Sapphire je prvním výrobcem, který se rozhodl začít vyrábět Radeony s jádrem Tahiti osazené asi tou nejšílenější konfigurací paměti, kterou lze vůbec v současnosti na kartu nasázet – šesti gigabajty paměti GDDR5 s nejrychlejšími pamětmi GDDR5, které se vyrábějí ve velkém – čipy Hynix H5GQ2H24MFR-R0C certifikovanými pro 6000 MHz efektivně.
Jasně, existují i karty s vyšším taktem pamětí, i u výkonnější verze 6GB HD 7970 s označením Toxic jsou běží GDDR5 i na 6400 MHz, jde ale stále o stejné čipy GDDR5, jejichž přetaktování už si vzal na triko výrobce.
Dané (a téměř nevyužitelné) kapacitě se z herních grafik blíží jen vzdáleně nereferenční GeForce GTX 680 se 4GB paměti. Karty jako GeForce GTX 690 nebo Radeon HD 6990 se do tohoto „společenství nadprůměrně vybavených“ řadit nemohou, ať už si na to marketingová oddělení hrají sebevíc – u dvouprocesorových karet připadá na každý čip jen polovina celkové kapacity a v tomto ohledu se vyrovnají jednoprocesorovým kartám s poloviční kapacitou paměti.
Jasně, existují i karty s vyšším taktem pamětí, i u výkonnější verze 6GB HD 7970 s označením Toxic jsou běží GDDR5 i na 6400 MHz, jde ale stále o stejné čipy GDDR5, jejichž přetaktování už si vzal na triko výrobce.
Model Vapor-X je jednou z mála (věřme že ne posledních) HD 7970 GHz Edition. A už se zahájením jeho prodeje to vypadá, že dochází k tomu, čeho jsme se báli nejvíc, ba dokonce se dá říci, že je to ještě horší – kolem přetaktovaných modelů HD 7970 GHz Edition odvozených od referenční HD 7970 GHz Edition, která je oficiálně přetaktovanou HD 7970 s automatickým přetaktováním, začíná být opravdu parádní zmatek.
Specifikace?
Každý výrobce a každý obchod přistupuje k tomu, na jakých taktech karty běží, po svém a svůj názor na to má i diagnostická utilita GPU-Z. K větší přehlednosti nepřispívá ani to, že mají 6GB modely dva odlišné biosy, každý s jinými takty. Když k tomu přidáte ještě chyby vzniklé kopírováním popisků starších HD 7970, je vymalováno.
Výsledkem je, že v jednom e-shopu se u téže karty dozvíte, že jádro běží na oficiální frekvenci 1000 MHz a paměti na 6000 MHz efektivně, zatímco ve druhém se píše, že běží na 1000/1050 a s OC profilem na 1050/1100 MHz, zato paměti jsou v popisku degradované na 5500 MHz stejně jako u běžné HD 7970. A úplnou pravdu nemá nikdo.
Aspoň v případě GHz edicí HD 7970 od Sapphire to teď zkusíme rozmotat. Sapphire má v nabídce tři modely HD 7970 GE. Všechny jsou osazené chladičem Vapor-X s vapor chamber. Tím nejlevnějším je Vapor-X Radeon HD 7970 GHz Edition 3GB s označením 11197-12-40G se 3 GB paměti postavený na jednodušším plošném spoji.
Dalšími dvěma modely jsou o poznání dražší 6GB varianty HD 7970 se stejným návrhem – testovaný model Vapor-X HD 7970 GHz Editon 6GB s označením 11197-05-40G a dražší, ještě výše taktovaný model Toxic HD 7970 GHz Edition 6GB s označením 11197-04-40G.
Toxic je na tom mimochodem s dostupností špatně (natolik, že už se kvůli neznámým termínům dodání spekulovalo o předčasném ukončení jeho výroby). Samotný výrobce ale nedostupnost zdůvodňuje tím, že lze kartu s ohledem na vysoké takty a náročný výběrový proces vyrábět jen v omezeném množství.
