Evropská komise po třech letech vyšetřování dospěla k předběžnému závěru, že sdílení sítí mezi O2 (resp. Cetinem) a T-Mobile omezuje hospodářskou soutěž, a tedy i antimonopolní předpisy EU. „Sdílení sítí operátory je obecně ve prospěch spotřebitele, protože s sebou nese rychlejší rozvoj sítí, úspory nákladů a pokrytí venkovských oblastí. Pokud se ale objeví náznaky, že dohody o spolupráci mohou spotřebitele poškozovat, je naší povinností je prošetřit a zajistit, aby na trhu fungovala skutečná hospodářská soutěž. V tomto případě se obáváme, že dohoda o sdílení sítí mezi dvěma největšími operátory v Česku omezuje hospodářskou soutěž v hustěji osídlených částech země,“ říká komisařky Margrethe Vestagerová. Konkrétní důvody pro tento závěr ale Komise nepředložila, pouze zopakovala slova, která pronesla již v roce 2016 při zahájení vyšetřování. Konkrétně to, že O2 a T-Mobile jsou dva největší operátoři a patří jim tři čtvrtiny mobilních zákazníků. A také to, že Vodafone je menší a má oproti konkurenci slabou pozici v pevných sítích. Komise tvrdí, že dohoda mezi jedničkou a dvojkou českého trhu nevede k větší efektivitě a kvalitě služeb a že zmínění operátoři nemají motivaci své sítě zlepšovat ve prospěch uživatelů.
Výlet do historie
O2 a T-Mobile spolupracují na sdílení od roku 2011. Tehdejší smlouva se týkala výstavby 3G sítí, postupně se rozšířila i na 2G a v roce 2014 i na LTE. Dohoda vypadá tak, že T-Mobile se stará o vysílače na západě republiky, O2 na východě. Prahu a Brno si každý pokrývá sám. Od roku 2015 se sdílení přeneslo na společnost Cetin odštěpenou od O2. Ta má na starost správu pevné i mobilní infrastruktury, přičemž O2 následně figuruje jako velkoobchodní partner. V roce 2014 se dohody o sdílení sítí zúčastnil také Vodafone, rivalové jej ale nakonec mezi sebe nepustili.
Český telekomunikační úřad se ke sdílení vyjádřil v roce 2015 s tím, že mu zatím nevadí, ale bude jej do budoucna podrobně sledovat. „Úřad na základě analýzy výše uvedených rizik neidentifikoval žádné zásadní riziko, které by v krátkodobém horizontu mohlo vést k podstatnému narušení hospodářské soutěže. Zároveň však nelze bez dalšího uzavřít, že předmětné dohody mezi TMCZ a O2 nemohou mít ve střednědobém či dlouhodobém horizontu dopad na hospodářskou soutěž. Úřad bude dopady sdílení sítí v rámci své činnosti i nadále monitorovat,“ uvedlo tehdy ČTÚ.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pak v roce 2015 vyšetřování ukončil s tím, že záležitost předá Evropské komisi, která má možnost dohodu posoudit z jiné perspektivy, protože sdílení sleduje i v ostatních zemích unie. „Vzhledem k významu problematiky sdílení sítí pro rozvoj celého evropského telekomunikačního trhu byla tato realokace logickým krokem a Úřad tedy zastavil další šetření uvedeného případu. Plány na sdílení sítí mezi českými mobilními operátory tedy nadále prověřuje pouze Evropská komise, přičemž ÚOHS bude DG Competition poskytovat při tomto šetření plnou součinnost,“ řeklo ÚOHS.
Operátorům se to (ne)líbí
S předběžným závěrem Komise strůjci dohody nesouhlasí. „Ke sdílení sítí jsme přistoupili jako jedni z prvních v Evropě a jsme přesvědčeni, že jsme postupovali v souladu s platnými právními a regulatorními pravidly. Dnes je sdílení sítí naprosto běžné ve většině evropských zemí. Obavy Evropské komise jsme proto připraveni rozptýlit,“ říká O2.
„Sdílení sítí v České republice má nepopiratelné přínosy v podobě rychlejšího mobilního internetu a kvalitnějšího pokrytí. Lze to dokumentovat na srovnáních, která potvrzují, že v pokrytí mobilním signálem patříme ke špičce v celé EU. A podmínky pro sledování videa jsou v Česku vůbec nejlepší mezi hodnocenými státy. V dalším průběhu řízení bude CETIN nadále důsledně hájit svá práva a věří, že veškeré obavy Evropské komise vyvrátí,“ uvádí Cetin.
„Sdílení v síti je standardní způsob spolupráce mezi operátory a přináší výhody po celém světě. Tyto výhody se projevují také v České republice. Podle nezávislých měření např. společností Open Signal, P3 či Ookla, Česká republika se kvalitou svých mobilními sítí řadí do první desítky zemí na světě. Čeští operátoři přicházejí každoročně s technologickými inovacemi, jsou aktivní ve vývoji 5G technologií, masivně investují do síťování mobilními i optickými sítěmi. Tvrzení EK je v příkrém rozporu s těmito skutečnostmi, proto s ním zásadně nesouhlasíme. Čeští zákazníci využívají nejkvalitnější mobilní sítě všech generací, které pokrývají téměř 100 % území ČR, rozhodně tedy netrpí negativními důsledky sdílení sítí,“ říká T-Mobile. Růžový operátor také poznamenává, že závěr přišel v době, kdy se začínají budovat 5G sítě, jejichž výstavba by se bez dohod o sdílení nepříjemně prodražila.
Ředitel českého Vodafonu Petr Dvořák naopak závěr uvítal. „Konečně! Upozorňujeme na to od roku 2013! Je smutné, že v Bruselu vidí lépe, jak to u nás je. ČTÚ toto nesmí zamést pod koberec.“
Jde jen o předběžný závěr
Vyšetřování Komise bude nadále probíhat a předběžný závěr se od toho finálního bude lišit. Operátoři se budou úřady pokoušet přesvědčit, že dohoda žádné negativní důsledky na spotřebitele nemá.
Faktem zůstává, že mezi roky 2016 a 2019 se mnohé změnilo. Sdílení sítí je běžné v celé Evropě, byť spojení jedničky a dvojky s tak velkým podílem je nadále jen českým specifikem. Doplněno: Českým specifikem to není. V Maďarsku sdílejí sítě jednička Telekom a dvojka Telenor, který rovněž patří 75 % trhu. Trojkou je shodnou okolností též Vodafone, ale letos odstartoval ještě čtvrtý operátor Digi Mobil. Mimochodem: Telekom patří Deutsche Telekomu (jako český T-Mobile), Telenor vlastní Kellnerova PPF (jako české O2 a Cetin).
Vodafone navíc mezitím pohltil UPC, takže už je velmi silným hráčem i na poli pevných sítí. V nadcházející aukci kmitočtů se bude hledat čtvrtý operátor, což je další potenciální partner pro sdílení.
Škodí podle vás sdílení sítí trhu?
A sám Vodafone je navzdory slovům Petra Dvořáka ochotnější ke sdílení než dřív. Pobočky operátora v Británii, Itálii a Španělsku již své sítě sdílí. Vodafone Group dokonce vyčlení mobilní věže svých evropských poboček do nové společnosti TowerCo. A jedním z důvodů je právě snadnější navazování partnerství o případném sdílení infrastruktury.