Už v říjnu 2014 Nvidia představila dvě nové mobilní grafické karty – GeForce GTX 980M a GTX 970M. O obou jsme ihned po vypršení informačního embarga psali a jako první v republice jsme měli i test silnější z nich. Nový highend v noteboocích je opravdu hodně povedený. Dnes se na něj podíváme ještě o něco více zeširoka. Na test jsme sehnali notebooky s GeForce GTX 970M a s dvěma GTX 980M v zapojení SLI.
Ačkoli nám v této sestavě stále chybí SLI dvou GTX 970M, troufám si říct, že to bude relativně okrajová záležitost. SLI dvou grafik s čipem GM204 se osazuje do stejných notebooků. Pokud už máte takové finanční prostředky, že vám nestačí ani stroj s GeForce GTX 980M, pravděpodobně sáhnete hned po dvou z nich a nebudete už šetřit poměrově nevelký finanční rozdíl mezi SLI dvou GTX 970M a 980M.
Parametry
Obě grafiky staví na 28nm čipu GM204. Ten má v případě GeForce GTX 980M zapnutých plných 1536 shaderů, u GTX 970M jen 1280. Silnější grafika pracuje na 1038 MHz a na 256bitové sběrnici má 8 GB pamětí GDDR5. Její sestřička tiká jen na 924 MHz a na 192bitové sběrnici má 3 GB stejných pamětí.
Testovací sestava a metodika
Testovaná sestava (Eurocom X7, jedna i dvě GTX 980M) zahrnuje procesor Intel Core i7-4810MQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,8–3,8 GHz, 32 GB RAM a 256GB SSD. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (téměř vždy alespoň hybridní disk).
Používali jsme ovladače ve verzi 344.75 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.
Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:
- 3DMark 11
- 3DMark: Fire Strike
- Aliens vs Predator
- Batman: Arkham Origins
- Battlefield 3
- Bioshock Infinite
- Crysis 2
- Crysis 3
- Far Cry 2
- Mafia II
- Metro: Last Light
- Sleeping Dogs
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Tomb Raider
- World in Conflict
Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Relativně nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.
Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou.
3DMark 11, 3DMark
3DMark 11
Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Fire Strike
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.
Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Battlefield 3, Bioshock Infinite
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Crysis 3
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 3
V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.
Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.
Metro: Last Light, Sleeping Dogs
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Tomb Raider (2013)
S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
GeForce Experience, průměrný výkon, závěr
GeForce Experience
Vy, co používáte grafiky Nvidia už tenhle software asi znáte, pro ty ostatní jen kratičké představení. GeForce Experience je program, který vám pomáhá s nastavením systému a hlavně her.
Umí například jedním kliknutím optimalizovat detaily a nastavení hry, aktualizovat ovladače grafiky, streamovat hry do Shieldu nebo sledovat funkce systému jako třeba Battery Boost, který je u Maxwellu novinkou.
Obdobný software má pro své grafiky i AMD.
Závěr
Výsledky jsou vcelku očekávané. Nárůst výkonu při zapojení dvou grafik v SLI je tradičně v širokém průměru kolem 60-70 %. Někde to je ovšem 20 % a někde takřka 100 %. Po přeměření GTX 980M s novými ovladači výrazně vzrostl výkon i jedné grafiky. Jasně tak platí, že zatímco u předchozích generací se výkon zvedal jen pomalu (GTX 680M->780M->880M), u GeForce GTX 980M je skok opravdu značný.
Nvidia GeForce GTX 980M SLI – test
Ještě zajímavější je, že GeForce GTX 880M je překonána i menším Maxwellem – GTX 970M. Sedmdesátkové modely GeForce se se specifikacemi vyšvihly opravdu rychle a velmi se blíží svým osmdesátkovým příbuzným.
Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Batman: Arkham Origins, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, Sleeping Dogs, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider a World in Conflict.
Dalo by se říci, že se multi-GPU stává s Maxwellem relativně zbytečnou záležitostí. Vzhledem k poklesu spotřeby je ovšem možné dvě GTX 980M osadit do stále reálně působícího notebooku a výkon je opravdu masivní. Při pohledu na grafy ale musím říct, že sháníte-li herní notebook a stačí vám hrát ve Full HD, jedna grafika vám přinese oproti minulým rokům nečekaně hodně výkonu.
Recenzi Eurocomu M5 Pro (GeForce GTX 970M) jsme vám už přinesli v prosinci, Eurocom X7 pak budeme recenzovat během ledna. V recenzi se o dvojici GTX 980M dozvíte například spotřebu, hluk, teploty a takty GPU Boostu během zátěže.