Nejlevnější 3GB varianta by měla mít specifikace odpovídající referenční HD 7970 GHz edition, tedy takt jádra 1000 MHz, takt s PowerTune Boost 1050 MHz a paměti taktované na 6000 MHz efektivně.
Levnější ze dvou 6GB modelů – testovaná Vapor-X HD 7970 GE 6GB – má dva profily. Na prvním je taktovaný na referenčních 1000 MHz a 1050 MHz s PowerTune Boost a s pamětmi na 6000 MHz (a to je i údaj, který uvádí ve zjednodušených specifikacích Sapphire). V GPU-Z se podobně jako referenční karta hlásí jako model s jádrem na 1050 MHz.
S druhým BIOSem, na který se přepnete zamáčknutím „turbotlačítka“, se zapíná OC profil (Sapphire jej označuje jako EZ Boost). S tím má karta základní takt jádra 1050 MHz a s PT Boost běhá na 1100 MHz, paměti zůstávají na 6000 MHz. V GPU-Z se karta hlásí jako HD 7970 s taktem 1100 MHz.
U Toxic HD 7970 GE 6GB už je jen malá změna – i na pomalejším profilu je karta přetaktovaná a běží na 1050 MHz v základu a 1100 MHz s PT Boost s pamětmi na 6000 MHz, s rychlejším profilem označovaným jako „Lethal Boost“ pak běží na 1100 MHz v základu a 1200 MHz s PT Boost a paměti jedou na 6400 MHz efektivně („drobnost“ v podobě vyšších taktů pamětí ve specifikacích pro změnu zatlouká samotný Sapphire).
A ještě shrnuto přehledně v bodech:
- 3GB Vapor-X 7970 GE (11197-12-40G), 1 profil
- standardní profil, základní 1000 MHz / 1050 MHz s boost, paměti 6000 MHz
- 6GB Vapor-X 7970 GE (11197-05-40G), 2 profily
- standardní profil, základní 1000 MHz / 1050 MHz s boost, paměti 6000 MHz
- EZ Boost, základní 1050 MHz / 1100 MHz s boost, paměti 6000 MHz
- 6GB Toxic 7970 GE, (11197-04-40G), 2 profily
- defaultní, základní 1050 MHz / 1100 MHz s boost, paměti 6000 MHz
- Lethal Boost, základní 1100 MHz / 1200 MHz s boost, paměti 6400 MHz
V test máme druhý zmíněný model, který je někde na půli cesty mezi Vapor-X HD 7970. Kvůli 6 GB paměti je sice podstatně dražší než běžné HD 7970, zároveň jde ale o téměř stejnou kartu jakou je špičkový HD 7970 Toxic, liší se jen v tom, že neběží (a jestli Sapphire nemlží, tak ani nemůže běžet) na tak vysokých taktech jako verze Toxic. To se ale týká především grafického čipu, který běží u Toxica až o 100 MHz rychleji, u pamětí GDDR5 měly zatím snad všechny karty rezervu několik stovek MHz (efektivně) a tak by ani s Vapor-X neměl být problém popohnat GDDR5 na stejnou frekvenci jako u Toxica.
Tolik k úvodu, teď už se pojďme podívat na samotnou kartu.
Sapphire Vapor-X HD 7970 GE 6GB: Představení karty, chladič, osazené součástky
I když jde zdánlivě o „obyčejnou“ dvouslotovku, karta si v ničem nezadá s monstry jako je nedávno testovaná tříslotová GeForce GTX 680 Super Overclock od Gigabyte nebo tříslotové Radeony HD 7900 od Asusu s chladičem DirectCU II.
I když je záslepka na kartě jen dvoslotová, kus chladiče částečně zasahuje i do prostoru třetího slotu.
I ten kus je ale dost velký na to, aby překryl další slot pod kartou, takže se do něj už nedá nic osadit.
Ve srovnání s běžnými dvouslotovými chladiči podobné koncepce je to ale dokonce snad spíš výhoda než nedostatek. U klasického dvouslotu s axiálními ventilátory totiž musíte stejně u výkonných karet pod chladičem nechat volné místo, aby měly větráky kudy nasávat vzduch, jinak se může karta přehřívat, obzvláště pokud je hned pod ní osazená druhá zapojená do CrossFire. U „dvouapůslotového“ chladiče není nebezpečí přidušení karty tak akutní.
