Skyrim a HiRes Texture Pack: porovnání grafik

9. 3. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Grafiky od HD 3850 až po HD 7970

TES V: Skyrim-0018

High Resolution Texture Pack pro Skyrim je k dispozici jako tzv. Free DLC, tedy zdarma stažitelné rozšíření pro hru. Stačí zadat kousek názvu tohoto balíčku v obchodě Steamu a můžete jej do vaší instalace Skyrimu přidat. Jak moc obrazu textury ve vyšším rozlišení pomohou, to můžete vidět v pěkně zpracovaném srovnání na IGN. Někteří z vás možná namítnou, že zlepšení není tak výrazné jako s některým z neoficiálním modem. Jelikož jsem se ale snažil nastavit už nějaké standardní testování pro novou metodiku na grafiky, nepovažoval jsem za dobrý nápad grafiky hodnotit podle něčeho, za čím nestojí přímo výrobce hry.

Jelikož jsem Skyrim pár hodin jak na GeForce, tak na Radeonu, dobře vím, že se výkon jinak srovnatelných grafik v této hře diametrálně liší podle toho, jestli jde o interiér, nebo exteriér. Zatímco GeForce předčí Radeon v otevřených lokacích a městech, Radeon vykazoval daleko vyšší snímkové frekvence v interiérech. U GeForce mělo dojít k dramatickýmu zlepšení výkonu v interiérech právě s vydáním ovladaču série 295.

Dalším faktorem, který jsem musel při vymýšlení metodiky na testování vzít v potaz, byla náhodnost prostředí (resp. pohybu postav apod.) a také to, že pokud měříte nějaké běhaní odněkud někam, tak stačí pohled jen mírně trochu jinam a už se mohou dost měnit snímkové frekvence.

Nepřehlédněte:

Problémy nastíněné v předchozích dvou odstavcích mě přivedly na následující metodiku testování: po projití několika uložených pozic a zjištění, že Markarth už nedělá problémy ani Radeonům, ani GeForce, jsem vybral tři uložené pozice v lokacích Whiterun (pohled na velkou část měst a ještě i za hradby), Riverwood (stromy, voda, vesnice) a Ragged Flagon (podzemí Riftenu). Po nahrání uložené pozice počkám, až se uklidní ukazatel se snímky za sekundu (načítání z disku, obyčejně je to ale tak dvě až tři sekundy po zmizení nahrávací obrazovky) a poté měřím deset sekund (nastaveno ve FRAPSu). Nahraji další pozici a postup opakuji. Následující výsledek vznikl zprůměrováním výkonu ve zmíněných třech lokacích (minimum jsem samozřejmě neprůměroval):

Všimněte si, že v exteriérových mapách jsou GeForce limitovány zbytkem systému (zřejmě hlavně procesorem) od GeForce GTX 560 Ti nahoru a přestože Nvidia na výkonu v interiérech zapracovala, přesto tam zřejmě není výkon optimální. Radeony naopak mají co dohánět venku, Radeon HD 7770 v této hře celkově propadá. Grafiky jsem nechal seřazeny podle výkonu ve World of Tanks (a rozděleny dle značek), takže si můžete všimnout několika změn v pořadí. Výkon grafik ve Skyrim tak dává také jiný poměr sil než třeba Trackmania 2: Canyon.

Ještě zajímavější jsou možná dílčí výsledky. Upozornění: všechny odkazy na obrázky vedou na 3–4MB snímky s bezztrátovou kompresí.

Možná vás zaráží, jaktože Radeon HD 6950 dopadl někde hůře než třeba Radeon HD 5850. To proto, že Cayman Pro na rozdíl od Cypressu nebo Bartse zobrazoval s ovladači Catalyst 11.3 RC obraz bezchybně (zato pomaleji). U Radeonů od HD 6800 níže bylo možno narazit na některé chyby zobrazení (1, 2, 3). Předpokládám, že AMD ve verzi WHQL nic takového už nedopustí. Radeon HD 2900 XT a Radeon HD 3850 potom nezobrazovaly správně vodní hladinu: 1, 2 (a to by měly mít nad hrou o verzi DirectX navrch).

