ještě není spokojený se svým e-mailem, a tak jej vylepšuje. Předesílám, že změny jsou menší, byť nepochybuji, že povedou k výrazně lepšímu uživatelskému zážitku. Nejvíce oceníte to, že prostředí pro psaní nových zpráv už nepřekryje zcela přehled e‑mailů. V nové verzi Emailu se jedná o prvek, jenž seznam zpráv pouze překrývá. Když klepnete vedle zprávy či na tlačítko pro minimalizaci, tak se rozepsaná zpráva schová. Pak ji najdete v podobě úzkého pruhu ve spodní části okna.
Uvedené novinky v Seznam Emailu jsou zatím jen testovány, široká veřejnost s nimi přijde do styku nejdříve za několik týdnů.
V Seznamu novinka, jinde standard
Není pak problém začít psát mezitím další zprávu nebo si číst příchozí poštu. Ano, Seznam v roce 2017 objevil multitasking. Nechci znít zbytečně negativně, protože stávající uživatelky a uživatelé tuzemského e-mailu změny jistě ocení, ale nebudu se ani tvářit, že Seznam spouští revoluci. To by byla lež. Spíše nám jen ukazuje, jak byl v některých ohledech pozadu. Když už jsme u toho, moderní e-mailové služby umožňují zprávy otevírat v samostatných oknech.
Což mne vede k tomu, že zatímco v dosavadní verzi Seznam Emailu se kontakty otevírají v novém okně, v nové verzi e‑mailu nikoli. (Totéž platí pro nastavení.) Adresář i vypadá trochu jinak, ale ne tak, abyste se v něm nezorientovali. Seznam ve svém odhalení naznačuje větší novinky, ale osobně jsem novinek vlastně moc nenapočítal. Jedná se primárně o možnost minimalizovat okno s rozepsanou zprávou a o integraci nabídek a funkcí do jednoho okna.
Lídr, který neví, jak vypadá moderní e-mail
Za prvé mám problém s tím, že Seznam se ve svém oznámení tváří, že nová verze Emailu nabízí více velkých novinek. Zbytečně tím zvedá očekávání, která nenaplní. Kromě integrace adresáře a nastavení do hlavního okna a minimalizace rozepsané zprávy nepřináší skoro nic dalšího. Celá webová aplikace je svižnější, dále vás čekají podružné kosmetické změny. To, že ikony v postranním panelu vypadají mírně odlišně, není žádná velká změna.
Jinak se jedná o stále stejnou službu, která nám jen ukazuje, že vůbec nemůže konkurovat propracovaným e-mailům jako Gmail nebo Outlook.com. Vadí mi, že Seznam jako tuzemský internetový gigant a lídr nedokáže přijít s propracovanější službou. Na originalitu se nehraje, originální být dnes v podstatě ani nemůže. Ke štěstí by mi stačilo, kdyby se inspiroval u svých konkurentů v tom, co dělají dobře.
Není toho málo. Seznam Email platí za dlouhodobě druhořadou službu bráno z hlediska kvalitativního. Není to nic nového. Je pravda, že v roce 2004 když poprvé přišel Gmail, byly v podstatě všechny e-maily špatné. I tehdejší světový Hotmail. Jenže zatímco jiní na nástup převratného Gmailu dokázali zareagovat, Seznam zaspal dobu. Kdo jiný z českého internetu by přitom měl ukazovat, že má ambice a možnosti soupeřit se světovými službami?
Co Seznam Email stále neumí?
Gmail byl mj. pionýrem v použití AJAXu. Díky této technologii nebylo nutné stránku obnovovat. Pokud přišel nový e-mail, rovnou se ukázal v doručené poště. Šlo však i o načítání dalších prvků, aniž by se musela načíst znovu celá stránka. Jednoduše řečeno byl pohyb ve webové aplikaci plynulý. Na Seznamu jste až do roku 2012 museli stránku s doručenou poštou obnovit, do té doby jste o nových zprávách nevěděli. To je oproti průkopníkovi od Googlu zhruba osmileté zpoždění.
Teprve od tohoto roku pak budou mj. nastavení a adresář načítány v hlavním okně, aniž by kvůli tomu muselo dojít ke znovu načtení celé stránky. Prostředí Seznam Emailu přitom dodnes není a ani v nové verzi nebude tak propracované jako má např. Gmail. Zprávy rozepsané, ale ani přechozí nelze otevřít v nových oknech. Multitasking je tedy Seznamu stále cizí. Aspoň rozepsané zprávy můžete v rámci hlavního okna minimalizovat. Proč nelze totéž provádět se všemi ostatními?