Na délku má karta standardních 27 mm.
Na spodní části plošného spoje je pak masivní kovový rozvaděč tepla s potiskem, který odvádí teplo od pamětí a dalších komponent.
Nejde o obvyklý anonymní a nudný kus černého plechu, ale o bohadě prořezávaný plát s moderním potiskem, který kartě dává punc osobitosti přidává jí na atraktivitě
Na kartě jsou dva velké axiáln ventilátory, které chladí pasiv s podélným žebrováním. Teplo do pasivu rozvádí čtveřice heatpipe.
Karta do testů dorazila v neporušeném stavu, takže jsem ji také nerozebíral. Pokud vás podrobněji zajímá plošný spoj nebo konstrukce chladiče podrobněji, projdete si třeba recenzi Toxic HD 7970 na TechPowerUp.
Záslepka se proti referenční HD 7970 změnila k nepoznání. Nemyslím tím jen, že vypadá jako by ji něco rozežralo (tato úprava by měla usnadnit vyfukování horkého vzduchu), ale i to, že oproti zjednodušenému uspořádání, které přišlo s řadou HD 7000 (tedy kombinaci DL DVI-I, HDMI a 2× mini DP) sáhl výrobce k o generaci starší variantě kombinující 1× DL DVI-I, 1× SL DVI-D, 1× HDMI a 2× mini DP.
Na rozdíl od GeForce s jádrem GK104 zde ale stále platí, že pro připojení tří monitorů musíte přinejmenším jeden z nich zapojit před DisplayPort, na kombinaci konektorů DVI a HDMI lze současně zprovoznit jen dva panely.
Ke svým nejdražším modelům ale většina výrobců naštěstí přidává i aktivní redukci z DisplayPortu na SL DVI-D. Pokud ji v balení najdete (což je i případ 6GB modelů HD 7970, bohužel už ne případ 3GB varianty Vapor-X), máte vyhráno a o DisplayPort se starat nemusíte. Pokud ji nenajdete, musíte třetí monitor zapojit na DisplayPort, nebo ji koupit samostatně (pozor, musí jít o dražší aktivní adaptér s cenou kolem 500 Kč).
Kromě aktivního adaptéru v příslušenství najdete ještě redukci z DisplayPortu na miniDisplayPort na kartě, redukci z DVI-I na analogový D-Sub, dvě napájecí redukce ze dvou čtyřpinových diskových molexů na dva osmipiny, můstek pro CrossFire, obligátní rychlou instalační příručku a v případě balení full retail (-40G) i 1,8 m dlouhý kabel HDMI.
Oproti referenční HD 7970 je na nereferenčním PCB posílené napájení. Místo kombinace šestipinu a osmipinu najdete na kartě dva osmipiny.
Klasický DIP switch pro přepínání BIOSů nahradilo tlačítko.
O regulaci napájecího napětí se stará klasický ChiL CHL2882G, o pamětech Hynix H5GQ2H24MFR-R0C certifikovanými pro 6000 MHz efektivně.
Testovací sestava, metodika
Nová metodika
Karta je testovaná na nové testovací sestavě, kterou jsme dali nedávno dohromady a na řadě nových her. V metodice ještě nemáme všechny hry, které bychom tam měli mít a počítáme s tím, že z podzimní záplavy novinek ještě něco přidáme. Proto je testovaný na menším množství titulů, i tak je jich ale dost a více, než kolikrát najdete v řadě normálních recenzí.
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích.
GeForce GTX 660 Ti a GTX 680 SOC od Gigabyte jsou testované na betaverzi ovladačů 305.37.
U Radeonů 7970 pro CrossFire jsem měl k dispozici „pouze“ referenční HD 7970, přetaktovanou HD 7970 OC od Sapphire a GHz edition, zvolil jsem zlatou střední cestu – referenční HD 7970 jsem přetaktoval na takty karty od Sapphire a nasimuloval tak CrossFire dvou přetaktovaných Radeonů.