Testováno bylo ve verzi hry 1.4.27.0.4, s následujícím nastavením:

  • rozlišení: 1920 × 1080 px
  • anti-aliasing: 4× MSAA, FXAA vypnuto
  • předvolba detailů: Ultra

Dodatek: Testovací sestava a testované grafické karty

Testovací sestava

Core i7-870 jsem za účelem odstranění limitu ze strany procesoru a
přiblížení se výkonem současnému hitu (Core i5-2500K) přetaktoval na
3,66 GHz. Vypnul jsem pro hry většinou spíše problematický
HyperThreading a přetaktováním došlo také k vypnutí úsporných funkcí.
Snížení násobiče na 9× v idle se tedy nekonalo, což sice nepomohlo účtu
za elektřinu, ale zpřesnilo měření příkonu sestavy v desktopu Windows.

  • zdroj: Enermax Modu87+, 500 W
  • skříň: Lian Li PC-A17B
  • operační systémy: Windows 7 Ultimate a Windows Vista Ultimate
  • systémový pevný disk: Kingston SSDNow V40 (modifikován na Intel X25-V)
  • datový pevný disk (se hrou, v případě Visty pak i s OS): WD Caviar Black 1 TB (WD1002FAEX)

Testované grafické karty

Všechny karty jsme testovali na referenčních taktech. U tří
nebo čtyř to znamenalo podtaktování, většina byla na ref. frekvencích
rovnou. GeForce GTX 580 je trošku netypická, 3GB verze není nejčastější.
Od běžné 1,5GB verze se ale ve hrách výkonem liší jen velmi výjimečně.
GeForce byly testovány na ovladači 295.73 WHQL, Radeony pak na Catalyst
12.3 RC (8.590).

GeForce GTX 580, 772/4008 MHz, 3072 MB

GeForce GTX 570, 732/3800 MHz, 1280 MB

GeForce GTX 560 Ti, 823/4008 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 560, 810/4008 MHz, 1024 MB

Referenčních taktů jsem dosáhl snížením frekvence jádra o 20 MHz.

GeForce GTX 460, 675/3600 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 280, 602/2214 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 550 Ti, 900/4100 MHz, 1024 MB

MSI prodává
docela citelně přetaktovou GeForce GTX 550 Ti, takže jsem musel takt
jádra stáhnout o 50 a takt pamětí o 200 MHz (efektivně). 900/1800/4100
MHz by už měly být takty referenční GeForce GTX 550 Ti.

GeForce 8800 GTX, 576/1800 MHz, 768 MB

Radeon HD 7970, 925/5500 MHz, 3072 MB

Radeon HD 6950, 800/5000 MHz, 2048 MB

Radeon HD 5850, 725/4000 MHz, 1024 MB

Radeon HD 7770, 1000/4500 MHz, 1024 MB

Radeon HD
7770 "1 GHz Edition" od Sapphire je výrobcem nastaven na vysokých (a ne
úplně stabilních) 1150/5000 MHz. Pro testy jsem vrátil na referenční
takty vzorové karty od AMD: 1000/4500 MHz.

Radeon HD 6850, 775/4000 MHz, 1024 MB

Radeon HD 6770, 850/4800 MHz, 1024 MB

Pasivně
chlazený Radeon HD 6770 od Gigabyte jsem při testech musel ofukovat
přidaným 12cm ventilátorem. Ten se podepsal na příkonu dalšími zhruba
dvěma watty.

Radeon HD 2900 XT, 743/1656 MHz, 512 MB

GPU-Z je zmaten z 2D frekvencí HD 2900 XT: oněch 510/1022 MHz se ve 3D okamžitě přepne na 743/1656 MHz.

ICTS24

Radeon HD 6570, 650/3600 MHz, 1024 MB

Radeon HD 3850, 668/1656 MHz, 256 MB

Autor článku