Šéf Nvidie promluvil o GTX 970: „Není to defekt. Ale už se to nestane“

25. 2. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

O aférce kolem paměťového subsystému GeForce GTX 970 a o tom, jak na něj reagují zákazníci, se už „potiskla“ spousta bajtů. Doposud nicméně na toto téma byl potichu samotný zdroj celé kontroverze, tedy výrobce karty. Šéf firmy Jen-Hsun Huang ovšem nyní mlčení prolomil a v oficiálním blogu se pokusil problém s „3,5 GB“ vysvětlit.

Leckdo by asi rád viděl, že by firma přišla s nějakou kompenzací nebo s nabídkou vrácení peněz (jak to udělali někteří prodejci), to však obsahem sdělení není. Budete zklamáni i tehdy, pokud jste čekali, že firma nějak přizná, že karta je závadná. Jen-Hsun Huang se místo toho snaží vysvětlit, že karta je taková, jakou ji Nvidia chtěla. Přiznává ale, že selhali, když architekturu paměti pořádně nevysvětlili, takže se veřejnost o nedozvěděla o jejích omezeních.

Jak už asi víte, 4GB paměť GeForce GTX 970 se dělí na dvě částí. 3,5 GB je připojených s plnou propustností, k zbylému bloku 512 MB ale GPU může přistupovat jen mnohem menší rychlostí. Podle Jen-Hsun Huanga bylo toto uspořádání od počátku zamýšlené a je vlastně „funkcí“ Maxwellu. GM204 bylo navrženo tak, aby s takovýmto uspořádáním i částečně ořezaný čip mohl mít plnou kapacitu paměti. Pokud by tato obezlička použita nebyla, šla by prý GeForce GTX 970 na trh jen s 3 GB paměti. To ale Nvidia nechtěla, neboť 4 GB jsou podle ní pro hry užitečné, a to i přesto, že oněch 512 MB lze použít jen jako odkládací prostor pro „studenější data“.

Blokové schéma čipu GM204 v GeForce GTX 970. Osmina ROP a L2 cache je deaktivována
Blokové schéma čipu GM204 v GeForce GTX 970. Osmina ROP a L2 cache je deaktivována

Za co se CEO Nvidie uživatelské základně omlouvá, je to, že celá věc nebyla řádně vysvětlena předem. Jak jsme psali při „provalení“ celé věci, Nvidia připisuje vinu tomu, že k marketingovému oddělení se informace o speciálním uspořádání nedostala, což pak mělo za výsledek i to, že kdosi špatně „vydedukoval“ počet ROP a kapacitu L2 cache. Větší problém pochopitelně je, že Nvidia špatné informace (respektive chybějící informace o tom, jak paměť funguje) dostala i do médií a odtud široké veřejnosti.

 

Jen-Hsun Huang chápe, že jsou lidé rozčarování, neboť omezení výkonu části paměti zanechává pachuť, nicméně trvá na tom, že smysl uspořádání byl pozitivní – tedy aby měla karta více paměti. To podstatné je, že vše mělo být pořádně avizováno, a to také Nvidia ústy svého šéfa slibuje příště dělat. Jen-Hsun Huang slibuje, že takováto věc se už nestane a příště firma odvede řádnou práci.

Referenční GeForce GTX 970
Referenční GeForce GTX 970

Jak si oficiální vyjádření přeberete, už nechám na vás. Abychom ale jenom neparafrázovali, zde je ještě překlad celého blogpostu (můj vlastní, takže mějte na paměti, že je neoficiální/neautorizovaný):

 

Zdravím všechny,

Mnozí z vás jsou zklamaní z toho, že jsme pořádně nepopsali segmentovanou paměť GeForce GTX 970, když jsme kartu uvedli. Chápu proč, a tak se pokusím všechno vysvětlit.

Pro Maxwell jsme vyvinuli novou paměťovou architekturu. Tato nová schopnost byla vytvořena s tím účelem, aby částečně deaktivované konfigurace Maxwellu mohly mít velký paměťový prostor – jinými slovy, aby GTX 970 nebyla omezena na 3 GB, ale mohla mít o 1 GB víc.

GTX 970 je 4GB karta. Ovšem horních 512 MB onoho 1 GB navíc je segmentovaných a jejich propustnost je omezená. Jde o dobré technické řešení, neboť díky tomu můžeme na GTX 970 osadit o 1 GB paměti víc a naši softwaroví inženýři v onom 512MB segmentu mohou držet data, které nejsou tak intenzivně používána.

Bohužel jsme selhali v tom, že jsme tuto informaci pořádně nesdělili marketingovému týmu a také směrem ven recenzentům v době vydání karty.

Jonah Alben, náš první viceprezident sekce vývoje hardwaru, už mezitím koncepci popsal a tyto informace zprostředkovala řada novinářů. Například v tomto článku na The Tech Reportu.

Místo toho, aby zavládla radost, že jsme vymysleli způsob, jak zvednout paměť u GTX 970 z 3 na 4 GB, byla řada lidí zklamána, že jsme segmentovanou povahu posledního 1 GB této architektury pořádně nepopsali.

Chápu to. Ale chci jasně říct: Jediné, o co nám šlo, bylo pro vás vyrobit co nejlepší GPU. Chtěli jsme, aby měla GTX 970 4GB, jelikož hry používají stále více grafické paměti.

4 GB paměti na GTX 970 jsou kartou využívány a jsou dobré k tomu, aby karta měla výkon, který z ní dostáváte. A naši inženýři budou jako vždy dál pokračovat v tom, aby výkon her zvedli pomocí aktualizací GeForce Experience, které si můžete pravidelně stáhnout.

Tahle nová funkce Maxwellů měla být úplně vysvětlena hned na začátku.

Postaráme se, aby se něco takového už znovu nestalo. Příště už odvedeme lepší práci.

 

bitcoin_skoleni

Jen-Hsun

Zdroj: Nvidia