Všechny karty jsou testované jen na ještě zánovních ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7 beta přímo od AMD a u HD 7970 OC v CrossFire už o veřejnou betu. GeForce GTX 690 je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.79, starší modely jsou testované na betaverzi 304.48. Verze ovladačů je uvedena i v grafech.
Ve srovnání najdete GeForce GTX 680 a GeForce GTX 670 v referenčním provedení. Dále je v něm původní novinářský sample Radeonu HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.
Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz profilu, a čtvrtým Radeonem nedávno testovaná HD 7970 GHz edition.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
DiRT Showdown
DiRT Showdown
Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL
Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.
U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.
Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.
Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.
Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.
Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Sapphire Vapor-X HD 7970 OC 6 GB
Že Radeony s jádrem Tahiti na vysokých taktech hodně „žerou“ pro vás asi nebude novinka. Platí to i v případě této karty, z testovaných 28nm modelů dosahuje při intenzivní zátěži vůbec nejhoršího poměrů výkon/watt. Co je horší, karta s předimenzovaným napájením moc neválela ani v testech spotřeby bez zátěže.
Spotřeba sestavy s grafickou kartou
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Dále následuje spotřeba při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.
V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.
Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší, obzvlášť to platí v případě, kdy hru brzdí procesor. Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.
GeForce GTX 690 je bohužel rozebíraná, takže už nemá původní pastu. I v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.
V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty
Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.
Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není psáno, že čidlo hlásí pravdivý údaj. Hlavně u procesorů se nezřídka stává, že jádro hlásí nižší teplotu než má vzduch, který jej chladí.
Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným jádrem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.
Bez zátěže se karta řadí na konec grafu. Neznamená to ale vůbec nic, jen to, že je dobře zvládnutá regulace chladiče a karta zbytečně neroztáčí ventilátory, když to při teplotě jádra 40 °C není zapotřebí.
V zátěži je teplota grafického čipu velmi slušných 76 °C. Je to o poznání níže než u přetaktované HD 7970 stejnojmenného výrobce (byť za cenu vyšší hlučnosti). Mimo jiné to svědčí o tom, že je chladič opravdu výkonný, protože teplota je nižší i přesto, že je spotřeba karty v tomto režimu asi o 37 W vyšší než u zmíněné OC verze HD 7970.
Otáčky ventilátoru
Protože jen málokteré karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá porovnávání samotných hodnot valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.
Ještě připomínám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Sapphire HD 7970 GE: jaký je Vapor-X
Bez zátěže běží karta na nízkých 1130 otáčkách. Přesto je o něco hlučnější, než tomu obvykle bývá u karet s dvouslotovým chlazením s axiálními ventilátory. Důvodem jsou větší rozměry ventilátorů a tím pádem i jeho vyšší výkon při stejných otáčkách.
V zátěži se pak karta dostala někam těsně pod 2600 ot./min. Maximum má ještě o pořádný kus dál na necelých 3500 ot./min.
Hlučnost
Větší ventilátory jsou důvodem, proč není karta s koncepcí chladiče, která je obvykle velmi tichá, o moc lepší než modely s referenčními chladiči s radiálním ventilátorem. Tohle bude ale asi trápit jel lidi s velmi tichými sestavami a netopýřím sluchem, v běžné sestavě se pořád v pohodě ztratí za hlukem 120mm ventilátorů na nějakých 800-1000 otáčkách.
V zátěži už se kvůli solidnímu průvanou, který ventilátory při 2500 otáčkách dělají, řadí do hlučnější poloviny karet. Přesto na tom je ještě o poznání lépe než referenční HD 7970 na slabých 925 MHz a její zvukový projev je i o něco příjemnější.
Přetaktování, cena a shrnutí výkonu
Automatické přetaktování
Karta je už od výrobce přetaktovaná, hned několikrát. První přetaktování má na svědomí samotné AMD, jde o model z GHz Edition, což je v podstatě původní HD 7970, jejíž specifikace AMD povýšilo z původních 925 na 1000 MHz u jádra a z 5500 na 6000 MHz efektivně u pamětí. K tomu se ještě přidává automatické přetaktování jádra PowerTune Boost, které v případě, že má karta rezervu do nastaveného limitu, automaticky zvedá takt GPU na 1050 MHz.
