Podle těchto slajdů mají obě GPU
nakonec přesně tu šířku, na jakou ukazovaly rané úniky.
Výkonnější Polaris 10 má dle AMD fyzicky 36 CU, což při
předpokládaném počtu 64 shaderů na každou CU znamená 2304
stream procesorů celkem v plně aktivovaném čipu. Jinými
slovy, je definitivně potvrzeno, že Radeon RX 480 (pro
nějž již parametry známe) je plnokrevnou konfigurací
Polarisu 10. Plně aktivní je u něj také paměťová
sběrnice, kterou má čip nativně 256bitovou. Otazníkem je tak jen
to, zda má GPU záloze podporu GDDR5X pro případné zvednutí
propustnosti v budoucnu, až tato paměť bude masově dostupná.
Naproti tomu méně známo bylo
o Polaris 11, tedy úsporném menším čipu. Toto GPU má
o něco méně než polovinu stream procesorů – fyzicky
obsahuje 1024 shaderů neboli 16 CU. Je sběrnice je rovněž
poloviční, se šířkou 128 bitů. Paměti budou vzhledem
k segmentu opět asi používány GDDR5, o případné
podpoře GDDR5X nevíme. AMD v tabulce uvádí, že teoretický
výkon čipu má být přes 2 TFLOPS, což nám ale mnoho
neříká. K této metě postačí takt GPU 1,0 GHz. Kde
frekvence bude u Radeonu RX 460, těžko říct, očekávat by se asi
dalo něco okolo 1266 MHz, na nichž údajně běží Polaris 10
v Radeonu RX 480. Takt by každopádně měl být pod 1500 MHz,
jelikož jinak by už přesáhl 3 TFLOPS, což by asi slajd
nezapíral.
Oficiální informace o GPU Polaris 10 a Polaris 11
Obě varianty Polarisu mají podporovat
dekódování i komprimaci videa v rozlišení 4K (mělo by jít
i o 10bitové HEVC, které by snad mělo jít také
komprimovat kvůli streamování HDR her). AMD také v obou
podporuje HDMI výstupy 2.0b (což je prakticky totéž, co HDMI
2.0a) a DisplayPort 1.3/1.4. Podobně jako u Nvidie je
uvedena „připravenost“ na verzi 1.3/1.4, GPU obou firem patrně
ještě stále čekají na oficiální certifikaci. Jak Polaris 10,
tak Polaris 11 by tak měly podporovat rozlišení 5K a možná
8K (s kompresí).
Podle AMD jsou výkony obou GPU (přes
5 TFLOPS a přes 2 TFLOPS) zvolené jako ideální
hodnoty pro dvě kategorie hraní – to náročnější
v případě Polaris 10 a to méně náročné, „casual“
a masové u Polarisu 11. Obě GPU přitom mají počítat
i s notebooky, Polaris 11 má údajně dokonce ztenčené
pouzdro, aby se vešlo do gracilnějších šasi. U čipu
Polaris 10 pak také samozřejmě přistupuje jeho již dříve
proklamovaná role – má být co nejdostupnější grafikou pro
hraní ve virtuální realitě. AMD zveřejnilo výsledek, který
dosahuje v testu výkonu pro Steam VR/HTC Vive, kde vyhověl
požadavkům (a stejně tak je výkon dost dobrý i pro
Rift).
Titěrný text se vyplatí přečíst: herní benchmarky Polarisů
Velmi zajímavé věci se podařilo
nalézt v poznámkách k prezentaci, nacházejících se na
konci. AMD zde totiž osvětluje, jak došlo ke svému tvrzení, že
Polarisy mají 2,8× lepší poměr výkonu a spotřeby proti
minulé (28nm) generaci GPU. Tato čísla jsou totiž vázána na TDP
a herní výkon konkrétních karet, a výsledky jsou
v poznámkách rozepsány.
Pro Polaris 11 AMD srovnání založilo
na mobilních grafikách: 28nm Radeonu R9 M280X (Bonaire, 896 stream
procesorů, TDP 82 W) a nového 14nm Radeonu RX 480M.
Tato karta má 1024 steam procesorů a TDP 35 W. Jak
vidíte, 14nm mobilní grafiky s čipy Polaris poznáte nakonec
od přeznačených
mobilních Radeonů řady M400 podle změněného systému jmen–
prefix je RX místo R7/R9 a písmenko M je za číslem
místo před ním. Avizované zlepšení efektivity je každopádně
dosaženo vyšším výkonem v 3DMarku 11 (7200 proti 5700
bodům) a 3DMarku FireStrike (4070 proti 3500 bodům).
Benchmarky Radeonu RX 480M proti R9 M280X (Zdroj: Tweakers.net)
Podobné
srovnání je provedeno pro Polaris 10, ale s více benchmarky
včetně her. Zde je srovnáván Radeon RX 470,
o němž se dozvídáme, že má TDP jen 110 W (nová
informace), s Radeonem R9 270X (Pitcairn), který má TDP
180 W. Zde jsou rozdíly výkonu už o dost znatelnější –
AMD tvrzení zakládá na skóre z 3DMarku Fire Strike,
Overwatch v nastavení detailů Max, Hitmanovi na nastavení
High a Ashes of the Singularity v High – vše
rozlišení 1920 × 1080 bodů. Výsledky pro obě karty můžete
vidět níže ve grafech, do kterých údaje z vysvětlivek
převedl web
Tweakers.net.
Benchmarky Radeonu RX 470 proti R9 270X (Zdroj: Tweakers.net)
Teď tedy víte, o co má AMD tvrzení o téměř trojnásobné efektivitě opřená. Mimochodem,
pokud vás zajímají další benchmarky, web VideoCardz publikoval
také čísla z různých 3DMarků pro Radeon RX 480 a RX
470. V tomto případě jde o neoficiální data (a není
vyloučeno, že pocházejí z přetaktovaných karet), dle
VideoCardz ale jsou autentické. Prohlédnout si
je můžete zde.
Aktualizace:
Na web se dostala kvalitní fotografie PCB Radeonu RX 470 a vlastně i RX 480, neboť potvrzuje, že obě verze Polarisu 10 (aneb v dřívějším kódu Ellesmere) používají v referenční formě shodné PCB. Napájení má 6+1 fázi, což je paradoxně o jednu více, než u GeForce GTX 1080, jak podotýká web VideoCardz. Také referenční podoba RX 460 byla vyfotografována zblízka, ovšem kvůli chladiči toho na ní zas tak mnoho neuvidíte.
PCB Radeonu RX 470/480 (E3 2016, Zdroj: Newegg)
Radeon RX 460 (E3 2016, Zdroj: Newegg)
Zdroje:
VideoCardz,
Tweakers.net