen to základní, ale v podstatě vše potřebné – redukce z konektoru DVI-I na analogový D-sub, napájecí redukce ze 6pinového PCIe power na klasický čtyřpinový diskový molex, můstek pro CrossFire a obligátní médium se základním softwarem a ovladači.

Balení full retail (s koncovkou „–40G“) má kromě větší krabice i přibalený 1,8m kabel HDMI.

Testovací sestava, metodika

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Gelid Darkforce

Karty pro srovnání

Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.

Testovaný Radeon je měřený na posledních ovladačích Catalyst 12.11 beta 11, výjimkou je jen benchmark S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, který se s těmito ovladači nespouští, proto jsem jej otestoval na Catalyst 12.10 WHQL.

 

 

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

DiRT Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL

Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.

U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.

Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.

Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.

Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment

Conquest entertainment

 

 

 

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Přetaktování, spotřeba (příkon)

Přetaktování

Zatímco výsledek přetaktování jádra mě hodně potešil, přetaktování pamětí už bylo zklamáním.

S limitem pro PowerTune nastaveným na +20 % a bez navýšení napájecího napětí jsem se postupným přetaktováváním jádra i pamětí dopracoval až na vysokých 1015 MHz u jádra s pamětmi na 1350 MHz (5400 MHz efektivně). Při dalším zvedání taktů pamětí (na 1370 MHz) byla grafická karta v zátěži nestabilní.

Také při dalším navyšování taktu jádra (na 1030 MHz) se už v obraze objevovaly artefakty. Protože se ale nápadně podobaly těm, které jsem pozoroval při přetaktování pamětí, zkusil jsem ještě snížit takt pamětí a takt zvýšit jádra. Ukázalo se to jako dobrá cesta, nakonec se mi podařilo dosáhnout frekvence 1050 MHz pro jádro (a to už jsem narazil na konec posuvníku) a o něco nižších 5360 MHz u pamětí. Na těchto taktech karta zdárně absolvovala automatické, téměř dvouhodinové kolečko her testovaných dávkou (Aliens vs. Predator, Crysis Warhead, DiRT Showdown, World in Conflict).

U pamětí jsem čekal lepší výsledek, více než 500 MHz efektivně sice není špatný nárůst, ale v absolutních číslech není frekvence 5360 MHz po přetaktování u pamětí GDDR5 na poměry obvyklé u nových karet nic světoborného.

K přetaktování závěrem ještě upozornění – možnosti přetaktování se liší kus od kusu. V tomto případě jde navíc o kartu zapůjčenou přímo výrobcem, nedá se tedy vyloučit, že prošla nějakým užším výběrem a jde o lépe vydařený kousek.

Spotřeba sestavy s grafickou kartou

Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

Spotřeba v úsporném režimu monitoru

Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.

Spotřeba Sapphire Radeon HD 7850 1GB

V prvním grafu spotřeba karty s monitorem v úsporném režimu schází. Důvod je prostý, při testování se mi nepovedlo kartu dostat do režimu ZeroCore. Na vině může být betaverze ovladačů.

V zátěži byla pak spotřeba sice slušná, přesto ale o několik wattů vyšší než u výrazně výše taktované 2GB verze HD 7850 od Gigabyte.

Následuje spotřeba počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému. Tam je spotřeba karty o malinko vyšší, pohybujeme se ale na rozdílech v řádech jednotek Wattů, které jsou jen o málo větší než chyba měření.

V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.

Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.

Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší. Obzvlášť to platí, když grafickou kartu brzdí procesor.

Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.

Některé karty už jsou bohužel rozebírané, takže už nemají původní pastu. Konkrétně jde o GeForce GTX 690, i v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.

V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

Teploty

Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách a situacích. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.

Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není uvedeno, nakolik údaj z čidla odpovídá realitě. U komponent se běžně stává, že jádro hlásí nižší teplotu, než má vzduch, který jej chladí.

Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným grafickým čipem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.

Teploty Sapphire Radeon HD 7850 1GB

Nízká teplota bez zátěže při nízké hlučnosti je u novějších karet už takovým nepsaným standardem.

Co mě ale příliš nepotěšilo, byla teplota v zátěži. Ne že by byla vysoká, naopak – hodnota 63 °C v zátěži je zbytečně nízká, v tomto případě je to navíc vykoupeno vyššími otáčkami ventilátorů a tím pádem zbytečně vysokou hlučností.

V zátěži patří karta mezi ty nejchladnější – otáčky ventilátorů jsou ale zbytečně vysoké a chladič je kvůli tomu hlučnější, než by mohl být.

Otáčky ventilátoru

Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání daných hodnot valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.

Ještě dodám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.

Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.

Ventilátory u Sapphire HD 7850 1GB

Ventilátory v režimu bez zátěže běží na nízkých 1200 otáčkách, při kterých jsou velmi tiché, z běžné vzdálenosti od PC (přibližně půl metru) už je nejspíš neuslyšíte.

Horší je to v zátěži. Ventilátory se při intenzivní zátěži roztáčejí na relativně vysokých 2800 otáček. Bohužel je to až zbytečně moc, teplota jádra se totiž pohybovala na nízkých 63 °C.

Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

Na tomto místě zopakujeme to, co platí pro většinu obdobně koncipovaných karet. Bez zátěže je tichá tak, že byste v převážné většině počítačových sestav po sluchu nepoznali, jestli u ní běží ventilátory. Karta se drží při zemi, ze vzdálenosti 20–30 cm v pasivně chlazené sestavě snad poznáte jen slabý šelest ventilátorů.