Sapphire na OC profilu zvedl základní takt o 50 MHz a karta tak s turbem běhá i na 1100 MHz. Při intenzivní zátěži pendlovala frekvence někde mezi 1050 a 1100 MHz, to jsou ale jen velmi hrubé kroky reprezentované diagnostickými utilitami, ze kterých se přesná ani průměrná hodnota frekvence na rozdíl od GeForce zjistit nedá.
Volně dostupná firemní utilita pro přetaktování TriXX zatím nepodporuje taktování s navýšením napájecího napětí jádra a nepochodil jsem ani v ostatních prográmcích. Kartu jsem tedy taktoval jen s limitem PowerTune nastaveným na +20 %. Jenom zvýšení limitu stačilo k tomu, aby si karta držela s PowerTune Boost stabilních 1100 MHz.
S dalším zvedáním frekvence jádra a pamětí jsem se dostal až na 1170 MHz u jádra a 6720 MHz efektivně u pamětí, se kterými karta projela hodinovou sadu testů v AvP, DiRT Showdown a Crysis Warhead.
Při 1180 MHz u jádra a 6800 MHz u pamětí už v závěru dávky v Crysis zkolabovala, na vině bylo zřejmě jádro.
Výsledkem je průměrný nárůst výkonu asi o 6-7 %. Není to sice žádná sláva, spíš podprůměr, ale s ohledem na to, že jde už o nadvakrát přetaktovanou kartu je to pořád nad očekávání dobrý výsledek.
Cena
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Nejlevnější modely začínají o něco níž, ale i tak je cena zejména s ohledem na výborný chladič docela přívětivá. Připlatek na chlazení oproti nejlevnějším kartám určitě stojí za zvážení.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
Testovaných her je méně než obvykle, takže každá odchylka od obvyklého průměru má při srovnání různých architektur a čipů výrazný vliv na celkový průměr. To je ostatně i důvod, proč do výsledků nezapočítávám Dirt Showdown, u kterého některé efekty, na kterých AMD spolupracovalo s vývojáři, běhají na konkurečních kartách se zlomkem výkonu jinak podobně rychlých Radeonů.
Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
Poměr cena/výkon
Na poměr cena výkon není zejména ve srovnání s obyčejnými Radeony po jejich zlevnění zrovna příjemný pohled. S velkým odstupem je jedním z nejhorších. Ale to je obvyklá daň za jistou exkluzivitu, v tomto případě zaplacená navíc i za extrémních 6 GB GDDR5.
A opět ještě výsledky při započtení Dirt Showdown prostřednictvím odkazu pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
Sapphire Vapor-X HD 7970 GE 6GB: Závěrečné hodnocení
Nová verze interaktivních grafů
Než přistoupíme k hodnocení, rád bych na místě, které bývá asi nejčtenější částí článku, upozornil na to, že jsem použil novější verzi interaktivních grafů, ve které už lze snadno přidat i další položky, podle kterých můžete výsledky řadit. Obzvlášť zajímavé je po slevách Radeonů porovnání výkonu při setřídění výsledků podle ceny karet.
Se 6GB Radeonem Vapor-X HD 7970 to nebude jednoduché. Podobně jako tříslotová GTX 680 od Gigabyte není stavěný tak, aby zabodovala v oblastech, které obvykle považujeme při hodnocení karet za klíčové, tedy dobrý poměr cena/výkon, nízká spotřeba a s ní související nízká hlučnost.
Karta je už od výrobce navržená tak, že jde kvůli dosažení co nejvyššího výkonu a co nejlepší výbavy přes mrtvoly a je přetaktovaná na vysoké frekvence i za cenu toho, že to znamená vyšší spotřebu. Zrovna u highendových čipů Tahiti je výrazný nárůst spotřeby s vyšší teplotou a frekvencí běžný jev a spotřeba roste s vyššími takty rychleji než výkon. Na rozdíl od řady lidí se domnívám, že to je jeden z hlavních důvodů, proč měly první Radeony tak „nepochopitelně“ nízké takty.
