Vkročili do nějakého špatného období. Od začátku dubna bylo oznámeno, že skončí několik služeb, která se nás nějakým způsobem dotýkají či je považujeme za důležitá. Odejde zkracovač Goo.gl nebo Xmarks, nástroj na synchronizaci záložek napříč různými prohlížeči. A to ještě nepřišla řeč např. na zaříznutí bezpečného komunikátoru Tor Messenger. Dnes na tato oznámení navázal Seznam. Komunitní síť Spolužáci bude provozována už jen do konce letošního srpna. Od 1. září 2018 se tak k ní už nepřihlásíte. Tato online sociální síť končí po 19 letech existence (z toho běžela 14 let pod Seznamem), vznikem tak předběhla Facebook, jenž byl spuštěn v roce 2004. Zuckerbegrova síť však byla pro širokou veřejnost zpřístupněna až v roce 2006 a roky jí trvalo, než naplno „infiltrovala“ globální trhy.
Spolužáci versus Facebook
Zajímavé ale je, že Facebook svou cestu zahájil ve vysokoškolském prostředí. Spolužáci zatím stále ještě jsou sítí zaměřenou jen na komunity lidí, kteří se znají ze školního prostředí. Toto prostředí nikdy nepřerostli, neměli ostatně ani vyšší ambice, to by se síť v první řadě musela přejmenovat. V tomto bodě bych řekl, že existuje prostor na osobní zkušenosti a historky se službou.
Sám v tomto ohledu nemám tolik co nabídnout. Ještě v době, kdy jsem navštěvoval gymnázium, jsme už já a ostatní aktivně používali Facebook. Ne všichni, ale bylo nás dost a stále na něj přicházeli noví lidé. Spolužáci tehdy ještě celkem frčeli, každý ročník v nich svou třídu založenou měl. Místo pro virtuální setkávání ale nevyhnutelně začal zabírat komplexnější, ale také mnohem hezčí Facebook.
Vývoj Spolužáků ustrnul už dávno
O Spolužácích bych si troufl říci, že nepřipomínají relikt minulosti, ale jsou reliktem minulosti. Od doby, kdy jsem ji před mnoha a mnoha lety začal sám používat, se nezměnila. Služba vás uvítá přehledem měst, kde můžete najít svou třídu. Zachován byl nejen koncept, ale rovněž veškerá grafika. Nechci tvrdit, že je strohost prostředí nutně špatná.
V tomto případě stejně tak nelze prohlásit, že by Spolužáci pro rok 2018 nemohli vypadat a fungovat lépe. I kdyby tomu tak bylo, stále by platilo, že od konceptu vyhledávání skupin jsme se díky Facebooku a dalším přesunuli k sítím založeným na kontaktech s konkrétními lidmi, kteří vás případně propojí s ostatními, přidají do skupiny vytvořené pro potřeby komunikace lidí ze třídy, do společného chatu apod.
Spolužáci by potenciálně mohli těžit z toho, že na rozdíl od již zmíněného Facebooku jde o službu specializovanou a zacílenou na velmi konkrétní způsob použití. S tím však Seznam v uplynulých letech neodkázal pracovat. Fakt, že službu roky aktivně nerozvíjel, si interpretuji tak, že ji nechával dožít – čekal, kdy se setrvačností zastaví. Možná věděl, že ho Facebook nebo jiní časem převálcují.
Realita dnešní společnosti
Co Spolužáky konkrétně zastavilo, resp. zastaví? Podle Seznamu jde o kombinaci primárně dvou faktorů. Prvním je nepřekvapivě dlouhodobý pokles aktivních uživatelek a uživatelů. Na začátku roku se ke službě přihlašovalo kolem 20 000 lidí denně, tento počet ovšem dále klesal. Aktuálnější číslo nám už firma nesdělila. Jen uvedla, že poprvé výraznější odliv zaznamenala v roce 2015.