Rád bych napsal, že i v zátěži je karta velmi tichá, bohužel pro testovaný model jsme tu už měli dost výkonnějších karet, které byly i přes vyšší spotřebu a výkon tišší a tak z ní nemohu být vysloveně nadšený.

Karta pořád není příliš hlučná a hlučnost v zátěži asi nebude vysloveně obtěžovat. Nic to ale nemění na tom, že uslyšíte, když je jí horko a přitom mohla být mnohem tišší. Dá se to ale poměrně snadno napravit ruční regulací otáček nebo vytvořením vlastního profilu, chladič má dost velkou rezervu pro snižování otáček ventilátorů.

Cena a shrnutí výkonu

Cena

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.

Cena Sapphire Radeon HD 7850 1GB

Nepřetaktovaný model od Sapphire patří v současnosti k těm nejlevnějším gigabajtovým Radeonům. Za obdobné peníze můžete ještě pořídit přetaktovaný model HD 7850 od MSI, otázkou je, jak by ještě dopadlo vzájemné srovnání provozních vlastností.

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.

Poměr cena/výkon

V rozlišení 1920 × 1080 bodů, které budou majitelé Radeonů z tohoto segmentu z největší pravděpodobností využívat, válcuje gigabajtový Radeon HD 7850 všechny porovnávané karty široko daleko (včetně 2GB OC modelu HD 7850). Důvod je zřejmý, při daném nastavení výkonem za 2GB kartou de facto nezaostává a přitom nabízí výrazně lepší cenu.

V rozlišení 2560 × 1600 už je rozdíl o něco menší, pořád se ale drží na špici.

A opět ještě výsledky při započtení Dirt Showdown prostřednictvím odkazu pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.

Sapphire Radeon HD 7850 1GB: závěrečné shrnutí

Závěrečné shrnutí

Přímému srovnání 1GB a 2GB karty na stejných taktech čistě v plném HD rozlišení jsme se už věnovali v samostatném článku Radeon HD 7850 1GB GDDR5: stačí ještě dnes na hraní gigabajt paměti? Z něj vyplynulo, že gigabajt paměti je ve většině současných her při plném HD rozlišení tak akorát, ale také to, že v některých hrách s novějšími herními enginy už je menší paměť znát na výkonu.

Srovnání se 2GB variantou HD 7850 na standardní sadě testů bude o něco komplikovanější – zatímco v případě 2GB karty jde o výrazně přetaktovaný model, testovaná karta je na základních taktech. Proto je mezi 1GB a 2GB modelem za všech okolností odstup.

Když si ale projdete grafy s výsledky, zjistíte, že v řadě her má 2GB karta větší náskok ve vyšším rozlišení 2560 × 1600 bodů. U těchto her už se může stát, že bude menší paměť kartu hendikepovat i v nižším rozlišení třeba když nastavíte vyšší stupeň vyhlazování.

V některých hrách už je odstup větší než rozdíl taktů i v plném HD rozlišení a dá se předpokládat, že do budoucna se bude tento trend prohlubovat.

Karty se 2 GB paměti jsou už v současnosti běžné i ve střední třídě a vývojáři toho začínají využívat. V rámci rozšíření ke hrám se běžně objevují balíky textur s vysokým rozlišením, používají se detailnější stíny a kvalitnější metody vyhlazování, které jsou náročnější na paměť grafické karty.

Doporučení, které z toho vyplývá, je jasné – pokud měníte grafické karty častěji, můžete bez obav pořídit 1GB variantu. Na současné hry je to tak akorát a minimálně rok nebo dva nebude 1 GB paměti nějakým výrazným nedostatkem.

Jestli ale plánujete pořízení grafické karty s tím, že vám vydrží tři nebo čtyři roky, určitě stojí příplatek na 2GB verzi za zvážení. Za nejlevnějí karty dáte jen o čtyři stovky víc.

Sapphire Radeon HD 7850 1GB

A co dodat k samotné kartě od Sapphire? Samozřejmostí je výborná cena a s ní související vynikající poměr cena/výkon. Karta nabízí výkonné chlazení a dobré provozní vlastnosti, výsledný dojem kazí asi jen zbytečně vysoké otáčky ventilátorů v zátěži, kvůli kterým je karta hlučnější, než by mohla být (avšak nikoliv nějak výrazně hlučná).

Potěšila mě i velká rezerva pro přetaktování jádra, i když to může být do jisté míry záležitostí konkrétního kusu.

I když nejde o kartu, o které se dá říci že by vynikala ve všech ohledech, žádný z vytýkaných nedostatků není zvlášť závažný a klady jednoznačně převažují. Pokud se oprostíme od věcí, které mohou být pro někoho rozhodující (ať už je to technická podpora, proprietární technologie nebo i osobní preference) a budeme se dívat čistě na herní výkon, je gigabajtový Radeon v současnosti a pro současné hry ve svém okolí široko daleko nejvýhodnější investicí. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl udělit kartě ocenění Smart Buy!


ICTS24

Sapphire Radeon HD 7850 1 GB

+ nízká cena
+ vynikající poměr cena/výkon
+ extrémně tichá bez zátěže
+ velká rezerva jádra pro přetaktování

+ velká rezerva chladiče

− v některých hrách už je menší paměť znát
− nehodí se pro vyšší rozlišení než 1920 × 1200 (oproti 2GB pokles výkonu)
− zbytečně vysoké otáčky ventilátoru v zátěži (lze upravit manuálně)
− horší přetaktování pamětí