Není tajemstvím, že Facebook ví o svých uživatelích někdy snad i více, než oni sami. Pomocí algoritmů dokáže třeba i předpovědět, že se rozejdete s partnerem a k získání profilů svých uživatelů využívá všech cest. Na jejich základě potom může například cílit reklamu, kterou si u něj kupují jeho zákazníci (ti skuteční – uživatelé totiž nejsou zákazníci, ale produkt).
Tohoto chování využil Signal a zaplatil si zacílenou reklamu na Instagramu. Ten také patří Facebooku, stejně jako WhatsApp a právě jeho akvizice byla jedním z důvodů, proč vznikl Signal. Jeden z původních tvůrců WhatsAppu dokonce na vývoj Signalu poslal 50 milionů dolarů.
https://twitter.com/signalapp/status/1389640079342190595
Cílení reklamy není samo o sobě nic špatného, ale v některých případech již dosahuje úrovně jako z filmu Minority Report. Signal chtěl na zmíněné praktiky upozornit tím, že nezobrazí například reklamu na pivo v momentě, kdy podle Facebooku budete mít asi žízeň a budete se nacházet v blízkosti pivovaru, ale rovnou vám to bez okolků napíše.
Signal tak nechal uživatelům zobrazovat na Instagramu reklamu, ve které nenabízel svůj produkt, ale typ zacílení reklamy převedl na slova. Reklama pak obsahovala text typu „Tuhle reklamu vidíte, protože pracujete jako účetní, žijete v otevřeném vztahu a jste vegan“.
Reakce na sebe nenechala čekat. Facebook reklamu zrušil a inzertní účet Signalu na Instagramu zablokoval. Není však vůbec jasné, které pravidlo Facebooku pro zadávání reklam bylo porušeno. Signal událost následně popsal na svém blogu.