Flickr
V základu je Flickr docela nezajímavá služba s omezením jen na 200 fotografií. Něco jiného ovšem je, pokud si zaplatíte „Pro“ účet (vyjde vás to na 24,95$ ročně). V tom případě můžete na Flickr nahrávat neomezeně fotografií. Jediné omezení je tedy limit 50MB na fotografii, což je ale pro naprostou většinu případů více než dostatečné.
Hlavní výhodou Flickru je tedy ono neomezené úložiště. Čím je ale dále zajímavý? Především se pyšní skvělým rozhraním, které umožňuje využít fotky nahrané na Flickr i jinde na webu. Existuje mnoho různých nástrojů, které slouží k alternativním způsobům prohlížení Flickr fotek. Není tak problém si třeba na vaše webové stránky umístit panel, který bude zobrazovat nejnovější fotky, které na Flickr nahrajete.
Fotky můžete publikovat veřejně, nebo je můžete omezit jen pro určité kontakty. Taky lze vygenerovat odkaz na privátní album (v terminologii Flickru se album označuje jako „Set“) a zaslat ho lidem, kteří třeba účet u Flickru nemají.
Prohlížení fotek je příjemné, a pokud by vám nevyhovovalo, na internetu najdete dost alternativných způsobů. Velmi zajímavá služba pro vyhledávání a prohlížení fotek z Flickru je na adrese www.flickrriver.com.
Na Flickru je také obrovská komunita fotografů a díky skupinám lze fotky sdílet mezi podobně zaměřené fotografy. Máte tak možnost ukázat fotky širšímu publiku. I když na rovinu říkám, že je obtížné se prosadit. Soutěživé typy určitě zaujme statistika zhlédnutí fotek.
Fotky lze na Flickr nahrávat buď klasicky přes webové rozhraní, nebo pomocí jednoho z mnoha programů. A protože existují i aplikace na hromadné stahování fotek, lze Flickr považovat i za jakousi službu pro zálohu fotografií. Velkou výhodou potom je, že po vypršení vašeho „Pro“ účtu vám všechny nahrané fotky na Flickru zůstanou, jen se bude zobrazovat posledních 200 fotografií.
Flickr naleznete na adrese: www.flickr.com
Google Picasa
Na rozdíl od Flickru jde Picasa cestou pevně stanovené kapacity. V základní variantě nabízí 1GB pro fotografie zdarma. Přitom třeba takových 100GB vyjde na 4,99$ měsíčně. Pokud budete ale nahrávat fotografie v rozlišení nižším než 2048 x 2048 pixelů, nebudou se do limitu započítávat.
Fotky lze do služby Picasa nahrávat přes webové rozhraní, nebo přes aplikaci se stejným názvem – Picasa. Je to výhoda obzvlášť pro méně zkušené uživatele, protože práce s fotkami a sdílení na internet je díky této aplikaci velmi jednoduchá. Snadno tak například označíte lidi na fotografiích, nebo přiřadíte fotky na mapu. Samozřejmostí jsou i jednoduché úpravy fotek.
I Picasa nabízí možnost snadného prohlížení fotek přes celou obrazovku s černým pozadím. Jen chybí oproti Flickru možnost díky veřejnému rozhraní s fotkami pracovat i v rámci jiných služeb.
Samotná Picasa v základu nenabízí takové komunitní nástroje jako Flickr. Google ale tyto webové galerie integruje i do své sociální sítě Google Plus. Takže pokud tuto sociální síť používáte, tak fotky které do ní nahrajete budou i ve vaši Picasa galerii. Díky tomu opět můžete snadno fotky propagovat dále širšímu okruhu lidí.
Samozřejmostí jsou i nastavení viditelnosti jednotlivých alb. Na výběr je viditelnost jen pro vás, pro lidi s odkazem, nebo pro všechny.
Adresa: https://picasaweb.google.com
Dropbox
Pro mnohé trochu nečekaně uvádím i službu pro sdílení souborů v „cloudu“ s názvem Dropbox. Ve zkratce jde o službu, která po nainstalování klienta vytvoří v počítači adresář. Cokoliv, co do tohoto adresáře uložíte, okamžitě aplikace synchronizuje s online úložištěm.
V základu dostanete 2GB úložiště zdarma a za každého uživatele, který se zaregistruje přes váš odkaz, získáte zdarma dalších 500MB (až do výše 18GB).
Proč ale toto uvádím mezi službami pro sdílení fotografií? Sám totiž Dropbox pro tyto účely používám a osvědčil se mi jako nejlepší, nejrychlejší a nejelegantnější řešení. Vezměme si případ, kdy máte fotky z akce a chcete je ukázat přátelům. Stačí fotky zkopírovat do adresáře ve složce „Photos“ v Dropbox adresáři. Poté vyvoláte kontextovou nabídku pravým tlačítkem myši a kliknout na možnost „Get link“. Do schránky se vám poté zkopíruje odkaz na dané album vytvořené z fotek v daném adresáři.
Tuto možnost nabízí Dropbox již velmi dlouho, ale teprve s aktualizací webového rozhraní pro prohlížení fotografií se stala použitelná. Při otevření odkazu se vám zobrazí náhledy fotografií a po rozkliknutí fotky se zobrazí na černém pozadí přes celou obrazovku.
Oproti předchozím řešením ale prezentace fotek v Dropboxu není úplně nejvhodnější, pokud chcete fotky šířit mezi co nejvíce lidí. Osvědčilo se mi to jako takové dočasné úložiště pro fotky z akcí, které potom, co si je zúčastnění prohlédnou, odstraním.
Adresa: www.dropbox.com
Poslední službu je asi zbytečné představovat. Tuto asi nejznámější sociální síť používá obrovské množství lidí a lze ji také využít jako nástroj pro sdílení fotografií. Pokud byste nad tím uvažovali, bylo by dobré zmínit zásadní nevýhodu. Facebook totiž dost snižuje kvalitu nahraných fotografií. Někdy se vyšší komprese projeví na fotce více, někdy méně, ale tak či tak budou mít fotky na Facebooku nižší kvalitu.
Na druhou stranu ale získáte možnost oslovit snadno velký okruh lidí, a pokud se například začnou lidé zachyceni na fotografiích označovat, snadno se budou fotografie šířit dále. Tedy samozřejmě jen pokud si to takto nastavíte v možnostech soukromí. Vždy si můžete určit, komu se tyto fotky mají zobrazovat. A není problém alba sdílet pro veřejné zobrazování – tedy i pro lidi, kteří účet na Facebooku nemají.
Která služba je nejlepší?
Na to se nedá jednoznačně odpovědět. Záleží totiž na osobních preferencích a na tom, jakým způsobem chcete fotky sdílet. Jestli vám záleží více na kapacitě pro nahrávání fotek, nebo třeba vzhledu služby. Každá má své pro a proti a samozřejmě na internetu najdete nespočet dalších podobných služeb.
Pokud ještě nemáte svého favorita, doporučuji zařídit si účet u těch služeb, které vás zaujaly a ty si potom vyzkoušet. Teprve tak zjistíte, co vám vyhovuje nejvíce a co se vám používá nejpohodlněji.