Ne každý požaduje vzdálený přístup a právě Gmail nás naučil používat webová rozhraní, která do té doby nestála za nic. Mít možnost vybírat schránku v klasickém poštovním klientu se nicméně hodí a nemít takovou funkci znamená silné omezení pro ty, kdo vzdálený přístup potřebují. Gmail na četné žádosti v roce 2007 nasadil protokol IMAP. Seznam nabídl své uživatelské základně až o tři roky později.
Netvrdím, že musí Seznam okopírovat všechno. Své času šikovný integrovaný chat (Google Talk a později Hangouts) Seznam Email nepotřebuje. Nebo ano? Pochopit by se dalo, že Gmail těží z toho, že Google provozuje své cloudové úložiště. Proto nemusíte vždycky posílat přílohy, soubory lze sdílet odkazem pro zobrazení v cloudovém úložišti. Nemohl by ale Seznam uzavřít partnerství s některým ze zavedených úložišť, pokud nechce provozovat své, aby nabídl podobnou funkci?
Řada drobností
Srovnání by mohlo pokračovat, především se jedná o řadu drobností, kvůli kterým si v Seznam Emailu připadáte jako byste cestovali zpátky do minulosti, zatímco služby jako Gmail vám nabídnou skutečně moderní a bohatý zážitek. Jedná se i o takové zdánlivé prkotiny jako náhled příloh. Gmail vám opět přímo v hlavním okně klepnutím umožní rovnou si prohlédnout obrázek nebo dokonce PDF. V případě Seznamu vám nezbude než si soubor stáhnout nebo jej otevřít v prohlížeči.
I česká služba občas příjemně překvapí, z pokročilých funkcí jí nechybí vybírání jiných schránek skrze protokol POP, dokonce podporuje i vlastní domény. Vlastní domény přitom Gmail a Outlook.com dříve podporovaly, ale později funkce z bezplatných verzí služeb zmizela.
Ačkoli si těchto funkcí cením, domnívám se, že je využije spíše minorita lidí. Zejména to platí pro e‑mail na vlastní doméně. Většina by ocenila propracovanější rozhraní e-mailu, se kterým se vídá nejčastěji. Že Seznam na svůj Email příliš nesahá, lze pochopit. Službu používají skoro určitě spíše konzervativnější či méně nároční uživatelé a uživatelky. Ti pak na revoluci dost možná ani zvědaví nejsou. Náročnější jedinci pravděpodobně dávno přešli na Gmail nebo Outlook.com.
Jednoduchá služba? Ano, ale…
Seznam svůj Email ostatně již nějakou dobu profiluje jako jednodušší službu zaměřenou na základní kameny e-mailové komunikace, což byl dle mého názoru dobrý krok. Nemusí předstírat, že mu jde o to, konkurovat Gmailu a dalším. Ani jednoduchá služba však podle mě nemusí být koncepčně zastaralá a připomínat, že se vlastně za poslední dekádu proměnila jen málo. Podívejte se na obrázek z roku 2011. Od té doby přibylo pár ikon, kromě kosmetických změn k výrazné proměně nedošlo.
Navíc se v pravém panelu zobrazuje posuvník, pokud aktivujete motiv vzhledu s obrázkem. Kdepak, Seznam Email je i v roce 2017 zastaralá služba. Tuzemský lídr by dle mého názoru měl být tím, kdo se nebude bát prosadit novinky, které by nastavily určitý standard. Jenže Seznam má silnou pozici a nejspíš se nemusí bát, že by o své postavení přišel, tak proč by se namáhal? Škoda, protože prioritní pošta nebo dvoufázové přehlasování nepatří k tak bezvýznamným funkcím, aby je Seznam přehlížel.
Vymlouvat se na to, že je čeští uživatelé a uživatelky nepotřebují? To by mi připadalo přinejlepším smutné. Mimochodem, když už chce být Seznam Email jednoduchou službou pro ty méně náročné, mohl by se podívat, co zvládl Google. Ten kromě propracovaného Gmailu mezitím zvládl vyrobit alternativní rozhraní, která je právě jednoduchost sama. Inbox na rozdíl od Seznam Emailu ovšem nabízí celou řadu funkcí, které člověku život usnadní.
Inbox byl představen na podzim roku 2014 a ukázal, že jednoduše pojatá služba může být inteligentní a moderní. To je už přes dva roky. Kde je mezitím Seznam Email? Ten i ve srovnání s Inboxem nadále platí jen za primitivní schránku, kde se vám hromadí pošta a vy se s tím musíte poprat sami. Pomohou vám maximálně filtry, které si ručně nastavíte. Ano, to je pravěk.