U Vapor-X to při intenzivní zátěži znamená, že musí chladič zvládat uchladit kartu se spotřebou až o 60 W vyšší než má „stará“ referenční HD 7970. I oproti dříve testované Sapphire HD 7970 OC s jádrem na 1000 MHz je pak rozdíl bezmála 40 W. A ještě obludněji to bude vypadat vedle spotřeby sestavy s dvouprocesorovou GTX 690, která byla jen o 22 W vyšší.
Ani s pomalejším profilem to není o moc lepší. Bez zátěže zůstaly provozní vlastnosti prakticky stejné. Spotřeba sestavy se pohybovala kolem 409 W, ventilátory zpomalily jen o 50 ot./min a teplota GPU klesla o 2 °C, takže zůstala na 74 °C.
Další „drobností“, která kartě na přívětivější ceně rozhodně nepřidá, je 6 GB paměti. Ty se na výkonu (a tím pádem i v hodnocení) neprojeví, protože je hry v drtivé většině nedokáží využít ani z nich nijak těžit. Zato na cenu karty mají vliv neblahý.
Pro normální hráče není, ale...
Brát to tradičními měřítky, musel bych napsat, že je karta sice výkonná, ale současné a ani v brzké době očekáváné hry s něčím takovým, jako je 6 GB paměti, nepočítají a jen tak to nevyužijí (i ty lepší s bídou zužitkují 3 GB, které mají běžné HD 7970). S ohledem na cenu a na provozní vlastnosti se spíš vyplatí pořídit nějakou obyčejnou a výrazně níže taktovanou kartu, třeba právě zmiňovaný model HD 7970 OC.
Jenže je tu pak ještě druhé hledisko – pokud vám jde především o co nejvyšší výkon, ani karta jako HD 7970 vám nestačí a nedělá vám problémy utratit jen za grafiku čtrnáct tisíc, asi nenajdete moc karet, o kterých se dá říct, že by vám mohly nabídnout víc než Vapor-X HD 7970 GE se 6 GB paměti, a případně její o chlup výkonnější a o větší kus dražší jedovatá sestřička Toxic HD 7970 GE 6GB, která je s vyššími takty o dalších 5-8 % výkonnější, ale také má ještě o něco horší poměr cena/výkon.
Pro hraní na jednom monitoru už je jedinou citelně lepší alternativou GeForce GTX 690, která překoná (samozřejmě za předpokladu, že dobře funguje SLI) ve většině ohledů s výjimkou ceny, poměru cena/výkon a hlavně kapacity paměti (ve srovnání s touto kartou má de facto třetinovou). Další schůdnou alternativou už jsou jen vysoko taktované GTX 680 se 4 GB paměti.
Zejména pokud rádi experimentujete s modifikováním her, u kterých jsou na prvním místě různá nastavení, mody a hires texture packy, které žerou (či chcete-li jinak využijí) paměť karet, nemáte už v podstatě žádnou jinou alternativu a žádná karta nenabízí tak „neomezené“ možnosti jako právě 6GB HD 7970. A dvojnásob to platí, pokud máte na stole tři monitory a provozujete Eyefinity nebo Surround.
A protože tu na podobné produkty, u kterých tolik neřešíme cenu ani provozní náklady, a které se nedají označit za „rozumnou“ koupi, ale jinak nabízejí víc než většina ostatních a patří k tomu nejlepšímu, co se dá pořídit, máme speciální ocenění We Want It!, extrémní HD 7970 od Sapphire bez něj určitě neodejde.
Sapphire Vapor-X HD 7970 GHz Edition OC 6 GB
+ 6 GB paměti
+ vysoké takty i výkon už od výrobce
+ bez zátěže tichá
+ v zátěži tišší než referenční
+ slušná rezerva pro přetaktování GPU, velká pro OC pamětí
+ chladič má ještě rezervu
± rozměry chladiče
− vysoká cena
− horší poměr cena/výkon než zlevněné HD 7870 a přetaktované Radeony HD 7950
− vysoká spotřeba bez zátěže, velmi vysoká v zátěži
− v zátěži
− klame tělem; přestože na to nevypadá, zabere tři sloty