Firma přiznává, že ačkoli měli Spolužáci sloužit primárně pro komunikaci ve třídách, obraceli se na ni více absolventi a absolventky. S tím může souviset nižší míra využití. My si zase přiznejme, že vývoj společnosti je dnes velmi rychlý. Pomalu nám dorůstá generace dětí, které už zavedení youtubeři a youtuberky mohou připadat za zenitem.
Pro dnešní děti už přestává být zajímavý i samotný Facebook. Patrně zde svůj profil většina z nich stále vlastní, ale aktivně děti používají raději služby jako Snapchat a Instagram, kde rády využívají funkce jako Insta Stories s mizejícími příspěvky. Nedovedu si představit, že by děti v současnosti ve velkém používaly Spolužáky s jejich zastaralou koncepcí a rozhraním a nepodporou mobilních zařízení.
Spolužáci nemají ani co nabídnout ve vysokoškolském prostředí, kde je naopak ve velké míře využíván Facebook. Ten si zakládají i ti, kdo se mu do té doby vyhýbali a v budoucnu vyhýbat plánují. Bez tohoto nástroje totiž může být přežití ve vysokoškolském prostředí skoro až nemožné, byť zřejmě záleží na oboru. Facebook nabízí komfort a funkce, na které Spolužáci nemají odpověď.
Navíc, pakliže své bývalé spolužačky a spolužáky najdete na Facebooku, budete mít důvod vracet se na Spolužáky.cz? Je odhadováno, že na Facebook se každý měsíc přihlásí kolem pěti milionů Čechů a Češek.
Poslední hřebíček do rakve
Za jiných okolností by Seznam přesto mohl Spolužáky ještě chvíli nechat spuštěné pro ty, kdo je stále používají. (Domnívám se, že se bude jednat zejména o starší generace.) Možná jste si ale správně tipli, že to by Seznam musel zareagovat na Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), jež začne platit 25. května 2018.
Aby splňovali požadavky nařízení, musel by provozovatel do aktivního vývoje Spolužáků investovat nemalé peníze. Podle Seznamu by Spolužáci dokonce museli být od základu přepsáni. S ohledem na zmíněné souvislosti není vůbec překvapivé, že se firma rozhodla službu raději poslat na věčný odpočinek. Investice by se jí jednoduše nevrátila.
Plán ukončení provozu Spolužáků.cz
Od zmíněného 25. května, kdy začne platit GDRP, poběží Spolužáci jen v omezeném režimu. Od tohoto dne nebude možné:
- zakládat nové účty,
- přidávat spolužáky a spolužačky do tříd nebo editovat jejich profily,
- zakládat nové třídy a učitelské role,
- stahovat informace o spolužačkách a spolužácích,
- vytvářet galerie,
- vkládat fotografie, videa a dokumenty.
Možná bude pro přehlednost lepší si spočítat funkce, jaké budou mezi květnem a srpnem stále dostupné:
- psaní příspěvků na nástěnkách svých tříd,
- stahování fotografií a dokumentů.
Jak jsem předeslal, v omezeném režimu bude služba provozována až do 31. srpna 2018. Nejpozději v tento den si ze Spolužáků budete moct stáhnout dokumenty a snímky. Seznam explicitně uvedl, že nehodlá ani vyvíjet žádného duchovního nástupce služby. Jak jsem již uvedl, globální konkurence je silná. Je velmi nepravděpodobné, že by případná novinka měla co nabídnout např. oproti zmíněnému Facebooku.
Respektive je nereálné, že by dokázala zaujmout dostatek lidí. V tomto ohledu panuje zcela jiná situace např. na trhu s mapovými službami, kde Seznam znovu a znovu dokazuje, že může globální Google klidně zašlapat do země.
Doplněno: Původně jsme dle tiskové zprávy Seznamu uvedli, že Spolužáci.cz jsou staří 14 let. Ve skutečnosti je to 19 let. Službu v roce 1999 vytvořila společnost InternetPb, Seznam v ní pak v roce 2004 získal majoritní podíl a dál určoval její vývoj. V internetovém archivu se můžete podívat na podobu z března 2000.